Eero Aitamaa

Minkälaisia taitolentoliikkeitä superjumbolla ?

29 viestiä aiheessa

Missä tuolla sanotaan, että lähdetään vetämään syöksystä?

 

"The maneuver is somewhat like a roller coaster in that the plane is initially pulled up to approximately 45 degrees 'nose high'."

 

Tuon mukaan ensimmäinen toimenpide on nimenomaan vetää kone nousuun.

Ainakin siihen toiseen nousuun lähdetään syöksystä:

 

g-force-one.gif

 

Käsitykseni mukaan taitolentokoneillakin otetaan syöksyllä vauhtia silmukkaa varten.

 

Pahoittelen huonoa englanninkielen taitoani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tannoin taitolentoliikkeiksi luettiin liikket, joissa nousu tai syöksy oli enempi kuin 30 astetta ja/tai kallistus yli 60 astetta.

"Pusetissa" jokaisen pilotin piti esittää kirjallisesti aikomansa ohjelmat, tavallisesti hyvän sään, väli- tai huonon sään ohjelmat. Ennen näytöstä raati katseli ko. lennetyt ohjelmat, joista näytöspäivinä ei saanut poiketa ilman näytösjohtajan lupaa. Em. menettely koski niin siviili kuin sotilaskoneita. Jos lento ei mennyt ohjelman mukaan tuli kutsu komision eteen haukuttavaksi. Toisen rikkeen jälkeen pilotti hyllytettiin. Tietenkin ranskalaiset voivat "soveltaa" omiin mitä tahansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti ottaen nykyaikaisella taitolentokoneella ei oteta eikä tarvitse ottaa erikseen vauhtia muuta kuin ensimmäistä liikettä varten, kun aloitetaan näytösohjelma tai kilpailusarja jollakin pitkällä pystyliikkeellä. Useimmat tavanomaiset liikkeet kuten silmukat, immelmannit ja kuubalaiset lähtevät kevyesti suoraan vaakalentonopeudesta. Ohjelmat suunnitellaan niin, että edellisen liikkeen päättyessä koneella on sopiva nopeus seuraavan liikkeen aloittamiseen. Kilpailussa liikkeiden välillä pitää olla horisontaalinen linja (vaikka kuinka lyhyt mutta horisontaalinen), joten vauhdin ottaminen on vaikeata, koska sen voi tehdä vain odottamalla koneen kiihtymistä täydellä kaasulla vaakalennossa, ja sitten tuleekin pian kilpailuboxin sivuraja vastaan.. Jos korkeuden kanssa jollekin tulee ongelmia, voi ohjelman keskeyttää korkeuden keräämistä varten, mutta tästä tulee sakkoja. Jos pilvikorkeus on alempi kuin määräyksissä säädetty 1200 metriä voidaan 800 metriin asti lentää sallitulla sakottomalla keskeytyksellä. Tämän keskeytyksen kilpailijat joutuvat hyvin usein käyttämään korkeutensa pienentämiseen, kun ohjelma on nostanut heidät liian lähelle pilven alarajaa, eikä sopivaa korkeudentuhlausliikettä ole ajoissa edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmukan tekeminen vaatii aikamoista energiamäärää, joka on oltava jo haalittuna (olemassa oleva nopeus) tai sitten saatavilla moottoreiden kautta. Jos unohtaa koneen kompuutterin suojaukset (joita kaiketi voi "riisua" melkolaillakin), voisi A380/millä tahansa kuljetus/matkustajaluokan koneella olla vaikeuksia saada sitä energiamäärää. Ja kestää vaadittuja g:itä.

Tynnyri lienee toteuttamiskelpoisempi...?

Muuten muistelen lukeneeni, että venäläisten Su-27 Flankerillä jo parikymmentä vuotta sitten eka kerran suoritettu Kobra-liike vaati koneen lennonhallintajärjestelmän poiskytkemistä, jolloin "livakasta" taistelukoneesta tuli konstikas lennettävä.

 

 

A380:n vaaditusta maakalustosta, se ei tarvitse "erikoisempia" maakalustoja muuhun kuin yläkannen cateraukseen suoraan ja pushbackkiin vähän järeämmän traktorin. Normaalit laajarunkomaakalustot piisaavat muuten.

A380:n operointi pienemmillä kentillä kyllä on ongelmallista kiito- ja rullaustieleveysvaatimusten, kantavuuden ja asematason koon kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään