Guest siiran-3

A340 vs MD-11 keskustelua (oli: MD-11 myöhästymiset)

273 viestiä aiheessa

 

Oli muuten aivan uskomattomat ne bisneksen istuimet siinä bussissa.Mitä nyt kerkesi testailemaan....

 

Mikä niissä oli uskomatonta / jotain uutta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on muuten kohta Kämäräinen käräjillä  >:(

Mikähän juttu tää on?  :P Vielä ei ole Mikolta tullut haastetta, mutta oonko tehny nyt jotain väärää?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehheheheh ;D Luepas pari lainatttua viestiä edeltävää viestiä... ;)

Joo mä luin ne, mutta en oikein tajua, otanko ton allekirjotuksen siis pois? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tulin Finnairin MD-11:llä kaukomailta takaisin koto-Suomeen. "Makkaraa talonpojan tapaan" oli vaihtunut naudan sisäfileeseen. ASIAA  :thmbup: :thmbup:

 

Hmm, kyllä 4.6. AY51 HEL-PEK busineksessa oli "Makkaraa talonpojan tapaan" edelleen tarjolla (eikä sisäfileestä tietoakaan). Tosin jättikatkaravut malesialaisittain oli erittäin hyvää  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, kyllä 4.6. AY51 HEL-PEK busineksessa oli "Makkaraa talonpojan tapaan" edelleen tarjolla (eikä sisäfileestä tietoakaan).

 

OK, jälleen uusi takaisku. Eivätkö ne koskaan lopu ? Tottuukohan niihin kun niitä tulee riittävän paljon :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on makkara talonpojan tapaan? HK:n blöötä ja mitä muuta?

 

 

Ette sitten muuta valittamista myöhästymisiin keksineet?

Laittakaa VALVOJAT näille TARJOILUSTA valittaville oma aihe,niin saamme me turistissa omalla rahalla matkustavatkin lukea kui ei sisäfilettä tarjoiltu joka lennolla.

Se "makkara" tuskin HK:ta tai Wilhelmii oli!

Taidat itse kotioloissas niitä syödä ja ku suomalainen olet,valitat vaikkapa lennon edellä olevasta laskeutumisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaanpas täällä herkkänahkaisia tänään.... ::)

 

A) en valittanut mistään

B) joka reissu omalla rahalla ja lähes aina turistiluokan lippu

C) makkaraa syön erittäin harvoin ja se ei tosiaankaan silloin ole HK:n kaikkea vaihteistoöljystä apilanlehtiin sisältävää HKjauhoblöötä.

 

Kunhan nyt kysyin, että mikä on makkara talonpojan tapaan tässä Finnairin tapauksessa kun pisnesmiehet siitä keskustelivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Laittakaa VALVOJAT näille TARJOILUSTA valittaville oma aihe,niin saamme me turistissa omalla rahalla matkustavatkin lukea kui ei sisäfilettä tarjoiltu joka lennolla.

Se "makkara" tuskin HK:ta tai Wilhelmii oli!

Taidat itse kotioloissas niitä syödä ja ku suomalainen olet,valitat vaikkapa lennon edellä olevasta laskeutumisesta.

Miten se Juhani vasta nyt heräsi tähän asiaan ?

Kieltämättä tämä business-luokan tasosta puhuminen on jossain määrin ohi aiheen, vaikka kyllä myöhästymiset ja safkan taso kuitenkin molemmat liittyvät siihen lentoyhtiön matkustajilleen antamaan kuvaan.

 

Se, että täällä "katsotaan karsaasti" makkara-annoksia business-luokassa, juontaa juurensa siihen tosiasiaan, että siitä business-luokan lipusta matkustaja tahi hänen työnantajansa maksaa non 3300 euroa, kun sinne turistiin pääsee jopa alle kolmasosalla tuosta hinnasta. Silloin sitä vaatii rahalle enemmän vastinetta.

Ja ihan oman kokemukseni mukaan noin yleensä lentoyhtiöillä on pitkän matkan lennoilla business-luokassa illallisvaihtoehdoissa kokolihainen ateria, joka vielä useimmiten on vähän sellaasta punaasempaa lihaa, esim. sisäfilettä. Tässä kuviossa tuo makkaraillallinen on jotenkin kovin halpaa. Toivottavasti ymmärrät tämän pointin, oli se sinusta sitten kuinka paljon tahansa off topic tässä ketjussa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse katselin Porvoon saaristossa eilen kaukoidän koneita. Ensin tuli LQA, jonka jälkeen MD-11 joka veteli paljon korkeammalla kuin edellinen. Mutta omasta mielestäni: mitä väliä on perusmatkustajan sillä kannalta, kuinka korkealla kone lentää.

 

MD-11 ja A340 ovat yhtä hyviä koneita, mutta jos haluaa pysyä kilpailussa mukana, kannattaa laivastoa uudistaa.

Näin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se Juhani vasta nyt heräsi tähän asiaan ?

 

Heräsin ku taas oli aikaa tsekata foorumia.

Se on sama mitä lipustaan maksaa,sillä ainahan on ollut niin,et "förstas"on parempi mukavuus kui "kakkosessa".

Ruuasta: Se joka valittaa noist makkaroista,ammattini puolesta voin kertoa niiden monesti hakkaavan coeur de file:en.

Nykyään käyn foorumil ehkä n. kerran pari viikossa.

Edelleen olen sitä mieltä ett tämä "ruokatarjoilu" ei kuulu samaan ketjuun MD11 vs A340.

Nahkani ei ole erityisen herkkä,mut kommentti tais osua..... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C) makkaraa syön erittäin harvoin ja se ei tosiaankaan silloin ole HK:n kaikkea vaihteistoöljystä apilanlehtiin sisältävää HKjauhoblöötä.

No syötkös HK:n sinistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No syötkös HK:n sinistä?

 

HK:n sininen on Ilkan mainitsema HKjauhoblöö. Blöö =Bleu (ranskaa) = sininen  ;) Ja ilkka totesi, ettei sillä herkuttele.

 

No joo, mutta asiaan... Uusi kone on tietysti aina uusi kone. On bussi ihan hieno laitos ei siinä mitään, mutta kuten ilkka jo kantaa otti, yhdyn kyllä samaan mielipiteeseen, että B777 olisi ollut minun valintani. Toki ymmärrän hyvin, että Finskin tapauksessa tavallaan päätös kaukobusseista oli lähestulkoon väistämätön sen jälkeen, kun pikkubusseja alkoi taloon tulemaan. Tietynlainen yhteneväisyys tietysti tuo säästöjä ja näin ollen valinta oli suhteellisen perusteltu. Lisäksi kun huomioidaan koneiden hinnoittelu kaikkien muiden puoltavien seikkojen valossa, valinta oli suhteellisen perusteltua.  Bussissa on matkustajan kannalta omasta mielestäni suurin, selvästi yli triplan menevä, etu se, että turistiluokan kabiini samanlevyisillä istuimilla ei sijoita matkustajaa koskaan käytävästä kuin sen yhden paikan päähän koerkeintaan. Mikään ei ole niin ikävää, kun istua kolmen penkin setissä ikkunapaikalla tai sitten kahden leveäharteisen kaverin välissä ahtautuneena.

 

Mitä taasen tulee kritiikkiin MD11 turistin istuimista, niin on toki ymmärrettävä, että istuimet ovat vanhoja samoin kuin viihdejärhjestelmä. Teoreettisesti voisimme leikitellä ajatuksella, että millaiselta MD11 kyyti lievästi kovemmasta kabiinin melusta huolimatta tuntuisi, jos meillä olisi nyt samaan aikaan MD11 laivasto, joiden turistiluokan istuimet olisi vastikään uudistettu samoilla Recaron istuimilla viihdejärjestelmiään myöten?

 

Avod on hieno lisä, mutta se missä petyin, oli jälleen kerran tuo istuinten pitch. Hyvissä ajoin alettiin hehkuttamaan että uusin Recaron tuoteperhe on selkänojastaan ohuempi ja että istuimen muotoilulla saadaan pari senttiä lisää tilaa. Ajattelin, että jess, nyt saadaan vähän lisää polvitilaa, mutta pahin pelkoni siitä, mitkä istuimen muotoilun todelliset tarkoitusperät olivat, tulivat sittenkin toteutumaan niin kuin epäilin. Entinen 32" istuinväli muutettiin nyt sitten 31" eli nappastiin se about 2.5 senttiä pois. Eli hyöty meni sit siinä...  :thmbdn:

 

Huoh... siitä ei ole vielä niin montaa vuotta kun turistit keikkuivat jossain 34-35" kabiinissa -ja isoja ihmisiä oli vähemmän kuin nyt. Ihmiskoko kasvaa ja turistiluokka muuttuu kokoajan ahtaammaksi. Kauanko menee, kun turistiluokka on keskimäärin lähes kaikilla lentoyhtiöillä korkeintaan 30"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon sellaista nostalgiankaipuuta ja sentimentaalista paatosta ihmiset projektoivat lentokoneisiin ...

 

Airbus tuntuu hyvältä valinnalta, onhan se eurooppalainen pulju. Omaa talousaluetta on järkevä tukea, ja esimerkiksi jotkut ihmiset voivat perustaa konevalintansa juuri tuohon pohjaten.

 

Näihin nopeusjuttuihin on vähän hankala ottaa kantaa, kun konevalinnat tehnyt firma varmasti on tietoinen koneen suorituskyvystä, ja hakee tiettyjä asioita, ja varmasti nopeus ei ole kriteereistä tärkein. Onko se nyt niin kamala körryyttää sinne Aasiaan 0.82 Machia 0.85 Machin sijaan? Nämä nopeudet ovat muuttuneet likipitäen merkityksettömiksi suihkukoneaikakaudella, kun kuitenkin hitain ja nopein iso laajarunkokone lentävät hyvin pienien marginaalien sisällä. En tiedä paljonko 777 eco-cruiseaa, mutta ei se nyt niin paljon nopeampaa kiidä ilmojen bussiin verrattuna.

 

Eurooppa on sivistyksen kehto, joten eiköhän täältä tule parhaimmat lentokoneetkin ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko A340:ssä siis oihan oikeasti 31" istuinväli?

Ei kai se nyt niin tavatonta. Eikös vaikkapa BA:lla tai KLM:llä ole 31" istuinväli 747:ssa ja 777:ssa? Paksuilla penkeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cateringista vielä sen verran, että "makkara talonpojan tapaan" lienee vähän sama kun Finnair tarjoili aikoinaan "lihapullia Wallenbergin tapaan" -- ne lihapullat eivät kyllä olleet Wallenbergia nähnykään!

 

Toisaalta, British Airways tarjoaa omassa bisneksessään usein "bangers and mash" tai "sheperd's pie" -nimisiä annoksia, joten ei siellä homma toimi yhtään paremmin.

 

Toisekseen, BA:n jälkimmäinen ateria koostuu yleensä kylmistä kerrosvoileivistä -- näin oli ainakin tilanne kun tuli pari kuukautta sitten Mumbaista Lontooseen Club Worldissä.

 

Usein erittäin hyvä alkuruoka korvaa kuitenkin hieman surkeamman lämpimän aterian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se nyt niin tavatonta. Eikös vaikkapa BA:lla tai KLM:llä ole 31" istuinväli 747:ssa ja 777:ssa? Paksuilla penkeillä.

 

BA:n 744:ssa on varmaan sieltä lyhyimmästä päästä tuo turistin istuinväli. Ainakin se on aivan kauheaa siellä tällaisen 187-senttisen istua. Itselleni on jäänyt sellainen perstuntuma, että BA:n 772:ssa on enemmän tilaa pituussuunnassa kuin tuossa 744:ssä.

 

Mitä tulee busines-luokan safkoihin BA:lla, niin minulla lienee ollut hyvä tuuri, kun muistan aina syöneeni erinomaista kokolihaa illalliseksi. Toki siellä voi olla ateriavaihtoehdoissa vaikkapa pyttipannu hanttapulin tapaan, mutta tärkeintä on, että sitä kokolihavaihtoehtoa ei korvata millään nakitjamuusioptiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä menee suustaan päästämään: oli kaverin kanssa puhetta Shanghain keikasta marraskuussa. Menin sanomaan, että sitten mennään sillä uudella bussilla.  :o

 

Onneksi marraskuussa sinne ei lennä A340 vaan hieman ärhäkkäämpi laite että jää aikaa perillekin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi marraskuussa sinne ei lennä A340 vaan hieman ärhäkkäämpi laite että jää aikaa perillekin. ;D

 

Jos vaan vehkeet kestää ja ajallaan lähtee  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä menee suustaan päästämään: oli kaverin kanssa puhetta Shanghain keikasta marraskuussa. Menin sanomaan, että sitten mennään sillä uudella bussilla.  :o

 

Onneksi marraskuussa sinne ei lennä A340 vaan hieman ärhäkkäämpi laite että jää aikaa perillekin. ;D

 

Sä vissiin saat tästä jatkuvasta p****njauhannasta jotain tyydytystä? Kuitti tai pari on OK, mut piru ku joka viestistä löytyy sama asia eri muodossa, niin oisko jo aika vähentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sä vissiin saat tästä jatkuvasta p****njauhannasta jotain tyydytystä? Kuitti tai pari on OK, mut piru ku joka viestistä löytyy sama asia eri muodossa, niin oisko jo aika vähentää?

 

Nooh nooh, mitä me sellaisille voidaan, jotka tykkäävät matkustaa aikansa eläneillä lentokoneilla jotka lähtevät miten sattuu ja jos ylipäätänsä lähtee ollenkaan, kun joka paikka reistaa, joten taitaapi 340:pisillä matkustavat saada sitä shoppailu aikaa enemmän, kuin MD11:toistasella matkustavat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko A340:ssä siis oihan oikeasti 31" istuinväli?

 

No ohnan se, Finnairin omillakin sivuilla tämä todetaan:

 

Uudet, ergonomisesti suunnitellut Recaro-istuimet, joissa säädettävä niskatuki, istuinväli 79 cm

ja 79 cm on 31,1 inchiä.  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kone on uusi kone.

 

Mutta kun ajatellaan koneiden lähtöluotettavuutta niin mielestäni MD11 on kärsinyt suotta vääryyttä tällä palstalla.

Kun verrataan A340 vs MD11 koneita keskenään niin meidän täytyy muistaa että MD kalusto on jo iäkästä josta

johtuen kaikenlaista huoltotarvetta tulee eteen väkisinkin.

Ainoa A340 kone jota voidaan suoraan verrata MD11 laivueeseen on tietenkin LQA. Samaa ikäluokkaa.

Nyt tätä ikäluokkaa MD11 koneita on suomessa palveluksessa 7 kpl ja A340 koneita 1 kpl.

 

Jos ajatellaan että lentosuoritteita konetyypit tekee n. samaan tahtiin, joskin LQA seisoo käsittääkseni "isommassa"

huollossa joka viikko ja jokainen MD11 n. viiden-kuuden viikon välein.

 

Seuraa hyvin karkeaa matematiikkaa....

Lennot puolen vuoden aikana:

Puoli vuotta = 7 x md11 x 180pv = 1260 lentoa

Puoli vuotta = 1 x A340 x 180pv = 180  lentoa

Ja kun tuplataan tämä, eli pari lentoa päivässä niin suhde onkin jo... 2520/360 lentoa.

(Huoltopäiviä ei ole huomioitu)

 

Jos yksi seitsemästä md11-koneesta hajoaisi kerran kuussa niin suhteessa LQA:n täytyisi toimia yli puolivuotta ilman teknistä

peruutusta jotta oltaisiin vertailukelpoisia.

Sama ilmiö tapahtuisi jos olisi 14xferraria/2MCLarenia radalla. n. 7 ferraria pitäisi keskeyttää tilastollisesti ennenkuin MCLaren hyytyisi.

 

LQB toimii varmaankin hyvin nyt niinkuin MD11 koneetkin ilmeisesti toimivat ollessaan uusia.

 

MD11 on luotettava lentokone hyvällä suorituskyvyllä ja hyvällä kuormankantokyvyllä.

LQA  on luotettava lentokone kohtuullisella suorituskyvyllä.

A343 on luotettava lentokone aika hyvällä suorituskyvyllä ja aika hyvällä kuormankantokyvyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään