Pasi Kajo

Purjekausi alkoi EFRO

13 viestiä aiheessa

No niin, kesä saapui kerralla helteineen Rovaniemelle ja saatiin koneet ilmaan ja kesä käyntiin!

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Ravihommia Mäntyvaaran radalla...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Ja kaiken meille mahdollistaa... OH-CDE

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uuh Rovaniemi! <3  :thmbup:  Enemmän vain kuvia jos löytyy! Kyllä tämmöisiä katsoon, koska onhan kuvat Rovaniemeltä aika harvinasisa tällä foorumilla  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta aloititte? Etelässä on lennelty jo Huhtikuun puolesta välistä...

 

No etelässä ja etelässä..  ;) Espanjassa lennetään läpi talven... Toukokuu oli tosi huonoa säätä, yleensä koneet on ilmasa toukokuun alusta ja terävässä kevättermiikissä painetaan, mutta tänä vuonna säät eivät suosineet. Juu, kuvat on sunnuntailta. Mentiin väliin 4-5 m/s vauhtiä yläkertaan. Hieno kauden avauskeli.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luistaa luistaa  ;D

 

Aina lipsuu kun räpätään..! Tästä samaisesta aiheestahan oli juttua joskus ennenkin tällä palstalla, että mikä tieteellinen fakta se on kun kameran ottaa esiin koneessa niin het on kuula poskellaan..! Mutta niin se luistaa; onneksi lanka ei näy kuvassa!!!  :-[

 

Ja Jarille, kyllä, Mikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kesä saapui kerralla helteineen Rovaniemelle ja saatiin koneet ilmaan ja kesä käyntiin!

 

 

Kivoja kuvia.. mutta mites tuossa toisessa kuvassa kun mittaristossa on kolme variometriä, jotka kaikki on eri mieltä koneen lentotilasta? Onko tää normaalia?  :) Mitään en purjekoneista tiedä  :laugh:

 

// Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän niiden pitäisi suurinpiirtein samaa näyttää, suurin ero tulee yleensä sähköisen ja analogisen variometrin välille kun ne reagoi erilaisella viiveellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai jos toinen on integrointimoodissa näyttämässä pitemmän ajan keskinostoa...

 

Uskotaan siis, että Pasilla on ollut tuossa hyvä tolppa käytössä ja kuvauksen aikana vaan pikkasen lipesi laskevan puolelle  ;) ( tai toisinpäin  :P )

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia.. mutta mites tuossa toisessa kuvassa kun mittaristossa on kolme variometriä, jotka kaikki on eri mieltä koneen lentotilasta? Onko tää normaalia?  :) Mitään en purjekoneista tiedä  :laugh:

 

On se normaalia. Siksi purjelento onkin niin vaikeaa. On myös normaalia, että harjoituskoneessa on isoskaalainen vario kytkemättä ja vanhalle sähkövariometrille ei anneta sähköä. Olisiko tässä näin?

 

Tuo Atew Bulsac on hankala säädettävä. Olen joskus "parannellut" vastaavaa laitetta potikoita ruuvailemalla, mielenkiintoisin tuloksin. Asiaa ei helpota, jos kerhossa on useampia säätämisestä innostuneita.

 

BTW, purjekoneen kompensoitu variometri ei kerro koneen lentotilaa, vaan energian muutoksen nopeutta. Energia muuttuu kahta kautta; ensinnäkin siksi, että kone on nousevassa tai laskevassa ilmamassassa, ja toiseksi, kun koneen nopeus muuttuu. Toki, onhan kone todennäköisesti menossa ylöspäin kun vario näyttää plussaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"...On se normaalia. Siksi purjelento onkin niin vaikeaa. On myös normaalia, että harjoituskoneessa on isoskaalainen vario kytkemättä ja vanhalle sähkövariometrille ei anneta sähköä. Olisiko tässä näin?..."

 

Juuri näin on meneteltu tuon OH-540 tiimoilta. eli vain tuo yksi variometri on käytössä ja taitapa olla sähköisestä sulake poissa. Viime kesänä kokeiltiin tuota sähköistä, mutta oli sen verran mielenkiintoiset saundit, että todettin jotta paremmin keskittyy lentämisen treenaukseen, kun ei ala säätelemään vinkumista tässä vaiheessa uraa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla