Lauri Juhansalmi

SIO haku -07

413 viestiä aiheessa

Tossa maanantaina kun tuli kaksi viikkoa täyteen lääkärintarkastuksen jälkeen niin laitoin varovaisen sähköpostikyselyn opistolle, että jokohan saisi tietoa lääkärin tuloksista. Eilen tuli vastaus, että lääkäriltä saadun tiedon mukaan kaikki ok ja opiskelupaikka näin varmistunut :) Aikalailla helpottunut olo..vaikka aloittamisajankohta selviääkin vasta myöhemmin. Nyt ei enää tarvitse jännittää!  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun otatte Ilmailuopistoon yhteyttä näissä asioissa, kenelle viestin osoitatte ja mikä on silloin sähköpostiosoite?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, medical kelpasi myös SIO:n lekurille ja kurssipaikka on siis varmistunut. Kurssijaosta ei tosiaan ole vielä tietoa, mutta huhtikuun puolen välin jälkeen saavat kuulemma selvitettyä loputkin hakijat ja jaettua porukan kursseille. Pitkä odotus vihdoinkin ohi ja suupieliä vetää väkisinkin ylöspäin  8) Onnea kaikille hyväksytyille ja kurssilla nähdään!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnittelut vaan kaikille kursseille päässeille  :thmbup: Eiköhän me muut tavalla tai toisella rymytä perässä taivaalle  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli itse oltua myös lääkärien tarkastuksessa. Oli kyllä odotettua mukavampi tilaisuus. Lääkärit ja muu hoitohenkilökunta kaikin puolin mukavaa väkeä. Omalla kohdallani tilanteen mukavuutta lisäsi ehkä myös se, että mitään odottamonta ei löytynyt ja kaikilta lääkäreiltä tuli vihreää valoa. Tunnelma on siis katossa  :thmbup: Jotain evästä kannattaa tosiaan varata mukaan, koska heti alkuun on verinäytteen otto, jonka jälkeen saa syödä ja juoda normaalisti. Tänään meitä oli tarkastuksissa 4 ja minä pääsin ensimmäisenä lähtemään jo puoli yhdeltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni laserleikkauksia sallitaan kohtuullisen mukavasti Suomessa mutta olennaista on, kuinka paljon silmiä joudutaan veivaamaan suuntaan tai toiseen. Muistaakseni alla olevasta JAR-FCL3 -linkistä löytyy tarkempaa tietoa, paljonko silmissä on saanut olla ennen leikkausta taitteisuutta + tai -. Tärkeää on, kuinka hyvin silmät sietävät leikkauksen jälkeistä tilaa, onko yliherkkyyttä valolle, muita komplikaatioita jne.. Leikkauksesta on myös kuluttava tietty aika, ennen kuin medicalia voi hakea tai uusia. On ehkä helpointa, jos soitat ilmailulääkärille itse ja kysyt kaiken, mitä haluat tietää aiheesta - eipähän tarvitse arvailla ja saamaasi tietoon voi luottaa.

"Ilmailulääketieteen yksikkö voi hyväksyä hakijan, jolle on suoritettu taittovirheen korjausleikkaus edellyttäen, että taittovirhe ennen leikkausta on korkeintaan +5 ... -6 dioptria (luokka 1 ja 3) tai +5 ... -8 dioptria (luokka 2 ja 4)." (ilmailuhallinnon sivuilta) En tiedä onko esim. SIO:n tai Finnairin rajat tässä asiassa tiukemmat.

Ilmailulääkärien nimet ja numerot

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/ilmailulaaketiede/AME-luetteloWEB30.7.07.pdf

JAR-FCL3

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3.pdf

Tuolta löytyy vanhempaa keskustelua aiheesta

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,38785.40.html

Korjatkaa joku jos olen aivan hakoteillä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole este SIO:on, eikä pilotin penkille ylipäänsä, jos JAR-FCL 3:n ja SIO:n omat vaatimukset näkökyvylle täyttyvät leikkauksen jälkeen. SIO:n vaatimukset ovat JAR-FCL 3:n vaatimuksia hieman tiukemmat, mutta eivät suinkaan mahdottomat, helposti saavutettavissa myös (hyvin) leikatuilla silmillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on pojilla viikon päästä ensimmäinen koulupäivä edessä. Melkein on ite kateellinen ku pääsette alottaa jo nyt!  :P Tässä ajattelin vaan kysellä että millä mielellä ootte koulun penkille lähössä?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on pojilla viikon päästä ensimmäinen koulupäivä edessä. Melkein on ite kateellinen ku pääsette alottaa jo nyt! :P Tässä ajattelin vaan kysellä että millä mielellä ootte koulun penkille lähössä? :)

Kaikilla täytyy olla mieli aivan maassa :D Ite odottelen vielä kirjettä  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännittää tietenkin. Omalle osalleni osui Salpauslento, ilmeisesti puolet aloittaa Patrialla. PPL:n omaavat aloittavat tietenkin sitten myöhemmin, eli ainakin osaan kurssista tutustuu jo maanantaina. Laskujeni mukaan siis kahteen tästä ketjusta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikilla täytyy olla mieli aivan maassa :D

Joo varmasti kaikki ihan masennuksessa  ;D

Ite odottelen vielä kirjettä  :'(

Eiköhän ne kirjeet Samuli meillekin pitäisi tossa ensi viikon maissa tulla!  :)

Mutta uskon kyllä Matias että on siistii ja jännittävää lähtee kouluun. Onko siitä tullut jo jotain tietoa, että koska teidän olisi tarkoitus siirtyä Poriin päin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...plaa plaa... millä mielellä ootte koulun penkille lähössä?

Kyllä täytyy myöntää että oikein pahaa tekee kun JOUTUU aloittamaan moisen kidutuksen ensi maanantaina  ;D. Itsellänikin myös tuo Salpauslento, kuten Matiaksella, sattui kohdalle, että siihen puoleen porukkaa pääseekin jo ensi viikolla sitten tutustumaan. Ei ole kyllä sitten peruskoulun alkamisen kouluun lähtö tuntunut yhtä kivalta ajatukselta  :)

Onko siitä tullut jo jotain tietoa, että koska teidän olisi tarkoitus siirtyä Poriin päin?

23.2.2009 pitäisi koulutuksen sitten jatkua Porissa. Siinä vaiheessa pitäisikin jo olla CPL sitten takataskussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi rähmä, taitaa tulla melko täyteen Bravojen lukkari jos vielä SIOlaisia lennätetään  :P Ei muuten mutta on jo aika täynnä nyt niin mitähän mahtaa olla parin kuun päästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi rähmä, taitaa tulla melko täyteen Bravojen lukkari jos vielä SIOlaisia lennätetään  :P Ei muuten mutta on jo aika täynnä nyt niin mitähän mahtaa olla parin kuun päästä

Paljon jäykkyyttä niskassa kun katselet kun SIO:laiset lentelevät teidän Bravoilla ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhtäkään Patrialla koulutettavaa SIO:stahan ei ole vielä ilmottautunut :) Eli arvio 50/50 voi olla pielessä. Ehkä kaikki koulutetaan Salpauslennolla? Mutta tosiaan tuo 23.02.2009 oli ihmeellistä kuultavaa, itse olin valmistautunut Poriin muuttoon jo syksyllä. Aika paljon isompi möhkäle käydään sopimuskoulussa kuin aikaisemmin mikäli olen oikein kuullut huhuja.. Itselleni moinen järjestely kyllä käy oikein hyvin, kun pääkaupunkiseudulta olen kotoisin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli Ilmailuhallinnolta Medical 1 postiluukusta. Koskahan on odotettavissa Ilmailuopistolta kirjettä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli Ilmailuhallinnolta Medical 1 postiluukusta. Koskahan on odotettavissa Ilmailuopistolta kirjettä?

Jahaas....täytyy itsekin mennä vahtimaan postiluukkua, kun on tässä muutama tunti vapaata keskellä päivää :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kauhia jännitys päällä. Olin 2.4. lääkärintarkastuksessa, jossa lääkäri sanoi että Medical 1 saamiselle ei ole estettä, ja sain pari päivää sitten kotiin ne lääkärissä täytetyt kaavakkeet, joissa luki myös, että lääkäri puoltaa medicaalin myöntämistä.

En ole saanut vielä tuota Medical todistusta enkä SIOlta minkäänlaista vastausta. Minkähänlainen mahdollisuus tässä on vielä jäädä rannalle... Ahistaa tämä odottelu.

EDIT: Just avovaimo soitti kotoa, että posti toi Ilmailuhallinolta Medical 1 todistuksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle tuli Medical ykkönen tossa noin 1,5 viikkoo sitten. Tässä oon kuumeisesti koko viikon oottanu, että koska postiluukku kävis Ilmailuopiston postin merkeissä uudestaan. Tällä viikolla kai sieltä vois olla jo odotettavissa lopullista tietoa  ::) Todella raastavaa tää odottelu..ehkä tää onki viel yks testauksen vaihe --> pitkäjänteisyys  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mullekin tuli tänään lappu ilmailuhallinnolta. ei mitään ylläreitä (onneksi), medical ykkönenhän lapussa luki. soitin viime viikon perjantaina ilmailuopistoon niin siellä sanottiin, että seuraavan kahden viikon sisällä pitäis ne kirjeet lähteä sieltä. kaikki riippuu siitä, kuinka kauan menee vielä lääkärintodistusten läpikäyntiin. ja kyllä, tiedustelin omaa opiskelupaikkaani ja rouva langan toisessa päässä sanoi että koska lääkärintarkastus meni läpi, opiskelupaikka on varmistunut. \o/ aloitusajankohta selviää tosiaankin kahden viikon sisällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai että vieläki saattais venyy ensi viikkoon. No eihän sille kyllä mitään mahda..täytynee pureskella kynsii sit viel hetki :D Mites on jo koulussa olevilla menny tää viikko? Ois kiva kuulla jotain tarinoita :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa perjantaina soittelin itse SIOon ja vastauksena oli että opiskelupaikka on varmistunut, mutta aloitusajankohta selviää vasta myöhemmin heiltä tulevasta kirjeestä. Toivottavasti alkais ensi syksynä...

Loppupäivä menikin sitte hymy korvissa kulkiessa  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa perjantaina soittelin itse SIOon ja vastauksena oli että opiskelupaikka on varmistunut, mutta aloitusajankohta selviää vasta myöhemmin heiltä tulevasta kirjeestä. Toivottavasti alkais ensi syksynä...

Loppupäivä menikin sitte hymy korvissa kulkiessa  :-[

Kerrottiinko sulle sattumoisin, milloin ne kirjeet lähetetään? Tällä tai ensi viikolla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään