Eero Aitamaa

Minkälaisia taitolentoliikkeitä superjumbolla ?

29 viestiä aiheessa

Tervehdys taas kaikki asiantuntijat ja muutkin. Huomioni kiinnittyi tällaiseen uutiseen: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id62959.html

 

Lainaus:

"Mysteeriostaja tilasi Airbusin superjumbon yksityiskoneeksi

Julkaistu 19.06.2007, klo 21.24 (päivitetty 19.06.2007, klo 21.55)

 

 

Kuva: Airbus

 

Tuntematon miljardööri on tilannut yhden eurooppalaisen lentokoneenvalmistajan Airbusin uutuustuotteista, maailman suurimman lentokoneen A380:n. 

 

 

 

Mysteeriostaja aikoo käyttää 73 metriä pitkää superjumboa yksityiskoneenaan. Seuruekin mahtuu mukavasti, sillä koneessa on tilaa jopa 840 matkustajalle."

 

Ihan mielenkiintoinen juttu. Huomioni kiinnittyi vielä jutun lopussa olleeseen mainintaan:

"A380 on maanantaina alkaneen Pariisin ilmailunäyttelyn tähtiesiintyjä. Tiistaina kone esitti taitolentoa Le Bourget'n kentän yllä."

 

Mitäs asiantuntijat sanovat ? Minkälaisiin taitolentoliikkeisiin superjumbo taipuu ? Silmukka ? Vaakakierre ? Tynnyri ? Vai minkälaisia ?

Löytyisikö mistään videota ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs asiantuntijat sanovat ? Minkälaisiin taitolentoliikkeisiin superjumbo taipuu ? Silmukka ? Vaakakierre ? Tynnyri ? Vai minkälaisia ?

 

En ole asiantuntija mutta sanon suoraan, että ei minkäänlaisiin, :) Kysymyksessäsikin on jo sopivasti ironiaa,  ;D Taitaa toi termi Taitolento olla jonkun todella nohevan toimittajan päätelmä. Kyllä se toki noihin kaikkiin taipuu mutta lopun varmaan jokainen tietääkin..

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin viime kesänä Farnborough'n ilmailunäytöksessä, jossa A380 myös lensi. Siellä ainakin lento-ohjelma koostui lähinnä tavallista jyrkemmästä noususta, jyrkistä kaarroista, ohilennoista yms. eli varsinaisia taitolentoliikkeita A380 ei suorittanut. Olettaisin että jotain tämän suuntaista nähtiin myös Le Bourget'ssa tänä vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti: Ei minkäänlaisia. Muutamaa astetta normaalia jyrkemmät nousut tai kallistukset eivät ole taitolentoa, eivätkä koneen systeemit sitä sallisikaan. Kysymyksessä on tunnettu toimittajien laaja-alainen asiantuntemattomuus asiassa kuin asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esimerkikseni otan nyt  tämän Zero-G-lentoihin rakennetun B-727:n. Tuossa kuvassa koneen nokka on 45° kulmassa ylöspäin: http://www.gozerog.com/how-it-works.htm . Mutta mitäs, jos pilotti vetää vain sauvasta, niin eikö se mene silloin silmukkaan ? Mikä kohta siitä koneesta hajoaa ja missä vaiheessa ? Kyllä se ainakin sen syöksyn oikaisun kestää, mikä tulee jokaisen zero-G-lennon loppuvaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tynnyrin varmaan voisi tehdä ilman että härveli hajoaa, kun tekee sen oikein. :)

 

//T

 

 

Bussin kompuutteri todennäköisimmin toteaa, ettei tuo ole tolkun peliä eikä sekään onnistu. Olikos se 67 astetta pikku-bussillakin se koneen sallima maksimikallistus...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussin kompuutteri todennäköisimmin toteaa, ettei tuo ole tolkun peliä eikä sekään onnistu. Olikos se 67 astetta pikku-bussillakin se koneen sallima maksimikallistus...

 

Juu toki, mut siis noin teoriassa. Toki eikös bussistakin ne saa pois päältä? Ainakin osan rajoitteista siis :-)

 

Mut eihän sitä ole tommoiseen tehty tietenkään, ja sillai turha demonstroida moisia kun koneen tarkoitus on ihan muualla..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
yllä se ainakin sen syöksyn oikaisun kestää, mikä tulee jokaisen zero-G-lennon loppuvaiheessa.

 

Epäilenpä jos puhut silmukasta ulos tultaessa syöksyn oikaisusta, niin yksikään matkustajakone ei siihen pysty. Eihän normaalin sauvasta työnnön aiheuttaman 0g "oikaisusta" pitäsi kenellekään olla mitäään haittaa, mutta silmukasta ulos tultaessa on pikkaisen suuremmat g:t kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän hyvin tämä tuntematon miljardööri on miettinyt konevalintaansa. Eihän siinä mitään jos aikoo lennellä vain suurimmille kentille, mutta kaikki hiemankin pienemmät maakuntakentät voi unohtaa kokonaan (vaikka kiitotietä riittäisi niin tarvittavia välineitä A380:n lastaamiseen ym. ei kaikkialla ole). No, haiskahtaa julkisuustempulta jokatapauksessa ja kalliilta sellaiselta  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta mitäs, jos pilotti vetää vain sauvasta, niin eikö se mene silloin silmukkaan ?

 

Ei mene, tehot ei riitä ja vauhti loppuu kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän hyvin tämä tuntematon miljardööri on miettinyt konevalintaansa. Eihän siinä mitään jos aikoo lennellä vain suurimmille kentille, mutta kaikki hiemankin pienemmät maakuntakentät voi unohtaa kokonaan (vaikka kiitotietä riittäisi niin tarvittavia välineitä A380:n lastaamiseen ym. ei kaikkialla ole). No, haiskahtaa julkisuustempulta jokatapauksessa ja kalliilta sellaiselta  :laugh:

 

Mä veikkaan että sillä kaverilla on joku pienempi vehjes jolla pääsee sitten kivasti niille pienemmille kentille. Ei varmaan ole rahasta puutetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta mitäs' date=' jos pilotti vetää vain sauvasta, niin eikö se mene silloin[/quote'] silmukkaan ?

 

Ei mene, tehot ei riitä ja vauhti loppuu kesken.

 

Ahaa. Kone jää siis paikalleen ilmaan roikkumaan pystyasentoon. Selvä. Kiitos vastauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä veikkaan että sillä kaverilla on joku pienempi vehjes jolla pääsee sitten kivasti niille pienemmille kentille. Ei varmaan ole rahasta puutetta.

 

Mutta tollanen Scarebus 380 on jo sen verran iso himmeli, että eiköhän sinne haaremeiden ja olympia-luokan uima-ailtaiden rinnalle sopivi vaikka joku pikkujetti tai ainakin hulikopperi, jolla matkata sitten nämä kaupunkikierrokset.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa. Kone jää siis paikalleen ilmaan roikkumaan pystyasentoon. Selvä. Kiitos vastauksesta.

 

Huipputulkinta kyllä.  ???

 

Jos vaakalennosta lähdetään vetämään niin ei normaalin matkustajakoneen vauhti eikä moottoritehot riitä siihen että saataisiin koneen nokka nousemaan yli 90 astetta. Sitä tässä tarkoitettiin. Jos kone sakkaa pienemmällä kulmalla ei varmaan voida puhua silmukasta jolloin voidaan varmaankin sanoa että kone ei mene silmukkaan koska vauhti eikä tehot riitä?

 

Tai jos olet eri mieltä niin kerro ihmeessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi amatööriyteni, mutta en oikein ymmärrä vieläkään. Jukka Siirilä kirjoitti:

Jos vaakalennosta lähdetään vetämään niin ei normaalin matkustajakoneen vauhti eikä moottoritehot riitä siihen että saataisiin koneen nokka nousemaan yli 90 astetta.

Ensinnäkin, sillä Zero-G-koneella ei lähdetäkään vetämään vaakalennosta, vaan syöksystä.

http://www.gozerog.com/how-it-works.htm

Mutta jos nokka nousee tuon 90°, niin silloinhan koko kone on pystyasennossa. Eikö mene siitäkään katon kautta ympäri, vai lähteekö pyrstöluisuun ?

En nyt tarkoita silmukalla mitään puhdasmuotoista silmukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi amatööriyteni, mutta en oikein ymmärrä vieläkään. Ensinnäkin, sillä Zero-G-koneella ei lähdetäkään vetämään vaakalennosta, vaan syöksystä.

http://www.gozerog.com/how-it-works.htm

Mutta jos nokka nousee tuon 90°, niin silloinhan koko kone on pystyasennossa. Eikö mene siitäkään katon kautta ympäri, vai lähteekö pyrstöluisuun ?

En nyt tarkoita silmukalla mitään puhdasmuotoista silmukkaa.

 

Katsoppas oli puhe zero-g koneesta ja syöksystä. Se meni minulta aivan ohi.

 

Pyrstöluisuun varmaan lähtee 90° asennosta. Se, että kääntyykö siitä selälleen pyrstöluisussa riippuu koneen aerodynamiikasta. Luulisin että kääntyy, ainakin lennokki yleensä tekee näin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tässä ketjussahan alunperin puhuttiin isosta-Airbussista jossa tietokone laskeskelee sallitut kuormituskertoimet / kallistuskulmat jne. Ja mikäli ne ovat yhtään samanlaiset (....mikseivät olisi  ;) ) kuin pienemmissä saman tehtaan koneissa, niin ko. lennokilla ei mitään kovin ihmeellistä yksinkertaisesti saa tehtyä. Anttikin tuossa jo sanoi, että kallistus on rajoitettu pienemmissä AB-koneissa 67 asteeseen ja pystysuunnassa maksimissaan saa lentää 20-30 astetta nose-up (riippuen siitä onko laskutelinettä / -siivekkeitä alhaalla minkä verran) tai 15 astetta nose-down. Lisäksi koneessa on muitakin suojauksia, esim. ylinopeus,  kohtauskulma ja g-rajan suojaus (joka rajoittaa -1g - +2.5 g tai 0g - +2g asusta riippuen).

 

Tuon suuremmille arvoille kone ei yksinkertaisesti lennä vaikka kuinka vedät joystickkiä... Se ohjaussauvan liike kun on vain vieno pyyntö tietokoneelle kääntää konetta ko. suuntaan ja jos tietokoneen mielestä kallistus on liian suuri, niin kone ei kallistu raja-arvoa enempää vaikka mitä tekisit. Kuulostaa sinänsä hassulta, mutta nuo raja-arvot ovat kuitenkin sellaiset, etteivät ne normaalitoiminnassa tule ikinä vastaan - edes lähellekään. Ja lisäksi ohjelmaan on tehty myös "pakotie", eli jos jostain syystä (esim. äkillinen turbulenssi) kone sattuisi kääntymään vaikka ylösalaisin, niin ym. suojaukset eivät estä koneen palauttamista normaaliin lentotilaan. Mutta sana taitolento on vähän liioittelua toimittajalta ... taitaa vain ison lentokoneen suurempi kallistus tai jyrkempi nousu näyttää tavallista vakuuttavammalta.  ;)

 

Suojauksista osa voi lähteä pois päältä, tai ne voivat vaihtua toisentyyppisiin ("miedompiin") suojauksiin, jonkun suuremman vikatilanteen seurauksena. Tässäkin tapauksessa kone on tietysti täysin lennettävissä. Siitä, että mitä tehtaan koelentäjät lentonäytöksissä koneella kikkailevat on sitten toinen juttu.  Mutta vaikka kaikki nuo tietokoneavusteiset suojaukset olisi poiskytketty, niin siltikin kyseessä on matkustajalentokone, jota ei g-rajojen puolesta ole sertifioitu minkäänlaisiin taitolentokuvioihin. Koneet on suunniteltu operoimaan määräysten mukaisessa g-rajoissa (en nyt suoraan saanut kaivettua että mitä nuo rajat ovat, mutta liikkunee jossain 2.5 - 3:ssa g:ssä?), ja lisäksi testeissä pitää määrittää, että kone kestää nämä rajat 1.5-kertaisena hajoamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussin kompuutteri todennäköisimmin toteaa, ettei tuo ole tolkun peliä eikä sekään onnistu. Olikos se 67 astetta pikku-bussillakin se koneen sallima maksimikallistus...

-A-

 

No sehän on sitten jo sääntöjen mukaan taitolentoa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, sillä Zero-G-koneella ei lähdetäkään vetämään vaakalennosta, vaan syöksystä.

http://www.gozerog.com/how-it-works.htm

 

Missä tuolla sanotaan, että lähdetään vetämään syöksystä?

 

"The maneuver is somewhat like a roller coaster in that the plane is initially pulled up to approximately 45 degrees 'nose high'."

 

Tuon mukaan ensimmäinen toimenpide on nimenomaan vetää kone nousuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä huikeaa katseltavaa tuo A380:n lento Le Bourget:ssa tänä vuonna, tosin kyllä taitolento on ehkä hiukan liioittelua...

 

Vaikuttavinta tuossa jättibussissa oli sen hiljaisuus, sillä lentoonlähdössä ei kuulunut juuri mitään ääntä vaikka seistiin vain parin sadan metrin päässä kun laittoi tehoja kiitoradan päässä. Nousi lentoonlähdön jälkeen arviolta n. 300-400 jalan korkeuteen, josta saman tien kone 45 astetta pokalleen ja jyrkkään nousukaartoon. Muuten esitykseen kuului sitten hidaslentoa, jyrkkiä nousuja sekä laskuja... Kaarrot olivat jyrkimillään arviolta jota kuinkin 60 asteen luokkaa.

 

Komea esitys ja kerta kaikkiaan majesteettisen näköinen kone ilmassa!

 

-Lasse-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetäänpä tähän jatkoksi sivuten tuota Pariisin ilmailunäyttelyä. Olen mietiskellyt josko lähtisin viikonloppuna käymään Pariisissa katselemassa koneita. En kuitenkaan löydä mistään tarkempaa aikataulua, jotta voisin pohtia minä päivänä menisin. Sattuisiko joku tietämään mistä tarkemman ohjelman välille perjantai-sunnuntai voisi löytää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä löydy tuota tarkempaa lentonäytös ohjelmaa ainakaan järjestäjän sivuilta, joten vaikea sanoa. En tiedä kuinka paljon näytösohjelma vaihtelee eri päivinä, mutta ainakin seuraavanlaiset esiintyjät oli ilmassa tiistaina:

 

Lion, HAL ALH Dhruv, Eurocopter Tigre, Antonov An-148, Bell Agusta 609 Tiltrotor, Dassault Rafale, A380, Dassault Mirage 2000, Fouga Magister, Airbus MRTT, F-16B, F-18 Super Hornet, Aeromacchi M-346, Eurofighter Typhoon, Alenia C-27J Sparten, EADS tanker boom- demonstrator, AMX, Panavia Tornado, MIG-29OVT sekä Orion.

 

Lisäksi tietysti valtavasti koneita maanäyttelyssä! Jos maksaa 4e lisää, niin pääsee myös Le Bourget:n museo kompleksiin joka on siinä näytösalueella ja koostuu useasta hallista. Siihen saisi jo yksistään kulumaan koko päivän! Concorde tosin tällä kertaa suljettu, sinne ei sisälle päässyt. Kannattaa huomioida, että museoon voi ostaa lipun ainoastaan jos on lippu myös lentonäytökseen, tämä tuli meille hiukan yllätyksenä sillä tarkoituksena oli käydä ekana päivänä museossa ja toisena näytöksessä.

 

Kaikin puolin loistava show, kannattaa ehdottomasti käydä jos vain mahdollista!

 

-Lasse-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään