Rolf Niemi

Langaton verkkoyhteys

8 viestiä aiheessa

Ostin uuden kannettavan tietokoneen (tulossa vasta)  ja tarkoitus olisi saada se toimimaan verkossa ilman jatkuvaa piuhan vaihtoa.

Pöytäkoneessa on XP Home Edition ja tässä kannettavassa (Acer Aspire 5102 WLMi) Windows Vista Premium + 802.11 b/g - langaton verkkosovitin.

Reittimeneä minulla on Belkin Wireless Router. Kaapelimodeemi on Welhon Motorola.

Kysyisinkin, että aiheuttaako nämä erilaiset käyttöjärjestelmät mitään ristiriitoja keskenään? Entä onnistuuko sellainen kytkentä, että pöytäkone toimisi ilman langatonta verkkoyhteyttä kun taas kannettava toimisi langattomasti? Eihän tuo tietenkään ole iso homma laittaa kiinni tuota PCI-verkkokorttia pöytäkoneeseen, joten se e ole ongelma.

Minulla oli pari vuotta sitten myös kannettava pöytäkoneen lisäksi ja silloin kaikki sujui kyllä ilman ongelmia kunhan ensin sain reittimen parin päivän taistelun jälkeen asennettua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät aiheuta mitään ongelmaa. Saat vaikka nakkasta siihen reitittimeen kolme konetta, joissa on Vista, Linux ja FreeDOS, ei se ole moksiskaan ;D

Kysyisinkin, että aiheuttaako nämä erilaiset käyttöjärjestelmät mitään ristiriitoja keskenään? Entä onnistuuko sellainen kytkentä, että pöytäkone toimisi ilman langatonta verkkoyhteyttä kun taas kannettava toimisi langattomasti? Eihän tuo tietenkään ole iso homma laittaa kiinni tuota PCI-verkkokorttia pöytäkoneeseen, joten se e ole ongelma.

Kyllä siinä langattomassa voi olla enemmänkin kuin yksi kiinni, eli tuo ei ole pakollista. Toisaalta pöytäkoneessa ei ole langattomasta oikeastaan mitään hyötyä ja jos johdot saa vetästyä suht helposti, ei välttämättä kannata pöytäkoneen kanssa langatonta käyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin - nyt on tapeltu pari päivää ja etsitty tietoa netistä, mutta seinä tuli vastaan.

Käytössä olevat laitteet näkyvät ensimmäisessä viestissäni ja nyt siis ongelmaan:

Pöytäkone on kiinni reittimessä ja tätä kannettavaa olen yrittänyt saada toimimaan langattomasti. Langaton yhteys toimii salaamattomana mainiosti, mutta kun laitan WEP-salauksen (esim. 64 bittinen automaattinen), niin yhteys katkeaa. No se on kai luonnillista siihen asti, kunnes kirjoitan tuon saman avaimen läppärin verkkoasetuksiin. Vaan ei toimi sittenkään. Olen aivan varma, että laitteet on kunnossa ja että vika on siellä, missä niin usein ennenkin eli jakkaran ja näppiksen välissä.

Välillä olen resetoinut tuon reittimen ja aloittanut homman alusta ilman tulosta. Oudointa oli, että välillä näin vanhan läppärin nimen verkkoyhteyksiä etsiessäni eli ilmeisesti router ei resetoinnista huolimatta hävitäkkään kaikkea tietoa? Routerin mukana tuli myös romppu, jolta löytyy wizard asennuksen avuksi, mutta eihän se Vistaan sovi - en viitsi edes yrittää syystä, että laite on pari vuotta vanha. Kaikki asetukset on siis tehtävä manuaalisesti. Ohjekirjanen ei hirveästi selkeytä asiaa, koska asennus on suunniteltu lähinnä wizard-ohjelmalla tehtäväksi.

Jos joku viitsisi vääntää jonkinlaisen ohjeen siitä, miten edetä, niin olisin kiitollinen - tai olisi edes jonkinlaista vinkkiä asian tiimoilta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps. samantapaisia ongelmiahan meillä on ollut. Minulla tämä Belkin kyllä toimi moiteetta vanhalla läppärillä - tosin se silloinkin vaati monen tunnin säätämisen, enkä enää muista, miten se homma meni. Käytössä oli silloin myös Belkinin kannettavan verkkokortti ja läppärissä XP. Vielä en aio luovuttaa, sillä kyllä tähän joku ratkaisu löytyy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu löytyi Verkkokauppa.com -nimisestä putiikista ja itse ratkaisu oli D-Link + 40€ ;D

Homma kesti n. 15 minsaa paketin avaamisineen + asennus...

Vesilinnut varokoon - Belkinit lentää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu löytyi Verkkokauppa.com -nimisestä putiikista ja itse ratkaisu oli D-Link + 40€ ;D

Homma kesti n. 15 minsaa paketin avaamisineen + asennus...

Vesilinnut varokoon - Belkinit lentää

;D Kuulostaa NIIN kovin tutulta tuo ratkaisu...

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään