Ilkka Sydänmetsä

Finnair ja Juliett

20 viestiä aiheessa

Moi!

 

Tämä olisi aivan loistava keskiviikkokyssäri jos itse tietäisin oikean vastauksen. Mutta kun en tiedä, niin olkoot sitten sunnuntaikyssäri...

 

Lienee yleisesti tiedossa, että Finnairin koneiden rekisterinumerossa on kansallistunnuksen perässä L-kirjain ja sitä seuraa kaksi vaihtuvaa kirjainta. Mutta miksi vaihtuva kirjain ei ole koskaan J?

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut ainakin itse että Juliet olisi jotenki vaikea lausua tjsp. ???

Onhan se tosiaan hassua että LXI:n jälkeen tuli LXK ja LVI:n jälkeen LVK... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamissa yhteyksissä (myös muissa kuin ilmailussa) olen törmännyt siihen että J tai peräti I ja J jätetään pois, koska ne sekoittuvat helposti toisiinsa. Tämä tietysti silloin kun ei käytetä aakkosten radioliikennetunnuksia (Indiaa ja Juliettia ei mielestäni voi sekoittaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juliet on yleisesti todettu, että se on hanakala lausua ja saattaa sekoittua. Sama liittyy myös Quebec:in! Teitynlaisissa lento sanomissa saattavat kirjaimet myös sekoittua. 8) 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juliet on yleisesti todettu, että se on hanakala lausua ja saattaa sekoittua. Sama liittyy myös Quebec:in! Teitynlaisissa lento sanomissa saattavat kirjaimet myös sekoittua. 8) 8)

 

Siis tarkoitatko, että nimenomaan Finskiläisten (=suomalaisten) on vaikea ääntää Juliet?

 

Ei kai tuossa kansainvälisesti voi mitään vaikeaa olla. Tuota Quebeciä on kyllä vaikeampi ymmärtää,

mikä siinä on ongelmana. No okei, onhan se ranskankielinen nimi, mutta luulisi miltei jokaisen

kuulleen, miten se äännetään.

 

Se on kyllä tosi, että jossain tapauksissa esimerkiksi jotain koodeja kirjoitettaessa jätetään J pois, koska I ja J voivat huonosti kirjoitettuina sekoittua.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun vielä keksisi, että missä yhteyksissä näitä koneiden rekkareita käytetään. Tulis lähinnä mieleen tekninen kirjanpito, mutta aika kaukaa haettuahan tämä on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pohdipa vaikka kaikkia koneyksilöihin kohdistuvia tekniikan toimia, koko maaorganisaatiota, liikennesuunnittelua, paperisotaa, spottereiden kirjanpitoa... ;)

 

Ehkäpä siitä vielä keksintö syntyy!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jokainen Finnairin kone voi liikennöidä siviilirekisterillä, jos on tarvetta. Sekä myös rekisterillä "Finnair HLBX" (jätetään kansallisuustunnuksen eka kirjain pois, esim OH-LBX).

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin juuri, konsuli Bruno Otto Lucander perusti Finskin edeltäjän Aeron armon vuonna 1923 ja sai sen kunniaksi L:nsä koneiden kylkeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jokainen Finnairin kone voi liikennöidä siviilirekisterillä, jos on tarvetta. Sekä myös rekisterillä "Finnair HLBX" (jätetään kansallisuustunnuksen eka kirjain pois, esim OH-LBX).

 

Miksi näin?

Eikö olisi selvyyden vuoksi helpompaa käyttää samaa tyyliä kuin pienkoneet, eli esim tässä tapauksessa Finnair OBX?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun roudailevat koneita pitkin plattaa niin niiden kutsut on tyyliin "Finnair Papa Hotel" (OH-LPH:sta)...näin ainakin siis Oulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jokainen Finnairin kone voi liikennöidä siviilirekisterillä, jos on tarvetta. Sekä myös rekisterillä "Finnair HLBX" (jätetään kansallisuustunnuksen eka kirjain pois, esim OH-LBX).

 

Todellisuudessa tämä on todella harvinaista. En muista duunissa nähneeni 14 vuoden aikana kuin kahden käden sormin laskettavissa olevan määrän.

 

Yhtiöjaksolla on sitten kuulunut Urkkia ja ties mitä. Yksi nelikymppinen ysi oli jopa nimetty Naku-C:ksi.

 

Joskus kauan aikaa sitten oli kasi OH-LFS rekisteröity uudestaa, koska sekaantumisen vaara Caravelle OH-LSF:een oli ilmeinen.

 

Niin... en millään pysty uskomaan, että rekkareiden lausuminen olisi Vinnairilla vaikeaa. Suurin syy taitaa kyllä löytyä tekniikan papereista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin juuri, konsuli Bruno Otto Lucander perusti Finskin edeltäjän Aeron armon vuonna 1923 ja sai sen kunniaksi L:nsä koneiden kylkeen!

 

Alkuvuosina tuo Ällä ei ollut ensimmäinen vaan toinen kirjain. Esim. OH-ALF, OH-BLB. tai OH-ALL. Vasta 40 luvulla ostetut kolme JU-52:ta ( OH-LAM, -LAP ja -LAO ) kantoivat ällää nykyisellä paikallaan. Kakkosten tunnukset olivat alkuun muodossa DLA ja DLB muuttuen tosin myöhemmin muotoon -LDA ja B. Tuon toiseksiviimeisen kirjain meni jonkinlaisessa aakkosjärjestyksessä. Kolmosessa oli C mutta miksi Konnassa oli R ? Höyrykaravellessa E, Kasissa F mutta Superkaravellessa S. Kympeissä H mutta Tumppiysissä Y. jne. I ja J puuttuu tästäkin koska Fokkereille siunautui K. Ällä puuttu N tuli käyttöön ennemmin kuin M ja ATR-42:ssa oli T jne.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiöjaksolla on sitten kuulunut Urkkia ja ties mitä. Yksi nelikymppinen ysi oli jopa nimetty Naku-C:ksi.

 

Kentällähän koneilla on tietysti monituisia rekkareita. Eri tahot lienevät ristineet niitä eri tavoin. Heitänpä tähän joitakin vastaantulleita.

 

11:t saivat saavuttuaan oitis nimiä. Levinnein on epäilemättä OH-LGA:n Olga, LGB:stä tuli Gorba, LGC:stä tätä mukaillen Clinton (historia elää...), LGD oli Dooris, LGE Gekko (joskus Eemeli) ja LGF:kin on joko kettu tai golf-firta :-O

 

Yssyköillä ja kasikymppisillä on ollut joitakin vääntöjä, Nakut olivat varmaan oma sarjansa, Viiskymppiset olivat aika selkeitä väännöksiä pääosin. Tyyli oli Jenkki-Nipa, Jenkki-Oskari, Jenkki-Paavo (tai Paska), Jenkki-Roope (tai Romu), Jenkki-Sierra (myöskin esim. Sika ja Sisko), Jenkki-Tango (Tanko), Jenkki-Urkki (tai Univormu tai Puku tai Dress tai UKK tms...), Jenkki-Väinö (Väpä tms.), Jenkki-Wiski (Amerikan Viski, Jack Daniels), Jenkki-Äksä (pahimmillaan Röntgen), Jenkki-Zoo. Kasikymppisille varmaan pätevät samat ideat, joskin muutamia spesialiteetteja on, kuten LPA (pakettiauto), LPB (Porno-Baari), LPC (Personal Computer), LPE (Pekka), LPH (Paska-Huussi), LMB (Mersu), LMC (Mac, Mäkki), LMG (Minigolf), LMH (Munahaukka), LMS(Messerschmitt), LMW (Mallaswiski), LMX (Max) jiiänee...

 

Isoilla Busseilla oli kaiketi pari nimeä. OH-LAA oli jossain yhteykisissä ihan vaan oolalaa, tai sitten Laava tai jotain, LAB taasen ihan Lappi vaan.

 

Bojoista on ollut hiukan hankala vääntää suurempia LB-alkunsa takia. LBO on kuiteskii Porno-Oskari. LBR:n oli joku nokkela nimennyt sen saavuttua oikein mustalla tussilla Linda Bravaksi...

 

320-sarjan Bussit ovat tainneet jäädä vähän huonoon asemaan. LZ-, LV-, tai LX- eivät oikein inspiroi. LVC nyt varmaan on Vessa ja LVI:stäkin voinee viitata johonkin viemärihommiin, jos mieli tekee.

 

Atraimilla on joitakin nimiä myös liikuskellut. KRA on ilmiselvä Roope Ankka (tai sitten kraak varsinkin KRE:n seurassa), KRB Kyrbä, KRC yhtä nokkelalla logiikalla Kyrsä, KRE ihan vaan Kreek ja KRH tietenkin Korohoro.

 

Semmoisia putkahteli mielen syövereistä tällä erää. Lisääkin näitä on varmaan paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

11:t saivat saavuttuaan oitis nimiä. Levinnein on epäilemättä OH-LGA:n Olga, LGB:stä tuli Gorba, LGC:stä tätä mukaillen Clinton (historia elää...), LGD oli Dooris, LGE Gekko (joskus Eemeli) ja LGF:kin on joko kettu tai golf-firta :-O

 

OH-LGD tunnetaan myös nimellä Dolly.

 

320-sarjan Bussit ovat tainneet jäädä vähän huonoon asemaan. LZ-, LV-, tai LX- eivät oikein inspiroi. LVC nyt varmaan on Vessa ja LVI:stäkin voinee viitata johonkin viemärihommiin, jos mieli tekee.

 

OH-LVI:han nyt on luonnollisesti Olvi. ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LGD tunnetaan myös nimellä Dolly.OH-LVI:han nyt on luonnollisesti Olvi. ;D ;D

 

Kiitän tarkennuksista. Olvin kyllä tiesinkin - jopa näin sen ihan itse koneen aikanaan saavuttua - mutta se nyt ei vaan palautunu mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko vuonna 2013 löytyisi vastaus miksi OH-LxJ ei ole Finnairilla käytössä?

 

Historialliset syyt?

 

Oli LCI, mutta ei LCJ:tä (tai oli, mutta vaihdettiin LCK:ksi ettei tulisi sekaannusta LCI:n kanssa).

Oli LSI, mutta ei LSJ:ta, LSK taas oli.

Oli LYI, mutta LYJ:tä, mutta LYK oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään