Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Anteeksi tämä uuden aiheen teko. Kuvia tuli kuitenkin sen verran että en viitsinyt vanhaan tunkea. Kaverin kanssa tuli viisi tuntiä tuolla jöpötettyä. Finncomin atikkaa [ attachment removed ] Finskin embraer [ attachment removed ] Finskin dösää. [ attachment removed ] Heviä. [ attachment removed ] Jotain asetelman yritystä. [ attachment removed ] Finnairin dösä ja Air Ålandin saabi. [ attachment removed ] Fritidsresor, tämä oli yllätys minulle. [ attachment removed ] Aeroflotin bussi. [ attachment removed ] Kelmin Bojo [ attachment removed ] Star Tour. Tämäkin oli mulle mieluisa yllätys. Tämän kuvaamisessa tuli jotain ongelmaa ISSn valvojan kanssa, mutta onneksi hän antoi meidän kuvata tämän koneen. [ attachment removed ] Jumboa [ attachment removed ] Yleisnäkymää. Kuvassa muunmuassa Thomas Cook, West air europe ja UPS. [ attachment removed ] Businessparkki. [ attachment removed ] LOTin Emppu.. täst tuli ihaan sonta kuva [ attachment removed ] Pulkovo, tai miten kirjotetaankaan [ attachment removed ] Kaks läskimädäriä vastakkain [ attachment removed ] Air Balticin Fokkeri vai mikä onkaan [ attachment removed ] SASin pyrstö ja kaksi läskimädäriä. [ attachment removed ] SASin Mädäri. [ attachment removed ] Nämä on mun ekat IRL kuvat. Palautetta kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 LOTin Emppu.. täst tuli ihaan sonta kuva Miksi pitää laittaa tänne sitten näitä kuvia jos on omastaki mielestä täyttä paskaa, muutenkin suurin osa kuvista vastavaloon, joka ei mikään hyvä asia ole.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Tuo Fritidsresor ja Star Tour on yksi ja sama kone. Eri teksti vain kyljissä. Horisontit olisit ainakin voinut suoristaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Nuo kuvat, joissa on rojuja/rakennuksia/aitoja/hirmuisia-ikkunaheijastuksia pääosassa (eikä lentokone) olisi voinut jättää pois.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Annetaan myös positiivista palautetta, kuva 2 (emppu), 3 (bussi) ja yleisnäkymäkuva olivat hyviä ja myös mukavia poikkeuksia tästä "massasta". Muutenkin foorumin tietyt kuvaajat, jotka jaksavat arvostella toisten kuvien laatua ja kuvauspaikkoja, voisivat joskus koittaa hakea myös muuta tunnelmaa kuin laskeutumista. Lienee selvää, että perushuttuun puutuu kun aina kaikki koneet joko nousee tai laskee. Vaikka kuvissa parantamisen varaa onkin, Olli on nähnyt vaivaa saadakseen erilaisia kuvia. Kiitos siitä. Edit. Kun joku onnistuisi näppäämään hyvän ja mielenkiintoisen kuvan koneen tankkauksesta, niin minulta lohkenisi ainakin aplodit ja peukkua. Haaste on heitetty kaikille! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Kannattaa tosiaan hieman miettiä, mitä tännekkin laittaa. Miksi laittaa kaikki mahdolliset kuvat, jos niissä on rojua edessä, laatu ihan sieltä jostain ja muuta. Näistäkin kuvista olisi hyvin voinut karsia kaikki muut pois, paitsi tuon 2. kuvan joka on ihan ok kuva kun noihin muihin vertaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Nämähän oli oikein mukavia kuvia. Näistä näkee mitä kaikkea siellä platalla tapahtuu. Horisontit olisit voinu kyllä suoristaa! Mäkin laitan taas parit. OH-LGA [ attachment removed ] Jumboon oli menossa paljon kamaa. [ attachment removed ] N663MK [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Kiitos palautteesta. En nyt ala puollustelemaan, mutta kamera oli varsin surkea, Nikon Coolpix 4600. Pitää seuraavalla kerralla laittaa vain niita kuvia, joista oikeasti saa jotain fiilistä. Kiitos Miko ja Jere. Huomenna sitten etsimään kuvakulmaa jossa lentokonetta tankataan.. Ensi kerralla lupaan että suoristan horisontit ja muutenkin muokkaan enemmän! Edit: Loistavaa! 700 viesti Sori modesedät.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 NYKOBO, tai miten kirjotetaankaan Taitaa se olla Pulkovo, vaikka venäjän opintoni kovin vähiin jäivätkin... -olli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 en tiennykkään et empuissa on rappuset ihan ok setti muuten ... mulle käy tosin muitten mielipiteen on mitä heillä on ... en ala niihin puuttumaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 En nyt ala puollustelemaan, mutta kamera oli varsin surkea, Nikon Coolpix 4600. Kamera ei tee kuvaa, kuvaaja tekee. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2007 Olin taas tänään HK:lla kuvaamassa ja fillarinmittarilla katottiin, niin 27km sitä matkaa HK:n ympäri tulee... Tässä Kuvia: [ attachment removed ] [ attachment removed ] SAS Star Alliance väreissä [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] OH-LGE [ attachment removed ] OH-LGA [ attachment removed ] TNT lähti joskus 21:30 [ attachment removed ] Cirrus E-135 Legacy [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Kuvista sen verta että eiköhän nuo ns. side shotit vois jättää pois, nehän on jo nähty enenpi kuvia missä on liikettä ja tapahtumaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 En nyt ala puollustelemaan, mutta kamera oli varsin surkea, Nikon Coolpix 4600. Harvemmin se siitä kamerasta on kiinni. Harjoituksen puutetta vain. Siivosin itse arkistoja taannoin ja sain toistakymmentä Coolpix 3200:lla otettua kuvaa läpi Jetphotosiin. Eivät ne mitään tähtikuvia olleet, mutta pienellä siivoamisella sai yhtä sun toista aikaan. Kannattaa yrittää saada enemmän koneita kuin aitoja ja muita esteitä kuviin, pyrkiä myötävaloon, ja lukaista esim. se Picasa-opastus tältä foorumilta läpi ja ottaa opiksi. Kyllä se siitä. EDIT: Se Picasa-tutoriaali on loistava myös pokkarikuvaajalle. Kuville kun voi tehdä yhtä sun toista sallittua, ja siten niistä saa paljon enemmän irti. Eikä maksa mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Ekat kuvat herättivät kiinnostuksen, mutta kuvat huononivat loppua kohden. Positiivista on erilaiset kuvakulmat Ps. Viestiä kirjoittaessa piti käydä 10min seisomassa ulkona, kun paloharjoituksen tekivät Eipä haitannut, kun on noin hieno ilma ulkona 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Eikä tuonne kentälle kannata keskipäivällä mennä muutenkaan valokuvaamaan oli vastavaloa tai ei. Keskipäivän valo on niin kovaa, etteivät kuvat yleensä näytä yhtään miltään. Aamu tai ilta ovat ne parhaimmat! Ja sanotaanhan lisäksi, että mitä huonompi keli, sitä paremmat kuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Eikä tuonne kentälle kannata keskipäivällä mennä muutenkaan valokuvaamaan oli vastavaloa tai ei. Keskipäivän valo on niin kovaa, etteivät kuvat yleensä näytä yhtään miltään. Aamu tai ilta ovat ne parhaimmat! Nää on nyt taas näitä. Kyllä keskipäivän valossakin saa hyviä kuvia, kun osaa ottaa. Kirkkaana kesäpäivänä minusta ainakin sitä valon kovuutta suurempi ongelma/haaste on lämpöväreily. Ja mitäs sitten teet, jos haluat jostakin tietystä vekottimesta kuvat ja se kone sattuu tulemaan keskellä päivää? Tuolla logiikalla menet sinne varmaankin illalla, kun kone on jo häipynyt Ja sanotaanhan lisäksi, että mitä huonompi keli, sitä paremmat kuvat. Jos haluaa sade-/sumukuvia, niin varmasti huonolla kelillä saa parempia sellaisia, kuin cavokkikelillä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 muutenkin suurin osa kuvista vastavaloon, joka ei mikään hyvä asia ole.. Niin tässä tapauksessa ei näytä olevan kovin hyvä asia. Vastavalo on kuitenkin hyvä valo, jos sitä "osaa käyttää oikein." (enkä tarkoita, että itse olisin mestari ) Usein vastavaloon otetut kuvat ovat kyllä huonompia... Ja niin kuin sanoit, kuvaaja tekee kuvan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Nää on nyt taas näitä. Kyllä keskipäivän valossakin saa hyviä kuvia, kun osaa ottaa. Kirkkaana kesäpäivänä minusta ainakin sitä valon kovuutta suurempi ongelma/haaste on lämpöväreily. Ja mitäs sitten teet, jos haluat jostakin tietystä vekottimesta kuvat ja se kone sattuu tulemaan keskellä päivää? Tuolla logiikalla menet sinne varmaankin illalla, kun kone on jo häipynyt Jos haluaa sade-/sumukuvia, niin varmasti huonolla kelillä saa parempia sellaisia, kuin cavokkikelillä No jos oletetaan, että valokuvaaja on ihan yhtä hyvä kuvaamaan kuin 50% kameranomistajista yleensä, voidaan todeta, että illalla/aamulla otetut kuvat ovat miellyttävämpiä katsoa kuin keskipäivällä otetut kuvat. Poikkeuksia löytyy aina tottakai, mutta uskoisin tämän pätevän silti suurimpaan osaan meistä. Eihän sille tietty mitään voi jos välttämättä haluaa kuvata sen tietyn Airbusin/Boeingin siellä kentällä ja lähtöaika ei vain satu valokuvauksellisesti otolliseen aikaan. Silloin täytyy tyytyä siihen kuvaan joka on mahdollisesti hyvä niihin olosuhteisiin nähden. Mutta jos menee kentälle vaan "hillumaan" ja kuvailemaan niin itse tekisin sen kyllä illalla tai aamulla. Liikennettä ei välttämättä ole yhtä paljoa kuin joskus 14-17 välillä, mutta sitten täytyykin miettiä kumman asettaa etusijalle, liikenteen määrän vai kuvien laadun. Ja vielä tuosta säästä. En ainakaan itse voi väittää, etteikö huonossa säässä ja aurinkoisessa cavokki-kelissä otetut samanlaiset kuvat olisi yhtä kiinnostavia keskenään. Otetaan siis esimerkit : 1. MD-11 arvatenkin juuri laskeutuneena: http://www.airliners.net/open.file/0961192/M/ 2. Ei nyt ihan samanlainen tilanne, mutta MD-11:sta tässäkin ja kuvakulma on selkeästi samantyyppinen: http://www.airliners.net/open.file/1200796/M/ Kumpi kuva on kiinnostavampi? Ja tässä vielä esimerkit MD-11:sta tuosta päivästä ja illasta: 1. MD-11:sta odotuksessa 22R http://www.airliners.net/open.file/1011479/M/ 2. MD-11:sta odotuksessa 22R http://www.airliners.net/open.file/0896429/M/ Näissä kuvissa kuvakulmat ainakin ovat samat. Kumpikin kuva on teknisesti moitteeton, mutta kumpi näyttää paremmalta? Tietysti jos ei tuosta keltaisuudesta pidä niin asia on toisin. Ja totuushan on kuitenkin se, että toiset pitävät toisenlaisista kuvista ja toiset toisenlaisista. Jos kaikki pitäisivät samasta niin kuvatkin saattaisivat olla hieman yksipuolisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Phuh... Minäkin pääsin vihdoinkin koneelle. [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Mutta se päättyikin näin [ attachment removed ] [ attachment removed ] Junpoa metsästettiin.. Tein hienon kiinteän monopodin tiilistä.. Joku atikan yritys puol kahdentoista aikaan. Silloin päättivät iskeä tauluun lähtöajaksi 0:25 Eipä siitä kovin kummoista olisi saanutkaan [ attachment removed ] ISOa laitoin lisää ehkä turhan aikaisin? Kun tykkää kuvat kohista. Edit: TNT vaihdettu (parempaan?) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Nämä on mun ekat IRL kuvat. Palautetta kiitos. Koska palautetta sai antaa, niin laitetaan oma(kin) lusikka tähän(kin) soppaan. Noista kuvista tulee elävästi mieleen oma harrastuksen alku. Silloin riitti kunhan kuvassa oli lentokone, tai edes osa siitä Mutta asiaan... Flaikkarissa kuvaamiseen on pari niksiä. Aluksikin pöytä kannattaa valita siitä ikkunan edestä huolella, jos se vain on mahdollista. Käytännöllinen kuvaussektori on matkustajaputkien välinen alue. Vasemalla sektoria rajaa putken ylärakenteen kaiteet yms. Nämä rakenteet näkyvät sinulla lähes jokaisessa kuvassa. Jos kaiteiden taakse on jäämässä jotain tosi harvinaista voi tilannetta auttaa nousemalla seisomaan. Silloin kaiteen saa yleensä rajattua pois kuvasta. Mutta yletön ylös-alas pomppiminen häiritsee muita asiakkaita, ja ei ole ainakaan omasta mielestäni korrektia käytöstä. Toinen tärkeä rajoittava tekijä on kulma ikkunaan nähden. Ainakin kaikkien käyttämieni kameroiden tarkennukset eivät ole pitäneet kovin jyrkästä kulmasta ikkunaan nähden. Eli vaikka millit riitttäisivät kuvaamaaan 15:lle laskeutuvan koneen, tulee kuvasta väkisinkin epätarkka koska kulma ikkunaan nähden on niin jyrkkä. Ja sama toimii tietysti myös toiseen suuntaan. Kolmantena on heijastumat. Flaikkarissa on mitä ihmeellisempiä valoja, ja niillä on paha tapa heijastua ikkunasta. Tämä tietysti korostuu hämärässä kirkasta päivää enemmän. Kannattaa vähän katsella missä kohtaa on pahoja heijastumia ja yrittää välttää kuvaamista niistä kohdista. Ok, saahan niitä hävitettyä kuvankäsittelyssä, mutta silti Ja tiedetään... koskaan ei pitäisi kuvat ikkunan läpi, mutta niinhän ne sanoo vastavalostakin 8) Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Junpoa metsästettiin.. Tein hienon kiinteän monopodin tiilistä.. Joku atikan yritys puol kahdentoista aikaan. Silloin päättivät iskeä tauluun lähtöajaksi 0:25 Eipä siitä kovin kummoista olisi saanutkaan Jätkä viettäny koko yön tiilikasalla. , miten sä jaksoit venttailla tota jumboa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Jätkä viettäny koko yön tiilikasalla. , miten sä jaksoit venttailla tota jumboa? Se on iso tiilikasa.. Siellä pystyy tekemään vaikka mitä Mikäs siinä tornia kasaillessa, auringonlaskua ihmetellessä ja koneita kuvatessa. Ja tietenkin harmitti, kun en päivällä saanut sitä kuvattua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2007 Kiitos taas kaikille. Huomenna menossa koko päiväksi, joten uutta settiä pukkaa huomenissa! Kiitos Juha noista flaikkarivinkeistä, tulevat varmasti olemaan hyödyllisiä! Mun unelma, synttäripäivä lentokentällä huomenissa.. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla