Ismo Nurmi

Lentskareita Tanskassa 3, Dansk Veteranflysamling

9 viestiä aiheessa

Stauning, uusi museo johon on sisällytetty ilmavoimien museo. Ykköshalli on aika lailla perushuttua jenkki- ja brittikoneineen. Harvard.

[ attachment removed ]

 

Koneet ovat toki viimeisen päälle, kuin uusia. Tiedustelu-Draken täydessä lastissa - liekkö muuten koskaan ollut tiedusteluversiossa näin paljon koristeita.

[ attachment removed ]

 

Sikorsky S-55C.

[ attachment removed ]

 

Starfighter.

[ attachment removed ]

 

Kakkoshallissa oli paljon brittikoneita ja experimentalia, D.H. 87 Hornet Moth.

[ attachment removed ]

 

Kaksimoottorinen experimental on harvinaisempi lintu, Hollsmidt 222.

[ attachment removed ]

 

Kolmoshalli oli matkan väärti, 11 Kz:aa, vaan Spitillä homma alkoi.

[ attachment removed ]

 

Kz X, tulenjohtoon, lentokelpoinen.

[ attachment removed ]

 

Kz IV Ambulance, tyyliä.

[ attachment removed ]

 

Kz III myös sairaslentovarustuksessa.

[ attachment removed ]

 

Edellisen sairasosasto.

[ attachment removed ]

 

Kz I. lentää edelleen, tosin replika.

[ attachment removed ]

 

Kz VII.

[ attachment removed ]

 

Kz II Kupé, suomihistorialla, ex-OH-SPJ, ex-OH-KZT.

[ attachment removed ]

 

Hawker Woodcock ie. Dankok.

[ attachment removed ]

 

Tarkempaan tutustumiseen: http://www.flymuseum.dk/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä ainakin Tekniikan Museo Helsingör:ssä. Kiva paikka. Joka päivä johonkin aikaan eräs vanhempi herrasmies (nimeä en enää muista)

kertoo museon lentokoneista ja esittelee niitä museon halleissa. Varsinkin Catalina-lentoveneiden Grönlannin seikkailut ovat mielenkiintoista kuultavaa.

 

t mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tuo Helsingör on käymisen arvoinen, siellä on Caravelle joka on suomalaista ilmailuhistoriaa jos mikä. Yksittäisiä tai muutamia koneita on automuseoissa ja esim. laivastomuseossa (ainakin merivarusteinen Alouette). Stauning on melko varmasti vaikea tavoitettava julkisilla kulkuneuvoilla, tosin kyllä museon lähellä tuli linjurikin vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kävit nyt tuolla.

 

Näyttää olevan yhtä haasteelliset valaistusolosuhteet tuolla sisällä kuin ennenkin. Noista kattoikkunoista tulee niin pistemäisesti valoa, että vaikea saada kunnollisia kuvia. Itse heiluin tuolla aikanaan filmipokkarilla, ja no hope.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa pokkari pärjäsi paremmin kuin järkkäri, tosin lievää ylivalotusta ilmeni. Järkkärillä en tosin paljoa yrittänytkään kun millejä oli liikaa. Texan taitaa olla tässä ainoa järkkärillä otettu. Minusta tuo katosta tuleva luonnonvalo oli parempi luin keinovalo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos maistiaisista,

 

Jussin jälkeinen viikko menee Tanskassa, n. 30 kilsan päässä tuosta museosta. Varmaan yksi iltapäivä täytyy uhrata vierailulle, jos perhe sallii niin koko päivä. Täytyykin raahata jalusta mukaan, niin saa kuvia luonnonvalossa.

Harmittavasti museokonelentelyt alkaa vasta seuraavalla viikolla (kesätorstai-iltaisin).

 

A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myy ajatus piknikkinä, museokaupasta kevyttä ilmailulelua ja pihanurmelle eväitä syömään. Täydestä menee. Piipityksestä päätellen siellä oli jotain tietokonepelejäkin sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stauningissa olevassa museossa on joinain kesäiltoina museokoneita ilmassa pienenä lentonäytöksenä, näytösiltana sisäänkäyntirakennuksen taka-ovi on auki, ja lyhyen ulko-polun jälkeen löytyy kiitorata

Näytösaikataulu (flyveaften eli lentoilta joinain  etupäässä torstai-iltoina klo 19, lentonäytös säävarauksella) :

http://www.flymuseum.dk/aktiviteter/kalender.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan käytyä tuokin museo tarkistamassa. Oli oikein positiivinen kokemus. Koneet on aseteltu väljästi, joten niitä pääsee katselemaan ja kuvaamaan ilman häiritsevää roinaa edessä. Aika moni kone on lentokunnossa, ja pari konetta puuttuikin (KZ IV ainakin oli lentänyt pois). Valoa oli varsinkin KZ-hallissa mukavasti, ilmavoimien halli oli hämärämpi ja kuvausta haittasi koneiden takana olleet isot ikkunat. Hyvinkin vierailun arvoinen paikka, varsinkin jos sattuisi osumaan paikalle lentopäivänä. Museon kaupasta sai muuten kohtuuhintaan kirjan, jossa on kerrottu jokaisesta museon koneesta (kolmella kiellellä, myös hyvin osaamallani "huonolla englannilla").

 

Tässä Ismon sarjasta puuttuneet KZ-koneet, ja pari muutakin mielenkiintoista ilmestystä.

 

Ja jos joku haluaa katsella vielä enempi kuvia, niin tuolta löytyy koko satsi:

http://picasaweb.google.fi/amkatajamaki/DanskVeteranflysamling

 

KZ II Sport, 1938, taitolentokelpoinen 2-paikkainen, kehitetty KZ II Cupésta.

[ attachment removed / expired ]

 

KZ II Trainer, 1946. Tanskan ilmavoimien koulutuskoneeksi WWII:n jälkeen kehitetty version KZ II Sportista.

[ attachment removed / expired ]

 

KZ VIII, 1949. Rakennettu paikallisen lentosirkuksen käyttöön, kokonaan puuta. Eli siis mitä suurimmalla todennäköisyydellä taitolentokelpoinen.

[ attachment removed / expired ]

 

KZ G I, 1943. Rakennettu vain prototyyppi. Tanskalaiset purjelentäjät hakivat 40-luvun alussa 1-paikkaista harjoituskonetta, valituksi tuli tyyppi "Polyt I".

[ attachment removed / expired ]

 

Ellehammer 1906 (replika). Tanskalainen Ellehammer lensi ensimmäisenä Euroopassa moottoroidulla koneella (12.9.1906, lentomatka 42 metriä, lentokorkeus 40cm). Lentokone ja moottori olivat molemmat Ellehammerin omaa suunnittelua. Kone oli kiinnitetty tolppaan ja "lensi" sen ympäri.

[ attachment removed / expired ]

 

"Under Cub", 3/4 kokoinen versio PA-25:stä, harrasterakenteinen, ei rekisteröity eikä tietoa koelennoista. Huhujen mukaan on kuitenkin lentänyt (paikallinen Sanginjoen lentäjä?)

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä Jukalle parit kypärät:

[ attachment removed / expired ]

 

t. A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla