Juho Vastapuu

Rippikoululaisia?

36 viestiä aiheessa

Mulla on ripari 13.-20.7., konfirmaatio 22.7. Ja taitaa olla järjestyksessään nyt jo yhteensä 12. leiri ja konfis, toinen niin, että olen leiristä vastaava pappi. Yksi leiri oli vaellusripari Saariselän maisemissa ja viime talvena oltiin lasketteluriparilla Aholansaaressa/Tahkolla, muut on olleet ihan perinteisiä leirikeskusleirejä.

Noihin kymmeneen leiriin on mahtunut monenmoista, ihan uskomattoman hauskoista hetkistä ja hyvän leirifiiliksen syntymisestä tosi vaikeitten asioitten kohtaamiseen. Tylsää en muista kuitenkaan koskaan olleen, en omalla riparillani, isosvuosina, kesäteologina ollessa enkä nyt valmiina pappina. Yhteenvedonomaisesti voisin sanoa, että mitä valmiimpi porukka on ottamaan ilon irti ja osallistumaan kaikkeen, mitä leirillä tapahtuu, sen parempi leiri on. Toisin sanoen ASENNETTA mukaan, enemmän kuin mitään muuta :thmbup:! Toki paljon riippuu leirin vetäjistä ja isosista, koska ohjelmien ja opetuksen suunnittelu on heidän vastuullaan. Mutta he eivät kuitenkaan yksinään pysty tekemään leiristä sen enempää kivaa kuin tylsääkään.

Joskus yksi poika kysyi, että miks täällä leirillä puhutaan niin hirveesti Jumalasta. Se on vähän pelin henki, että riparilla jeesustellaan - ripari kun on paikka uskonasioiden opettelemista varten. Uskosta puhumiseen voi suhtautua aika monella tavalla. Ennen kaikkea ehkä kannattaa olla utelias, kysellä paljon sekä ääneen että itsekseen. Mitä tää on. Miks tää on näin. Kuka uskoo tällasiin juttuihin ja miksi. Tosi harva on riparille tullessaan niinsanotusti uskossa eikä monikaan siellä uskoon tule. Mutta riparilla opetettavat asiat antaa parhaimmillaan palikoita tulevaisuutta varten, erityisesti siihen, kun joutuu joskus senkin kanssa vastakkain, että elämä on aika hauras ja katkeaa joskus. Silloin moni ihminen tarvitsee uskoa tai edes varovaista toivoa, että on vielä jotakin muuta kuin mitä silmillä nähdään.

Itselläni on edessä vielä kymmeniä ripareita ja unelma on, että joskus saisin aikaiseksi sellaisen Taivasta lähellä -riparin, joka olisi purjelennon tutustumiskurssi ja ripari samalla kertaa. Voisi olla hyvä yhdistelmä, monessakin mielessä.

Oikein riemukasta kesää ja hyviä ripareita teille jokaiselle! Nauttikaa niistä!

Siunausta matkoillenne toivottelee

Pauliina K.

pappi ja purjelentäjä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselle jäi viime kesäisestä riparista mieleen kaverit ja todella hyvä yhteishenki. Aika kului nopeasti Kainuun maisemissa, ja meininki oli rentoa koko viikon. Ihmeellisintä oli ettei haitaria saanut soittaa klo. 23.00 jälkeen, tanssit, sekä tietyt tahtilajit olivat kiellettyjä  :P

Joskus kuulee (aika usein) sanottavan että rippileirille lähdetään vain sen rahan perässä, mikä saadaan sitten konfirmaatiotilaisuuden jälkeen... mun mielestä tämä on väärä asenne, mutta jokainen tyylillään.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on edessä vielä kymmeniä ripareita ja unelma on, että joskus saisin aikaiseksi sellaisen Taivasta lähellä -riparin, joka olisi purjelennon tutustumiskurssi ja ripari samalla kertaa. Voisi olla hyvä yhdistelmä, monessakin mielessä.

Sille leirille minä ainakin tulisin!  8) Sääli vain, että olen jo käynyt riparin, mutta voisihan sitä ryhtyä sitten vaikka isoseksi.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herätys kuuluu tehdä näin: KLO 6:30 alkuherätys tyyliin HERÄTYYS!

klo 7.00 Pää herätys tyyliin NILKKASUKAT JA VILLAPIPO!

Klo 7.15 kattilan kansia ja kattiloita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pitäisi riparille lähteä 19.-27.7.  :-\ En kyllä ymmärrä miksi edes päätin koko riparille mennä, kun eivät vanhemmat tai suku pakottaneet. Tosin se raha kelpaa aina. ;) Noh, kokemushan sekin varmaan, saapahan sitten joskus ne kirkkohäät, jos niille on tarvetta. Kauhiasti vaan on ulkoa opettelemista ynnä muuta turhaa, ennemmin olisin riparin ajan spottaamassa vaikkapa EFHK:lla. Mutta voisihan niitä ylilentäviä koneita tietysti kytätä.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmeellisen tympeetä väkeä! Haluatte mielummin hakata Flight Simulatoria kotona ku viettää laatuaikaa kavereiden kanssa? ;)

Ylläri, kun ollaan simufoorumilla. Tyypit täällä viettää mielummin koko kesän oman koneensa ääressä. ;D

Meikäläisen lomat loppuikin tältä kesältä tähän päivään, (tai oikeastaan eiliseen ;D ) joten isoseksi ei kerkiä tänä vuonna.

Ja tosiaan, kyllä siellä riparilla mukavaakin on. Sai myös paljon uusia kavereita. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ortodoksi, joten meillä on hiukan erilainen systeemi, mutta täysin "vapaaehtoinen".

Enpä olekaan ainoa! :laugh: Juu, kävin minäkin pari vuotta takaperin ns. kristinoppikoulun (kripari ;)), joka ei ole mitenkään pakollinen, mutta suurin osa sen käy. Ihan hauskoja muistoja tuosta tulee mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin rippileirillä muutama vuosi sitten. Meillä oli hyvä porukka ja tosi hauskaa oli. Jäi paljon mukavia muistoja. 8)

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt sitten on käyty rippileiri Ähtärin Honkiniemessä. Itse rippileiri kuitenkin oli Seinäjoen Seurakunnan järjestämä. Ihan kivaa oli, oppitunnit nukuttiin, mutta vapaa-ajalla sai kirmata pihalla.

Väsyttää, ei oikeen jaksa kirjoitella enempää :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pitäisi riparille lähteä 19.-27.7.  :-\ En kyllä ymmärrä miksi edes päätin koko riparille mennä, kun eivät vanhemmat tai suku pakottaneet. Tosin se raha kelpaa aina. ;) Noh, kokemushan sekin varmaan, saapahan sitten joskus ne kirkkohäät, jos niille on tarvetta. Kauhiasti vaan on ulkoa opettelemista ynnä muuta turhaa, ennemmin olisin riparin ajan spottaamassa vaikkapa EFHK:lla. Mutta voisihan niitä ylilentäviä koneita tietysti kytätä.  ;D

No olihan siellä ihan kivaa loppujen lopuks, ja ois ollu kaikilla kivempaa jos eräs yksilö ei ois tullu sinne, mutta ei voi mitään.  :) Se meiän ripari oli joku "kansainvälisyysripari" että siellä oli puolet ulkosuomalaisia vähän, joka puolelta Eurooppaa ja maailmaa. Se oli mielenkiintosin asia siinä leirissä.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin, että tämmöinenkin aihe on täällä.

Itsellä taitaa ensi kesänä olla tiedossa 4. ripari putkeen. Mutta kun kerran topic kertoo rippikoululaisista, niin muistelisin, että omalla leirillä me vaan pelattiin pingistä, syötiin ja sitten sekoiltiin jotain. Aamuista jäi mieleen se, että joka aamu pappi tuli laulaan Maa on niin kaunista, kun kukaan ei tykänny, kun 1. aamuna eräs isonen hyökkäs meiän kämppään ja alko huutaan meille, että saatana tulee ja tappaa.

Isosena olleista leireistä on mieleenjäänneitä asioita olleet 1. rippileirin viimeinen ilta ja viime kesän poikien salatupakointi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään