Jorma Laiho

Emppu ongelmissa....

31 viestiä aiheessa

No selkishän se....Koneesta ei siis mennytkään sähköt, vaan siellä painettiin CTRL+ALT+DEL.

Jos törmäätte jossain palstoilla tai julkaisuissa noihin ihan oikeisiin matkustajakoneiden luotettavuuslukuihin, niin pistäkää vinkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No selkishän se....Koneesta ei siis mennytkään sähköt, vaan siellä painettiin CTRL+ALT+DEL.

Onneksi tämä tapahtui koneen ollessa maassa, eikä pilvien tasalla :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tämä tapahtui koneen ollessa maassa, eikä pilvien tasalla :)

 

Niin tätä olen tällä viikolla miettinyt eli jos tämä olisi tapahtunut esim pinnalla lennettäessä mitkä olisivat skenaaariot silloin?

Eli miten FMC ja muut tietokoneet reagoivat? Onko Emppu muuten fly-by wire? Ja jos on niin miten tällöin ohjainpintoja hoitavat pc:t reagoivat?

Tulisiko mahdollisesti jopa crash vaaraa vai riittääkö moottorien tuottama sähkö? Ja ilmastointi ja paineistus?

 

Mietityttää sillä matkaamme kaverini 50-vuotispäiviä viettämään Puolaan ensi kuun puolen välin aikoihin ja koneen pitäisi olla Emppu 190 juuri?  Olen odottanut kovasti reissua sillä Emppu kuuluu niihin konetyyppeihin jotka ovat koeponnistamatta mutta nyt jos kone on noin epävakaa niin mahtaakohan henkikulta jopa olla vaarassa? :)

 

Niin no kun hulluina vuosina tuli lennettyä 20 vuotta sitten itäraudoilla(Tu134/154 IL86 ) niin eipä niistä vanhoista härveleistäkään koskaan sähköt hävinneet....

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Emppu muuten fly-by wire? Ja jos on niin miten tällöin ohjainpintoja hoitavat pc:t reagoivat?

Tulisiko mahdollisesti jopa crash vaaraa vai riittääkö moottorien tuottama sähkö? Ja ilmastointi ja paineistus?

 

Jukka

 

No vories

On se FBW. Empussa ainostaan siivekkeet ovat "suoravedolla", muita pintoja ohjailee nuo FCM:t. Ongelmat sattuessa tuo FCM (ei kuuna päivänä kaikki neljä) menee ns direct modeen, jolloin sähköinen ohjaus menee suoraan servolle (P-Ace).

Sähköä piisaa niin kauan kun kone liikkuu yli 125kts trabelin sattuessa, tuulimyllystä riittää plus akut.

Muuten pilotilla on mahdollisuus ajaa suoravedolla, sitä varten on kalikat heebelipukissa, jos luottamus on mennyt hienoon avionikkaan.

Hieno kone, kerta kaikkiaan. :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muuten yleisesti ottaen, ihmiselle sattuu vain yksi lentokoneonnettomuus elämässä, tiedän toki että joillekkin on sattnut useampia, siksi sanoinkin yleensä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään