Lauri Juhansalmi

SIO haku -07

413 viestiä aiheessa

Minkälaisia kysymyksiä ne lentokapteenit siellä kyselevät?

Lentokapteenien haastattelu taitaa olla hakuprosessin "rennoin" testi.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ovatko nämä haut aina joka toinen vuosi  :-\ ? Jostain kuulin, ja nyt haluaisin tiedolleni varmistusta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika pitkälti koulutustarpeen mukaan on haut, jokseenkin vuosittain on ollut viime aikoina.

Ikähaarukka taisi olla suosituksena olikohan 22 -> ~29 tai jotain sinnepäin, mutta kyllä vanhempiakin otetaan. Sieltä hakuohjeista kyllä löytyy kaikki tiedot  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä joka toinen vuosi (ainaskin se edellinen oli 2 vuotta sitten), ja haussa otetaan sitten sen 2 vuoden oppilaat sisään, eli 4 kurssia tai jotakin sinne päin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika pitkälti koulutustarpeen mukaan on haut, jokseenkin vuosittain on ollut viime aikoina.

Ikähaarukka taisi olla suosituksena olikohan 22 -> ~29 tai jotain sinnepäin, mutta kyllä vanhempiakin otetaan. Sieltä hakuohjeista kyllä löytyy kaikki tiedot  ;)

Mites nuoremmat? Itse olen 20 ja harkitsen pyrkimistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Pyrin vastaamaan muutamaan kysymykseen mitkä eivät ehkä selviä sivuillamme.

-Ikä rajoituksia ei ole (jos olisi taitaisi olla nykyisin ikärasismia). Tällä hetkellä opistossa olevien ikä vaihtelee n. 22v-35v keski ikä n.26

-Haku on tällähetkellä joka toinen vuosi ja oppilaita otetaan neljä kurssia kuten Timo totesikin, kurssin koko on 20 oppilasta/kurssi.

-Miehillä tulee olla suoritettu asevelvollisuuslain mukainen palvelus.

-Aiemmin näillä sivuilla käyty keskustelu rajoituksista haku kerroissa. Haku kertoja ei ole milläänlailla rajoitettu. Tiedossani on oppilaita jotka ovat päässeet

kursille kolmannen tai neljännen haun jälkeen, joten papereita sisään vaikka ei ole ennen tullut valituksi.

Terveisin Peska

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Pyrin vastaamaan muutamaan kysymykseen mitkä eivät ehkä selviä sivuillamme.

...

-Haku on tällähetkellä joka toinen vuosi ja oppilaita otetaan neljä kurssia kuten Timo totesikin, kurssin koko on 20 oppilasta/kurssi. ..

Terveisin Peska

Nyt täytyy hitusen korjata, taisi olla Mika minun jälkeeni joka tuon totesi  ;) Mutta eipä viilata tämän enempää pilkkua. Se on ihan totta että nykyisin iän mukaan karsiminen/ valitseminen on kiellettyä. Muistelen vain että jotain ikäsuositusta siellä hakuohjeissa oli viimeksi kun hain. Noh, täytyy hakea kolmannen kerran SIO:on, jos vaikka tällä kertaa tärppäisi. FC:llekin toki paperit sisään, vaikka hintaa onkin aika railakasti enemmän.

Ja kyllä juu, Ishiharan taulukolla tsekataan värinäkö eikä sallita virheitä. Edelleenkin haluaisin tietää että mitenkä on silmien laserkorjausleikkausten kanssa? Kun on monenlaista tietoa (?) näkynyt. JAR:in papereiden mukaan ei edellenkään olisi mahdollista sikäli kun ihan oikein käsitin. Muuten on riittävän hyvä näkö, mutta hajataitto on turhan lähellä rajaa. Mieluummin korjaisi jos on mahdollista ja/ tai sallittua. Täytynee kysyä ilmailulääkäriltä.

Minkähänlaisia käytännön havainnointikyvyn/ hahmotuskyvyn yms. testejä on muuten myöhemmässä vaiheessa SIO:on hakiessa? Molemmilla kerroilla kun tähän mennessä olen tippunut junasta ensimmäisen testitilaisuuden jälkeen.. prkl  :-[ Noh, uusiksi vain. Ei voi luovuttaa. Lähinnä siksi mietin kun muutama vuosi sitten Finnstevellä konekuljettajan hommaan hakiessa oli seuraavanlaisia testejä:

* Ääreisnäön testaus leditauluilla; koko näkökenttään ulottuva leditaulu silmien tasalla jossa oli liikkuva horisontti. Pystypalkki horisontissa kuvasti ihmistä -> piti painaa "jarrua"/ oikeaa nappia heti kun näki jommalla kummalla sivulla. Tietokone seurasi koko ajan pupilleja, ei saanut liikuttaa pois keskeltä tai testi hylätty.

* Seurantakykyä/ havainnointikykyä/ ääreisnäköä testattiin myös siten että piti pallohiiren kanssa pysyä mahdollisimman lähellä ruudulla liikkuvaa pylpyrää. Sama juttu, jos liikutit silmiä niin testi hylätty.

* "Moniajo-/ paineensietokyky"- testi; luurit korvaan, josta kuului kahta eritaajuista ääntä. Painoit nappia sen mukaan nenän edessä. Lisäksi ruudulla viisi eriväristä valoa, valon mukaan painoit samanväristä nappia nenän edessä. Valojen paikka ruudulla saattoi vaihtua, näppäimistössä ei. Lisäksi kaksi valkoista valoa vasemmalla ja oikealla puolen ruutua, sen mukaan painoit vasenta/ oikeaa poljinta. Valojen/ äänien frekvenssi vaihteli suuresti ja saatoi olla myös samaan aikaan, perässä piti yrittää pysyä.

* Meccano- aikakaudelta (siltä se ainakin näytti ;D) oleva testilaite, jossa piti siirtää vipuja oikeassa järjestyksessä että sai jonkun systeemin toimimaan. Eli siis palikkatesti.

Varmasti jotain vastaavaa on SIO:on hakiessakin, mutta veikkaisin että monipuolisempia. Käsittääkseni nuo on sellaisia testejä että ei voi oikein harjoitella mitenkään? Oman kokemuksen perusteella nuo oli erittäin mielenkiintoiset testit; niissä huomaa sellaisia ominaisuuksia omasta näkökyvystä/ liikkeen hahmotuksesta mitä et edes tiedä omaavasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaakos lentokokemus mitenkään haussa? Siis saako esim. lisäpisteitä yms.. ???

Olen kuullut huhun, jossa 80 h PIC olisi "rajana", ennenkuin alkaisi oleman vaikutusta lentotunneilla....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut huhun, jossa 80 h PIC olisi "rajana", ennenkuin alkaisi oleman vaikutusta lentotunneilla....

Täytyyhän sen sitten pitää paikkansa, jos kerran oot oikein huhun kuullut  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyyhän sen sitten pitää paikkansa, jos kerran oot oikein huhun kuullut  ;D

Hehe, Lauri. Sen on siis pakko olla totta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs ootte mieltä siitä kun minulla on verenpaine 140/79. Onko minulla mahdollisuuksia päästä edes paperikarsinnasta läpi?

Höh. Täysin normaali. Älä huoli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs ootte mieltä siitä kun minulla on verenpaine 140/79. Onko minulla mahdollisuuksia päästä edes paperikarsinnasta läpi?

Medikaali 1:stä se ei estä mutta SIO:n papereissa taitaa pompata

http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/haku2007/terveysvaatimukset2007.rtf

Seuraavassa joitakin poikkeamia JAR-FCL-3-minimivaatimusten ja Suomen Ilmailuopiston terveydellisten vaatimusten välillä:

Korkeaa verenpainetta (yli 130/85 toistetusti) tai muita merkittäviä sydän- ja verisuonisairauksien yksittäisiä riskitekijöitä ei sallita

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Wikipediassa suomalaisten keskimääräiseksi verenpaineeksi sanotaan 135/85 mmHg... Aika jännää jos SIO luokittelisi 130/85 korkeaksi.

Edit: Niin, olisihan sitä voinut tarkemminkin miettiä. Suomalaisilla taitaa olla aika paljon ongelmia korkean verenpaineen kanssa, koska ihanteena pidetään alle 120/80 mmHg arvoja...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs tuo "toistetusti" tarkoittaa? Eihän hakupapereihin saa kuin yhden mittauksen. Itse olen myös aikeissa hakea, ja korkea oli yläpaine kun kävin lääkärintarkastuksessa. Jotenkin tuota mittaustilannetta jännittää aina alitajuisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullakin oli yläpaine koholla. Periaatteessahan toi ei sano vielä yhtään mitään, vaan saapa nähä pomppaako ton takia paperihaku. :S

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika huolettahan lääkärintarkastuksessa voi tiputtaa reilusti tuota lukemaa...itse ainakin jännitän sen verran tuollaisissa tarkastuksissa että verenpaine pomppaa aina. Jos saisi mittailla kotona kaikessa rauhassa niin olisi ihan erilainen tulos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikääsi et ole maininnut profiilissasi, mutta oletan sinun olevan kohtuullisen nuori, koska kuitenkin harkitset koulutukseen pääsyä (tämmöisten vanhojen pierujen ei tarvitse enää edes unelmoida :(). Eiköhän kyse ole ns. valkotakkipaineesta, eli verenpaine nousee, kun jännität mittausta tai muuten tilannetta. Tuolloin erityisesti yläpaine nousee. Vaarallisempaa on, jos alalpaine on jatkuvasti koholla. Seuraavan kerran, kun menet tarkastukseen, istu ja lepää ensin rauhassa (ainakin 10 min) ennen mittausta, ja yritä rentoutua mittauksen ajan. Sulje silmäsi, rentoudu ja ajattele vaikka aurinkorantaa (tyhjää, ei täynnä vähäpukeisia naisia).

-R2-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kyse ole ns. valkotakkipaineesta, ,

-R2-

Itse ainakin jähmetyn suunnilleen kauhusta kun pitäisi lääkärin juttusille mennä.  ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin jähmetyn suunnilleen kauhusta kun pitäisi lääkärin juttusille mennä.  ;D.

"Herran pelko on wiisauden alku", luki meidän koulummekin seinällä...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kärsin juuri tuollaisesta valkotakkipaineesta. Kerran SIOon hakiessa paineet olivat vielä tavallista korkeammalla, yötyön mukanaan tuomat vähät unet + pieni stressi teki tehtävänsä. Tuolloin SIOsta tuli pyyntö toimittaa lisäselvitys verenpaineesta, johon käytännössä ainakin silloin riitti terveydenhoitoalan ammattilaisen uudelleen mittaus.

Itse ainakin ihan tunnen sen valkotakin vaikutuksen. Kun mittalaitetta asetetaan paikoilleen, korvissa alkaa kohina ja olo on erittäin epämiellyttävä. Kotona kun mittailen, niin paineet ovat kuitenkin aivan normaalit. Samoin terveyskeskuksen itsepalvelupisteessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En siis ole yksin :) mut joo jos tota verenpainetta kotona rauhassa mittailisi, niin kyllä se matalampi olisi.

Kaupasta, ainakin Instrumentariumista, saa ostaa verenpainemittareita, jos oikein kiinnostunut aiheesta on. Mutta ensin varmaan kannattaa yrittään ihan vaan rentoutua mittaustilanteessa. Eikä tuo nyt mitattu paineesikaan mikään paha ole. Kuka tahansa lääketieteen ammattilainen kyllä ymmärtää, mistä on kyse. Joten ihan rauhassa vaan.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas te jo hakeneet, että kun täytän tuota hakemusta niin täytyykö mihinkään merkitä hakevani ammattiopiston päästötodistuksella? Kun ei ole kun lukio ja yliopisto merkitty tuohon. Ja ilmeisesti ihan suppeaan ruksit.

Miten paljon muuten SIO katsoo noita varusmiespalveluksen arvosanoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas te jo hakeneet, että kun täytän tuota hakemusta niin täytyykö mihinkään merkitä hakevani ammattiopiston päästötodistuksella?

Mun mielestäni SIO vaatii ylioppilastutkinnon tai vastaavat tiedot (ts. esimerkiksi korkeakoulututkinto). Epäilen vahvasti riittääkö pelkkä ammattiopisto, vaikka olisikin toisen asteen tutkinto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään