Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 Vanhimmat 757:t ovat 10-vuotta vanhoja. Mitä tulevaisuudessa korvaajaksi? A330/B787/A350 vai odotetaanko Boeingin Y1:stä tai Airbusin NSR:ää? Finnairillahan oli tapana lentää kympeillä ja yksitoistasilla vanhoina hyvinä aikoina Kanarian charteria joten isommat koneetkin voisivat edelleen toimia ainakin Tenskulle ja Granille...Ainakin viime talvenahan sunnuntaisin lensi pari pitkäsäärtä Granille muutaman tunnin välein... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 Eiväthän ne ole vielä edes teini-iässä En ole ainakaan vielä kuullut niille kaavailtavan mitään korvaajia, mutta spekuloidahan voi tottakai aina. A330 (joita on jo tulossakin, eikö?) olisi ainakin kokoluokaltaan lähellä noita lomalentojen tarpeita ja noudattaisi muutenkin pikkuhiljaa Airbus-painotteiseksi muuttuvaa laivastoa. Mutta mitään kiirettä noitten uudistamisessa ei liene. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 A330 (joita on jo tulossakin, eikö?) olisi ainakin kokoluokaltaan lähellä noita lomalentojen tarpeita ja noudattaisi muutenkin pikkuhiljaa Airbus-painotteiseksi muuttuvaa laivastoa. Mutta mitään kiirettä noitten uudistamisessa ei liene. A330:n kohdalla puhutaan toki nykyistä paljon suuremmasta kapasiteetista: A330-200 turisti 380 A330-300 turisti 440 Vai hankkiiko lomalennot tulevaisuudessa käyttöönsä erikokoisia konetyyppejä? Kuten todettua suosituimpiin kohteisiin voitaisiin lentää nykyistäkin suuremmilla koneilla koska frekvenssi ei varmasti ole lomalentäjälle se määräävin tekijä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 Voisihan sitä veikata A321:stä. Onhan tuossa MyTravelin A321:ssä noin 220 pax. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 Noo noita ei ehkä vielä kannata niin miettiä. 757:t ovat käytössä ainakin vuoteen 2012 tai 2014, en muista kumpi. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 A330:n kohdalla puhutaan toki nykyistä paljon suuremmasta kapasiteetista: A330-200 turisti 380 A330-300 turisti 440 Siis mitäs lukuja nuo ovat? Eivät maks. matkustajamääriä ainakaan.? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2007 Siis mitäs lukuja nuo ovat? Eivät maks. matkustajamääriä ainakaan.? Äkkiä nappasin lukemat Flug Revuelta (200) ja Wikipediasta (300). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Äkkiä nappasin lukemat Flug Revuelta (200) ja Wikipediasta (300). Jaha. No valmistajan sivujen mukaan A332:een menee noin 300 ihmistä konfiguraatiosta riippuen, ja suurempaan n. 335. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 isommat koneetkin voisivat edelleen toimia ainakin Tenskulle ja Granille... Ei hätää, kaikki "vanhat" isot koneet dumpataan Aeroflotille. Mitä tulevaisuudessa korvaajaksi? Busseja busseja busseja. A321 - täääyyydellinen valinta. Vanhimmat 757:t ovat 10-vuotta vanhoja. Ja mikä pahinta, ne rikkovat yhtenäisen "laivaston" konseptia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Jaha. No valmistajan sivujen mukaan A332:een menee noin 300 ihmistä konfiguraatiosta riippuen, ja suurempaan n. 335. Niin, useamman luokan conffissa, kyllähän mytravelillakin on 400 paikkaa -200:ssa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Ja mikä pahinta, ne rikkovat yhtenäisen "laivaston" konseptia. Mitä Embraeri sitten tekee? 757:t täyttää niille asetetut vaatimukset ihan mainiosti. A321:llä tekee jo tiukkaa vetää muuten Kanarialle legiä, varsinkin maakunnista. Puhumattakaan näistä kaukochartereista...ja onko A321:lle edes ETOPS-lupia olemassa vielä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 .ja onko A321:lle edes ETOPS-lupia olemassa vielä? ETOPS 180 min kelpoisuus on ollut koko A320-perheellä vuodesta 2004. EADS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Eikös A300 korvattu B752:lla osin juuri siksi että matkanjärjestäjille pystyttiin tarjoamaan paljon paremmin vaihtoehtoja n. 220 paikkaisella koneella kuin 300 paikkaisella (A300) ja 160 paikkaisella (M80). Lisäksi muistelen että joskus oli myös siitä puhetta että kapaerunkokoneessa miehistölle ei tarvitse maksaa laajarunkolisää. Tietääkös joku onko tuo totta, eli maksetaanko laajarunkokoneiden (kabiini)miehistöille jotain "laajarunkolisää"? A330 ja A350 lienevät kuitenkin liian suuria koneita tehokkaaseen charter toimintaan suomen kokoisessa maassa joten B752 pysynee vielä fleetissä pitkään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Eikös A300 korvattu B752:lla osin juuri siksi että matkanjärjestäjille pystyttiin tarjoamaan paljon paremmin vaihtoehtoja n. 220 paikkaisella koneella kuin 300 paikkaisella (A300) ja 160 paikkaisella (M80) A300 korvattiin tietääkseni konetyypin harvinaisuuden vuoksi ja iän.Tarvittiin lisää koneita ja tota B4:ää ei ollu saatavana,eikä kone kuulunut silloiseen Finnairin laivastoon vaan tuli "kylkiäisenä" Finnairin ostettua KAR-AIR:in itselleen. Porukkaa riittää nykyisin hyvin esim. A330:een mut rinnalle tarvitaan kokoluokkaa A320-A321 maakuntakenttiä varten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Yksi merkittävä pointti tuossa lomakonehommassa on hyvin erilainen tarve eri vuodenaikana. Talvella joku 330 olisi varmasti enemmän kuin passeli kuskaamaan porukkaa kanarialle, thaimaaseen (välilaskutta...), mutta kesällä välimeren kohteisiin riittää/mahtuu pienempi kalusto. Siinä mielessä 752 on varmasti oikein sopiva juhta hommaan. Ja mites muuten... eikö koko paskan pitäny siirtyy Aerolle. Noo noita ei ehkä vielä kannata niin miettiä. 757:t ovat käytössä ainakin vuoteen 2012 tai 2014, en muista kumpi. Tero No johan tässä sillon tulee kohta kiire! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 A300 korvattiin tietääkseni konetyypin harvinaisuuden vuoksi ja iän.Tarvittiin lisää koneita ja tota B4:ää ei ollu saatavana,eikä kone kuulunut silloiseen Finnairin laivastoon vaan tuli "kylkiäisenä" Finnairin ostettua KAR-AIR:in itselleen. Porukkaa riittää nykyisin hyvin esim. A330:een mut rinnalle tarvitaan kokoluokkaa A320-A321 maakuntakenttiä varten. Mielestäni koneet olivat alunperinkin Finnairin koneita, mutta Kar-Air operoi niitä. En nyt äkkiä löytänyt mistään vahvistusta, mutta tällainen vahva mutu-tuntuma minulla asiasta on. Airbus A300B4-203FFCC koneiden rekisterithän olivat OH-LAA ja OH-LAB. Viranomainen on antanut OH:n jälkeisen L-kirjaimen vain Finnairille kun se ymmärtääkseni on korvamerkitty Finnairille. Eikös se L tarkoita Lucanderia? Kar-Airin omat koneethan eivät koskaan ole kantaneet OH-L alkuista rekisteriä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Mielestäni koneet olivat alunperinkin Finnairin koneita, mutta Kar-Air operoi niitä. En nyt äkkiä löytänyt mistään vahvistusta, mutta tällainen vahva mutu-tuntuma minulla asiasta on. Wikistä: "Finnair Oy:n hankittua vuonna 1986 kaksi Airbus A300B4-203FF -laajarunkoista suihkumatkustajakonetta (OH-LAA ja OH-LAB) päätettiin niiden operointi antaa Karairille. Karair lensi koneilla joulukuusta 1986 alkaen Etelä-Euroopan tilauslentoja aina vuoteen 1992, jolloin ne siirrettiin takaisin Finnair Oy:n laivastoon." Aero osti jo vuonna 1963 27% Karairin osakkeista (51 % äänistä). Finnair nosti ostotarjouksellaan omistusosuutensa Karair oy:stä 95% vuonna 1992 ja lunastustarjouksellaan seuraavana vuonna 96,4%:iin ja 97,6%:iin äänistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2007 Noo noita ei ehkä vielä kannata niin miettiä. 757:t ovat käytössä ainakin vuoteen 2012 tai 2014, en muista kumpi. 5 vuotta on äkkiä mennyt.. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2007 Ettei vaan 787 ois kova sana noissa spekulaatioissa -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2007 Ettei vaan 787 ois kova sana noissa spekulaatioissa -A- Mitä turhaan leluja ostamaan, otetaan suoraan A380 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2007 Ennakoisikohan yhden 757:n pysrstön maalaus mahdollista Aerolle siirtymistä. On jätetty "jakoavain" maalaamatta pyrstöön ja wingletteihin. Siihen on sitten helppoa pyöräyttää a, kun asiasta tulee julkinen...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2007 Veikkaan, että ennakoi pikemminkin koneen vuokrausta kesäkaudeksi Englantiin. Wingleteissä muuten on logo http://www.airliners.net/open.file/1221541/L/. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2007 Mitä turhaan leluja ostamaan, otetaan suoraan A380 Olenpa samaa mieltä että lomaliikenteeseen vaan kunnon kalusto jos finnairi meinaa finskejä lennättää omilla koneilla taitaa olla gunnar korhosen ja kekkosen ajat ohi kun jenkki kalusto ei enää kelpaa, vaikka sielläkin vielä lennetään nyt ja tulevaisuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla