Martti Kujansuu

Rovaniemen läheltä löytyi lentokoneen jäännökset

23 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rovaniemen+l%C3%A4helt%C3%A4+l%C3%B6ytyi+lentokoneen+j%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6kset/1135227886554?ref=rss

Rovaniemen läheltä on löytynyt ruotsalaisen lentokoneen jäännökset. Kone on ruotsalaisen Radio Norrbottenin mukaan todennäköisesti ammuttu alas toisessa maailmansodassa.

Jäännöksistä löytyi muun muassa vaatteita, jotka ovat saattaneet kuulua koneen miehistölle.

Koneen löysivät vanhoja sotamuistoesineitä etsineet ihmiset.

Siis F19:n kone. Jollakulla "F19:n kronikka" johon voisi verrata, että mikä koneyksilö kyseessä? Jos todellakin on ruotsalainen niin kyseessä on todennäköisesti J8A sillä mielestäni Hawker Hartit putosivat kaikki Sallan ympäristöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinhän he Hawkit tekivät...

Mielenkiintoista :thmbup:  (Kuvia odotellaan)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseessä voisi olla kaksi 23. tammikuuta 1940 menetettyä J8A:ta. "B" John Sjöqvistin lentämänä menetettiin kyseisenä päivänä länteen Märkäjärvestä, tämä tapaus? Uutisesta ei käy ilmi tarkkaa paikkaa, mutta jos kyseessä onkin Rovaniemen entinen maalaiskunta niin kyseessähän voisi olla käytännössä mikä tahansa niistä kuudesta koneesta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen juttu ja harvinaista herkkua tänä päivänä "löytää uusi" hylky.

Laitanpa vähän mietteitäni F 19:n tapahtumista. Eivät välttämättä ole täyttä faktaa, mutta pitkälle kuitenkin itse pidän niitä sellaisena:

Nyt kyseessä oleva kone kuulunee sarjaa "taas löydetty" ja sopisi 20.2.1940 (pvm ehkä hieman pielessä) pakkolaskun tehneeksi Gladiaattoriksi numeroltaan 281, tai 282. Siitä ei saatu kuin varaosia. Ruotsalaisilta ei tietääkseni kadonnut yhtään konetta, paikat ovat vaan päässeet unohtumaan. (Manniselle hautumaan. Hänellähän oli hyvä artikkeli Harteista taannoin SIH-lehdessä; tosin siinäkin on vielä joitakin epävarmuustekijöitä)

Tutkija V.V. Rovaniemeltä löysi yhden käymämme Hartin putoamispaikalta koneen sarjanumeroita stanssattuna useampaankin osaan; se kone on siis tunnistettu. Raakussa pakkolaskun tehneen Hartin osia on K-SIM:n varastossa ja hylkyguru H.V. lupasi tutkia, löytyykö niistä numeroita kunhan saa osat esiin BL-200 kaman takaa. Jos H löytää ko. numeroita, ovat Hartit varmasti järjestyksessä, pitää vain löytää se kolmas paikka.

Gladiaattoreista:

Yksi tuhoutui 21.1.1940 Kairalan tukikohtaa vastaan rynnäköitäessä. Tämä kone on porukallamme "haarukoituna". Toivottavasti jäämistö mahdollisesti löytyessään ei sitten muutu venäjäläiseksi. Vaara on olemassa.

Sitten tämä 20.2. pakkolaskun tehnyt kone. Gellit olivat venäläisten kimpussa ainakin Vaalan seudulla. Siitähän ei ole hirmu pitkä matka Rovaniemen seudulle ja äkkiähän sen taittaa, varsinkin jos on "palasta" tiedossa.

Viimeisin tuhoutui Veitsiluodossa 10.3.1940 koelennolla.

Kaikkiaan ruotsalaisilta meni 3 Hartia ja 3 Gladiatoria. Tuhoamispuolelle on tilastoitu 8 pudotettua ja 4 maassa särjettyä vihulaiskonetta.

Saldo on siis erittäin hyvä, jos ei lasketa mukaan kolmea omaa konetta, jotka menetettiin ilman vihollisvaikutusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivää pojat.

Puhalletaan täälläkin peli poikki.

Lukekaa Suomen Ilmavoimat keskustelupalstalta

Pistin sinne jotain

vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivää pojat.

Pistin sinne jotain

vesa

Pistätä tännekin "jotain" tai linkki "sinne jonnekin".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivää pojat.

Sinä tulet tänne kertomaan meille että emme saa keskustella uutisesta.

Miksi ihmeessä? Ja ennenkaikkea miksi kuvittelet että omaisit sellaista valtaa että voit määrätä mistä täällä "pojat" keskustelevat ja mistä eivät?

Pistin sinne jotain

Ja sitten vielä ohjaat meidät keskustelupalstalle jota en ennestään tunne enkä edes googlella onnistunut löytämään. Ilmeisesti et edes halua meitä sinne koska edes linkkiä et ole viitsinyt laittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vesa nyt sattuu olemaan sen koneen jätteiden löytäjä, siksi.

Tällaisissa tapauksissa olisi ihan hyvä vaikka vähän kertoa asiasta. Nyt tuosta Vesan viestistä jäi vain aika epämääräinen kuva kaikin puolin ja käyttäjien reaktiot ovat sitten sen mukaisia (tosin eiköhän yksi maininta aiheesta olisi riittänyt ;)).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaisissa tapauksissa olisi ihan hyvä vaikka vähän kertoa asiasta. Nyt tuosta Vesan viestistä jäi vain aika epämääräinen kuva kaikin puolin ja käyttäjien reaktiot ovat sitten sen mukaisia (tosin eiköhän yksi maininta aiheesta olisi aiheesta riittänyt ;)).

Linkki ei olisi ollut kyllä pahasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vesa nyt sattuu olemaan sen koneen jätteiden löytäjä, siksi.

Vesan viestin sävy on kyllä semmoinen että nämä reaktiot ovat ihan odotettavissa olevia. Tuollainen "Minä olen löytänyt koneen ja sitä paitsi olen vielä vanhempikin kuin te ja siksi määrään täällä mitä minun löydöstäni saa puhua ja mitä ei" -asenne ei kovin pitkälle kanna nykymaailmassa.

Mainitaan nyt vielä että vaikka Vesa on koneen raadon löytänyt ei hän voi ihmisten sananvapaudesta sentään määrätä, sen varmaan sinäkin vanhempana herrasmiehenä ymmärrät. Se aika että ihminen on oikeassa vain ikänsä takia on ollutta ja mennyttä. Onneksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vesan viestin sävy on kyllä semmoinen että nämä reaktiot ovat ihan odotettavissa olevia. Tuollainen "Minä olen löytänyt koneen ja sitä paitsi olen vielä vanhempikin kuin te ja siksi määrään täällä mitä minun löydöstäni saa puhua ja mitä ei" -asenne ei kovin pitkälle kanna nykymaailmassa.

Mainitaan nyt vielä että vaikka Vesa on koneen raadon löytänyt ei hän voi ihmisten sananvapaudesta sentään määrätä, sen varmaan sinäkin vanhempana herrasmiehenä ymmärrät. Se aika että ihminen on oikeassa vain ikänsä takia on ollutta ja mennyttä. Onneksi.

No mutta sittenhän junnujen täytyy pitää suut supussa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä siinä tuollaista asennetta kyllä havaitse. Siitä viestistä vain jäi puuttumaan jotain olennaista, eli tässä tapauksessa linkki hänen mainitsemalleen palstalle. Onko se sitten jäänyt pois vahingossa, vai olettiko Vesa, että kaikki tietäisivät kyseisen palstan, jäi nyt pimentoon. Turhaan tässä asiaa nyt enää kuitenkaan puidaan. Odotellaan, jos vaikka saataisiin vielä se linkki tai tietoa muuta kautta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä on ollut tapana toivottaa uudet jäsenet tervetulleeksi, jokainen tyylillään, joten tervetuloa vaan Vesku foorumille :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Martti on kyllä jo legenda :thmbup:  Ja Vesallekkin tervetuloa palstalle...

(Itse laittelen sitten viikon päästä kuvia Venäläisistä hylkypaikoista ;) ) Suomessahan asia on toisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivää taas.

Anteeksi jos kirjoittamani ei ollut ymmärrettävää. Tarkoitukseni oli vain ilmoittaa että ei tarvitse spekuloida asialla koska olleellisen  löytää  mainitsemaltani palstalta. Kuvittelin kaikkien

tietävän ko. palstan  mutta olinkin väärässä . Tarkoitus ei siis ollut kenenkään sananvapautta rajoittaa.

Toivottavasti kaikki nyt löytävät sinne sivuille. Sinne oli aikaisemmin linkki.

Itse en osaa sitä tähän laittaa.

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivää taas.

Anteeksi jos kirjoittamani ei ollut ymmärrettävää. Tarkoitukseni oli vain ilmoittaa että ei tarvitse spekuloida asialla koska olleellisen  löytää  mainitsemaltani palstalta. Kuvittelin kaikkien

tietävän ko. palstan   mutta olinkin väärässä . Tarkoitus ei siis ollut kenenkään sananvapautta rajoittaa.

Toivottavasti kaikki nyt löytävät sinne sivuille. Sinne oli aikaisemmin linkki.

Itse en osaa sitä tähän laittaa.

Kiitos. Nyt kuulostaa jo paremmalta.

Monta kertaa kun kirjoittaa lyhyesti onnistuu tahtomattaan kuulostamaan tylyltä ja varsinkin jos viestin lukeva henkilö ei tunne ihmistä voi tulla väärä mielikuva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään