Esa Sairio

Simukeskustelussa yhdyssanavirheitä

31 viestiä aiheessa

Kuinkas monella särähtää korvaan foorumiin pesiytynyt "itse" -sanan käyttö yksikön ensimmäistä persoonaa korvaamassa?

Esimerkkilauseina voisin mainita "Itselläni on samanlainen kamera" sekä "Itse ostin myös Flight1:n lisäosan". Oikeat muodothan kuuluisivat "Minulla on samanlainen kamera" sekä "Minä ostin myös Flight1:n lisäosan".

UGH!

Itsellänihän ei Henkilökohtaisesti ole varaa puuttua kolmansien osapuolten lingvistiikkaan.  ;)

Juu, kyllä moni entinen ja nykyinen äidinkielenopettaja varmaan repii hiuksia päästään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas monella särähtää korvaan foorumiin pesiytynyt "itse" -sanan käyttö yksikön ensimmäistä persoonaa korvaamassa?

Itse käytän "itseä" usein. En tiedä mitä kielitoimisto asiasta sanoo, mutta ainakaan se ei ole sama kuin "minä". Olisi järjetöntä sanoa vain: "Itse lähden nyt syömään", mutta se kuulostaa oikealta, kun sitä edeltää esim. muille annettu ohje: "Ilkka pyyhkii pöydät ja muut lakaisevat lattian. Itse lähden nyt syömään."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi järjetöntä sanoa vain: "Itse lähden nyt syömään", mutta se kuulostaa oikealta, kun sitä edeltää esim. muille annettu ohje:

Nimenomaan, jos sitä itse-lauseta edeltää jokin muu lause. "Itsenäiseksi" lauseenaloittajaksi tuo "itse" ei kyllä sovi sitten tekemälläkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan, jos sitä itse-lauseta edeltää jokin muu lause. "Itsenäiseksi" lauseenaloittajaksi tuo "itse" ei kyllä sovi sitten tekemälläkään.

Eikö edes (foorumi)keskustelussa, kun monta henkilöä keskustelee:

A: "Mulla on koira."

B: "Mulla on hevonen."

C: "Itelläni on kissa."

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A: "Mulla on koira."

B: "Mulla on hevonen."

C: "Itelläni on kissa."

Siinähän juuri C:tä edeltämässä on lauseet A ja B.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten annoin joskus pilkunviilaus-threadissa ymmärtää, oksennan joka kerta moisen nähdessäni. Se on NIIN kamalaa, ettei ole mitään rajaa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään