Guest Masa

Ikärasismi lentoyhtiöissä ?

26 viestiä aiheessa

Erityisesti aasialaisia lentoyhtiöitä käyttäessä ei (kai) voi olla huomaamatta sitä, että matkustamohenkilökunta on kauttaaltaan hyvin nuorta. Sen huomaa sekä matkustamossa että kentillä.

Toki on myös niin, että keltaisemman rodun edustajat näyttävät eurooppalaisen silmissä nuorilta vielä vähän vanhempinakin. Tästä huolimatta väittäisin että siellä ei edes kaukolennoilla ole keskimäärin yhtäkään yli 40-vuotiasta matkustamohenkilökunnassa, ja yli 30-vuotiaatkin ovat selvässä vähemmistössä.

Sinänsä asia on ihan jees; on kiva katsella niitä nuoria, hoikkia, kauniskasvoisia, hyvärunkoisia ja aina hymyileviä emoja tyylikkäissä formuissa (joihin aina tuntuu kuuluvan hame).

 

Asialla on sitten se toinenkin puolensa, eli että miten se "urakierto" mahtaa toimia näillä yhtiöillä. Mihin ne emot joutuvat kun ikää kertyy enemmän ? Menevätkö he sinne matkatavaran käsittelypuolelle (!!!) vaiko puhelinmyyntiin vai näytetäänkö heille vain ovea ?

Olisiko täällä ihan oikeaa tietoa tästä asiasta ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere....

 

Ensinnäkin en ole montakaan keltaista Aasialaista tavannut,tuskin yhtäkään.Yleensä ovat kauniin ruskeita...Se siitä!

 

Pitää ottaa huomioon tuossa ikä ajattelussa sellainen asia,että Aasialaiset naiset (kun emoista kyse) näyttävät keskimäärin länsimaisia kolleegojaan nuoremmilta.Eli ovat ns.hyvin säilyneitä :P.Se saattaa sinua Matti hämätä :laugh:!

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pitää ottaa huomioon tuossa ikä ajattelussa sellainen asia,että Aasialaiset naiset (kun emoista kyse) näyttävät keskimäärin länsimaisia kolleegojaan nuoremmilta.

 

Kaikuuko täällä ? Totesin tuossa edellä, että aasialaiset (tuo "keltainen rotu" ei ole tarkoitettu rasistiseksi) naiset ovat usein nuoremman näköisiä kuin länsimaiset sisarensa, mutta kyllä harjaantunut silmä sentään osaa kertoa jotain siitä aasiattarenkin iästä.

 

Onko kellään tietoa itse asiasta, eli siitä, että miten ne varttuneemmat matkustamohenkilökunnan edustajat hoidetaan pois näkyvistä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Onko kellään tietoa itse asiasta, eli siitä, että miten ne varttuneemmat matkustamohenkilökunnan edustajat hoidetaan pois näkyvistä?

 

 

 

Eipä ole tietoa. Mutua on. Pannaan paksuksi ja pihalle  :-[ Hyi mua  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakos tämä mahtua samaan pinoon?

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706046191673_uu.shtml

 

No kyllä se ainakin minusta mahtuu. Jännä sattuma sinänsä, en nimittäin ollut huomannut tuota uutista.

 

Lentoemot aikovat valittaa korkeimman oikeuden päätöksestä. Heidän mukaansa irtisanomisissa oli kyse siitä, että lentoyhtiö yrittää korvata vanhat ja lihavat lentoemot nuorilla ja hoikilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemot aikovat valittaa korkeimman oikeuden päätöksestä. Heidän mukaansa irtisanomisissa oli kyse siitä, että lentoyhtiö yrittää korvata vanhat ja lihavat lentoemot nuorilla ja hoikilla.

 

...and the problem is ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...and the problem is ?

 

 

Ensiksi. Yleinen nettikäytäntö vaatii suomenkielisiä vastineita.

 

 

Toiseksi:Nyt  puhuttiin siitä, miksi vanhempia lentohenkilöstön jäseniä sorretaan.

Siinäs sun probleemas is  ;D

Thats shitt  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensiksi. Yleinen nettikäytäntö vaatii suomenkielisiä vastineita.

 

 

Toiseksi:Nyt  puhuttiin siitä, miksi vanhempia lentohenkilöstön jäseniä sorretaan.

Siinäs sun probleemas is  ;D

Thats shitt  ;)

 

 

En ota kantaa näihin ikä/ulkonäköasioihin, mutta näin jo varttumaan alkaneena tiedän että iän karttuessa pitkien työvuorojen jälkeinen palautuminen on hankalaa. Varsinkin jos joutuu valvomaan ns.kellonympäri tai öisin.

 

Eiköhän emon hommista siirrytä toimistoon, tai helpommille reiteille tms. Viksuimmat lähtevät muihin hommiin.  ;) 

Jotkut teräsmammat jaksavat vanhanakin lennellä palloa ympäri.

 

Oho, meni quotena. Se ei ollut tarkoitus, vaan ihan vaan yleisesti. Käsi mikä käsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä kuitenkin kokemus työssä syrjäyttää joskus nuoruuden, varsinkin jos tulee tiukka paikka.

 

T Lentojätkä

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikuuko täällä ? Totesin tuossa edellä, että aasialaiset (tuo "keltainen rotu" ei ole tarkoitettu rasistiseksi) naiset ovat usein nuoremman näköisiä kuin länsimaiset sisarensa, mutta kyllä harjaantunut silmä sentään osaa kertoa jotain siitä aasiattarenkin iästä.

 

Onko kellään tietoa itse asiasta, eli siitä, että miten ne varttuneemmat matkustamohenkilökunnan edustajat hoidetaan pois näkyvistä?

 

 

 

No nyt juu..

 

Rupesi vähän kaikumaan kyllä.Anteeksi vaan...

 

Samaa mieltä...

 

-Jukka ;)

 

Ja nyt en tarkoittanut että Suomalaisissa naisissa ei olisi hyvin säilyneitä.Olipahan vaan Aasialaisista puhe...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanissa on edelleen hyvin yleinen käytäntö se, että kun nainen menee naimisiin, hän jättäytyy työelämästä ja jää kotiäidiksi, vaikka alla olisi yliopistotutkinto (mikä todella monella lentoemännällä siellä onkin). Sitä kautta ainakin japanilaisissa yhtiöissä poistuma lienee siis aika suurta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanissa on edelleen hyvin yleinen käytäntö se, että kun nainen menee naimisiin, hän jättäytyy työelämästä ja jää kotiäidiksi, vaikka alla olisi yliopistotutkinto (mikä todella monella lentoemännällä siellä onkin). Sitä kautta ainakin japanilaisissa yhtiöissä poistuma lienee siis aika suurta.

 

Hyvä pointti, joka saattaa selittää tätä arvoitusta myös muualla Kauko-Idässä. Ja kun niitä neitosia siellä koneessa katselee, ei menne kauan kun tulee joku lentokapteeni, joka päivittää nuorempaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt ei ihan kauheasti muisti pätki, niin ainakin Singapore Airlinesilla oli (jollei ole vieläkin) jonkinsortin yläikäraja matkustamohenkilökunnalle. Älkää nyt vain kysykö paljonko se on.. noista tuli kuitenkin silloin aikanaan Malesiassa (Singaporen rajalla) asuessa luettua lehdistä jonkin verran.

 

Mutta ihan samaa olen itsekin miettinyt monesti. Länsimaisissa yhtiöissähän noita iäkkäämpiäkin (myös hyvinsäilyneitä) daameja tapaa varsin paljon, eikä se sinällään mitään häiritse niin kauan kun asenne ja palvelu on kohdallaan. Valitettavasti tuossakin ammatissa toisilla vuosien saatossa tapahtuu leipääntymistä siihen malliin, että se näkyy palvelussa. Asialla on monet puolensa, kun toisaalta pitkään asiakaspalveluammatissa olleilla on niin rautainen kokemus erilaisten asiakkaiden "käsittelystä", että sitä ei voi korvata nuoruuden työinnolla ja -halulla.

 

edit: ..rehellisyyden nimissä täytyy kyllä sanoa, että mieluummin katselen nuoria emoja kuin niitä vanhempia :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu...

 

Rehellisyyden nimissähän pitää sanoa,että ne emothan ovat siellä PÄÄASIASSA,tiukan paikan tullen pelastamassa matkustajia ja tietysti tarjoilemassa.

 

Toki he ovat sen oman yhtiönsä käyntikortteja....ja tässä nyt tullaan ulkonäköseikkoihin,muuuttta,silti korostaisin ystävällistä asiakaspalvelua enemmän kuin ulkonäköä.

 

Eiköhän nuo ole aika paljon kulttuurikysymyksiäkin...Ehkä Aasiassa naiset eivät niin yleisesti haluakaan lentää,kuin euroopassa.Tiedä häntä...

 

-Jukka :D

 

Pitäisikin kysellä tuosta asiasta ammattilaisten mielipiteitä.Aika mielenkiintoista kaiken kaikkiaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäh!? Eivätkö kaikki emot olekaan samannäköisiä ja yhtä "ystävällisiä" (varsinkin miespuolisia kohtaan) kuin "Kymppikerhossa" ???

 

;)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

 

Kyllähän se emojen tärkein tehtävä tottakai on osata hommansa hätätilanteessa, ja palvella asiakkaita ammattitaidolla. Yksi parhaista miehistöistä mitä on tähän päivään mennessä vastaan tullut oli KLM:llä tullessa jenkeistä toukokuun lopulla. Taisi keski- ikä lähennellä neljääkymppiä (vain yksi oli nuoren näköinen), mutta parempaa palvelua on tosiaan harvoin saanut. Ainakin tässä tapauksessa kokemus voitti menomatkan muodollisesti pätevämmän miehistön ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Ei tästä ole montaa vuotta, kun USA:ssa eivät emännät saaneet olla naimisissa. Moni oli sala-avioliitossa; potkut tulivat heti, jos se paljastui.

SAS:lla, jolla olen lentänyt usein, on joskus koko cabinmiehistö ollut tuolla viidenkympin korvilla. SAS:han ei tietääkseni ole moneen vuoteen palkannut uutta cabin-henkilöstöä. Finnairilla nostettiin jokunen vuosi sitten cabin-henkilöstön eläkeikä 65:en.

Muistan urani alkuajoilta, ollessani perämiehenä Convairissa, kuinka eräs vanhempi kippari totesi nirppanokkaiselle emännälle:"Sinun tehtäväsi tässä koneessa on vetää ruumiit ulos!"

Kyllä itse katselen mieluummin tyylikästä hieman harmaantunutta purseria kuin niitä nuoria....... Yksi omista tyttäristä on hänkin jo lentänyt emäntänä kymmenkunta vuotta!

Asi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Haluaisin tassa ensiksi sanoa muutaman yleisen sanan! Olen liittynyt Flightfoorumiin tanaan, ja tassa on siis ensimmainen osallistumiseni keskusteluun. Olen pahoillani, etta nappaimistostani ei loydy skandinaavisia kirjaimia, asustelen ulkomailla. Toivottavasti ei tule sekaannuksia sen johdosta, lol.

 

Aiheeseen liittyen, matkustamohenkilokunnan ikarasismista sanoisin, etta mielestani Euroopassa asiat ovat hyvin, laki suojaa jo varttunuttakin tyontekijaa suht' hyvin, alalla kuin alalla. Matkustamohenkilokunnan tyohon liittyen voin kertoa tapahtuman joka sattui itselleni.

 

Lensin joitakin vuosia sitten Englantilaiselle lomalentoyhtiolle. Olimme matkalla LGWsta Karibialle, muistaakseni Dominikaaniseen tasavaltaan. Olin juuri menossa matkustamon lapi, kun huomasin vanhemman rouvan nousevan ylos istuimeltaan. Hanen noustuaan huomasin, etta kaikki ei ole kunnossa, silmat kiersivat kuin pallot bingotaulussa, ja naama oli lumenvalkoinen. Juuri ehdin hanen kohdalleen ja kaapata naisen syliini, ennen kuin han menetti tajuntansa. Tassa vaiheessa olin lentanyt noin puoli vuotta. Se oli ensimmainen in flight medicare tapaus kohdallani. Olin typertynyt. Koulutusaikani vilisi villisti mielessani, mita olikaan opetettu, asiat olivat kylla mielessa, kokeista saatu taydet pisteet, mutta siina vaiheessa oli adrealiini jo veressa, ja ajatukset sinkoilivat: onko han vain pyortynyt? Han korisee! Mita se nyt meinasikaan!? Yht' akkia lennon purseri, 18 vuotta lentanyt paastuertti joka oli nahnyt tilanteen, kiiruhti luokseni, nappasi naisen jalat kainaloonsa ja kaski minun auttaa raahata nainen uloskaynnin kohdalle. Toimin kuin robotti. Tottuneesti purseri tutki naisen, tarkisti hengityksen, jne, kaski paikalle saapunutta emantaa hakemaan vetta. Jalat ylos, lapsaytyksia poskille, ja pian alkoi nainen virota. Loppujen lopuksi tilanne ei ollut sen vakavampi, kuin etta nainen oli istunut ensimmaiset 3 tuntia lennosta liikkumatta, ja paatettyaan lahtea WC:hen, han nousi liian nopeasti, jolloin verenkierto hairiintyi ja han menetti tajuntansa. Varsin normaalia.

 

Mita haluan talla tarinallani sanoa, on, etta mita nuorempi miehisto, sita enemman muodollisesti pateva se on. Aivan kuten opettaja joka aloittelee uraansa. On monta asiaa, niin koneen matkustajien turvallisuuteen kuin palveluun liittyvia asioita, jotka oppii matkan varrella ja niin kasvaa se varsinainen ammattitaito. En itse haluaisi koskaan olla lennolla, jossa olisi taysin "junior crew". Vaikka on kuinka saanut koulutuksen asioihin, se ensimmainen kerta kun jotain sattuu, tapahtuu tietenkin taysin yllattaen, ja silloin voi menna yksinkertaisesti pasmat sekaisin, niin sanotusti.

 

Ulkonakoasioihin en sano mitaan, muuta kuin etta kauneus on katsojan silmassa. Tottakai miehiston jasenen taytyy pystya hoitamaan tyonsa kaikki aspektit. Turvapuolesta huolehtii lentoyhtio turvakoulutuksellaan ja myontamalla miehistonjasenelle kouluksen lapaistyaan lupakirjan toimia tyotehtavassaan vuodeksi kerrallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:lla, jolla olen lentänyt usein, on joskus koko cabinmiehistö ollut tuolla viidenkympin korvilla. SAS:han ei tietääkseni ole moneen vuoteen palkannut uutta cabin-henkilöstöä.

 

SAS Sverigen äskettäisen matkustamohenkilökunnan lakon aikana selvisi, että ko. henkilökunnan keski-ikä on mm. mainitusta syystä jo 46 vuotta.

 

Lakkoilijoiden vaatimuksissa ei ollutkaan tällä kertaa pääosassa palkka, vaan mm. ruokailu- ja WC-tauot ja vapaa-ajan suunnitteluun liittyvät kysymykset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS Sverigen äskettäisen matkustamohenkilökunnan lakon aikana selvisi, että ko. henkilökunnan keski-ikä on mm. mainitusta syystä jo 46 vuotta.

 

Lakkoilijoiden vaatimuksissa ei ollutkaan tällä kertaa pääosassa palkka, vaan mm. ruokailu- ja WC-tauot ja vapaa-ajan suunnitteluun liittyvät kysymykset.

 

Ai etta nuoret eivat sitten vapaa-aikaa ja taukoja tarvitsisikaan? Olin itse jarkyttynyt lukiessani, kuinka huonot tyo-olot SAS Ruotsilla oli ollut ennen parannuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Jouni Rautio aikaisemmin mainitsi, niin kun ikää karttuu hieman lisää, niin palautumiseen tarvitaan enemmän aikaa ja taukoja/vastaavia arvostaa enemmän. Tämän totesi myös sukuuni kuulunut Finnairin lentoemäntä/purseri, joka on nyt jo eläkkeellä.

 

Tulipa mieleen vähän vastaava asia: olin aktiivisesti keikkailevan muusikkokaverini 40-vuotispäivillä kymmenisen vuotta sitten. Sama ongelma: paljon matkustusta ja työtä epänormaaliin aikaan/öisin. Kysyin häneltä, kauanko aikaa menee palautumiseen keikan jälkeen. Kaveri siitä valittamaan, että kun enää oikeastaan palaudu ollenkaan  :'( eikä hän siis ollut kuin 40-vuotias.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanissa on edelleen hyvin yleinen käytäntö se, että kun nainen menee naimisiin, hän jättäytyy työelämästä ja jää kotiäidiksi, vaikka alla olisi yliopistotutkinto (mikä todella monella lentoemännällä siellä onkin). Sitä kautta ainakin japanilaisissa yhtiöissä poistuma lienee siis aika suurta.

 

Usein myos japanilaisissa lentoyhtioissa lentoemanniksi valittavat neidot tulevat "keskitasoa" korkeammista(varallisuus, koulutus, arvostus) perheista.

 

Jenkkiyhtioista taas sen verran, etta muutama vuosi sitten kyselin eraalta 60v lentoemolta, jokos oli jaamassa elakkeelle. Ei kuulemma ollut ja hanen mukaansa heilla oli eras lahemmas 80v lentoemokin viela hommissa matkustamossa. Ko. lentoemo lensi United:lla.

Usalaiset yhtiot pelkaavat oikeusjuttuja syrjinnasta, joten ovat melko varovaisia mm. "iakkaamman" matkustamohenkilokunnan suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lakkoilijoiden vaatimuksissa ei ollutkaan tällä kertaa pääosassa palkka, vaan mm. ruokailu- ja WC-tauot ja vapaa-ajan suunnitteluun liittyvät kysymykset.

 

Off topic, mutta mitä mahtoi olla tuon "WC-tauot" -asian takana? Lasketaanko wessakeikkakin SAS:lla jonkun sortin tauoksi ? Jos näin on, niin on taas yksi uusi syy pysyä poissa skandinaavisista koneista >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään