Guest tnyyssonen

Tietoja Aeron / Finnairin C-47 koneesta OH-LCE

10 viestiä aiheessa

Löytyisiköhän näiltä sivuilta tietoviisasta kertomaan Finnairin Dakotasta OH-LCE? Rakentelen Revellin pienoismallia DC-3/C-47:sta mittakaavaan 1:72 ja olen törmännyt  referenssien tarpeeseen. Revellin rakennussarjassa on useita vaihtoehtoisia osia, mutta rakennussarjan kokoamisohjeessa ei ole yksilöity millaisia osia pitäisi valita tuon OH-LCE:n rakentamiseksi.

 

Löytyisikö mistään valokuvia kyseisestä koneesta? Oliko koneessa iso lastiovi vai pelkkä pikkuovi rungon takaosassa? Millaiset moottorin ilmanottoaukot & antenniviritelmät koneessa OH-LCE on ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän riippuu siitä, mihinkä aikakauteen aiot koneen sijoittaa. Tässä ensimmäisessä linkissä olevassa kuvassa on kone siinä asussa, kun se oli 1940-luvun lopulta tuonne -50-luvun puoliväliin. Siinä oli esim. alunperin mm. pyöreä plexikupu eli astronomi, joka poistettiin noin -50-luvun alkupuoliskolla Aeron kolmosista. Antenneja näkyy tuossa kuvassa, myös pyöreä kehäantenni. Sekin poistettiin myöhemmin. Nokkakuvussa oli OH-LCE teksti edessä keskilinjan alla, samoin nimi Haahka ohjaamon sivuikkunan etupuolella. Koneen koko maalauskaavio muuttui myös myöhemmin, Finnish Air Lines teksti muuttui ensin muotoon Finnish Airlines, ja sitten Finnairiksi. Finnair-teksti oli erilainen 1950-luvun lopulla, kuin se oli myöhemmin -60-luvulla.

 

Linkin kuvassa kone 1940-50-luvun alun värityksessä. Sama maalauskaavio on Airveteranin "Lokki"-koneessa OH-LCD Vantaalla. Haahkassa näyttäisi olevan kuvan perusteella iso rahtiovi jo tuolloin.

http://www.508pir.org/images/aircraft/c47_42-93096_cn_12970_03.jpg

 

Tässä linkissä taasen kuva OH-LCE:stä 1950-luvun lopulta vanhan Feeniks-lehden kannesta. Siinä näkyy mm. lanka-antennit ja moottorien detaljit. Pyöreä kehäantenni poistettu, samoin astrokupu.

http://www.aeroflight.co.uk/mags/finland/pics/feeniks1.jpg

 

Tässä sitten kone viimeisimmässä Finnair-maalauksessa vuonna 1970. (Kuva: J.Ritaranta)

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Tässä vielä vanhat Aero/Finnair liikemerkit:

http://193.65.156.92/konserni/konserni_14_5.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos Jukka kuvista ja tiedoista! Varsinkin tuo kuva OH-LCE:stä 70-luvun ulkoasussa on erittäin hyödyllinen, Revellin rakennussarjasta löytyvät siirtokuvat kun ovat juuri tuolle maalaukselle. Kuvasta käy hyvin selville myös kaipaamani moottorin yksityiskohdat sekä melko hyvin antennit. Sopiikohan tuo 50-lvuun kuva antenneista referenssiksi myös 70-luvulle, vai tapahtuiko antenneissa kovinkin muutoksia? Mahtoikohan nimi Haahka olla maalattuna koneeseen vielä 70-luvulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivaudun tässä koneen historiaan ja sehän on ollut oikein kunnon sotaveteraani:

 

http://www.508pir.org/photogallery/museums/c47_tail_095_1.htm

 

Kone on nähnyt Normandiat ja operaatio Kauppapuutarhan ennen päätymistään Finskille ja Ilmavoimille. em. linkin kautta löytyvällä nettisivulla kerrotaan koneen päätyneen New Orleansissa sijaitsevaan National D-Day Museumiin, jossa se palautetaan alkuperäiseen sota-aikaiseen väritykseensä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos en pahasti erehdy, niin jossain 1990-luvun Feeniks-lehdessä (Ilmailumuseoyhdistyksen lehti) on artikkeli joka käsittelee Aeron DC-3 koneiden rahtiovia ja antenneita eri aikoina. Rahtiovet ovat olleet välillä poistettuna, loppu ajasta taas asennettuna. Samoin antennit ovat vaihdelleet eri aikoina.

 

Voin yrittää kaivella sitä Feeniksiä huomenna jos ehdin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin...

Feeniks-lehdestä 4/1992 löytyy Yrjö Toivasen artikkeli Aeron/Finnairin DC-3 koneiden ulkonäkömuutoksista 1946-70.

Skannasin tähän tekstisivut ko. jutusta.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista ja yksityiskohtaista tietoa :thmbup:

 

Minkälainen tarina tuohon "pitkän Jimin" maalaukseen liittyy??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella iso kiitos Juhalle avusta ja vaivannäöstä. Nuo skannaukset täydentävät lopullisesti ne aukot, joita tiedoissani oli. Tekstistä löytyy mukavasti vastaukset sekä rahtioven ongelmaan että antennivirityksiin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori jos lainaan vanhaa ketjua, mutta sopii hyvin otsikkoon ja ajattelin että saattaisi jotain kiinnostaa.

Löytyi kaitafilmiltä tälläinen pätkä kyseisestä koneesta:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori jos lainaan vanhaa ketjua, mutta sopii hyvin otsikkoon ja ajattelin että saattaisi jotain kiinnostaa.

Löytyi kaitafilmiltä tälläinen pätkä kyseisestä koneesta:

Hieno kaitafilminpätkä :thmbup:

Kuvattu Oulun lentoasemalla melko varmasti 1955 tai loppukesä 1954. Kolmosen pyrstön takan näkyy Shellin koppi vielä vanhalla paikallaan ja sivukiitotie näyttää melko valmiilta. 1956 Aeron Kolmoset oli jo uudessa maalauksessa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään