Guest peltipurkki

Medihelistä (OLI: Mediheli Varistossa!)

21 viestiä aiheessa

Ei ilmeisesti mikään kovin kiireellinen keikka kun on ehditty pistää pelit seis? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ilmeisesti mikään kovin kiireellinen keikka kun on ehditty pistää pelit seis? ???

 

Noniinno.......onhan se jollainlailla kiirelliseksi yleensä luokiteltu, jos hätäkeskus on parhaaksi nähnyt lääkärinkin paikalle kutsua...

 

Mutta mikäli tulkitsen tuota kuvasarjaa oikein, kuljetus on tainnut tapahtua ilman lekuria, eli siinä mielessä suurin hätä lienee ollut ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä mitä,  :-\ ? Medi-Helin roottorin lavoilla ja potilaan kunnolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kaupunkialueella roottorit sammutetaan käsitykseni mukaan niin pian kuin mahdollista sattuneesta syystä. Ja on sen potilaan kunto mikä on Vantaan Varistossa niin rohkenen epäillä, lähdetäänkö häntä missään olosuhteissa kopterilla kuljettamaan Töölöön tms. sairaalaan vaan lekuri hyppää lanssin kyytiin ja kopteri noutaa lekurin myöhemmin.

 

Mutta anyway, hienot kuvat hyödyllisestä esineestä! Ei voi muuta kuin ihailla tota kopterilentäjien tarkkuutta työvälineensä kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi muuta kuin ihailla tota kopterilentäjien tarkkuutta työvälineensä kanssa...

Pari sanaa vaihdoin heidän kanssa.. Kuulemma oli vielä väljä paikka laskeuta / nousta :)

 

 

Menitö vain kuvailemaan vai kysyitkö lupaa (mielenkiinnosta kysyn  :))

 

Kyllä mä kysyn piloteilta luvan. Ystävällisesti avasivat ovenkin että sain otettua muutaman kuvan ohjaamosta.

 

-Vesku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä mitä,  :-\ ? Medi-Helin roottorin lavoilla ja potilaan kunnolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kaupunkialueella roottorit sammutetaan käsitykseni mukaan niin pian kuin mahdollista sattuneesta syystä. Ja on sen potilaan kunto mikä on Vantaan Varistossa niin rohkenen epäillä, lähdetäänkö häntä missään olosuhteissa kopterilla kuljettamaan Töölöön tms. sairaalaan vaan lekuri hyppää lanssin kyytiin ja kopteri noutaa lekurin myöhemmin.

 

Mutta anyway, hienot kuvat hyödyllisestä esineestä! Ei voi muuta kuin ihailla tota kopterilentäjien tarkkuutta työvälineensä kanssa...

 

Juurikin näin, kuten Risto totesi. Moottorit sammutetaan heti, kun mahdollista (ja kun on selvinnyt, että kohteessa viivytään jonkin aikaa). Turha sitä on meluta keskellä kaupunkia.

 

Varistosta ei missään olosuhteissa kuljeteta potilasta kopterilla. Ambulanssilla ollaa nopeammin sairaalassa, ja potilasta voi vielä  hoitaakin kuljetuksen aikana. Raja kopterilla kuljettamiseen on häilyvä, mutta aika kaukana tosiaan sairaalan täytyy olla, että potilas todella hyötyisi kopterikyydistä.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä mitä,  :-\ ? Medi-Helin roottorin lavoilla ja potilaan kunnolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kaupunkialueella roottorit sammutetaan käsitykseni mukaan niin pian kuin mahdollista sattuneesta syystä. Ja on sen potilaan kunto mikä on Vantaan Varistossa niin rohkenen epäillä, lähdetäänkö häntä missään olosuhteissa kopterilla kuljettamaan Töölöön tms. sairaalaan vaan lekuri hyppää lanssin kyytiin ja kopteri noutaa lekurin myöhemmin.

 

Juuri näin.

 

[EDIT] Aargh...myöhässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä Pornaisista, 12 km itään Järvenpäästä, vietiin viime kesänä yksi hirven kanssa törmännyt moottoripyöräilijä kriittisessä tilassa Medihelillä. Satuin juuri paikalle kun kopteri nousi pellolta ilmaan. Naarashirvi makasi ketarat ojossa vasemmalla kaistalla. Varokaa niitä. Ne on isoja. Tämäkin sattui reilun kilometrin kirkolta ja juuri hirvivaroitusmerkin jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä Pornaisista, 12 km itään Järvenpäästä, vietiin viime kesänä yksi hirven kanssa törmännyt moottoripyöräilijä kriittisessä tilassa Medihelillä. Satuin juuri paikalle kun kopteri nousi pellolta ilmaan. Naarashirvi makasi ketarat ojossa vasemmalla kaistalla. Varokaa niitä. Ne on isoja. Tämäkin sattui reilun kilometrin kirkolta ja juuri hirvivaroitusmerkin jälkeen.

 

Vammapotilaat onkin osa sitä suhteellisen pientä ryhmää, jotka hyötyvät kopterin suomasta nopeasta kuljetuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja vammapotilaistakin hyötyy vain osa. Täällä Helsingissä on se ongelma, että vammapotilaat menevät pääsääntöisest Töölön sairaalaan, mutta kopterikenttä on Meilahdessa, josta pitää sitten siirtyä vielä muutaman kilometrin matka ambulanssilla. Potilaan siirroissa kopterista ambulanssiin ja edelleen sairaalaan menee aina aikaa. Ja todellakin vain murto-osa potilaista hyötyy kopterikuljetukssta.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja vammapotilaistakin hyötyy vain osa. Täällä Helsingissä on se ongelma, että vammapotilaat menevät pääsääntöisest Töölön sairaalaan, mutta kopterikenttä on Meilahdessa, josta pitää sitten siirtyä vielä muutaman kilometrin matka ambulanssilla. Potilaan siirroissa kopterista ambulanssiin ja edelleen sairaalaan menee aina aikaa. Ja todellakin vain murto-osa potilaista hyötyy kopterikuljetukssta.

 

Arttu

 

En tiedä onko mitään perää, mutta eräs entinen työtoveri oli filosofisti-mies ja hänen teoriansa mukaan lentopotilaiden selviytymismahdollisuudet ovat siitä syystä paremmat, että helikopterilla lentäminen on tajuttomallekin potilaalle "niin siisti ja ainutlaatuinen" kokemus hänen tilastaan huolimatta, että selvitymistahto paranee ja sitä kautta toipuminen. Itse en usko kyseiseen väitteeseen koska perustan ajatukseni käytännön tieteisiin. Mutta toisaalta, jos tota oikein filosofisesti ajattelee, niin onhan kopterin kyydissä 600krt kivempaa kuin motaria huristavassa ambulanssissa,  ;)

 

EDIT: Tämä ei sit liity mitenkään edellisiin viesteihin, ei ilmailuun eikä oikein mihinkään; kunhan toin yhden suuren ajattelijan ideoita julkisuuteen,  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi muuta kuin ihailla tota kopterilentäjien tarkkuutta työvälineensä kanssa...

 

Juuri näin, eilen kun sattui 3 tiellä se mootoripyörä onnettomuus, joka johti kuljettajan kuolemaan :-\ ajettiin siitä ohi ja mediheli nousi siitä motarin kaistojen väliseltä nurmi alueelta. Ei voi kun ihailla kaverien lento taitoa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjooh... Kai se sitten siihen perustuu se hyöty... ::);D

 

Heh,  :) En usko, että hän tarkoitti sitä noin jyrkästi. Tottakai hyödystä 99% koostuu nopeudesta ja hoitajien taitavuudesta. Luulen, että hän tarkoitti tuota 1% viimeistä silausta ajatuksellaan. Mutta joo, offtopic.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota, nyt innostuin kysymään pitkään mielessäni pyörineitä asioita Medihelistä. Otin samalla vapauden muuttaa otsikkoa mieluummin kun tehdä asialle uuden puun. Eli jos joku voisi valaista ja saada allekirjoittaneen taas hitusen viisaammaksi. Ja kysymykset koskee kopteria, ei maayksikköä:

 

1) Millä menetelmällä Medi-Heli suunnistaa? Osoitteella jonkinsortin GPS:ää hyväksikäyttäen vaiko ihan koordinaateilla?

2) Kauan on Medi-Helin keskimääräinen aika hälytyksestä tapahtumapaikalle? Mitä olen monesti lentoonlähdön nähnyt niin tuntuu eniten kestävän tornilta luvan saanti, sen jlk kopteri onkin jo horisontin takana,  :D

3) Ja kakkoseen jatkokysymys, miten Medi-Heli pyytää tornilta luvan lähteä? Hätäkeskus antaa kopterille tehtävän niin meneekö sama tehtävä tornin tietoisuuteen EFHK:lla, jolloin torni näkee Medi-Helin tulevan lentosuunnan vai kertooko lentäjä sen samalla kun pyytää nousulupaa? Tämä silmällä pitäen sitä jos joskus lentäisi Medi-Helillä IVAO:ssa tai VATSIM:ssa,  :)

4) Eikö Medi-Helin miehitys ole lentäjä, "avustaja" tms. sekä lääkäri? Mikä on tuon avustajan tehtävä ja mikä on hänen koulutuksensa?

5) Mitkä ovat kopterin kriteerit sään ja etäisyyden suhteen, eli koska otetaan maayksikkö käyttöön ja koska paikalle ei lähdetä liian suuren matkan johdosta tms.?

6) Mitkä ovat kriteerit laskeutumispaikan suhteen (koko, kovuus etc.)?

7) Onko Medi-Helin esimies (noin hallinnollisesti) vuorossa oleva lentäjä, lääkäri vai..?

 

Jos joku voisi vastata niin olisin erittäin kiitollinen,  :thmbup: Yritin valikoida tässä suuren tiedonjanon keskellä kysymykset sellaisiksi, että kukaan ei joudu vastatessaan ilkeään tilanteeseen, toivottavasti onnistuin.

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota, nyt innostuin kysymään pitkään mielessäni pyörineitä asioita Medihelistä. Otin samalla vapauden muuttaa otsikkoa mieluummin kun tehdä asialle uuden puun. Eli jos joku voisi valaista ja saada allekirjoittaneen taas hitusen viisaammaksi. Ja kysymykset koskee kopteria, ei maayksikköä:

 

1) Millä menetelmällä Medi-Heli suunnistaa? Osoitteella jonkinsortin GPS:ää hyväksikäyttäen vaiko ihan koordinaateilla?

2) Kauan on Medi-Helin keskimääräinen aika hälytyksestä tapahtumapaikalle? Mitä olen monesti lentoonlähdön nähnyt niin tuntuu eniten kestävän tornilta luvan saanti, sen jlk kopteri onkin jo horisontin takana,  :D

3) Ja kakkoseen jatkokysymys, miten Medi-Heli pyytää tornilta luvan lähteä? Hätäkeskus antaa kopterille tehtävän niin meneekö sama tehtävä tornin tietoisuuteen EFHK:lla, jolloin torni näkee Medi-Helin tulevan lentosuunnan vai kertooko lentäjä sen samalla kun pyytää nousulupaa? Tämä silmällä pitäen sitä jos joskus lentäisi Medi-Helillä IVAO:ssa tai VATSIM:ssa,  :)

4) Eikö Medi-Helin miehitys ole lentäjä, "avustaja" tms. sekä lääkäri? Mikä on tuon avustajan tehtävä ja mikä on hänen koulutuksensa?

5) Mitkä ovat kopterin kriteerit sään ja etäisyyden suhteen, eli koska otetaan maayksikkö käyttöön ja koska paikalle ei lähdetä liian suuren matkan johdosta tms.?

6) Mitkä ovat kriteerit laskeutumispaikan suhteen (koko, kovuus etc.)?

7) Onko Medi-Helin esimies (noin hallinnollisesti) vuorossa oleva lentäjä, lääkäri vai..?

 

Jos joku voisi vastata niin olisin erittäin kiitollinen,  :thmbup: Yritin valikoida tässä suuren tiedonjanon keskellä kysymykset sellaisiksi, että kukaan ei joudu vastatessaan ilkeään tilanteeseen, toivottavasti onnistuin.

 

RiPa

 

Ok, mennäänpä kohta kerrallaan.

 

1: Suunnistus tapahtuu pääsääntöisesti karttaa käyttäen. GPS:ssä on "kirkonkylien" ja erinäisten maamerkkien koordinaatit. Siitä eteenpäin mennään ihan puhelinluettelon kartan varassa (tai siis vastaavan).

 

2: Muistaakeni vuosia sitten keskimääräinen lentoaika kohteeseen oli n. 9 minuutin luokkaa.

 

3: Aiemmin - ennen VIRVEä - tornissa oli myös "piippari", josta lj kuuli keikan, ja minne se suuntautui. Silloinkin osa keikoista tuli puhelimella tai radioitse, jolloin torni ei niitä ennalta kuullut. Nykyisin torni kuulee keikasta, kun MH pyytää nousulupaa, ja tekee sitten tarvittavia muutoksia ilmatilaan.

 

4: Jep. Lentäjä, lentoavustaja, lääkäri. Lentoavustaja on peruskoulutukseltaan palomies-sairaankuljettaja (pelastaja), ja saanut tarvittavan lisäkoulutuksen lentoavustajaksi. Nykyisin tuo koulutus pitää sisällään myös simulaattorikoulutusta pakkotilanteita varten.

 

5: Sääminimejä en muista, mutta olivat luokkaa 300 ft (vertikaali) valoisalla ja 1000 ft pimeällä. Mitä etäisyyteen tulee, mennään sillä kulkuneuvolla, millä ollaan nopeiten perillä. Vantaan alue hoidetaan noin pääsääntöisesti maayksiköllä, samoin Keravan eteläosat. Pitää aina huomioida myös "lähialuetehtävässä", että kesken ensimmäisen keikan saattaa tulla uusi keikka jonnekin kauas, jolloin kopteri olisi tarpeen.

 

6: väh. 25 x 25 m tasainen, esteetön alue. Loppujen lopuksi lentäjä päättää, minne mennään laskuun. Ollaan oltu ahtaammissakin paikoissa, kuin tuo.

 

7: Lentäjä vastaa lentotoiminnasta, lääkäri hoitotoiminnasta. :)

 

8: Heko ammattilentäjän lupakirja ja riittävä kokemus (oli joskus > 2000 h)

 

9: Radiokutsu: MediHeli-01 tai MediHeli-02, usein vain "Mediheli". Lentosuunnitelmaahan ei varsinaisesti paperille koskaan tehdä, vaan torni antaa selvityksen haluttuun ilmansuuntaan.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri kiitos Arttu vastauksista,  :thmbup: Kunhan saan noi sulatettua ni läväytän yhtä tiukan sarjan, näköjään muiden avustuksella,  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan 1990-luvulla tuli parikin kertaa käytyä Medi-Heli:n tukikohdassa ekskursiokäynnillä, muistaakseni Arttu vielä esitteli toimintaa meille Merivoimien porukoille,  ja erityisesti mieleen jäi kommentti "Lentäjästä ei ole juuri mutta hyötyä, kuin se että, hän on äärettömän hyvä tippapullon teline tapahtumapaikalla"  ;D

 

Ymmärrän kyllä rankan huumorin merkityksen tuossakin työssä ja yhteisössä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentäjästä ei ole juuri mutta hyötyä, kuin se että, hän on äärettömän hyvä tippapullon teline tapahtumapaikalla"  ;D

 

ja siitäkin tehtävästä hänet saadaan vapautettua työntämällä tippapussi uhrin selän alle  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja siitäkin tehtävästä hänet saadaan vapautettua työntämällä tippapussi uhrin selän alle  ;D

 

Eli potilas toimii itse painemansettina?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli potilas toimii itse painemansettina?  :o

 

Miksei ?! :) Voisihan sitä noinkin käyttää, mutta silloin ei tiedä, tippuuko neste todella, vai ei.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään