Jussi Seppälä

Suomen ilmailumuseoiden lentokoneista

20 viestiä aiheessa

Piti kysymäni eikö Keski-Suomen ilmailumuseon kokoelmissa olekin Hurricane? Jos näin on, onko kone ollut esille liiemmin, tai onko se tarkoitus joskus laittaa esille?

 

Toinen kysymys koski Suomen ilmailumuseon Fougaa. Sellainenhan museon kokoelmissa on, mutta onko se ollut koskaan esillä / onko sitä tarkoitus laittaa joskus esille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti kysymäni eikö Keski-Suomen ilmailumuseon kokoelmissa olekin Hurricane? Jos näin on, onko kone ollut esille liiemmin, tai onko se tarkoitus joskus laittaa esille?

 

 

Kyllä on. Hurricane Mk.1  on ollut esillä aiemmin, jo 1980-luvulla, Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella. Museo oli ennen entisessä lentokonehallissa siellä toisella puolella kenttää, ja Hurricane kuului näyttelyn kokoelmiin. Muistaakseni se oli vielä jonkin aikaa uudessakin eli nykyisessä museossa esillä, kunnes varastoitiin. Ilmeisesti tilanpuute aiheutti sen, kun tilaa piti saada uusille entisöidyille koneille. Kone on ollut koko ajan alkuperäisessä maalissa ja ilman moottoria.

 

Kun Suomen Ilmailumuseossa oli Helsingin pommituksista kertova näyttely, Hurricane lainattiin sinne näytille. Siihen asennettiin potkuri ja pakoputket, mutta moottoria ei. Syy on, että siitä puuttuu originaali Rolls-Royce Merlin-versio. Kone on ilmeisesti palautettu Tikkakoskelle varastoon.

 

Koneen jatkosuunnitelmista en tiedä tällä hetkellä.

 

Jukka

 

edit: virheen korjaus (samalla puolella se vanha museo olikin, mutta kauempana)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurricane HC-452 tosiaan löytyy K-Suomen kokoelmista. Viimeksi se on ollut näytteillä Suomen Ilmailumuseossa pari vuotta sitten. Vantaalta kone meni vielä lainaan kesäksi Lappeenrantaan, joten ei ole mahdottomuus, että se tulisi näytteille jossain muuallakin kuin Tikkakakoskella.

 

Suomen Ilmailumuseon Fouga on varastoitu (monen muun koneen kanssa) näyttelytilan puutteen takia. Kannatta kysyä suoraan museolta mahdollisuutta päästä tutustumaan siihen, sen ei pitäisi olla mikään mahdottomuus...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä pari kuvaa ko. koneista...

 

Hurricane matkalla Vantaalta Lappeenrantaan pari vuotta sitten

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

FM-42:sta ei löytynyt tähän hätään hyvää yleiskuvaa, mutta laitetaan sitten ohjaamokuva...

[ attachment removed ]

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurricane HC-452 on ollut esillä jo ainakin 12.6.1970 Vesivehmaan museohallissa. Löytyy kuva tuolta päivältä.

 

"Vanha rouva Dakota"-teoksen mukaan Tikkakoskelta oli delegaatio 26.10.1978 Vesivehmaan kylmässä säilytys- ja näyttelyhallissa katsastamassa mahdollisia museokoneita siirrettäväksi pian perustettavaan uuteen Keski-Suomen Ilmailumuseoon. Muun muassa Hurricane HC-452 oli vielä siellä tuolloin säilytyksessä. Koneista valittiin kolme, tilalle Vesivehmaalle tuli vaihtokaupassa Gnat ja MiG-15. Eli Hurricane on ollut K-SIM:n hallussa vuodesta 1979, eli museon perustamisesta lähtien. Sitä ennen sen omisti puolustusministeriö.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelinkin, että kannattaa kysellä tätäkin täältä.  :)

 

Kyllä Suomalainen Hurricane olisi sellainen kapine, että se kuuluisi esille. Oli sitten moottori tai ei.  Tuosta Fougasta kyselin ihan muuten vain. Konetyyppi kun on sattuneista syistä sydäntä lähellä.

 

Olisi se vain mukava saada tänne Tampereenkin suunnalle se kaavailtu ilmailumuseo. Kyllä Suomessa kuitenkin aina sitä kylmissä halleissa ruostuvaa historiikkia riittää. Museo Pirkkalassa olisi myös hyvä varasuunnitelma niille kenttäkäynneille, kun siellä ei mitään nähtävää olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelinkin, että kannattaa kysellä tätäkin täältä.  :)

 

Kyllä Suomalainen Hurricane olisi sellainen kapine, että se kuuluisi esille. Oli sitten moottori tai ei.  Tuosta Fougasta kyselin ihan muuten vain. Konetyyppi kun on sattuneista syistä sydäntä lähellä.

 

Olisi se vain mukava saada tänne Tampereenkin suunnalle se kaavailtu ilmailumuseo. Kyllä Suomessa kuitenkin aina sitä kylmissä halleissa ruostuvaa historiikkia riittää. Museo Pirkkalassa olisi myös hyvä varasuunnitelma niille kenttäkäynneille, kun siellä ei mitään nähtävää olekaan.

 

Eikos siellä Tampereella ole Teknillinen Museo tai jotain sinne päin siellä on on tai ainakin ollut myös lentokoneita ja moottreita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikos siellä Tampereella ole Teknillinen Museo tai jotain sinne päin siellä on on tai ainakin ollut myös lentokoneita ja moottreita.

 

Teknillinen museo paloi jo vuonna 1989, siellä olleet koneet siirrettiin muihin museoihin. Vapriikissa on siellä ollut Mignet HM-14 Pou du Ciel OH-KAA, muut taitavat olla Keski-Suomen Ilmailumuseossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen kysymys koski Suomen ilmailumuseon Fougaa. Sellainenhan museon kokoelmissa on, mutta onko se ollut koskaan esillä / onko sitä tarkoitus laittaa joskus esille?

 

Kesällä 2009 Fouga oli pihalla parkissa Migin vieressä jos tätä  FM 42 :sta tarkoitit.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HC-452 on K-SIM:n säilytystiloissa, minne se siirrettiin näyttelystä Fokker XXI:n "tieltä". Kone on ollut lainassa mm. SIM:llä ja Kakkois-Suomen Ilmauilumuseoyhdistyksellä Lappeenrannassa kuten aiemmin on todettu.

 

K-SIM suunnittelee HC-452:n restauroinnin/konservoinnin aloittamista kesällä 2010. Alkuperäistä säästetään niin paljon kuin mahdollista, mm. peräsimen alkupeäinen brittimaali on korvaamaton. Koneesta ei siis yritetäkään tehdä uuden näköistä, vaan säilyttää ajan patina. Puuttuvia osia lisätään niiltä osin kuin niitä on museon varastossa tai niitä saadaan hankittua .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttuvia osia lisätään niiltä osin kuin niitä on museon varastossa tai niitä saadaan hankittua.

 

Toivottavasti tällä kertaa saadaan oikean merkkinen moottori Hurriin!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HC-452 on K-SIM:n säilytystiloissa, minne se siirrettiin näyttelystä Fokker XXI:n "tieltä". Kone on ollut lainassa mm. SIM:llä ja Kakkois-Suomen Ilmauilumuseoyhdistyksellä Lappeenrannassa kuten aiemmin on todettu.

 

K-SIM suunnittelee HC-452:n restauroinnin/konservoinnin aloittamista kesällä 2010. Alkuperäistä säästetään niin paljon kuin mahdollista, mm. peräsimen alkupeäinen brittimaali on korvaamaton. Koneesta ei siis yritetäkään tehdä uuden näköistä, vaan säilyttää ajan patina. Puuttuvia osia lisätään niiltä osin kuin niitä on museon varastossa tai niitä saadaan hankittua .

 

Martti tuossa jo ehti vihjaista asiasta mutta onko tosiaan tässä yhteydessä tarkoitus asentaa koneeseen myös moottori? Ymmärsin että KS-IM museon kokoelmissa oleva Merlin esim. ei tähän soveltuisi ollen väärää versiota ( Mosquiton moottori tms? ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työ aloitetaan kartoituksella, jossa selvitetään koneen kunto ja puutteet. Näiden perusteella katsotaan, mitä osia ja varusteita museolta itseltä löytyy ja mitä voidaan hankkia muualta. Tällä perusteella tehdään lopullinen restaurointisuunnitelma. HC:stä ei ole tarkoitusta tehdä uuden näköistäkään, vaan restaurointi/konservointi tehdään ajan patina säästäen. Erityisen arvokas koneessa on sivuperäsimen alkuperäinen brittimaalaus. Vielä suunnitteluvaihettakaan ei ole aloitettu, vastahan Brewster saatiin valmiiksi. Näin ollen moottorinkaan kohtaloa ei ole vielä harkittu. Joka tapauksessa museossa oleva Merlin on myöhempää versiota ja sen laittaminen HC:n nokalle vaatisi erityisen hyvän museaalisen perustelun ja erillisen selityksen. Lista puuttuvista osista julkaistaan museon sivuilla, kun se valmistuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työ aloitetaan kartoituksella, jossa selvitetään koneen kunto ja puutteet. Näiden perusteella katsotaan, mitä osia ja varusteita museolta itseltä löytyy ja mitä voidaan hankkia muualta. Tällä perusteella tehdään lopullinen restaurointisuunnitelma. HC:stä ei ole tarkoitusta tehdä uuden näköistäkään, vaan restaurointi/konservointi tehdään ajan patina säästäen. Erityisen arvokas koneessa on sivuperäsimen alkuperäinen brittimaalaus. Vielä suunnitteluvaihettakaan ei ole aloitettu, vastahan Brewster saatiin valmiiksi. Näin ollen moottorinkaan kohtaloa ei ole vielä harkittu. Joka tapauksessa museossa oleva Merlin on myöhempää versiota ja sen laittaminen HC:n nokalle vaatisi erityisen hyvän museaalisen perustelun ja erillisen selityksen. Lista puuttuvista osista julkaistaan museon sivuilla, kun se valmistuu.

 

Kiitoksia kattavasta vastauksesta ja tiedoista. Ja elätellään toiveita että se oikean ikäinen Merlin III nokalle jostain vielä löytyisi. Ilman muuta oikea ratkaisu jättää kone vanhaan ilmiasuun ainoastaan konservoiden ja täydentäen. Projektin seuraaminen tulee olemaan mielenkiintoista sikäli mikäli päivityksiä ( kuvamateriaalia esimerkiksi? ) olisi mahdollista jostain Internetin välityksellä seurata. Esim. Blenheim projekti oli erittäin opettavainen ja kiintoisa seurattava, vaikkakin  "epävirallisen" päivityksen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein. Kovalevyni hajosi 2006 ja jouduin palauttamaan kuvia sieltä, pitkän kaavan mukaan. Muistin väärin paikkakunnan uudelleen tallentaessani. Kiitos korjauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kyseessä on restaurointi, kyseiselle yksilölle. Hieno kone ja luultavasti alkuperäisin tyyppinsä edustaja. Tuota konetta ei mielestäni pitäisi "entisöidä". Annetaan historian olla koneen rakenteessa mukana. Toivoisin että mitään peruuttamatonta ei tehdä ja kone säilytetään, mahdollisimman alkuperäisenä. Sellaisenaan kaikkine siivekelaakeri- rasvoineen, tai mitä kaikkea muuta sieltä nyt voisi löytyäkkin.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään