Lauri Juhansalmi

SIO haku -07

413 viestiä aiheessa

Jep ja asiassa pitää sekin ottaa huomioon, että valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuuksia koko lainaan käsirahaosuuden tai takaajien puuttuessa  :-\ Suomessa ei oikein sisäistetä tällaista kansainvälistä koulutusmallia, että rahalla saa ja autolla pääsee.. Jenkeissä parturi-kampaajan koulutuskin maksaa varmaan saman verran kuin meillä yksityisten ammattilentäjäkoulutukset.

 

Nii'in.. Jenkeissä se "betalande pappa" ei vaan maksa puolta ansioistaan veroja, vaan säästää lastensa koulutukseen. Toisin sanoen yhteiskuntamalli on ihan eri ja siitä kumpi on parempi voi väitellä vapaasti. Tämä ammattilentäjäkoulutus vaan on jäänyt sille ajalle, kun ajateltiin että maassa on vain kaksi työnantajaa, jotka hoitaa itse koulutuksen - molemmat valtion varoin. (tarkoitan siis sinivalkoista ja harmaata)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessa voi olla SIO:n oppilailla olla ensikosketus jettiin jo koulun puolesta, huhun mukaan aikovat jossain vaiheessa hankkiutua kingeistä eroon ja tilalle hommata bizjettejä pari kpl  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessa voi olla SIO:n oppilailla olla ensikosketus jettiin jo koulun puolesta, huhun mukaan aikovat jossain vaiheessa hankkiutua kingeistä eroon ja tilalle hommata bizjettejä pari kpl  ;)

 

Toivottavasti eivät hanki, joku raja sentään veronmaksajien rahojen tuhlailussakin pitää olla... On mielestäni aika erikoista että Porissa koulutettu lentäjä tulee maksamaan valtiolle/Finnairille pitkälti päälle 200 000e, kun yksityisessä lentokoulussa saa samat lupakirjat n. 80-90 000 eurolla. Ei mikään kovin kustannustehokas laitos tuo Ilmailuopisto, minusta olisikin aiheellista kysyä että miksi pitää maksaa niin järjettömästi tukia koululle, joka ei pysty tuottamaan koulutusta edes lähellekään samalla hinnalla kuin muut alalla toimivat koulut?

 

Tuskinpa Porissa jettejä ollaan hankkimassa, en näe yhtään syytä miksi pitäisi. Kingin voisi korvata jollakin lasiohjaamoisella potkurikoneella, siitä olisi hyötyä siirryttäessä Finnairin konetyyppien moderneihin ohjaamoihin. Monimoottori koulutuksessa harjoitellaan enimmäkseen moottorihäiriöitä ja lentämistä yhdellä moottorilla eri tilanteissa, näissä potkurikoneet ovat yleensä haastavampia lentää ja siinäkin mielessä palvelevat koulutustarkoitusta paljon paremmin.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti eivät hanki, joku raja sentään veronmaksajien rahojen tuhlailussakin pitää olla... On mielestäni aika erikoista että Porissa koulutettu lentäjä tulee maksamaan valtiolle/Finnairille pitkälti päälle 200 000e, kun yksityisessä lentokoulussa saa samat lupakirjat n. 80-90 000 eurolla. Ei mikään kovin kustannustehokas laitos tuo Ilmailuopisto, minusta olisikin aiheellista kysyä että miksi pitää maksaa niin järjettömästi tukia koululle, joka ei pysty tuottamaan koulutusta edes lähellekään samalla hinnalla kuin muut alalla toimivat koulut?

 

Tuskinpa Porissa jettejä ollaan hankkimassa, en näe yhtään syytä miksi pitäisi. Kingin voisi korvata jollakin lasiohjaamoisella potkurikoneella, siitä olisi hyötyä siirryttäessä Finnairin konetyyppien moderneihin ohjaamoihin. Monimoottori koulutuksessa harjoitellaan enimmäkseen moottorihäiriöitä ja lentämistä yhdellä moottorilla eri tilanteissa, näissä potkurikoneet ovat yleensä haastavampia lentää ja siinäkin mielessä palvelevat koulutustarkoitusta paljon paremmin.

 

-Lasse

 

Eiköhän noihin SIO toimitusjohtajan puhueisiin voi luottaa  ;D

 

Mistä nämä yli 200keuroa per oppilas kulujutut on lähtöisin? Minä ainakin haluaisin nähdä mustaa valkoisella.

 

Noissa lasiohjaamoisissa koneissa on vaan se huono puoli ettei ne kestä oppilaiden rääkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites, onko tuonne SIO:n aivan mahdoton päästä suoraan intin jälkeen ensimmäisellä hakukerralla? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites, onko tuonne SIO:n aivan mahdoton päästä suoraan intin jälkeen ensimmäisellä hakukerralla?

 

Ei jos olet lukion ja/tai 3 vuotisen ammattikoulutuksen käynyt (hyvin). Silloin pääseminen on kiinni lähinnä soveltuvuuskokeista ja siitä onko haussa mukana (olikohan noin) 50kpl sopivampia hakijoita. Onnea vaan hakuihin kaikille ja toivottavasti nähdään soveltuvuuskokeissa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei jos olet lukion ja/tai 3 vuotisen ammattikoulutuksen käynyt (hyvin). Silloin pääseminen on kiinni lähinnä soveltuvuuskokeista ja siitä onko haussa mukana (olikohan noin) 50kpl sopivampia hakijoita. Onnea vaan hakuihin kaikille ja toivottavasti nähdään soveltuvuuskokeissa.  :)

 

50kpl? Olisikohan enemmänkin 5000kpl?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä nämä yli 200keuroa per oppilas kulujutut on lähtöisin? Minä ainakin haluaisin nähdä mustaa valkoisella.

 

Veikkaan, että missään ei lue musteella tällaisia lukuja, mutta voi miettiä että kumpi on halvempi ylläpitää ja huoltaa, mäntämoottori vai potkuriturbiini.

Muutenkin SIO ei ole kovin tehokas koulu, jos ajatellaan ajankäyttöä koulutuksessa. Siellä on jaksoja, jolloin koulutus ei välttämättä etene yhtään mihinkään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että missään ei lue musteella tällaisia lukuja, mutta voi miettiä että kumpi on halvempi ylläpitää ja huoltaa, mäntämoottori vai potkuriturbiini.

Muutenkin SIO ei ole kovin tehokas koulu, jos ajatellaan ajankäyttöä koulutuksessa. Siellä on jaksoja, jolloin koulutus ei välttämättä etene yhtään mihinkään

 

Minulla ei ole hölkäisen pöläystäkään tietoa noista huolloista tai muistakaan kustannuksista mutta aika vaikea näitä on keskenään verrata koska ne ovat aika erityyppisiä kouluja vaikka on sama päämäärä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh, miten niin?

 

//T

 

Aika useasti nuo lasimittarit isketään muovirimpuloihin kiinni mallia diamond, SR22 jne jne ja kun näkee millaista kyytiä nuo koulukoneet saa niin tuli vain mieleen. Tietysti saa noita peltivehkeisiin mutta kunnon patarauta napit kestää varmasti paremmin kuin muovinapit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika useasti nuo lasimittarit isketään muovirimpuloihin kiinni mallia diamond, SR22 jne jne ja kun näkee millaista kyytiä nuo koulukoneet saa niin tuli vain mieleen. Tietysti saa noita peltivehkeisiin mutta kunnon patarauta napit kestää varmasti paremmin kuin muovinapit

Patriallahan on yksi diamondi monimoottorikoulutukseen, voin veikata että se ei saa yhtään liian kovaa kyytiä. Sitä varten on vanhempi Seneca, joka kyllä näyttääkin työtä tehneeltä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika useasti nuo lasimittarit isketään muovirimpuloihin kiinni mallia diamond, SR22 jne jne ja kun näkee millaista kyytiä nuo koulukoneet saa niin tuli vain mieleen. Tietysti saa noita peltivehkeisiin mutta kunnon patarauta napit kestää varmasti paremmin kuin muovinapit

 

No joo, mut onhan niitä muovisia nuppeja radioissa ny ennenkin ollut :-)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monimoottori koulutuksessa harjoitellaan enimmäkseen moottorihäiriöitä ja lentämistä yhdellä moottorilla eri tilanteissa, näissä potkurikoneet ovat yleensä haastavampia lentää ja siinäkin mielessä palvelevat koulutustarkoitusta paljon paremmin.

Pitää paikaansa. Jos joku Citationjetti menettää moottorin, se tarkoittaa, että nousee enää 4000ft/min  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kukkaruukkuihin, satutkohan sinä olemaan se samainen Joel Kajas joka opiskeli joskus oikiksessa ja jonka kanssa oli ilo tehdä töitä?

 

Morjens Mikko ja kaikki muutkin. En ole muutamaan päivään lukenut tätä foorumia, joten vastaus on myöhässä.

 

Kyllähän se on sama kaveri kyseessä. Itse tuossa katselin joskus jotain viestiketjuja ja huomasin, että joku vähähiuksinen Mikko Olkkonen oli joskus maininnut SIO:on pääsemisestä ja mietin, että olikohan sama Mikko. Ja olihan se näköjään. Oli tosiaan ilo tehdä joskus töitä kimpassa. Toivottavasti näin on myös tulevaisuudessa ;)

 

Oikis on jo taaksejäänyttä elämää niin kuin se Eldankajärvenjää. Ei kun uutta matoa koukkuun. Paperit on SIO:on on vetämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselle ei ainakaan vielä ole postiluukkuun SIO:n kirjettä kilahtanut. Pieni pelko on siitä, että hyväksyvätkö lääkärintodistustani, koska lääkäri jätti merkitsemättä siihen verenpaineen ja virstakokeen tulokset. Vaikka siis verenpaine kyllä tarkastettiin ja oli OK ja virstakokeessakin kävin ja sekin OK. Harmikseni huomasin puutteet vasta kotona ja papereita alkoi olla jo kiire lähettää, niin en enää voinut jäkikäteen pyytää lääkäriltä selvennystä. Ja jos todella siitä jää nyt kiinni, niin harmittaa,  koska viime kerrallakin pääsin haastatteluvaiheeseen. Niin ja LentoRukinkin olen käynyt, joten luulisin ettei ainakaan mistään terveydellisestä syystä oikeasti kiikasta. Olen nyt 20 vuotias, joten varmasti ikääkin saisi kyllä olla enemmän :)

Onko muille vielä kirjeitä tullut? On jo sen verran aikaa tosta hakuajan päättymisestäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elin käsityksessä, että SIO aloittaa kirjeiden postituksen tällä viikolla. Joka taasen tarkoittaisi ensimmäisten kirjeiden saapumista ehkä huomenna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän noihin SIO toimitusjohtajan puhueisiin voi luottaa  ;D

 

Mistä nämä yli 200keuroa per oppilas kulujutut on lähtöisin? Minä ainakin haluaisin nähdä mustaa valkoisella.

 

Noissa lasiohjaamoisissa koneissa on vaan se huono puoli ettei ne kestä oppilaiden rääkkiä.

 

"Kun vuonna 2005 koulutusta järjesti Suomen Ilmailuopisto

poislukien 35 ammatillista erikoisoppilaitosta, niin näiden oppilaitosten

kokonaiskustannukset olisivat tämän perusteella vuonna 2005 noin

77 miljoonaa euroa. Kun Ilmailuopisto luetaan tähän vielä mukaan, niin

summa kohoaa 83 miljoonaan euroon."

 

Valtiotalouden tarkastusvirasto:

http://www.vtv.fi/chapter_images/6581_124_2006netti.pdf

 

Eli valtio rahoittaa 35:n ammatillisen erikoisoppilaitoksen toimintaa yht 77 milj eurolla (n. 2,2 milj/laitos) ja Ilmailuopisto yksin saa tähän lisättynä 6 miljoonaa vuodessa. SIO:n perustamisen vuoksi Valtion talousarvioon tehtiin vuonna 2002 1,009milj euron lisäys.

 

Tästä kai voisi jotain laskeskella, jos tietäisi miten kurssit alkavat ja kuinka monta niissä opiskelee.

 

Jos SIO:sta siis valmistuu n. 40 oppilasta vuodessa, olisi hinta siis n. 150 000 veroeuroa+ 10 000 omakustannusosuus/ valmistunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään