Lauri Juhansalmi

SIO haku -07

413 viestiä aiheessa

Jep, minäkin sain tänään puhelun. Ilmoitin toiveeni ensi syksyn kurssille, ja tämä oli heille OK. Lääkärintarkastus on sitten joskus maaliskuussa. Aika epätodellinen olo kieltämättä  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meinas jo alkaa jännittämään kun ei puhelua tänne kuulunut, mutta tänää pamahti kirje postiluukusta ja se oli kutsu lääkärintarkastuksiin 10.3  :) Huhhuh..kyllä helpottui olo aikalailla ja on ihan mahtava fiilis!! Toivotaan parasta muillekin!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänne tuli samanlainen kirje kuin Jussille....Tarkastuspäivämäärä toki on eri, mutta ei ainakaan meikäläistä haittaa :D Mutta onnea vaan vielä muillekin jatkoon päässeille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli itselleni myös kutsu lääkärintarkastuksiin. Itselläni ne ovat vasta maaliskuun lopulla, mitäköhän tämä siis kertoo vai kertooko mitään? Onko kenellekään tietoa voiko lääkärintarkastus vaiheessa vielä karsiutua, jos kaikki on kunnossa, ja niinkuin pitääkin Medical 1 kriteerien mukaisesti. Onnea jatkoon päässeille, kurssilla nähdään!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli itselleni myös kutsu lääkärintarkastuksiin. Itselläni ne ovat vasta maaliskuun lopulla, mitäköhän tämä siis kertoo vai kertooko mitään? Onko kenellekään tietoa voiko lääkärintarkastus vaiheessa vielä karsiutua, jos kaikki on kunnossa, ja niinkuin pitääkin Medical 1 kriteerien mukaisesti. Onnea jatkoon päässeille, kurssilla nähdään!

Voi karsiutua ja osa karsiutuukin. Huomioikaa, että SIO:lla  on tiukemmat medical-1 kriteerit kuin JAR-minimivaatimukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hylsyhän sieltä tänään postissa tuli  :-\

TIetysti omia kurssillepäääsymahdollisuuksia olisi voinut suurestikin parantaa esim. käymällä haastetteluissa  :-[

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi karsiutua ja osa karsiutuukin. Huomioikaa, että SIO:lla  on tiukemmat medical-1 kriteerit kuin JAR-minimivaatimukset.

Kriteerit on toki tiukemmat kuin JAR-minimivaatimukset, mutta täällä lukee ( http://www.taloussanomat.fi/tyoelama/2008/02/21/RSS/20085235/111?rss=4 ), että hyväksytty lääkärintarkastus toisi opiskelupaikan. Ja muistaakseni näin sanoi myös eräs haastatteluraadin jäsenistäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hylsyhän sieltä tänään postissa tuli  :-\

TIetysti omia kurssillepäääsymahdollisuuksia olisi voinut suurestikin parantaa esim. käymällä haastetteluissa  :-[

-Oskari

En mä usko että haastattelun väliin jättämisellä oli sun tapauksessa mitään vaikutusta. Kyllä sä oot ollu menetetty tapaus niitten papereissa ihan alusta alkaen  :P

Kaveri oli soittanut SIO:lle ja sieltä olivat kertoneet että huhtikuun kurssille oli porukka valittu arpomalla. Itsellä siis sattui hyvä arpatuuri ainakin. Mulle kun soittivat niin puhuessa ymmärsin kyllä että kurssipaikka olisi selvä jos medical menee läpi, mutta liekö sitten mitenkä päin. Jännitystä kyllä on joka tapauksessa tuon lääkärin suhteen. Pitää vaan toivoa että parissa vuodessa ei olisi kummempaa muutosta tapahtunut.

Nimim. ilolla odotan taas niitä silmätippoja ja puolisokeana oloa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan muutkin lääkäriin päässeet sit jo "jaettu kursseihin" vai ollaanko siellä yhtenä isona könttänä ja sitten, kun kaikki on käynyt niin arvotaan läpäisseet eri kursseille? Meinaan vaan sitä et pitääks oottaa siihen asti et koko porukka on käyny lääkäril ennen ku saa varmistusta siitä et pääseekö sisää. Mitä E-P meinasit et ei pariin vuoteen oo mikään toivottavasti muuttunut..ootko käyny täs tai lentoRUK:in lääkäreis sit ennenki?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekan blogista:

...valittaisiin lääkäreihin 70-80. Lopullisen kurssin koko tulisi olemaan 64. Lääkäreihin tultaisiin ottamaan pieni reservi, koska yleensä lääkäreistä putoaa osa pois. Myös sellainen tilanne oli kuulemma mahdollinen, että lääkäreistä ei putoakaan tarpeeksi väkeä, jolloin myös lääkärit läpäisseitä saatetaan vielä karsia loppumetreillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En mä usko että haastattelun väliin jättämisellä oli sun tapauksessa mitään vaikutusta. Kyllä sä oot ollu menetetty tapaus niitten papereissa ihan alusta alkaen  :P

Mielenkiintoista,

miksi tällaisia ihmisiä sitten valitaan haastatteluihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekan blogista:

...valittaisiin lääkäreihin 70-80. Lopullisen kurssin koko tulisi olemaan 64. Lääkäreihin tultaisiin ottamaan pieni reservi, koska yleensä lääkäreistä putoaa osa pois. Myös sellainen tilanne oli kuulemma mahdollinen, että lääkäreistä ei putoakaan tarpeeksi väkeä, jolloin myös lääkärit läpäisseitä saatetaan vielä karsia loppumetreillä.

Näin juuri minäkin kuvittelin, mutta haastattelussa sanottiin muuta ja myös tuossa linkissä jonka jo pistin ( http://www.taloussanomat.fi/tyoelama/2008/02/21/RSS/20085235/111?rss=4 ). Taloussanomat eivät tietenkään ole mikään 100% varma lähde, mutta jos oikein ymmärsin, ovat he haastatelleet Pekka Paajasta, jonka taas kuvittelisi olevan kohtalaisen luotettava lähde. Tiedä siitä sitten, mutta ainakin itse yritän malttaa odotella ihan siihen asti että viimeinen kirje tulee, ennenkä pidän opiskelupaikkaa mitenkään varmana.

Lisäksi olen käsittänyt että tässä haussa otettaisiin vähän enemmän opiskelijoita kuin tuo 64???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo minun teksti blogissahan perustui sen hetkiseen tietoon. Todellisuudessa meidänkin hausta otettiin likimain 80 oppilasta, jotka nyt ovat parhaillaan kaikki yhtä aikaa Porissa. Tämän kertaisesta hausta ei kyllä ole sen ihmeemmin tietoa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin juuri minäkin kuvittelin, mutta haastattelussa sanottiin muuta ja myös tuossa linkissä jonka jo pistin ( http://www.taloussanomat.fi/tyoelama/2008/02/21/RSS/20085235/111?rss=4 ). Taloussanomat eivät tietenkään ole mikään 100% varma lähde, mutta jos oikein ymmärsin, ovat he haastatelleet Pekka Paajasta, jonka taas kuvittelisi olevan kohtalaisen luotettava lähde. Tiedä siitä sitten, mutta ainakin itse yritän malttaa odotella ihan siihen asti että viimeinen kirje tulee, ennenkä pidän opiskelupaikkaa mitenkään varmana.

Lisäksi olen käsittänyt että tässä haussa otettaisiin vähän enemmän opiskelijoita kuin tuo 64???

Haastatteluissa ainakin sanoivat että lääkärintarkastus ei ole enään karsiva vaihe, paitsi tietenkin jos ei lääketieteellisiä vaatimuksia täytä. Saas ny nähä mitä ne tuola tarkastuksessa sitten sanoo.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista,

Olisi minulla tainnut supliikkimiehenä pienet mahdollisuudet olla kuitenkin puhua itseni sisään, kaikesta huolimatta...

Vakavasti puhuen, kavereiden välistä herjanheittoa tuo vain oli. Itse en aikataulullisista syistä millään vain päässyt menemään haastatteluihin.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista,

Tämä oli siis puhdas offtopic huomautus kadetti Tähtiselle, ilman minkäänlaista tietoa SIO:n valintamenettelyistä. :) Se oli myös vastaisku sille, että kyseinen henkilö epäili mielenterveyttäni tuolla aiemmin. (Kylläkin varmaan ihan perusteellisesti :)).  EDIT: Osku kerkeskin jo selitteleen

... Mitä E-P meinasit et ei pariin vuoteen oo mikään toivottavasti muuttunut..ootko käyny täs tai lentoRUK:in lääkäreis sit ennenki?

LentoRuk:n testeissä tuli käytyä AMC:ssä kuten Finlandia-hiihtäjä Pulkkinen tuolla aiemmin totesikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole ammattikoulupohjalta sinne päässyt, enkä tiedä ketään muutakaan, jolla näin olisi. Olen kuitenkin siinä uskossa, että paperit vaikuttavat lähinnä karsiutumiseen ekassa vaiheessa (paperikarsinnat), ja sen jälkeen testien tulokset ovat ratkaisevin karsiva tekijä. Sitä en tiedä, kuinka helppoa ammattikoulun papereilla, hyvillä taikka huonoilla, on paperikarsinnat selvittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Kyllä Lehtisen Pekan tieto varmaankin on ihan oikeata, mutta ehkä siltä ajalta kun hän itse oli hakemassa.

Parhaillaan menossa olevasta hausta sai 97 kutsun AMC:n ja kaikki ketkä läpäisee otetaan koulutukseen.

Terveisin Peska

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve..toi on kyl ihan kiva tieto et kaikki pääsee jotka läpäsee lääkärin mut silti se ois kai eka läpästävä  ;) Mites eiks täl viikol ollu porukkaa jo tarkastuksis? Pistäkääs poijjaat infoo miten siel on menny?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkähän verran herralta löytyi lääkäreissä kaukotaitteisuutta silmistä? Itsellä jäi juuri samaisen vian takia ilmavoimien karsinta lääkäreihin enkä haluaisi samaa pudotusta sio:n haussa kokea.

Kaukotaitteisuudenhan voi korjata laserleikkauksella joka toki maksaa maltaita ja 12kk päästä leikkauksesta voi vasta medicalia hakea uudestaan. Näin ainakin viimeisimmän JAR:n mukaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkähän verran herralta löytyi lääkäreissä kaukotaitteisuutta silmistä? Itsellä jäi juuri samaisen vian takia ilmavoimien karsinta lääkäreihin enkä haluaisi samaa pudotusta sio:n haussa kokea.

Kaukotaitteisuudenhan voi korjata laserleikkauksella joka toki maksaa maltaita ja 12kk päästä leikkauksesta voi vasta medicalia hakea uudestaan. Näin ainakin viimeisimmän JAR:n mukaan...

Kaukotaitteisuutta (hyperopiaa) eli pitkätaittoisuutta saa olla ainakin terveysvaatimuksien mukaan maksimissaan  +2.0D. Itse en tosta lukemasta tiedä juuri sanoa mitään, mutta näin opiston sivuilla luki. LentoRukin vaatimuksissa taas lukee: Silmien korjausleikkaukset, joissa silmien optiikkaa on korjattu, ovat karsivia tekijöitä. Vastaavaa kohtaa en löytänyt SIO:n vaatimuksista. Mutta onnea testeihin ja toivottavasti pysyt rajojen sisällä. Itse läpäisin Ilmavoimien testit muutama vuosi sitten ja pitää toivoa ettei mikään ole dramaattisesti muuttunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaukotaitteisuutta (hyperopiaa) eli pitkätaittoisuutta saa olla ainakin terveysvaatimuksien mukaan maksimissaan  +2.0D. Itse en tosta lukemasta tiedä juuri sanoa mitään, mutta näin opiston sivuilla luki. LentoRukin vaatimuksissa taas lukee: Silmien korjausleikkaukset, joissa silmien optiikkaa on korjattu, ovat karsivia tekijöitä. Vastaavaa kohtaa en löytänyt SIO:n vaatimuksista. Mutta onnea testeihin ja toivottavasti pysyt rajojen sisällä. Itse läpäisin Ilmavoimien testit muutama vuosi sitten ja pitää toivoa ettei mikään ole dramaattisesti muuttunut.

SIO:n haussa laserleikkaukset on OK, jos lähtötilanne on ollut tietyissä, JAR-FCL 3:ssa määritellyissä rajoissa. Ainoa huono puoli on, että tuon kaukotaitteisuuden pois leikkaaminen on tietääkseni hieman likitaitteisuutta hankalampaa ja tulokset eivät välttämättä ole niin hyviä :thmbdn: Ei ehkä kannata ryhtyä leikkelemään ilman perusteellista keskustelua silmälääkärin kanssa siitä, mikä on leikkauksen tavoite. Hyvä silmälääkäri keskustelee asiakkaan kanssa, ottaa tavoitteet huomioon ja toimii sen mukaan.

Mutta voi sitä ammattilentäjäksi muuallakin kouluttautua, jos medical 1 on taskussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään