Jani Salo

Lentokenttien jonotusajoista (kokemuksia - pisin/lyhin jonotus)

23 viestiä aiheessa

moi

 

Tälläisen lirpakkeen ajattelin tehdä ja kysellä, että mitenkäs kauan olette pisimmillään joutuneet odottamaan lentokentän jonoissa ?

 

Tulin sunnuntaina 17.6. Edinburghista, Helsinkiin. Lento AY940 lähtisi kello 11 ja tulin hyvissä ajoin lentokentälle kahdeksan jälkeen aamulla. Jonoa Finnairin tiskille oli jo kertynyt eteeni noin 20 metrin verran (jono siis oli melkoisen suora eikä mutkitellut.) ja jonoja oli kaksi. Jokin tiskeillä tuntui kestävän ja kestävän kun viimein pääsin chekkaamaan oli kello jo 10:00. Jonotin reippaasti yli 1,5 tuntia lyhyen 20 metrin matkan. Lisäksi satuin vielä (vahingossa) jonoon jossa edellä meni 15-hengen japanilais seurue jonka chekkauksessa meni puolisen tuntia. Sitten vielä juoksu turvatarkastukseen, joka onneksi sujui nopeasti. Vaikka olen isoimmilla lentokentillä ollut monesti en missään ole joutunut chekkaukseen jonottamaan näin kauan kuin Edinburghissa, ei edes Heathrowssa, Roomassa, Frankfurtissa tai JFK:lla. Jossain vaiheessa kuulin muilta matkustajilta että hitauteen olisi ollut syynä tietokoneongelmat, mutta viereinen Eurocyprian jono taas meni todella sutjakkaasti.

 

Pisin jonotus aika turvatarkastukseen oli Roomassa (Fiumicino) viime joulukuussa jossa jonotin melkein tunnin. Tietenkin osuin sellaiseen jonoon jossa edelläni olevalla piippasi koko ajan ja kaveri pääsi läpi loppujen lopuksi vasta kalsareissaan.

 

Mitenkäs muilla jonotukset on sujuneet ?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kelloa ole älynnyt katsoa, mutta pisin jompikumpi näistä:

 

Itsenäisyyspäivän tienoilla 2005 olimme lähdössä Kuusamoon. Lähtöselvitysjono oli Finnairin kotimaanterminaalin tiskeiltä Alkon oville.

 

Kanarialla ollessamme menimme lentokentälle hyvissä ajoin, mutta BLX:n tiskeillä ei ollut virkailijoita. Sitten heitä alkoi tulla ja olimme loogisesti jonossa, johon virkailija tuli viimeisenä.

 

 

Turvatarkastuksessa on tullut jonotettua n. 15 min, kun uudet turvamääräykset ("takit hihnalle") astuivat voimaan EFHK:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisin jonotusaika jonka muistan, niin oli viime keväältä, kun olin lähdössä Tokioon. Se oli toukokuun lopussa, juuri nyt en tarkkaa päivää enää muista, mutta viikonloppu se taisi olla kuitenkin. Meni n.2,5h Finnairin lähtöselvityksen tiskille >:( .

 

Mielestäni aivan käsittämätöntä tuollaiset monen tunnin jonotukset :thmbdn:. Onneksi tuli kuitenkin varattua reilusti aikaa, joten kiire ei kuitenkaan päässyt yllättämään.

 

Tulin Osakasta takaisin ja olin todella yllättynyt, tai siis en osannut odottaa, että lentokentälläkin asiat hoidetaan japanilaisen tehokkaasti. Taisi olla neljä lähtöselvitystiskiä ja yhdelläkään niistä ei ollut jonoa ollenkaan  :o. Pääsin suoraan lähtöselvitykseen ja siitä turvatarkastukseen jossa sentään oli jonoa, mutta vain  n.5-10henkeä eli kokonaisaika transit alueelle pääsyyn oli muistaakseni jotain 15-20min 8) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barcelona ja Finnairin paluulento: lähtöselvityksen jonotusaika toukokuussa oli 1.5 t. Tulin paikalle lähtöselvityksen auettua, jono oli jo suurempi kuin odotin. Eniten aikaa vei kiinalaisten matkustajien matkadokumenttien sekä matkatavaroiden kanssa. En tiedä mikä oli "ongelmana" vai oliko virkailijat vain perusteellisempia. iPod auttoi aika paljon jonottaessa.

 

Tokio, Narita, Finnairin paluulento: jonotusaika 60min. Jälleen tulin paikalle lähtöselvityksen avaamisaikaan ja siellä oli pitkä jono, 2/3 lennon matkustajista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikkoisella HEL-ZRH lennolle mennessäni tilanne oli seuraava:

 

Saavuin taksilla kentälle kello 06:20, jonka olen hyväksi havainnut. Olen perillä kentällä noin 10min ennen kuin Helsingin keskustasta kello 6 lähteneet saapuvat. Kotona tehdyn lähtöselvityksen ansiosta pääsin tekemään jonon eli saavuin toiseksi henkilöksi "laukun jättöön" ja siitä suoraan turvatarkastukseen. Edessä oli mies rouvansa kanssa, joka kovaan ääneen ihmetteli jonon lyhyyttä. Rouva meni puhtaasti valaisusta läpi, mutta mies teki läpikävelyt pariin kertaan. Vihdoin puhtaan suorituksen jälkeen hän ilmoitti, että onpa rouvan firma tehnyt tarkat laitteet. Tätä pelleilyä ihmeteltyäni kävelin itse jälleen kerran puhtaalla suorituksella laitteesta läpi ja oli pakko todeta herralle "Kannattaisi ehkä hieman rouvalta kysyä vinkkejä näihin turvatarkastuksiin - Te nimittäin saitte se jonon alkamaan toiminnallenne. Hyvää päivänjatkoa ja lentoa!" Taaksemme jäi jo ensimmäisistä keskustasta asti tulleista alkanut jono kasvamaan... Parikymmentä minuuttia myöhemmin jono oli kuin laskettelijat Lapin rinteillä, mutta minä join jo kahvia.

 

Mitä tästä voi päätellä? Onko jonot matkustajien vai henkilökunnan aiheuttamia? Jos kummatkin toimivat niinkuin olisi syytä, niin jonot vetäisivät ja homma toimisi varmasti paremmin...

 

Lähtöselvitys:

- tee jo kotona internetillä, puhelimella tai kentällä automaatilla. Kentällä check-innissä ja passitarkastuksessa asiakirjat valmiiksi esille.

 

Laukku:

- pakkaa vain tarpeellinen mukaan ja laita ruumaan menevään laukkuun kaikki matkustamoon kuulumaton

 

Turvatarkastus:

- varaudu tilanteeseen ja laita jo ennen turvatarkastusta kaikki mahdollinen esim. pieneen pussiin ja läpivalaisuun

 

Näillä ohjeilla olen lentänyt yli kymmenen vuotta puhtaalla turvatarkastuksella jonoa pysäyttämättä. Viimeisin kerta, kun olen joutunut pysäytetyksi johtui Arlandan kentällä Extra-purukumipaketin unohtumisesta taskuun. Tarkat olivat laitteet, kun jopa tuollaisen huomasivat ja kyllä "hävetti".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisätään Larin vinkkilistaan vielä se että lähtöaula 3:sta saa myös mennä turvan läpi vaikka checkkaus oliskin 2:ssa. Muuten tarkastajat seisoo turhaan kädet taskuissa samaan aikaan kun toisessa on törkeä jono. Sama tietysti toisinkin päin, ainiin ja 1:stä onnistuu myös ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti olen miettinyt, että lentokentillä (kuten monissa muissakin paikoissa) pitäisi olla erinäisissä jonotustilanteissa kaksi erillistä jonoa. Toiseen jonoon sitten saisivat mennä ne, jotka a) tietävät säädökset b) ovat ymmärtäneet ne ja c) toimivat niiden mukaisesti. Sitten toinen jono olisi niille, joilla yksi kolmesta em. kohdasta ei toteutuisi.

 

Viimeisin pitkä jonotus oli Heathrowlla 1,5 tuntia turvatarkastuksessa konetta vaihtaessa. Saavuin Amerikasta isolla koneella jossa käytännössä yksikään matkustaja ei ottanut huomioon Brittien yhden käsimatkatavaran sääntöä (josta ei ole tässä tarkoitus keskustella enempää)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti olen miettinyt, että lentokentillä (kuten monissa muissakin paikoissa) pitäisi olla erinäisissä jonotustilanteissa kaksi erillistä jonoa. Toiseen jonoon sitten saisivat mennä ne, jotka a) tietävät säädökset b) ovat ymmärtäneet ne ja c) toimivat niiden mukaisesti. Sitten toinen jono olisi niille, joilla yksi kolmesta em. kohdasta ei toteutuisi.

 

Ameriikan ihmemaassa tämä on tavallaan toteutettu ja vielä niin, että lentoyhtiön elite-kanta-asiakkaille (=eivät ole ensimmäistä kertaa lähdössä matkalle) on omat turvatarkastukset ja niissä jonot vetävät ja ovat lyhyemmät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaveto.

 

Lento Brysseliin 07.35, heräsin kotoa Töölöstä 07.05, taksissa 07.07 ja kentällä 07.26, normaali check-in (ei ollut vielä nettitsekkausta) ja portille, istuin paikalleni ja kone pökättiin irti putkesta aikataulussa.

 

...ja sitten kapteeni kuuluttaa, että joudumme vielä odottamaan Brysselistä lähtölupaa jne jne ja odottelemme nyt vielä tässä vartin :D

 

Ei, en halua kokea uudestaan. Soitin matkalla taksista kaikkiin keksimiini Finskin numeroihin ja käskin pidättää konetta, olihan mulla Kallein Lippu (1-suuntainen biz). Ei taitaisi kyllä enää nykyturvallisuuden piirissä onnistua...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ameriikan ihmemaassa tämä on tavallaan toteutettu ja vielä niin, että lentoyhtiön elite-kanta-asiakkaille (=eivät ole ensimmäistä kertaa lähdössä matkalle) on omat turvatarkastukset ja niissä jonot vetävät ja ovat lyhyemmät.

 

Edinburghiin mennessäni tulin Heathrown kautta ja koska jostain kumman syystä LHR-EDI boarding passissa luki BUSINESS CLASS (BA lento oli kokonaan economy) pääsin ns. Fast Trackin kautta (by invitation only.) jossa jono oli todella lyhyt. Normaali turvatarkastusjono Heathrowlla oli sitten sitäkin pitempi. Oli kyllä vaihteeksi mukava päästä nopeasti turvatarkastukseen.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman kerran kun lentelin Finskin nuorisolipulla(1987 taisi olla), niin tein kaikki lennot käytännössä edes takaisina samalla koneella EFHK:lta maakuntaan ja takaisin. Lyhimmät ajat pois koneesta oli luokkaa 3-4min eli kun sen koneen kääntöaika oli noin 15-25 min niin kaikki muut oli jo olleet selvityksessä kun minä kävelen koneesta sisään, suoraan check-inniin ja saman tien koneeseen. Eikä tietysti mitään turvatarkastuksia ollut maakunnissa ainakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reilu tunti Nadissa Freedomairin lennolle. Paikallinen "Island-time" Fidjillä oli jotain todella ärsyttävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhin:

Kuusamossa suoraan tiskille, minuutin checkauksen jälkeen suoraan tarkastukseen ja puolta minuuttia myöhemmin lähtöaulan penkille. :thmbup: Koneen lähtöön oli tosin tunti aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään tulevat mieleen USA:n kentillä jonot maahantulotiskille passintarkastukseen. Pahimmillaan puolitoista tuntia joskus silloin olisiko ollut 2003 tai jotain.

Parhain kokemus immigrationista on LAX:sta viime kuulta. Edestäni avattiin uusi jono ja pääsin suoraan koneesta tiskille passia näyttämään, kun siinä vieressä oli se tavallinen vähintään puolen tunnin jono.

Toisaalta muistan vuoden 2001 loppupuolelta USA:sta, kuinka nopeasti jonotus meni, vaikka media oli täynnä pelottelua pitkistä jonotusajoista [WTC:n raunioiden savu oli vastikään hälvennyt ja kansa alkoi palailla lentomatkustuksen pariin].

 

Helsinki-Vantaalla Finnairin kanta-asiakaskortista on todella paljon hyötyä tässä jonotusasiassa, ainakin jos se on kulta- tai platinasellainen.

Joskus käy oikein sääliksi niitä "turisteja", jotka jonottavat niissä käsittämättömän pitkissa mutkittelevissa jonoissa niille parille hassulle Finnairin economy-luokan tiskille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa taannoin jonotin Venetsiassa Lufthansan Business-luokan tiskille noin 40 minuuttia.

 

Viime maaliskuussa Miamissa jonotin alkaen kello 6.00 aamulla noin 1 tuntia 30 minuuttia Ensimmaisen luokan tiskille (AA). Turvatarkastuksesta paasinkin sitten minuutissa lapi ekan luokan lippuni ja Fast Trackin ansiosta.

 

Newarkiin saapuessani olen istunut puolentusinaa kertaa matkalaukkuineni limossa noin 30 minuuttia sen jalkeen, kun koneen pyorat ovat osuneet maahan. Useimmiten olen ehtinyt kymmenen ensimmaisen ulkomaalaisen joukossa maahantuloselvitykseen, kun muita koneita ei ole saapunut samaan aikaan. Tassa suhteessa SAS:n lento Tukholmasta ja BA:n paivan viimeinen lento Lontoosta osuvat todella tyhjaan saumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaveto.

 

Lento Brysseliin 07.35, heräsin kotoa Töölöstä 07.05, taksissa 07.07 ja kentällä 07.26, normaali check-in (ei ollut vielä nettitsekkausta) ja portille, istuin paikalleni ja kone pökättiin irti putkesta aikataulussa.

 

Tämähän menee samaan kategoriaan kuin itsellä Puolassa pari viikkoa sitten. Olin tulossa Wroclawista Varsovan kautta suomeen ja jo ensimmäinen kone oli kolmisen varttia myöhässä. Ja ilman tuota myöhästymistä ei olisi ollut mitään hätää. Onneksi Checkin tuli tehtyä perille asti jo lähtöpaikassa.

 

Mutta taisi olla elämäni nopein koneen vaihto. Koneen ovelta koneen ovelle alle 20 minuuttia ja mukana on kaksi bussikuljetusta, terminaalin vaihto sekä nykyspeksien mukainen turvatarkastus.

 

Matkalaukku jäi Varsovaan (tosin tuli seuraavana päivänä...)

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään Larin vinkkilistaan vielä se että lähtöaula 3:sta saa myös mennä turvan läpi vaikka checkkaus oliskin 2:ssa. Muuten tarkastajat seisoo turhaan kädet taskuissa samaan aikaan kun toisessa on törkeä jono. Sama tietysti toisinkin päin, ainiin ja 1:stä onnistuu myös ;)

 

Ja myös 4-Aulan tarkastusta kannattaa käyttää  ;), Sieltä pääsee myös ilman pahempaa ruuhkaa, kun ei ole loma-chartereita  :o

 

Tosin tarkastajia on kielletty pitämästä käsiä taskussa työaikana  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun testitulos: Veräjälaaksosta matkaan kello 06:55, kentällä 07:10 (oma auto), ykkösen turvatarkastuksesta jonottamatta puhtaasti läpi 07:15, dutyfreessä 07:20, passin tarkastuksessa 07:25, tuttavan kanssa juttelua terminaalissa 07:30 ja koneessa 07:35. Samaan aikaan kakkosessa olisi ollut tuollainen n.10-20min jonotus, mutta antaa toisten jonottaa.

 

Zürichin päässä sitten olikin ohjelmanumeroita ihan kerrakseen: Laskeutumisen keskeyttäminen noin 1200 m korkeudesta ukkosen vuoksi ja paremman sään odottelemista kahden muun koneen kanssa (Turkish Airlines ainakin mukana "jonossa"). Alas tultiin noin 45min myöhässä, mutta turvallisesti. Tämän jälkeen terminaalien välinen "juna" pysähtyi kahdesti matkan varrelle hätäjarrutuksella. Syytä ei kerrottu, mutta mahdollisesti ukkosella oli tekemistä senkin kanssa. No, kaiken tämän jälkeen olen edennyt keskustaan kiertelemään ja muutaman tunnin kuluttua on aika lähteä takaisin - illaksi kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä ohjeilla olen lentänyt yli kymmenen vuotta puhtaalla turvatarkastuksella jonoa pysäyttämättä. Viimeisin kerta, kun olen joutunut pysäytetyksi johtui Arlandan kentällä Extra-purukumipaketin unohtumisesta taskuun. Tarkat olivat laitteet, kun jopa tuollaisen huomasivat ja kyllä "hävetti".

 

Onhan tuo hyvinkin totta, että jonot johtuvat osittain siitä että ihmiset eivät osaa valmistautua turvatarkastuksiin oikein. Aina sekään ei tosin auta, sillä kuljen joka työpäivä turvan läpi 1-3 kertaa ja aina täsmälleen samoissa kengissä sekä työvaatteissa. Normaalisti pääsee kyllä turvasta kerralla läpi, mutta Suomessa on yksi kenttä jolla en ole vielä ikinä onnistunut pääsemään läpi ilman piippausta lukuisista yrityksistä huolimatta.  ;D

 

Eli laitteissa on tosiaan eroja...

 

-Lasse-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaalisti pääsee kyllä turvasta kerralla läpi, mutta Suomessa on yksi kenttä jolla en ole vielä ikinä onnistunut pääsemään läpi ilman piippausta lukuisista yrityksistä huolimatta.  ;D

Eli laitteissa on tosiaan eroja...

Monellako muulla kentällä kuin Venäjällä ja Oulussa joutuu steppaamaan sukkasillaan läpivalaisun läpi? Meikäläisen monot tuntuu  kiinnostavan noissa paikoissa turvatarkastajaa harvinaisen paljon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monellako muulla kentällä kuin Venäjällä ja Oulussa joutuu steppaamaan sukkasillaan läpivalaisun läpi? Meikäläisen monot tuntuu  kiinnostavan noissa paikoissa turvatarkastajaa harvinaisen paljon...

 

Huhtikuussa tulin Blue1:n siivin Oulusta Helsinkiin kolmannen jääkiekon SM-finaalin jälkeen, eikä ainakaan minun tarvinnut ottaa kenkiä pois jalasta. Olikohan sillä jotain tekemistä, että päällä oli myös Jokereiden aito pelipaita ja ottelusarjassa oltiin jo kaaduttu puhtaasti kolmen pelin jälkeen saappaat jalassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monellako muulla kentällä kuin Venäjällä ja Oulussa joutuu steppaamaan sukkasillaan läpivalaisun läpi? Meikäläisen monot tuntuu  kiinnostavan noissa paikoissa turvatarkastajaa harvinaisen paljon...

 

USA:ssa jokaisella kentällä! Etelä-Koreassa Incheonin kentällä pitää laittaa kengät läpivalaisuun, mutta siellä annetaan kaikille tohvelit lainaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään