Erkki Mikola

"Museokoneella" maailman ympäri

13 viestiä aiheessa

Mainostetaan nyt vähän täälläkin filippiiniläisen D0-24 ATT:n maailmanympärimatkaa, josta Antti Hyvärinen kertoi sfnetin puolella.

Sivulla http://www.do-24.com/02idea.html kerrotaan

--------------------

The Dornier Whale built during early 1930s was the precursor to the Dornier 24, the most successful flying boat in Germany. Its flying characteristics were excellent with capabilities to operate on rough seas. There were 294 units built for this design and some were still in service in the 1970s. When World War II broke out, the Do-24 proved its highest degree of seaworthiness when it airlifted a total of 11,000 people who were rescued at sea. The early 80s saw the re-birth of the Do24 through the Model ATT, or what we now know as the “Do24-ATT”. This aircraft was based on the original flying boat model designed and built in the 1930s but improved with turbine engines, new wing and landing gear, making it an amphibian aircraft. The amphibian which is powered by Pratt & Whitney Canada PT6A-45B engines was previously on loan to Flugueft Obschleishen Museum in Germany from 1984 until it was shipped to the Philippines in 2003. The amphibian is now reconfigured to accommodate 10 passengers and 5 crew members.

-----------------

Ja sivulta http://www.do-24.com/04worldtour.html ilmenee, että koneen pitäisi saapua Suomeen (Malmille?) 10. kesäkuuta Pietarista ja poistua läntiseen naapurimaahamme 12. kesäkuuta. Tällä hetkellä kone on tuon aikataulun mukaan Sveitsissä. (pitääkö paikkansa?)

------------------

Koneen historiaa (tietoa edeltäjästä) löytyy http://www.eads.net/frame/lang/en/xml/content/OF00000000400004/7/44/541447.html

 

Ja matkasta tehtyjä lehtijuttuja http://www.do-24.com/06pressreleases.html

 

Hieno kuva koneen "koekuormituksesta" löytyy http://www.do-24.com/01preface.html

 

Ja tarinaa Iren Dornierin lentoyhtiöstä, joka operoi konetta Filippiineillä http://www.flyseair.com/

 

Ja korjatkaa, jos kerroin jotain päin seiniä ::)

 

Edit: Ja täällä lisätietoa koneen iästä ja alkuperästä saksankielen taitoisille. http://www.airventure.de/dmus_flugwerft_do24_04.htm

(itseltäni se taito puuttuu :(

 

Edit2: Kattava sivusto tuosta maailmanympärimatkasta löytyy myös http://www.do24.info/ (siellä on kansisivulla jopa englannin lippu, mutta ei mitään sen takana ??? )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainostetaan nyt vähän täälläkin filippiiniläisen D0-24 ATT:n maailmanympärimatkaa, josta Antti Hyvärinen kertoi sfnetin puolella.

Sivulla http://www.do-24.com/02idea.html kerrotaan

--------------------

The Dornier Whale built during early 1930s was the precursor to the Dornier 24, the most successful flying boat in Germany. Its flying characteristics were excellent with capabilities to operate on rough seas. There were 294 units built for this design and some were still in service in the 1970s. When World War II broke out, the Do-24 proved its highest degree of seaworthiness when it airlifted a total of 11,000 people who were rescued at sea. The early 80s saw the re-birth of the Do24 through the Model ATT, or what we now know as the “Do24-ATT”. This aircraft was based on the original flying boat model designed and built in the 1930s but improved with turbine engines, new wing and landing gear, making it an amphibian aircraft. The amphibian which is powered by Pratt & Whitney Canada PT6A-45B engines was previously on loan to Flugueft Obschleishen Museum in Germany from 1984 until it was shipped to the Philippines in 2003. The amphibian is now reconfigured to accommodate 10 passengers and 5 crew members.

-----------------

Ja sivulta http://www.do-24.com/04worldtour.html ilmenee, että koneen pitäisi saapua Suomeen (Malmille?) 10. kesäkuuta Pietarista ja poistua läntiseen naapurimaahamme 12. kesäkuuta. Tällä hetkellä kone on tuon aikataulun mukaan Sveitsissä. (pitääkö paikkansa?)

------------------

Koneen historiaa (tietoa edeltäjästä) löytyy http://www.eads.net/frame/lang/en/xml/content/OF00000000400004/7/44/541447.html

 

Ja matkasta tehtyjä lehtijuttuja http://www.do-24.com/06pressreleases.html

 

Hieno kuva koneen "koekuormituksesta" löytyy http://www.do-24.com/01preface.html

 

Ja tarinaa Iren Dornierin lentoyhtiöstä, joka operoi konetta Filippiineillä http://www.flyseair.com/

 

Ja korjatkaa, jos kerroin jotain päin seiniä ::)

 

Edit: Ja täällä lisätietoa koneen iästä ja alkuperästä saksankielen taitoisille. (itseltäni se taito puuttuu :(

 

 

 

Eikun kaikki kynnellekykenevät bongailee konettä kys. päivänä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen lento!

Heh, ei pitäisi kirjoitella väsyneenä ::) Minä kun jo mietin, että ei se Malmille pääse kun on lentoVENE, mutta taitaahan tuossa DO-24:ssä olla PYÖRÄlaskutelinekin.... ;D

Toivottavasti tulee Malmille, on lyhyt matka katsomaan...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen lento! Mutta Erkki sallinet yhden huomautuksen: vaikka Malmi onkin aika kosteaa maata tuskin DO-24 sinne saapuu, kun tuo PYÖRÄlaskuteline taitaa puuttua... ;D

 

Mielenkiintoinen huomio Juha :)

 

Mutta:

"This aircraft was based on the original flying boat model designed and built in the 1930s but improved with turbine engines, new wing and landing gear, making it an amphibian aircraft. "

 

Ja takas Malmille ;D

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen huomio Juha :)

 

Mutta:

"This aircraft was based on the original flying boat model designed and built in the 1930s but improved with turbine engines, new wing and landing gear, making it an amphibian aircraft. "

 

Ja takas Malmille ;D

 

MikkO

 

Ja tässähän ne rengaat näkyvätkin

 

http://www.do-24.com/01preface.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdit ensin! Korjasin jo tuossa omaa viestiäni :)

En siis taida olakaan niin sekaisin... laskuteline on lisätty turbiini muutoksen yhteydessä ::). Minä muistelin automaattisestio koneen olleen vain lentoveneen.

Taitaa olla aika mennä nukkumaan... ;D

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Erkki sallinet yhden huomautuksen: vaikka Malmi onkin aika kosteaa maata tuskin DO-24 sinne saapuu, kun tuo PYÖRÄlaskuteline taitaa puuttua... ;D

 

Katsopa Juha tarkemmin.

Kyllä siinä on pyörätkin. Kirjaimet ATT lopussa tarkoittavat että se on amfibiokone. (= Amphibischer Technologie-Träger)

 

Toki olisi hienoa nähdä sen lakeutuvan sinne, mihin muutkin lentokoneet Helsingissä ennen kuin Malmia oli olemassa. Mutta kun se Katajannokan laituri ja paviljonki on jo purettu ::)

 

Edit: Ja minä olin kaikista hitain :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olisi hienoa nähdä se oikeassa elementissään niin helpompi sitä on Malmilla bongata. Ei tarvitse vuokrata venettä finaalikuvia varten... ;D

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt selvisi miksi moinen laite oli Dubaissa joku aika sitten. Ilmeisesti hiukan aikataulusta jäljessä, koska 25.4. iltapäivällä konetta siellä vasta tankkailtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki olisi hienoa nähdä sen lakeutuvan sinne, mihin muutkin lentokoneet Helsingissä ennen kuin Malmia oli olemassa. Mutta kun se Katajannokan laituri ja paviljonki on jo purettu ::)

 

Olen samaa mieltä, että kumpa tulisivat Katajanokalle Malmin sijaan. :D

Toinen lentovenesatama oli muuten jossain vaiheessa myös Kellosaaressa, mutta

sinne on vähän paha mennä, koska koko saarta ei enää ole olemassa. :-X

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä, että kumpa tulisivat Katajanokalle Malmin sijaan. :D

 

Voishan ne käydä molemmissa ;D

(Malmilla se koneen esittely uteliaille kuivin jaloin on varmaan helpommin järjestettävissä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään