Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2007 Moikka, Puuttuisin tuohon kuormankantokykyyn hiukan..Eli pääsääntöisestihän lentorahti on tilaa vievää,eikä suinkaan aina niin painavaa,kuin voisi luulla.. Ja kun taas levyjä/koppeja (tismalleen samat mitoiltaan vrt.MD-11) menee busseihin saman verran,niin ainakaan rahdin osalta ei voida puhua ainakaan asioiden huononemisesta. Varmaa on että kun kalusto uusiutuu pikkuhiljaa,niin myös tuo käyttövarmuus lisääntyy.Uusi on uusi,totta! Yhtä kaikki,upeita koneita ovat molemmat.Mutta se nyt onkin ilmailufriikin mielipide asiasta... Kiitos ja näkemiin, Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2007 Jos ajatellaan että lentosuoritteita konetyypit tekee n. samaan tahtiin, joskin LQA seisoo käsittääkseni "isommassa" huollossa joka viikko ja jokainen MD11 n. viiden-kuuden viikon välein. LQA on joka toisen viikon perjantai-iltapäivästä lauantai-iltapäivään huoltotauolla. Joku joka tietää huolloista niin voi valaista miten iso huolto tehdään tuossa ajassa. MD-11 koneet rullaavat noin yhden päivän huolloissa satunnaisesti nyt kun huoltopäiviä on kolme per viikko. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2007 Loogisesti.....kun kerran LQA peruutti tänään niin suhteellisesti jos joku MD11 hajoaisi kerran kuussa niin LQA saisi seuraavan kerran hajota vasta ensi jouluna. Uskokoon ken tahtoo......koneet on koneita Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2007 Toisaalta, British Airways tarjoaa omassa bisneksessään usein "bangers and mash" tai "sheperd's pie" -nimisiä annoksia, joten ei siellä homma toimi yhtään paremmin. Toisekseen, BA:n jälkimmäinen ateria koostuu yleensä kylmistä kerrosvoileivistä -- näin oli ainakin tilanne kun tuli pari kuukautta sitten Mumbaista Lontooseen Club Worldissä. Usein erittäin hyvä alkuruoka korvaa kuitenkin hieman surkeamman lämpimän aterian. Mulla on yleensa ollut juu joku tuollainen, mutta lisaksi aina joku sisafilee/lohi ym seka kevyempi vaihtoehto. Noita voileipia tulee myos Firstissa BA:lla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2007 Piti nostaa ketju ylös, kun uusimman Matkalehden artikkelissa "Uusista istuimista tuhti päästösäästö" oli melkoisen tiukkaa tekstiä aiheeseen liittyen.. ??? Kuvassa, jossa on LQA, on kuvatekstinä: "Uusi Airbus-laivasto korvaa kerosiinijuopot MD 11 -koneet, joista osa on myyty Venäjälle." Lisäksi itse tekstissä: "Finnair on luopunut kerosiinijuopoista MD 80 -sarjan koneista ja pian saa mennä myös MD 11, jonka tilalle tulevat A 340-300 sarjan kaunottaret." Mielenkiintoisia sanavalintoja.. Niin ja selvyyden vuoksi, itse en lukeudu Airbus-faneihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2007 Taas joku "politiikantoimittaja" joka ei ymmärrä koneista mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2007 Taas joku "politiikantoimittaja" joka ei ymmärrä koneista mitään. Samaa voisi sanoa muutamista tällä foorumilla kiihkoja mielipiteitä eräistä koneista esittävästä henkilöstä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2007 Hei Kyllä tuo Ilkan sanavalinta ärhäkkäämmästä koneesta on aivan oikea. Kyllä MD11 on kovempi peli, nopeampi, payload lähes 10t suurempi. Koneet suunnittelultaan lähes samanikäiset, mutta Finnairin nyt vain oli otettava A340, jossa erityisesti matkustajille on tarjolla paljon namia. Käytettyjä, hyväkuntoisia MD11-koneita GE:n moottoreilla vaan ei yksinkertaisesti enää ollut saatavilla. Ennen A350:a, jos se edes koskaan valmistuu, oli pakko ottaa jotain! (Kuten olen tuolla jossain muussa topicissa todennut, saattaa tässä vaikuttaa lähes 8 vuotta kestänyt jakso sekä Finnairin että China Airlinesin mädärien vasemmalla tuolilla, ja vastaavalta ajalta kokemukset matkustajana usein LH:n A340:lla!!) Tuossa muuten iltapäivällä kaksi A340:a räpisteli puidenlatvoissa, ja vastaavasti miehekkään tuntuisen äänen kera MD11 nousi kuin..... Asi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2007 Käytettyjä, hyväkuntoisia MD11-koneita GE:n moottoreilla vaan ei yksinkertaisesti enää ollut saatavilla. Ennen A350:a, jos se edes koskaan valmistuu, oli pakko ottaa jotain! Mainittakoon, että on se jo aikakin laittaa nuo ykstoistaset pikkuhiljaa kierrätykseen ja kyllä se vasta olisikin naurattunut jos niitä olisi vielä tullut lisää maailmalta. Mikään muu ei asiassa kismitä muuta kun se, että sen korvaajan piti olla väärän tehtaan ja vielä sieltä se kaikkein väsynein 90-luvun alun jo loppuunhiipunut malli, joka vielä sitten lähtee kun lehmä makuulta. No ehkä 340-200 olisi ollut vielä väsyneempi vaihtoehto. Katsotaan niin Finnair on länsimaiden viimeinen A343:n käyttäjä kahdenkymmenen vuoden päästä ellei joku havahdu kymmenen vuoden päästä että "katos p*ekele, kun nämä neljämoottoriset ovatkin vähän vanhanaikaisia ja janoisia". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2007 Moi MD11:ia olisi tullut vielä vaikka kuinka paljon lisää ja parannettuja mallejakin (kuten on tullut A340:stäkin), mutta Boeing vain osti pahimman kilpailijansa pois tieltä, ja lopetti samantien kaikkien McDonnell-Douglasin siviilikonetyyppien valmistuksen (pienellä aikaviiveellä, mutta idea näkyi heti) Muodollisesti pidettiin MD-95/B717 valmistuksessa, mutta ei tosissaan myyty, sehä ei ollenkaan sopinut tuon pikkupossun B737:n rinnalle! Kuka se tuolla edellä kehui A340 uudeksi moderniksi tyypiksi. Moneen kertaan on todettu, että se oli alkuaan mukana 80-luvun lopussa Finnairin kuvioissa, mutta MD11 oli selvästi parempi, uskokaa nyt!!!!! Asi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2007 Moi MD11:ia olisi tullut vielä vaikka kuinka paljon lisää ja parannettuja mallejakin (kuten on tullut A340:stäkin), mutta Boeing vain osti pahimman kilpailijansa pois tieltä, ja lopetti samantien kaikkien McDonnell-Douglasin siviilikonetyyppien valmistuksen (pienellä aikaviiveellä, mutta idea näkyi heti) Muodollisesti pidettiin MD-95/B717 valmistuksessa, mutta ei tosissaan myyty, sehä ei ollenkaan sopinut tuon pikkupossun B737:n rinnalle! Kuka se tuolla edellä kehui A340 uudeksi moderniksi tyypiksi. Moneen kertaan on todettu, että se oli alkuaan mukana 80-luvun lopussa Finnairin kuvioissa, mutta MD11 oli selvästi parempi, uskokaa nyt!!!!! Asi Ja "mädäri",mistähän se kehiteltiin? Oisko vastaus DC-10 + parannetut versiot? Kuten Jenkkirekkarissa ollu Tokion kone? "Mädärihän" on auttamattomasti tiensä päässä matkustajaliikenteessä ja siihen teidän "poikien mielipiteet" sun muut auta.Aika ja kehitys kulkee! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2007 Aika ja kehitys kulkee! Kyllä! Ja sen pitääkin kulkea. Siksi onkin hyvin outoa, että vanhan tilalle tuli vanha 340-300. Tien päähän se on lussullekin tullut jo vastaan kun katsoo tilauskirjaa. Terveisin poika. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2007 Kyllä! Ja sen pitääkin kulkea. Siksi onkin hyvin outoa, että vanhan tilalle tuli vanha 340-300. Tien päähän se on lussullekin tullut jo vastaan kun katsoo tilauskirjaa. Terveisin poika. eikä "poika" taida muistaa miksi se vanha 340-300 "lussu"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2007 Koska Aasian liikenne kerta kasvaa ja a340 on vanha p***a, joskin kyllä todella hyvännäköinen sellainen, olisi kauaskantoisesti ajatellen koneiden uudistaminen pitänyt aloittaa pari vuotta sitten ja oikea kone olisi silloin ollut B777-300ER. Vielä kun ne olisi laitettu tilaukseen 2002 alussa, niin ne olis vielä lähteneet polkuhintoihin, kiitos 9/11.Jos Finnair sai Airbusseja tyyliin Mersuja Ladan hinnalla, niin tuossa mun vaihtoehdossa olisi sitten tullutkin jo vähintäänkin Bentleyjä Ladan hinnalla. No joo, vitsit ja ennustamiset sikseen. Mutta kyllä yhdyn edeltäviin näkemyksiin niin kuin monesti aikaisemminkin, että koneena vaikka 777-200ER olisi ollut sentään kone ohi tuon A340-300, mutta tietysti tässä nyt painaa vaakakupissa se, että koneet oli halpoja, APUjen huolloissa tulee etuja ja tietystoi porukan tyypittäminen lentämään pienillä että isoilla busseilla helpottuu jne, joten kyllä tuon valinnan kanssa voi elää... kai... Paras etu mistä annan pisteet bussille, on se että ainakaan käytävä ei karjassa ole kuin yhden penkin päässä. Bojossa näin ei ole - eikä tosin kyllä tule olemaan A350 sarjankaan koneissa...Vielä kun olisivat jättäneet karjasta pari riviä pois, että olis kasvanu jalkatila vaikka jonnekin perinteiseen 34" nykyisen 31" sijasta. Ihmiset on vuosi vuodelta isompia, mutta silti meitä tungetaan koko ajan ahtaampiin koloihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2007 Niin, todellakin... Ennustelut sikseen. Mitä tulee aikaan syyskuun 11. jälkeen, niin tuskinpa kukaan olisi tuossa tilanteessa uskaltanut moiseen uhkapeliin heti lähteä. Ja kyllähän ne siellä varmasti tietää mitä koneita tilaavat, eli mikä kannattaa ja mikä ei. Eri asia on sitten ERJ tilaukset, mutta se ei kuulu tänne puolelle lainkaan. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Nyt kun ollut paljon puhetta MD-11 -koneiden teknisistä ongelmista niin huomasimpas vasta nyt, että Finnairin A340-koneet otetaan keskimäärin useimmin huoltoon kun MD-11. OH-LQA ja OH-LQB ovat joka toinen viikko pe-iltapäivä - la-iltapäivä huoltotauolla, OH-LQC huilaa joka toisen maanantain iltapäivästä tiistai iltapäivään. OH-LQA saa myös maa-aikaa reilusti saapuessaan Mumbaista 13:50 ja lähtiessään 20:00 takaisin. MD-11 kierossa on aika pitkiä pätkiä ilman muita stoppeja kuin normaaleja noin 2h kääntöjä kuten LGE:llä nyt menossa. LGE on viimeksi huilannut 8.8.07 ja 9.8. lähtien lentänyt tauotta Aasiaan ja takaisin eli 21 vuorokautta sisältäen 5xPEK, 7xBKK, 7xHKG, 2xCAN. LGG lensi tauotta New Yorkiin ja Delhiin 21 vrk kunnes jäi tänään yöksi sisään. Tällä reitityksellä on maa-aikaa Helsingissä aamupäivät. LGA lensi 2.8. - 25.8. (24 vrk) huilaamatta kertaakaan. LGA:n renkaat koskettivat tuona aikana JFK:n, Delhin, Kansain, Bangkokin ja Hong Kongin kiitoteitä. Sitten lähihistoriasta löytyy mm. LGB:llä huimat 27 vrk ilman taukoja. Joten tekisi ihan mieli väittää, että 343-kalusto ei ole nähnytkään vielä sitä rääkkiä mitä tuleman pitää kun niitä tulee lisää ja M11 väistyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Oliskos mitenkään mahdollista että 2 koneista on uusia jolloin ne vaativat "ehkä" tiuhemman huoltovälin alkuun? Vaan noin mutu tuntumalla ajatellen..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Tiuhemmat kuin "vanhojen" "rapistuneiden" "kälyisten" "paskojen" MD-11:n? No verrataan vaikkapa uuteen autoon, uutta autoa pitää huoltaa paljon enemmän ja tiuhempaan ensimmäisillä 20tkm:mällä, kuin 200tkm ajettua voi olla tietty, että olen väärässäkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 No verrataan vaikkapa uuteen autoon, uutta autoa pitää huoltaa paljon enemmän ja tiuhempaan ensimmäisillä 20tkm:mällä, kuin 200tkm ajettua voi olla tietty, että olen väärässäkin Siis mitä automerkkiä pitää huoltaa tiheästi ekoilla 20t kilsoilla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 No verrataan vaikkapa uuteen autoon, uutta autoa pitää huoltaa paljon enemmän ja tiuhempaan ensimmäisillä 20tkm:mällä, kuin 200tkm ajettua voi olla tietty, että olen väärässäkin Kyl nyt on hiukka väärää tietoo!! Nykyaikana huoltoväli on n.30tkm (merkistä riippuen) Ja tämä ei muutu oli autolla ajettu 15tkm tai 250tkm huoltoväli pysyy samana. Esim. moottoriöljyt ovat tänä päivänä niin kehittyneitä että öljynvaihtoa ei tarvi muuttaa tiheämmäksi kilometrin noustessa. Eikä ainakaan uutena vaihdeta öljyjä tiheämpään kuin paljon ajettuun. Tuskin lentokoneisiinkaan?? Ja jos A340:siä pitää uutena huoltaa jo noin tiuhaan niin kuinka tiheään niitä huolletaan 10v. päästä?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Nyt kun ollut paljon puhetta MD-11 -koneiden teknisistä ongelmista niin huomasimpas vasta nyt, että Finnairin A340-koneet otetaan keskimäärin useimmin huoltoon kun MD-11... ...LGE on viimeksi huilannut 8.8.07 ja 9.8. lähtien lentänyt tauotta Aasiaan ja takaisin eli 21 vuorokautta sisältäen 5xPEK, 7xBKK, 7xHKG, 2xCAN.... LGG lensi tauotta New Yorkiin ja Delhiin 21 vrk kunnes jäi tänään yöksi sisään. Tällä reitityksellä on maa-aikaa Helsingissä aamupäivät. LGA lensi 2.8. - 25.8. (24 vrk) huilaamatta kertaakaan. LGA:n renkaat koskettivat tuona aikana JFK:n, Delhin, Kansain, Bangkokin ja Hong Kongin kiitoteitä. Sitten lähihistoriasta löytyy mm. LGB:llä huimat 27 vrk ilman taukoja Noilla lukemilla voi muuten ihan tosiaan sanoa että harva lentoyhtiö pystyy vastaaviin suorituksiin, kuten myös Finnairin taholta on todettu. Tuohon nähden lähtötarkkuus on ihan kelvollinen, vaikka niitä vartista muutamaan tuntiin olevia myöhästymisiä välillä sattuukin - mikä tahansa kalusto on noilla käyttöasteilla kovilla. Ei siinä, en epäile etteikö A343- kalustokin tuohon pystyisi. Ehkä eivät vain vielä halua "rääkätä" sitä ihan samaan malliin kuin mädäreitä ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Nyt kun ollut paljon puhetta MD-11 -koneiden teknisistä ongelmista niin huomasimpas vasta nyt, että Finnairin A340-koneet otetaan keskimäärin useimmin huoltoon kun MD-11. OH-LQA ja OH-LQB ovat joka toinen viikko pe-iltapäivä - la-iltapäivä huoltotauolla, OH-LQC huilaa joka toisen maanantain iltapäivästä tiistai iltapäivään. OH-LQA saa myös maa-aikaa reilusti saapuessaan Mumbaista 13:50 ja lähtiessään 20:00 takaisin. MD-11 kierossa on aika pitkiä pätkiä ilman muita stoppeja kuin normaaleja noin 2h kääntöjä kuten LGE:llä nyt menossa. LGE on viimeksi huilannut 8.8.07 ja 9.8. lähtien lentänyt tauotta Aasiaan ja takaisin eli 21 vuorokautta sisältäen 5xPEK, 7xBKK, 7xHKG, 2xCAN. LGG lensi tauotta New Yorkiin ja Delhiin 21 vrk kunnes jäi tänään yöksi sisään. Tällä reitityksellä on maa-aikaa Helsingissä aamupäivät. LGA lensi 2.8. - 25.8. (24 vrk) huilaamatta kertaakaan. LGA:n renkaat koskettivat tuona aikana JFK:n, Delhin, Kansain, Bangkokin ja Hong Kongin kiitoteitä. Sitten lähihistoriasta löytyy mm. LGB:llä huimat 27 vrk ilman taukoja. :o Hyvä huomio Ilkalta! Tuo "rääkki" on kyllä huima. Tuolla tahdilla häiriöherkkyys on kyllä sitä luokkaa, että kun napsahtaa niin aikataulut on sekaisin pitkän aikaa. Vieläköhän löytyy immeisiä, jotka on sitä mieltä, että MD11 on täysin käyttökelvoton kone...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Kuinka tiuhaan MD-11:sia sitten huollettiin, kun ne tulivat Finnairille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Nyt kun ollut paljon puhetta MD-11 -koneiden teknisistä ongelmista niin huomasimpas vasta nyt, että Finnairin A340-koneet otetaan keskimäärin useimmin huoltoon kun MD-11. OH-LQA ja OH-LQB ovat joka toinen viikko pe-iltapäivä - la-iltapäivä huoltotauolla, OH-LQC huilaa joka toisen maanantain iltapäivästä tiistai iltapäivään. OH-LQA saa myös maa-aikaa reilusti saapuessaan Mumbaista 13:50 ja lähtiessään 20:00 takaisin. MD-11 kierossa on aika pitkiä pätkiä ilman muita stoppeja kuin normaaleja noin 2h kääntöjä kuten LGE:llä nyt menossa. LGE on viimeksi huilannut 8.8.07 ja 9.8. lähtien lentänyt tauotta Aasiaan ja takaisin eli 21 vuorokautta sisältäen 5xPEK, 7xBKK, 7xHKG, 2xCAN. LGG lensi tauotta New Yorkiin ja Delhiin 21 vrk kunnes jäi tänään yöksi sisään. Tällä reitityksellä on maa-aikaa Helsingissä aamupäivät. LGA lensi 2.8. - 25.8. (24 vrk) huilaamatta kertaakaan. LGA:n renkaat koskettivat tuona aikana JFK:n, Delhin, Kansain, Bangkokin ja Hong Kongin kiitoteitä. Sitten lähihistoriasta löytyy mm. LGB:llä huimat 27 vrk ilman taukoja. Joten tekisi ihan mieli väittää, että 343-kalusto ei ole nähnytkään vielä sitä rääkkiä mitä tuleman pitää kun niitä tulee lisää ja M11 väistyy. Tästä nyt paistaa läpi, kuka teksitä on kirjoittanut. A340 osalta puhutaan huoltoaikojen määrästä muutamalta päivältä, MD11 osalta puhutaan pelkästään siitä kuinka pitkään ovat olleet ilman huoltoa sekä vertailuaika paljon pidempi. Jos jollain on parempia vertailukelpoisia niin tänne vain niitä. Nämä tilastot eivät nyt juuri ole mitenkään vertailukelpoisia. Tässä on katsottu tiettyjen lasien läpi ja pahasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tästä nyt paistaa läpi, kuka teksitä on kirjoittanut. A340 osalta puhutaan huoltoaikojen määrästä muutamalta päivältä, MD11 osalta puhutaan pelkästään siitä kuinka pitkään ovat olleet ilman huoltoa sekä vertailuaika paljon pidempi. Muutamalta päivältä? LQA on koko Finnairilla olonsa ajan jäänyt joka toinen perjantai sisään, samaten LQB ja LQC. Ja sehän tässä oli tarkoitus kertoa arvon lukijoille, että A340 -koneista kaikki kolme pääsee joka toinen viikko vuorokaudeksi hoidattamaan mahdolliset pikkuvikansa kun MD-11 -rumba pyörii niin, että vedetään pahimmillaan 27 vrk ilman sitä vuorokauden taukoa. Ja se huoltotauko MD-11 koneella on myös noin vuorokausi riippuen siitä. mistä tullaan ja mihin lähdetään. Esimerkiksi tuo päällä oleva LGE:n "putki" tulee olemaan ainakin 24 vuorokautta ilman stoppia mikäli se otetaan tulevana sunnuntaina halliin yöksi. Yksikään Finnairin 340 ei lennä tauotta tuollaisia aikoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla