Ismo Aaltonen

Varttimarkka lentänyt ensilennon!!

36 viestiä aiheessa

Saamani tiedon mukaan Varttimarkka on lentänyt ensilennon!

 

Arvoisat ilmailutietäjät! Kysymys kuuluu yksinkertaisesti: Mikä kone?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellakin PIK-25 se on ja tyylikkäästi tehty. Pintaväri on mielenkiintoinen: se muuttuu valaistuksen mukaan erisävyiseksi. Plaaniin kohtaan "colors" pitää varmaan merkitä "kameleontti"

Toivottavasti näemme ensilennon lähipäivinä. Tässä muutama kuva lisää.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wautsi wau! Jos tämäkin ehtii Jämille, enpä haluaisi olla päättämässä vuoden rakentaja-palkinnon saajaa ;D Liekö ensimmäinen vuosi kun kaksi uutta PIK-tyyppiä valmistuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oliko muuten Mikolla sormet pelissä tuossa maalauskuviossa?  ;D

 

Ei ole. Mutta en olisi kyllä uskaltanut noin hienoa konetta ruvetakkaan pilaamaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea peli on! Saisko tuosta mittaritaulusta tarkempaa kuvaa? Ja oliko muuten Mikolla sormet pelissä tuossa maalauskuviossa?  ;D

 

Ehkäpä koneen omistajan suostumuksella saan mittaritaulusta lähikuvan (virrat päällä).

 

IAA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dieselmoottori , muistan kuulleeni.

Käykö se kerosiinilla vai "autodiisselillä"? 

Kyllä tästä Jämille on mentävä katsomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö se kerosiinilla vai "autodiisselillä"? 

 

Käyhän se kummalla vaan. Luulisin(?). Se on eri asia, kumpaa siihen halutaan pistää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyhän se kummalla vaan. Luulisin(?). Se on eri asia, kumpaa siihen halutaan pistää...

 

Taitaa olla sama juttu mikä muissakin kiisseleisssä että auto dieseliä käytettäessä huoltoväli tipahtaa aika reippaasti, olikohan puoleen?  ??? Saa korjata.

 

Uusimmassa siivet lehdessä oli lyhyt artikkeli jossa sanottiin että moottorina on VW:n dieseli joka on koneenrakentajan itsensä modifioima.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kerosiini ja diesel samaa tavaraa. Dieselin tisle on spektriltään leveämpi eli aineessa on sekä kevyitä että raskaita jakeita. Kerosiinin kapea tisle on ikään kuin dieselin osajoukko. Tästä seuraa että diesel syttyy helpommin kuin kerosiini (kevyet jakeet) ja palaa hitaammin kuin kerosiini (raskaat jakeet).

 

Tästä seuraa että (keskimäärin) kaasuturbiiniin voidaan syöttää dieseliä mutta mäntämoottoriin ei välttämättä kerosiinia. Dieselpolttoaine esimerkiksi voitelee ruiskutuspumpun kun taas kerosiini ei (välttämättä). Tämän takia kerosiinin joukkoon saattaa joutua lisäämään voiteluöljyä. Pumppuja on erilaisia ja niiden voitelutarpeet vaihtelevat. Eli se mikä toimii yhdessä ei välttämättä toimi toisessa.

 

Kaikkiaan polttoaineen vaihto ei ole aivan yksiselitteinen asia vaan vaatii lisätutkimusta ennen kuin sen voi turvallisesti tehdä.

 

Varttimarkassa on Volkkarin turbo-diesel moottori, alennusvaihde ja MT-potkuri.

 

jk

 

EDIT: Varttimarkka käy toistaiseksi dieselillä, ennen kuin jetin käyttäytyminen tässä yhteydessä tunnetaan paremmin kuin nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kerosiini ja diesel samaa tavaraa.

 

Ei ole ei, eikä kukaan niin väittänytkään ;)

 

Mutta kun kysyttiin, että kummalla se tuo kone/moottori käy, niin käyhän varmasti kummalla tahansa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saamani tiedon mukaan Varttimarkka on lentänyt ensilennon!

 

Pitää paikkansa. Ensilento kesti parisenkymmentä minuuttia ja sitä oli todistamassa monta kameranomistajaa, jotka laittanevat aikanaan otoksiaan tänne näytille. Tulkoon tähän nyt maistiaisiksi muutama oma, vaatimattomalla kamerallani ja vaatimattomin taidoin otettu kuva todisteeksi siitä, että kyseessä on tapahtunut tosiasia.

 

 

Jännitys tiivistyy... OH-XXV rullaa odotukseen kiitotielle 22...

[ attachment removed ]

 

Vihdoinkin! Varttimarkka lentää!

[ attachment removed ]

 

Vedetty lasku...

[ attachment removed ]

 

OH-XXV vapauttaa kiitotien.

[ attachment removed ]

 

Onnea!

[ attachment removed ]

 

Tässä vaiheessa kelpaa elvistellä luu ulkona  ;D

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon Varttimarkan "painajille":

 

Samoihin aikoihin, kun tuo 25 penninen teki ensilentonsa,

poistui joukostamme kuuluisa Lapin Ilmailuhistorioitsija, lentokaverini Aslak.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon ensilennon johdosta!

Kyllä Jukolan Pilottien jäsenet rakentaa hienoja lentokoneita  :thmbup:

Toivottavasti saadaan vielä toinen ensilento tänä vuonna, OH-XRV valmistunee myös vähitellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onnea!

[ attachment removed / expired ]

 

Niih

Voisiko rakentajan ilmeestä (hymyilee ku jakoavain) päätellä tyytyväisyyden tuotteseen. Ette muuten ole näiden kuvien perusteella nähneet kuin murto-osan koneen monista ainutlaatuisista yksityiskohdista. Lisäksi koneen erittäin hiljaisesta käyntiäänestä ei heti selviä mitä tekniikkaa se edustaa. Tästä koneesta puhutaan vielä paljon.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo moottori senverran vanha ettei siinä ole ajonestoa moottorinohjauksessa, kun en nähnyt missään piilossa auton mittaristoa jossa ajonestoäly sijaitsee, vai onko käytetty jotain kolmannen osapuolen moottorinohjausta? (vai onko se mittaristo vain jemmattu hyvin? :) )Jostain olen tosin lukenut, että ajoneston saisi 'puukotettua' pois, mutta sellainen viritys ei välttämättä ilmailukäyttöön soveltuisi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo moottori senverran vanha ettei siinä ole ajonestoa moottorinohjauksessa, kun en nähnyt missään piilossa auton mittaristoa jossa ajonestoäly sijaitsee, vai onko käytetty jotain kolmannen osapuolen moottorinohjausta? (vai onko se mittaristo vain jemmattu hyvin? :) )Jostain olen tosin lukenut, että ajoneston saisi 'puukotettua' pois, mutta sellainen viritys ei välttämättä ilmailukäyttöön soveltuisi?

 

 

Heips

Asia on hoidettu ilmailuun sopivalla tavalla.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentää sen mieli tekee jopa niin innokkaasti, että on ollut pieni vaikeuksia suostutella sitä pysymään maassa laskuun tullessa. Koelento-ohjelma on edennyt odotetusti ongelmitta. Muun muassa lentoonlähtö matkakulmilla ei tuottanut mitään ongelmia väkivahvan turbomoottorin siivittämänä, mitä nyt jättövana oli hiukan sakeampi ;) Samoin syötön vaihto manuaalille lentoonlähdön jälkeen sujui niin ikään ongelmitta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Mikko M koita hillitä pokkarikuva :D

 

Ohjelmassa on kohta max takeoff weight testi, kuormaus aloitetaan asianmukaisti grillimakkaralla koelentokeskuksessa, sihteerin ahkerasti täyttäessä koelentopöytäkirjaa, ristikkolehteä alustana käyttäen ;D

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla