Juho Penttilä

EFHK 3.6 Spanair yms.

77 viestiä aiheessa

Kylläpä oli komea päivä kentällä! Harmi kun itse kipeenä niin ei ollut mahdollisuutta tulla.. Noh, yksi päivä muiden joukossa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi valmiiksi kun sanon pahasti mutta mulle ei vain uppoa kaaliin miksi te joka hlvetin kerta väännytte väkisin sinne vastavalon puolelle, jos ei muuten niin patikoimalla?  ??? Joskus epäsuora vastavalo on ihan jees mutta tuota nyt tulee kyllä vähän liikaa (ainakin allekirjoittaneelle).

 

Anteeksi vielä toisen kerran ruma kielen käyttöni.  :-[

 

Edit: Ja ennen kuin joku vetää herneet nenään niin tämä ei sitten ole mikään "Hus Hus menkää pois" -viesti vaan "vihje" että menkää sinne myötävalon puolelle niin ne kuvatkin näyttää paljon tyylikkäämmiltä. Näitä vastavalo yms. hulluja kokeilua on välillä hyvä tehdä mutta jonkinlainen itse kritiikki on hyvä pitää. Ehdottomasti kuvatkaa, kuvatkaa, kuvatkaa ja laittakaa ne omasta mielestä parhaat kuvat esille.

 

Jotenkin tämä kommentti kuulostaa siltä että et ikinä olisi itse ollut kentällä kuvaamassa, vaikka ymmärtääkseni näin ei todellakaan ole.

Allekirjoittanut myöskin katselee kuvien teknistä laatua hyvin kriittisin silmin, mutta jos sisältö on todella hyvä, se antaa paljon anteeksi siinä teknisessä laadussa.

Kuitenkin tuola kentällä on nuo spottauspaikat aika rajalliset, ja myöskin koneet on joko paikallaan, tai rullailee omia reittejään. Ja monesti kun se joku harvinaisuus sattuu eteen niin ei välttämättä ole edes aikaa lähteä haahuilemaan sinne myötävalon puolelle. Eli läheskään aina se aurinko vaan ei ole sillä "oikealla" puolella.

Toinen pointti mistä mainitsit on myös se että sehän ei ole mikään sääntö että ei kuvata vastavaloon, joskus kun on rohkeutta niin kannattaa kokeilla sitä kameran käyttöä välillä ihan päin vastoin näitä "sääntöjä" sillon voi juuri syntyä se kuva mitä täällä ei jokapäivä nää, mutta tarkoittaen todellakkin sitä että jokaista harjoituskappaletta ei tänne laiteta.

 

Joten loppujen lopuksi en nähnyt hirveästi aihetta tuossa sinun kommentoinnissasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin kylläkin, että kentällä nimenomaan ON niitä kuvauspaikkoja aika paljon. Lähes aina löytyy myötävalopaikka. Kysymys on vain siitä, meneekö sinne. Itselleni on käynyt viim 2 vuoden aikana yhden kerran niin, että ei ole ehtinyt myötävalon puolelle. Ja silloinkin vaihdoin heti puolta kun se on mahdollista.

Ei kuvauksessa ole mitään sääntöjä. On vain yksinkertaisesti fakta, että myötävaloon otetut kuvat ovat (useimmiten) selkeästi ja huomattavasti parempia. Tässäkin tapauksessa näyttää siltä, ettei ole ollut kiire mitään erityistä kuvaamaan, vaan ei vain ole tullut mentyä sinne myötävalon puolelle. Siihen Sami varmaan halusi kommentoida, ja siihen ainakin itse halusin kommentoida...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuvauksessa ole mitään sääntöjä.

 

Aivan, mutta valitettavasti tänäpäivänä tuntuu että hyvin paljon puristetaan jo heti alussa uusia kuvaajia ns. muottiin.

Kun monella foorumilla näkee ( en nyt tarkoita tätä foorumia ) että aloitteleville kuvaajille neuvotaan kaikki niin kädestä pitäen että väkisinkin tietyt samat toimintamallit kasaantuvat ja niistä ei sitten tahdo päästä eroon. Joka tarkoittaa sitä että yhä vähemmän tulee esille semmoisia ns. itse oppineita kuvaajia joilla on luovaa hullutta mukana hommassa kun kaikki on opeteltu itse ja tunnetaan se kalusto tarkoin ja mitä sillä voi tehdä.

 

Mutta joo, suljen suuni ennen kun menee aivan off topikiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin kylläkin, että kentällä nimenomaan ON niitä kuvauspaikkoja aika paljon. Lähes aina löytyy myötävalopaikka. Kysymys on vain siitä, meneekö sinne. Itselleni on käynyt viim 2 vuoden aikana yhden kerran niin, että ei ole ehtinyt myötävalon puolelle. Ja silloinkin vaihdoin heti puolta kun se on mahdollista.

 

Olen ihan samaa mieltä Mikan ja Samin kanssa, spottauskuvat kuvataan myötävaloon aina silloin kun on mahdollista. Ei aurinko ennalta arvaamatta hyppää kiitotien toiselle puolelle eli eivät ne harvinaisuudet yllätä vastavalon puolelta. Toiselle puolelle kiitotietä kannattaa siirtyä silloin kun koneiden sivuperäsin jää varjoon. EFHK:lla 15/33:n suuntainen auringonvalo on kesäaikana noin klo 11.30 ja 04/22:n suuntainen noin klo 16.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, elekee ressatkee! Minä kuvaan aina sieltä, missä satun olemaan. En katsele missä se aurinko on tms. Jos kuva onnistuu, niin sitten onnistuu. Toisaalta, en olekaan kuvannut vasta kuin muutaman kuukauden. Ja aion jopa opetella jossain vaiheessa muutakin kuvankäsittelyä, kuin kuvien muuttaamista kokoon 800 pix. Tämä hyvällä, ei pahalla :) Ja kaikissahan on aina kehitettävää. Pääasia että valoa riittää ja lämmintä on 8)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tämä kommentti kuulostaa siltä että et ikinä olisi itse ollut kentällä kuvaamassa, vaikka ymmärtääkseni näin ei todellakaan ole.

 

Onhan tuolla joskus tullut käytyä, tänä vuonna lapasesta arvioituna n. 50:tä kertaa ;)

 

tarkoittaen todellakkin sitä että jokaista harjoituskappaletta ei tänne laiteta.

 

Fakta on kuitenkin se että helsinki-vantaalta tätä peruskauraa tulee niin pirun paljon ettei se palvele ketään. Tiedän kavereita jotka eivät edes avaa näitä "peruskauraa HK:lta" -ketjuja ja usein siellä seassa on Harrin napsimia harvinaisuuksia jotka näin jää näkemättä. Ennemmin suosittelen tapaa jossa valitsee omasta mielestä 1-2 parasta ja kysyy palstalla että mitä voisin tehdä toisin. Täälläkin on kavereita jotka on paukuttanut rotaatiosta kymmeniä tuhansia kuvia niin luulis tietoa löytyvän. Ei tästä sen enempää.

 

Joten loppujen lopuksi en nähnyt hirveästi aihetta tuossa sinun kommentoinnissasi.

 

Näin tarpeelliseksi avata keskustelun koska tämä avaus on monen muunkin suusta. Kusipään mainehan tästä mulle tulee mutta tulkoot  ;D

 

Aivan, mutta valitettavasti tänäpäivänä tuntuu että hyvin paljon puristetaan jo heti alussa uusia kuvaajia ns. muottiin.

Kun monella foorumilla näkee ( en nyt tarkoita tätä foorumia ) että aloitteleville kuvaajille neuvotaan kaikki niin kädestä pitäen että väkisinkin tietyt samat toimintamallit kasaantuvat ja niistä ei sitten tahdo päästä eroon. Joka tarkoittaa sitä että yhä vähemmän tulee esille semmoisia ns. itse oppineita kuvaajia joilla on luovaa hullutta mukana hommassa kun kaikki on opeteltu itse ja tunnetaan se kalusto tarkoin ja mitä sillä voi tehdä.

 

Itsekkin kirjoitit että siellä on rajalliset kuvauspaikat niin ei niistä pitkällä juoksulla hirveän paljon erilaisia kuvia saa aikaiseksi eli homma on melkoista peruskauraa, valitettavasti  :( Jos oikeasti haluaa saada vapaat kädet luovuuden tuskaan niin Helsinki-Vantaa ei ole se paikka vaan joku pienempi kenttä missä pääsee pyörimään suht. vapaasti. Suosittelen  :thmbup:

 

On myös eri asia saada neuvoja kuin se että "pakotetaan" johonkin, esim. a.netin läpipääsy ehdot "pakottaa" tiettyyn tyyliin. On myös kuvaajan oma-asia kuvaako jollain tietyllä "isojen poikien" vakiotyylillä vai kokeileeko etsiä sitä omaa tyyliä.

 

Jotta kuvaajasta tulee tajunnan räjäyttävien kuvienottaja täytyy perusteet olla hanskassa. Jos peruskuvaaminen ei onnistu niin turha se on mitään speciaalia lähteä yrittämään, sillä hommalla ei tule muuta kuin myynti-ilmoitus huuto nettiin.

 

Haluan vielä tarkentaa että tämä ei ole mikään invaasio Mikko H:ta  tai ketään muuta vastaan vaan yleistä höpinää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! olipahan tullu keskustelut muutamista vastavalokuvista. Olen itse samaa mieltä, että vastavalokuvat on syvältä.

Ajatus oli vain käydä tsekkaamassa minkälainen näkymä sieltä aukeaa kiitotielle, ja hyvin näky koko 04L/22R. Päätimpä sitten ottaa parit kuvat sieltä ja laittaa ne näytille, että tekin näkisitte etukäteen miltä sieltä katsottuna nousut näyttää. (ettei kannatakaan harkita sinne menoa iltapäivällä) Aamulla vois toimia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Päätimpä sitten ottaa parit kuvat sieltä ja laittaa ne näytille, että tekin näkisitte etukäteen miltä sieltä katsottuna nousut näyttää. (ettei kannatakaan harkita sinne menoa iltapäivällä) Aamulla vois toimia?

 

Joo, riippuu niin paljosta. Vastavalo toimii yleensä paremmin silloin kun se on jotain muuta kuin pilvettömän taivaan keskipäivän kovaa aurinkoa. Ja niin että kohdetta ei kuvaa suoraan sivulta.

 

//T

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! olipahan tullu keskustelut muutamista vastavalokuvista. Olen itse samaa mieltä, että vastavalokuvat on syvältä.

Ajatus oli vain käydä tsekkaamassa minkälainen näkymä sieltä aukeaa kiitotielle, ja hyvin näky koko 04L/22R. Päätimpä sitten ottaa parit kuvat sieltä ja laittaa ne näytille, että tekin näkisitte etukäteen miltä sieltä katsottuna nousut näyttää. (ettei kannatakaan harkita sinne menoa iltapäivällä) Aamulla vois toimia?

 

Niin ... se oli kyllä jo tiedossa ilman kuviasi ettei sinne tuohon aikaa kannata lähteä "rämpimään"   8) ( kun on sitä "vastavaloa" )  :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä yks kommentti. Noissa teidän kirjotuksissa todettiin, että lentokoneet kuvataan aina myötävaloon jos mahdollista.  

Ei ole näköjään kaikkien mielestä tullu peruskaura/peruskuvauspaikka/perusmyötävalokuvia vieläkään riittävästi. Tämä aihe oli yleisesti tarkotettu 3.6 kuville, joiden joukkoon todennäköisesti eksyy peruskamaa, ja niin kävi. Halusin siis mielenkiinnosta nähdä miten suhtautuisitte näihin poikkeaviin peruskaurakuviin vastavalon kera, mutta näköjään Lemminkäisen kalliolta otetut pohjakuvat kinnostaa enemmän kokeneita konkareitakin. :P Mun mielestä ne on kauheita. :-\ Siis ne kuvat eikä kuvaajat. ;)

 

Ja löytyihän tuolta 29.5 topicista Virkkulankin vastapallokuvia kaksin kappalein, vaikka olis ollu myötävaloa tarjolla ;), tosin ovat kyllä komeita vastavalokuviksi, ja ehkä niissä on haettu tietynlaista kuvakulmaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistetaan sitten sekin, että tällä foorumilla näitä kuvia katselevat myös muut kuin ammattilaiset tai wannabe-sellaiset.

Esimerkiksi itse en kuulu kumpaankaan yllä mainittuun kategoriaan, ja tykkään vain katsella tuollaisia harvinaisempia kävijöitä täällä meidän ikiomalla "korpikentällämme".

Esim. tämän sivun kuvat Pullmantourin jumbosta ja KLM:n MD11:stä ovat mielestäni erinomaisia tuollaisenaan. En osaa kuvista edes sanoa, että ovatko ne vasta- vai myötävalosta vaiko keskisellaisesta.

 

Mikä tuon KLM:n MD11:n käynnin tarkoitus oli ? Huolto vai tuurasiko se pienempäänsä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tuossa artikkelin missä haastateltiin luontokuvaaja Hannu Hautalaa ja siinä kaveri kommentoi erittäin hyvin tätä digikuvauksen buumia (en muista tarkkaa lainausta) - mutta jotenkin siihen tapaan että kuvia tulee hurjana valtavirtana vastaan jatkuvasti yhä isompia määriä, ja ainoa tapa erottua siitä virrasta on olla vahva oma näkemys omassa työssään ja kuvissaan.

 

Kyse ei ole edes siitä että onko se "peruskaura" laadultaan hyvää, vaan siitä että sitä hienossa valossa hyvin kuvattuakin peruskauraa alkaa olla niin paljon ettei se kiinnosta. Kaikki on hienoa, mutta ei ole mitään jota ei olisi jo nähty. Se, että hankitaan uusia objektiiveja millä siitä peruskaurasta saadaan entistä terävämpää ja teknisesti laadukkaampaa ei poista sitä perusongelmaa: sitä tuubaa on vain niin paljon että se on kaikki ihan samanlaista. Toki kuvausharrastusta aloittelevalle on hienoa nähdä kehitystä omissa kuvissaan, mutta kannattaa muistaa että vastaavanlaisia onnistumisen elämyksiä on luultavasti postaillut jo 924 muutakin innokasta spottarikuvaajaa jo aiemmin, eikä innostus siksi välttämättä ole kauhean huima. Siksi ehkä se yksi, kaksi kuvaa ja kysymys "onko tässä valo mielestänne hyvä?" voi toimia paremmin kuin "EFHK 4.6. Katariinantie (23 kuvaa)".

 

Sinänsä ihan hyvää kuvamateriaalia tunkee vain jo korvista ja siksi moni jopa ihan hyväkin kuvasetti saa aikaan tällaisen reaktion, koska se ei tarjoa mitään uutta.

 

Miettikää sitä näkemystä, mitä haluatte kuvalla sanoa. Esim. Salon Antilla on ollut hyvää materiaalia missä korostuu esim. MD-11:n jyhkeys ym - jokaisella koneella on oma kuvauksellinen puolensa ja "luonteensa" - miettikää näitä juttuja älkääkä vain menkö seisomaan sinne kentän laidalle ja ampuko kaikkea mikä liikkuu. Sitä hyvää kuvaa varten pitää miettiä ja tehdä taustatyötä, tutkia kuvauspaikkoja ja tutkia erilaisia valaistusolosuhteita jne - ja ottaa se silloin kun kaikki osuu kohdalleen. Joskus se kone sitten tulee "väärälle" kiitotielle ja palaamme lähtöruutuun jne.. Ei hyväksi kuvaajaksi voi tulla ostamalla digijärkkärin ja siihen L-sarjan pitkän zoomin vakaajalla. Sillä oppii kuvaamaan laadukasta perustuubaa mikä ei kiinnosta ketään, sori vaan jos kuulostaa tylyltä. Hyvien kuvien eteen pitää nähdä vaivaa ja käyttää päätään.

 

Toki jokainen kuvaa omaksi ilokseen, mutta tämä oli enemmänkin vastauksena siihen, miksi kuvia postaamalla saattaa tulla yllättävän väsynyt reaktio vastaan vaikka ne kuvat itselle ovatkin tärkeitä.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Anteeksi valmiiksi kun sanon pahasti mutta mulle ei vain uppoa kaaliin miksi te joka hlvetin kerta väännytte väkisin sinne vastavalon puolelle

 

Tämän vastapainoksi täytyy sanoa, että 747-kuva, jossa näkyy ihmisiä ja muuta sälää, kuuluu foorumin parhaimmistoon. Siinä on sentään kuvattu jokin tapahtuma.

 

Kuka noita täydellisiä bussikuvia jaksaa enää 20 vuoden päästä katsella? Muutaman ehkä joku, mutta kuinka monta? Eivätkä edes enää nuo täydellisen valon ilmasta-ilmaan -kuvat jaksa säväyttää. Ilmakuvat sen sijaan kiinnostavat, koska niissä olevat kohteet liittyvät laajemmin elämään, niissä on omalla tavallaan sisältöä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin se motti nostaa pölyä -kuva oli kiva, tosin miltäs se koko kone näytti siinä, olisko ollu kuvaa missä koko vehjes näkyy?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun täytyy loiventaa sen verran, että kuvien asettaminen järjestykseen on kovin vaikeaa, mutta tarkoitukseni oli sanoa jotain sen suuntaista, että mainitsemassani kuvassa on täkyjä, joihin silmä tarttuu ja jotka saavat pohtimaan kuvaa vähän laajemmin. On busseja, keltaliivisiä, kärryjä, matkustajia, liikettä ja niin edespäin. Jos selaisi suuren joukon konekuvia, niin tuohon todennäköisesti silmä pysähtyisi, koska aivot asettaisivat kysymyksen "mitä tässä tapahtuu?, mihin tämä liittyy?"

 

Eli tarkoitus ei ollut väheksyä kenenkään tyyliä tai tapaa kuvata. Pääasiahan on, että kuvaaja kokee homman mieluisaksi ja mielekkääksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän vastapainoksi täytyy sanoa, että 747-kuva, jossa näkyy ihmisiä ja muuta sälää, kuuluu foorumin parhaimmistoon, vaikka onkin teknisesti huono. Siinä on sentään kuvattu jokin tapahtuma.

 

Ehdottomasti minustakin. Noita on mukava katsella 20-vuoden päästä.

 

Kuka noita täydellisiä bussikuvia jaksaa enää 20 vuoden päästä katsella? Muutaman ehkä joku, mutta kuinka monta?

 

Näin varmaan ajattelivat kaikki caravellen kuvaajatkin aikoinaan, nyt niitä kuvia hehkutetaan taivaaseen  ;) Se on totta että pelkät peltipurkit ei jaksa innostaa koska ne on saman näköisiä silloinkin. Sen takia tuota kansan kuvausta tulee harrastettua itsekkin suht paljon. En vain laita niitä tänne esille koska turha niitä on tuputtaa kun on nihkeä vastaanotto.

 

Eivätkä edes enää nuo täydellisen valon ilmasta-ilmaan -kuvat jaksa säväyttää.

 

Ei kannata alkaa yrittämään vastaan piikitystä, en viitsi lähteä mukaan. Se on pirun kivaa hommaa. ja kohta vois laittaa pari vastavaloa otosta.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskaltaakohan tämän kiivaan keskustelun jatkoksi enää postata eilistä peruskauraa?  :-

 

Muut jo laittoivatkin hienoja kuvia joten skippaan suosiolla jo nähdyt kuvakulmat ja laittaa näytille pari kuvaa 15 finalin "alta". Siellä kun ei ollut eilen(kään) ruuhkaa.. ;)

 

1) Fillarilla paikalle, sopivat pari minuuttia odottelua ja sieltä se jo tuleekin (EC-IOO)

[ attachment removed ]

 

2) "Pohjaniittisideshot" :P - suunnilleen siiven kärjen tasalta (EC-IOO)

[ attachment removed ]

 

3) Sinne meni (EC-IOO)

[ attachment removed ]

 

4) Ja sitten linssin vaihto ja psykologinen testi - Näetkö tässä kuvassa:

a) Lämpöväreilyä

b) Risuja

c) Hienon koneen

vai d) Hauskannäköisen savukiehkuran

[ attachment removed ]

 

Siinäpä niitä. Poistun taas taka-alalle..  8) Kiitos ja anteeksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

7. Mikähän LQA:lla oli ongelmana, kun kääntyi kesken rullauksen takaisin? :o

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oli kuulemma mennyt takakeittiön uuni särki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Näin varmaan ajattelivat kaikki caravellen kuvaajatkin aikoinaan

 

Yhtä lailla Caravellet alkavat kyllästyttää, jos niitä loputtomasti katsoo. Ja on huomioitava, että kuvaamiskulttuuri ennen ja nyt on aika erilaista. Voisi kai sanoa, että tätänykyä filmi on halpaa ja valokuvaus on siirtynyt harvojen käsistä kansan käsiin.

 

Ei kannata alkaa yrittämään vastaan piikitystä, en viitsi lähteä mukaan.

 

En mitään yrittänytkään. Tarkoitin vain sitä, että silloin kun täällä näkyi ensimmäisiä kauniin valon ilmasta ilmaan -otoksia, niin tuli sellainen "jestas kun on hieno!"-fiilis. Tuo teidän kehityksenne on vain ollut niin nopeaa, että odotuksetkin ovat kasvaneet. Ei pitäisi tarjoilla hyvää liikaa ja liian nopeasti tai se alkaa tuntua itsestäänselvyydeltä...  ;D Hienojahan ne vieläkin ovat, mutta eivät samalla tavalla säväyttäviä kuin ennen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuiko kukaan kuvaamaan tuossa kuuden jälkeen lähteneen BA:n 319:n?

 

Kas tässä parina kappaleena...

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Toivottavasti näissä ei liikaa vastavaloa  :P

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla