Lauri Juhansalmi

SIO haku -07

413 viestiä aiheessa

Koska olen koulutukseltani lukion ja yläasteen lehtori, on vanhan virkani puolesta oltava ja henkilökohtaisesti olen myös  Arin kanssa TÄYSIN samaa mieltä siitä, että jos vielä olet koulussa, jossa voit vaikuttaa siihen keskiarvoon, niin tottakai sinun pitää tehdä kaikkesi, jotta saat kunnon arvosanat, menet sitten mihin opinahjoon tahansa! Ja siinä toki Ari on myös oikeassa, että pääsee hieman halvemmalla. Mulla on mennyt tähän mennessä 138 000 euroa perus- jatko- ja tyyppikoulutukseen (kolme tyyppiä) lennonope- ja mittariopekoulutus mukaanlukien.

Minä pelasin lukioaikana vain jääkiekkoa ja harjoittelin kaikki oppitunnit, joten tulos (6,9 ja C:n paperit) oli aika ansaittu. Matematiikka kohdallani oli ihan toivotonta. En koskaan sitä kirjoittanut ja fysiikkaa ja kemiaa en edes lukenut. Nyt 3000 tuntia lentäneenä en edelleenkään ymmärrä, mihin tarvitaan matematiikkaa. Laskutoimitukset on kaikki sellaisia, että jopa minä suoritan ne päässälaskuna ja kukaan ei kiellä käyttämästä laskinta, joten älä ihmeessä anna sen häiritä, että matikka, fysiikka ja kemia jäi väliin aikanaan.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, jos haluat LENTÄÄ, ala lentämään! Juhani "Tami" Tamminen sanoi mulle aikanaan, että jääkiekkoa pelaamalla tulee hyväksi jääkiekkoilijaksi ja uskon ihan samalla tavalla, että lentämällä tulee hyväksi lentäjäksi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka ymmärrän tuskasi en tietenkään voi tietää, kun en ole valinnoissa mukana. Valitsijoiden kriteereillä testattavien joukko on tullut täyteen ilman sinua. Ja jos olet siis jo kerran päässyt melkein haastatteluihin, niin oletko kysynyt mihin silloin tyssäsi? Kouluarvosanoihin vai jatkotestituloksiin? En tietty tiedä edes antavatko tarkkaa palautetta. No, oikeastaan mun on turha ottaa näihin kantaa mitään yksityiskohtia nykyisistä valintakriteereistä tietämättömänä (olen siis ollut mukana haastatyteluryhmässä FA:lla 15-v sitten). Tarkoitukseni oli kirjoituksellani (kuten siinä yritin sanoa) yksinomaan kannustaa vielä koulussa olevia lentäjänalkuja ymmärtämään että SIO:n ja ilmavoimien pääsykokeisiin mennään kouluarvosanoilla eikä harrastussaavutuksilla, oli ne sitten virtuaalisia tai IRL.

Viime kerralla oli yksi muistitehtävä kosahtanut (sanojen muistaminen ja välissä päässälasku ). Muut osiot olivat olleet reilusti yli rajojen. Tai näin minulle ainakin palautteessa sanottiin. Palautteen antaja myös kehotti hakemaan ensi kerralla uudestaan eikä maininnut mistään rajatapauksesta esim. kouluarvosanojen suhteen. Lähinnä ihmettelen, että miten aikaisempaa menestystä ei huomioida testeissä tai miten edes viime kerralla pääsin testeihin, jos tänä vuonna niihin en pääsyt? Luulisi valintarajojen pysyneen samana? Palautettahan tässä vaiheessa karsiutuneille ei anneta, joten kaikki on vaan spekulaatiota. Paremmat pääsivät tänävuonna. :thmbup: 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei vaan! Minäkin karsiuduin viime kerralla juuri tuossa samassa tietokonetestausvaiheessa  ja kuten Mikolla, mullakin jäi vain yhdestä osiosta kiinni jatkoon ja haastatteluihin pääsy (se ensimmäinen tehtävä missä piti tehdä neljää eri tehtävää samanaikaisesti). Nyt olen taas menossa pääsykokeisiin 24.10 lukion keskiarvolla 8,2, mutta kylläkin tosi huonoilla papereilla. Luulen että sillä "kerro itsestäsi" osiolla sekä harrastuksilla on myöskin vaikutusta jatkoon pääsyyn. Itse olen ymmärtänyt, että aiemmat hakukerrat eivät vaikuta millään tavoin uudelleen hakiessa. Joka kerta katsotaan kyseisestä hakijajoukosta testeihin pääsijät. Tietääkseni noita papereita ei enää tuon ensimmäisen paperikarsinnan jälkeen katsota, vaan jatkoon pääsy perustuu siinä vaiheessa pelkästään soveltuvuustesteihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Psykologiset testit ovat virallisesti voimassa vuoden ja tämän takia vanhoja testejä ei voida katsoa enää seuraavassa haussa.

Ja on valitettevaa, jos yksi testi menee huonosti niin tippuu jatkosta, vaikka muut olisivat menneet ihan nappiin. Tähänkin on ihan selvät säännöt, joita en tarkasti tiedä, mutta voivat olla esimerkiksi, että jokaisesta tehtävästä pitää saada tulokseksi vähintään viimekerran keskiarvo.  Eihän oikeassakaan elämässä saa olla niin, että lennon muut osa-alueet menevät hyvin, mutta lasku epäonnistuu ( no ehkä tämä ei nyt kuitenkaan ole ihan sama asia :D ).

Ja jos keskiarvon perusteella on ennen päässyt jatkoon, mutta nyt ei, niin luulisi johtuvan siitä, että tänä vuonna on ollut enemmän hakijoita paremmalla keskiarvolla. Valintakokeisiin ei kuitenkaan voida ottaa kuin rajallinen määrä.

Niin ja uskon myös että "kerro itsestäsi"- osiolla on paljon merkitystä. Pari vuotta sitten keskustelin siitä hyvän aikaa vielä haastatteluvaiheessakin kapteenien kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

se ensimmäinen tehtävä missä piti tehdä neljää eri tehtävää samanaikaisesti).

Kertoisitko tuosta tehtävästä hieman tarkemmin, että millaisia tehtäviä siinä pitää tehdä samaan aikaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Laskea yhteen kolmi -ja nelinumeroisia lukuja

2) Tunnistaa kirjainriviltä tietty kirjain

3) Seurata hitaasti sivulta toiselle kulkevaa palkkia ja tuoda se hiirellä keskelle, ennen kuin se ehtii laitaan ja alkaa tuottaa virhepisteitä

4) Kuunnella ääntä, joka on välillä korkea ja välillä matala ja klikata jomman kumman kohdalla (en muista)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni ne on 2 vuotta

Voi olla.....Itsellä oli joka tapauksessa viime haussa vanhat psykologiset testit voimassa, joten ei tarvinnut niihin osallistua.

Saa nähdä miten vielä aivot toimii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyykö täältä ketään, joka olisi päässyt tämän vuoden testeihin alle 7.93 lukion keskiarvolla? Tämä olisi minulle tärkeä tieto sillä jos näin olisi, niin pääseminen testeihin tänä vuonna on tyssännyt johonkin muuhun kuin lukion keskiarvoon. Epämielyttävää elää epätietoisuudessa, kun SIO:n puolesta palautetta tässä vaiheessa karsiutumisesta ei anneta. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyykö täältä ketään, joka olisi päässyt tämän vuoden testeihin alle 7.93 lukion keskiarvolla? Tämä olisi minulle tärkeä tieto sillä jos näin olisi, niin pääseminen testeihin tänä vuonna on tyssännyt johonkin muuhun kuin lukion keskiarvoon. Epämielyttävää elää epätietoisuudessa, kun SIO:n puolesta palautetta tässä vaiheessa karsiutumisesta ei anneta. :-\

Mulla tais ainaki lukion keskiarvo olla alle ton. Pitkä matikka M, enkku E ja äikkä C. Numeroina samassa järjestyksessä 7, 9, 8. Muutaman työtodistuksen laitoin mukaan ja rukin todistuksen ja sitte selitin jotain itestäni siihen kerro itestäsi -kohtaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tänään kokeissa olleita? Itsellä olisi huomenna, joten olisi kiva kuulla millaisia testejä koetilaisuus pitää sisällään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisin veikata, että tulossa on armeijasta tuttuja P-kokeita + kaiken maailman lentoratapäättely-testejä ja vielä vähän lisää P2-tyyppisiä kysymyksiä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikkien tuntema noppatesti ja intistä tuttu p-koe jossa oli laskuja, kuvioita ja jotain sanajuttuja tyyliin mikä seuraavista on samaa tarkoittava tai kyseisen sanan vastakohta, vieressä oli siis vaihtoehdot. Tiedä nyt sitten hyödyttikö tämä vastaus ketään, onko perjantaina enään kokeita?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä aikaisemmin joku puhui piilokarsastuksesta ja kuinka sitä voi kotonaan kokeilla. Eli peittää toisen silmän ja sitten avaa sen jolloin hyvin lyhyen ajan näkyy kaksi kuvaa. Ilmeisesti mitä kauempana nämä kuvat on toisistaan sitä pahempaa karsastus on. Haluaisiko tästä karsastustestistä selvinnyt kertoa kuinka paljon hänellä silmät heittävät tälläisessa tilanteessa? Itselläni alkoi huolestuttaa kun oikea silmä suljettuna ja avattuna näkö heittää aika paljon alaviistoon.  Vasen silmä heittää vain vähän ulospäin.

Ja mikä on tämä noppatesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tämä kuitenkin ole melkoisesti helpompi tehtävä verraten neljän tehtävän samanaikaiseen tekemiseen? ???

Mielestäni ei. Mutta kuten Kasper sanoi.....se on vähän yksilökohtaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, tänään se sitten tapahtui. Kirje tipahti postiluukusta. Ensimmäinen reaktio oli voi *****, ohut kirje. Mutta avaaminen paljasti mukavan yllätyksen, jatkossa ollaan. 26.11 seuraava vaihe.  ::)

Mites muut, joko on kusti polketunut tietoa perille? Vai onko Vaasan kusti nopeampi kuin muut  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten Petri sinulla se noppatesti meni? Varmaan sen takia moni putoaa poies...

Tuntu että ensimmäiset vielä tiesi ja kohtuudella pystyi sanomaan mikä kirjain tyhjään kuuluu, mutta muutamassa ei kyllä sitten asennosta ollut mitään hajua.

Olis kyllä hauska tietää miten mitäkin noista testeistä painotetaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oulussakin Kusti kävi jo aamusella mankeloimassa SIO:n kirjeen postilaatikkoon. Itselläni viimeisimmät Avia Collegen haut takana, joten 2. vaiheen testitulokset otetaan osittain suoraan niistä. Lisätestaukset 5.12. Tuusulassa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo muuten ihan fakta että nuo kielteiset kirjeet lähetetään vasta myönteisten jälkeen vai lähetelläänkö ne samaan aikaan? Vai johtuuko vain postista tuo että tulee eripäivinä, perjaatteessahan kaikkien vastausten olisi pitänyt tulla viimeistään tänään kun ei tuota postia viikonloppuna kumminkaan jaeta? Nuo ensimmäisen karsinnan tuloksethan tulivat muistaakseni torstain ja perjantain aikana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänne Vaasaankin Kusti polki oven taakse tossa aamulla. Mun testit on 11.12. Tiputettiinkos noiden seuraavien testien jälkeen monta pois? Eli siis kuinka monta otetaan haastatteluihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään