Jani Salo

L1 vaiko L2 exit ?

7 viestiä aiheessa

moi

 

Tuossa olen miettinyt että miten IRL mennään putkelle terminaalissa eli käytetäänkö yleensä L1 vaiko L2 uloskäyntiä ?

 

Sen mitä itse olen ollut kyydissä niin esim. A321:ssa on yleensä ollut käytössä L1 sisäänkäynti jos ollaan putkella ja MD-11 on ollut L2.

 

Käytetäänkö missään päin maailmaa oikean puoleisia ovia ollenkaan ? Mietin tuota lähinnä simuilun kannalta että miten parkkeeraan putkelle.

 

Ilmeisesti tuota L2-ovea käytetään jos ei haluta business matkustajia häirittävän boardauksen aikana ? joskus taas kävellään reippaasti busineksen läpi :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hong Kongissa ja Singaporessa on ainakin Finnairilla käytössä molemmat ovet.

Ykkösoven putken päässä seisoo joku, joka päästää läpi vain busineksen matkustajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se riippuu ihan koneesta. Jos mahdollista, niin L2 ovea pyritään aina käyttämään, sillä se nopeuttaa boardausta.

 

A321:ssähän on 2 ovea siiven etupuolella, mutta A321:n kakkosovia käytetään lähinnä varauloskäyntinä, siksi L1-ovesta poistuminen.

 

Joillain kentillä on putkia koneen oikealla puolella, mutta se on aika harvinaista. Esim. Dubain uudessa terminaalissa on ainakin yksi tällainen. Joissain koneissa oikealta puolelta boardaus ei ole kuitenkaan mahdollista, koska R1-ovea käytetään lähinnä catering-tarkoituksiin (esim MD-80).

 

Monilla isoilla kentillähän on "kaksihaaraisia" putkia, jotka menevät sekä L1- että L2-oville, ja esim Amsterdamissa on erikoisia putkia, jotka ulottuvat jumbon siiven päälle R3-ovelle asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joskus BA:lla tullut lennettyä busineksessa niin siellä boardaus tapahtui Business Loungen kautta ja putki meni suoraan L2:lle... turistit boardasivat eri paikasta. Tämä siis Heathrow T4 joskus 90-luvun alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa airbussissa (a319/320/321) toi R1 ovi on pienempi kuin L1 ovi. Sitä käytetään tietääkseni pelkästään cateringiin.

Hmm. Ei kai nyt sentään? A321:ssä L2 ovi on vissiin L1:stä kapeampi, ja L3:han on ihan täysin varauloskäynti, mutta ei kai L2 nyt R2:sta kapeampi ole?

 

DC-9-sarjalaisissahan R1 ovi on tosiaan pieni luukku, jota käytetään lähinnä cateringiä varten

 

http://www.airliners.net/open.file/527508/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa airbussissa (a319/320/321) toi R1 ovi on pienempi kuin L1 ovi. Sitä käytetään tietääkseni pelkästään cateringiin.

 

Tais olla MUTUa. R1/L1/L4/R4 ovat identtisiä "normaaliovia", kaikki muut emer exittejä joiden kautta boardaus olis vähintäänkin epäkäytännöllistä (pienempiä, penkkiä vähän edessä jne).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään