Lassi Rinne

Kysymys koskien md83 ja md82 -koneita

21 viestiä aiheessa

Ja hei, koska kysymys ei ollut täysin kaikille tuttu, niin hyvähän se oli saada myös muiden kuin kysyjän tietoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-83 suurempi lentoonlähtö- ja laskupaino on saavutettu tukevammilla laskutelineillä ja toimintamatka runkoon sijoitetuilla lisäpolttoainesäiliöillä. Muutoin koneet on niin identtiset, että esim. Finnair aikanaan muutti 83sia 82ksi poistamalla vain lisäsäiliöt. Ideana oli pienemmät liikennöimismaksut, kun koneet rekisteröitiin kevyemmiksi 82ksi. Moottoreitahan oli eri versioita - jopa samassa koneessa! Finnair siirtyi lopulta noihin tehokkaimpiin kaikissa kasikymppisissä - 87 oli niillä aika rassi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasiseiska olikin ihan aatelia lyhkäsillä kotimaan keikoilla vähällä pokalla. Se ikkäänkuin läks. Yksi kivoimpia lähestymisiäkin oli muinoin Berliinistä tullessa, kun pujoteltiin cumulusten välissä tuossa Suomenlahden päällä. Koneen automatiikka ei ollut ihan niin hienostunutta kuin nykyisin, joten touhu tuntui oikeasti lentämiseltä.

 

Mutta piti mainitsemani, että noita lisätankkejahan sitten ruuvattiin koneisiin takaisin, kun ne myytiin pois. Joskus aiemmassa elämässä olin semmoista irroittamassa. Melkoinen savotta sekin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hei, koska kysymys ei ollut täysin kaikille tuttu, niin hyvähän se oli saada myös muiden kuin kysyjän tietoon.

Ja hei: Muutkin ketkä asiasta haluaa tietää voi varmaan käyttää googlea ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän googlesta löytyy tieto lähes joka asiaan, mutta silloin ei synny asioista keskustelua. Jos aina käsketään googlettamaan, niin eihän tällekään foorumille ole enää käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuulostanee kysymysketjun kopiolta mutta mikä on MD-88?

 

jk

 

MD-82, jossa on MD-90 ohjaamo noin suurpiirteisesti sanottuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eli MD-80 koneperheen yksilöiden eroja on aika mahdoton selvittää nimellisen tyyppitunnuksen kautta.

 

MD-82 ja -83 koneita on ollut MD-90 koneen ohjaamolla (EFIS ja Smith panelit sekä EOAP). MD-83 koneita on ollut lisätankillisia ja ilman. MD-82 koneita on ollut JT-8D -217 ja -219 moottoreilla.

 

Joitakin MD-83 koneita on sertifioitu MD-82 koneiksi painojen pudottamiseksi ilman että fyysistä tankkien purkua olisi tehty.

 

Siis mallinumerot ovat enemmänkin markkinointikikka -> DC-9 super 80

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettaminen on liian helppoa. Mukavampaa taas on lukea koneiden parissa toihunneiden kokemuksia.

 

Niinpä. Se puuttuu Googlen vastauksista.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eli MD-80 koneperheen yksilöiden eroja on aika mahdoton selvittää nimellisen tyyppitunnuksen kautta.

jk

 

Aivan

Rudder trimmipyörän kiinnitysmutterin peitelevyn alla oleva sisältö on joka koneessa erilainen, se ei selviä kuin katsomalla :-[

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän md-81 mahtaa poiketa edellä mainituista?

Ja miksi Finnairin sivuilla lentoa varatessa konetyypiksi kerrottiin md-80 tai md-83, eikä md-82?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän md-81 mahtaa poiketa edellä mainituista?

Ja miksi Finnairin sivuilla lentoa varatessa konetyypiksi kerrottiin md-80 tai md-83, eikä md-82?

 

MD80 taitaa olla nimitys kaikille MD8- alkuisille (MD81, 82, 83, jne.) Jos en nyt ihan väärin muista/tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD80 taitaa olla nimitys kaikille MD8- alkuisille (MD81, 82, 83, jne.) Jos en nyt ihan väärin muista/tiedä...

Joo, mutta muistaakseni Finnair mainitsi erikseen, jos konetyyppi oli md-83.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan

Rudder trimmipyörän kiinnitysmutterin peitelevyn alla oleva sisältö on joka koneessa erilainen, se ei selviä kuin katsomalla :-[

HS

Totta! Ja yleensä "viihdepainoitteinen"  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän md-81 mahtaa poiketa edellä mainituista?

Ja miksi Finnairin sivuilla lentoa varatessa konetyypiksi kerrottiin md-80 tai md-83, eikä md-82?

 

-81 oli alkuversio JT8D-209 moottoreilla(toki moniin niihin on sittemmin vaihdettu -217 tai -219) eli pienitehoisempana heikompi suorituskyky kuin -82.

 

Finnairin aikataulu taisi -80:llä tarkoittaa kaksiluokkaista reittiversiota (n.140 paikkaa) oli se sitten -82 tai -83 (tai -82:ksi muutettu -83). -83:lla taas tarkoitettiin charterversiota (155 paikkaa), jotka oli kaikki -83:ia. Myöhemmin kun oneclass-konsepti keksittiin lisättiin paikkoja keittiöiden kustannuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin aikataulu taisi -80:llä tarkoittaa kaksiluokkaista reittiversiota (n.140 paikkaa) oli se sitten -82 tai -83 (tai -82:ksi muutettu -83). -83:lla taas tarkoitettiin charterversiota (155 paikkaa), jotka oli kaikki -83:ia. Myöhemmin kun oneclass-konsepti keksittiin lisättiin paikkoja keittiöiden kustannuksella.

 

Koskas tuo oneclass tuli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taulukko copy/pastettuna, toivottavasti saatte selvää:

 

Variant MD-81 MD-81

MTOW lbs 140,000 142,000

Fuel volume USG 5,840 5,840

Engines JT8D-209 JT8D-209

Seats (two-class) 143 143

Range-nm 1,400 1,550

 

Variant MD-82 MD-82 MD-82/-88

MTOW lbs 147,000 149,500 149,500

Fuel volume USG 5,840 5,840 5,840

Engines JT8D-217 JT8D-217A JT8D-217C

Seats (two-class) 143 143 143

Range-nm 1,800 1,950 2,000

 

Variant MD-83/88 MD-83/88 MD-83/88 MD-83/88 MD-83/88

MTOW lbs 160,000 160,000 160,000 160,000 160,000

Fuel volume USG 5,840 6,405 6,620 6,970 7,780

Engines JT8D-219 JT9D-219 JT8D-219 JT8D-219 JT8D-219

Seats (two-class) 143 143 143 143 143

Range-nm 2,100 2,300 2,400 2,500 2,450

 

Variant MD-87 MD-87 MD-87 MD-87 MD-87

MTOW lbs 140,000 149,500 149,500 149,500 149,500

Fuel volume USG 5,840 5,840 6,405 6,620 6,970

Engines JT8D-217C JT9D-219 JT8D-219 JT8D-219 JT8D-219

Seats (two-class) 117 117 117 117 117

Range-nm 2,400 2,400 2,650 2,700 2,850

 

Variant MD-90-30 MD-90-30ER

MTOW lbs 156,000 168,000

Fuel volume USG 5,840 6,405

Engines V.2525-D5 V.2528-D5

Seats (two-class) 153 153

Range-nm 2,270 2,780

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään