Lauri Juhansalmi

SIO haku -07

413 viestiä aiheessa

Hakekaa hyvät ihmiset, älkääkä vatvoko. Sillä se asia selviää, ei millään muulla  ;)

Ja siksi kysyin lentokokemusta, sillä olen jostain näin ollut lukevinani, mutta saatan erehtyä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän se kummempaa motiivia vaadi meiltä vanhuksilta. Oon itse jämähtänyt kesätyöpaikkaan (vuodesta 1995) Finskille, joten ilmailu on muutenkin lähellä sydäntä kuin pelkän lentoharrastuksen puolesta. Tarkoituksena olisi saada itselleni se unelma työpaikka josta pienenä haaveilin, eikä minua kauheasti kiinnosta kuormata koneita vielä n.35 vuotta ennen eläkkeelle siirtymistä...

Jos ei opistoon pääse, pitää hakea jonnekkin muualle, vaikka puusepäksi. Ei se kai ikinä ole liian myöhäistä yrittää tavoitella haaveitaan, eihän elämässä muuten ole mitään järkeä!?! ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä itsekin "vanhuksena", 35, mietin kun vasta tänään pitkästä aikaa kävin täällä ja osui silmiin tämä ketju, että pitäisikö vielä hakea. Päätin kuitenkin etten, syistä että:

- Tämä ja huominen universumin huonoimpia päiviä alkaa järkätä lekurinaikaa.

- Mahikset päästä sisään tässä iässä jo minimaaliset.

- Työssä on puolia joiden takia se ei ehkä sovi pikkulapsiperheelliselle.

- Sen ylimääräisen kymppitonnin kaapiminen kasaan kun vaimo on vielä äitiyslomalla/hoitovapaalla pitkälle ensi vuoteen on turhan haasteellista.

Tuli kyllä haettua, joskus v 2000, silloiseen Finskin opistoon. Olisi ehkä silloin pitänyt hakea uudelleen, sillä pääsin kuitenkin siihen jatkokoe- ja haastatteluvaiheeseen jonne pääsee joku pari sataa. Eli mahikset päästä läpi olisivat olleet jonkinmoiset. Silloin muuten minulla oli, ja olisi varmasti vieläkin, lääkärintarkastuksessa yläpaine aika reilustikin koholla, mutta se ei kuitenkaan estänyt vielä mitään.

Tsemppiä kaikille hakijoille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kävin tuossa tänään tarkastuksissa ja hakemus lähti sitten pikakirjeenä, että varmasti ehtii perille  ;D

Nyt vaan odotellaan jännityksellä mitä tulee tapahtumaan.  ::) Koskas muuten nuo tulokset julkaistaan? Vaikka tuskinpa mun todistuksillani on tuonne asiaa  :( , mutta pakko vaan yrittää.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin kanssa paperit menemään rohkeasti vaikka pieni kutina on että ne hylätään heti kättelyssä. En nimittäin ole sitä kastia joka olisi opiskellut lukiossa.

Olen samaa mieltä että pakko vain yrittää.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen hakenut SIOon useamman kerran 7,5 keskiarvolla ja erittäin keskinkertaisella yo-todistuksella. Useimmiten tulee kättelyssä kiitos, mutta ei kiitos. Onpahan siellä kuitenkin piipahdettu testeissäkin, enkä ajatellut nytkään kirvestä kaivoon heittää, ennenkuin on mustaa valkoisella. Tsemppiä vaan kaikille anomuksensa laittaneille. Montaa meistä vielä onnistaa ja loput sitten taas yrittää ensikerralla ja paremmalla onnella..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kaikkien halukkaiden paperit ehtivät perille. Nyt sitten odotellaan lottokoneen pyörähtelyä parisen viikkoa ja katsotaan millaisia kuponkeja pistettiin vetämään =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin tuossa minäkin hakupaperit, nyt sitten odotellaan paperikarsinnan tuloksia...

Pystyykö joku kokeneempi sanomaan, minkä verran RUKin käyminen hyödyttää SIOon haettaessa verrattuna AUKiin? Olen nyt asepalvelusta ja jälki-AUKia suorittamassa, ja myös jälki-RUK olisi mahdollinen. Se kuitenkin sotkisi minulla edellisen koulun loppuun käymistä sen verran, että ajattelin olla hakematta reservinupseerikoulutukseen mikäli se nyt ei mikään ehdoton valttikortti ole Ilmailuopistoon pyrittäessä. Searchilla löysin forumilta juttua missä armeijan johtajakoulutusta suositettiin, mutta AUK/RUK suhteesta ei mainittu.. Ja aselaji on jalkaväki, että ei ainakaan mitään ilmavoimapisteitä ole tulossa  :P

Tsemppiä kaikille muillekin hakeneille, toivottavasti nähdään lokakuussa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin armeijan johtajakoulutuksesta ainakaan haittaa on. Onhan hakupapereissakin eritelty "asepalvelus-kohdassa" muutama sarake ko. koulutuksen saaneille. Itse valitsin armeija-aikoinani E-ajokortin AUK/RUK:in sijaan. Pidin sitä silloin järkevimpänä ratkaisuna, mutta muutaman kerran on jälkeenpäin käynyt mielessäni että olisiko sitä sittenkin pitänyt... Toivottavasti mahdollinen karsiutuminen ei ainakaan olisi siitä kiinni, mutta toisaalta lenteleehän tuolla taivaalla monia "rivi-miehiäkin", joten johtajakoulutus lienee ennemminkin etu kuin että miehistössä oleminen olisi karsiva tekijä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

lainaus tekstistä:

"33 on siis vanhin, minkä sinä tiedät. Minkähänlaisilla taustoilla noin iäkkäät hakee? Onko aina ilmailutausta vai kenties jotain muuta, kuten tutkintoa joltain muulta alalta & työkokemusta?"

Mä aloitin Pilot Factoryn kakkoskurssin muutamaa päivää ennen kuin täytin 36 (vuonna 1999). Kaikki sanoivat, että ei ole mitään jakoa löytää duunia. No, aloin lentämään 2000 yleisölentoja ja 2002 rahtia Caravanilla. Nyt on vuosi 2007 ja lennän pitkänmatkan liikennettä laajarunkokoneella ja kukaan ei kysy ikää tai paljonko on lentotunteja. Ja mulla on vielä 21 vuotta tätä ammattia jäljellä, joten minusta ei kannata paljon pohtia, jos ikää on alle 36, kannattaako lähteä alalle. Ehkä suurin vaikeus on siinä, että yhtiöissä ajatellaan, että iältään vanhempi perämies ei sovellu iältään nuoremman kapteenin pariksi. Erityisen paljon itsellä hämmennystä aiheutti se, että aikaisempaa koulutusta pidettiin jopa haittaavana tekijänä.

Kaikki on kiinni siitä, mitä haluat elämässäsi tehdä. Jos haluat tehdä tätä maailman 3. parhainta ammattia, niin ota ihmeessä askel siihen suuntaan. Vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla, kotimaassa ja ulkomailla. Ja työtilanne on tänään erinomaisen hyvä, mutta muista, että missään tapauksessa kaikille ei riitä töitä Suomessa, joten valmistaudu lähtemään hakemaan töitä mistä tahansa "rotankolosta" ja joskus täytyy myös asuakin samassa paikassa. Ja hyvin vahvalta näyttää myös se, että työtilanne vain kehittyy paremmaksi edelleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

lainaus tekstistä:

"33 on siis vanhin, minkä sinä tiedät. Minkähänlaisilla taustoilla noin iäkkäät hakee? Onko aina ilmailutausta vai kenties jotain muuta, kuten tutkintoa joltain muulta alalta & työkokemusta?"

Mä aloitin Pilot Factoryn kakkoskurssin muutamaa päivää ennen kuin täytin 36 (vuonna 1999). Kaikki sanoivat, että ei ole mitään jakoa löytää duunia. No, aloin lentämään 2000 yleisölentoja ja 2002 rahtia Caravanilla. Nyt on vuosi 2007 ja lennän pitkänmatkan liikennettä laajarunkokoneella ja kukaan ei kysy ikää tai paljonko on lentotunteja. Ja mulla on vielä 21 vuotta tätä ammattia jäljellä, joten minusta ei kannata paljon pohtia, jos ikää on alle 36, kannattaako lähteä alalle. Ehkä suurin vaikeus on siinä, että yhtiöissä ajatellaan, että iältään vanhempi perämies ei sovellu iältään nuoremman kapteenin pariksi. Erityisen paljon itsellä hämmennystä aiheutti se, että aikaisempaa koulutusta pidettiin jopa haittaavana tekijänä.

Kaikki on kiinni siitä, mitä haluat elämässäsi tehdä. Jos haluat tehdä tätä maailman 3. parhainta ammattia, niin ota ihmeessä askel siihen suuntaan. Vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla, kotimaassa ja ulkomailla. Ja työtilanne on tänään erinomaisen hyvä, mutta muista, että missään tapauksessa kaikille ei riitä töitä Suomessa, joten valmistaudu lähtemään hakemaan töitä mistä tahansa "rotankolosta" ja joskus täytyy myös asuakin samassa paikassa. Ja hyvin vahvalta näyttää myös se, että työtilanne vain kehittyy paremmaksi edelleen.

Kiitos näistä sanoista. Nyt kun vielä joku kertoo, että mistä se 90 000 euroa Patrian tms. opiston kurssille revitään niin varmasti lähden. Se on tässä se suuri ongelma. Joo, pankistahan sitä saa, mutta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos näistä sanoista. Nyt kun vielä joku kertoo, että mistä se 90 000 euroa Patrian tms. opiston kurssille revitään niin varmasti lähden. Se on tässä se suuri ongelma. Joo, pankistahan sitä saa, mutta...

Asiasta kukkaruukkuihin, satutkohan sinä olemaan se samainen Joel Kajas joka opiskeli joskus oikiksessa ja jonka kanssa oli ilo tehdä töitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa harkita myös modulaarista koulutusmuotoa tai mennä ulkomaille opiskelemaan. Modulaarisesti koulutukselle alusta loppuun tulee kaikkine kuluineen n. 60 000€ ja ulkomailla integroituja koulutuksia on varmaankin samaan hintaan. Modulaarisen koulutuksen ohella esim. työnteko on mahdollista :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs Amerikan ihmemaan paperit toimivat Euroopassa, vaatinevat jonkinlaisen kääntämisen ilmeisestikin? Löytyi muutama ~50k$ koulu Jenkkilästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kauanko koulutuksen hankkiminen näin kestäisi?

Riippuu kuinka ahkera olet ;)

Esim. PPL:n suorittaminen 4-12kk, riippuen missä suoritat. Sen jälkeen voit tilata ATPL-etäteoriat tai osallistua teoriakurssille ns. luokkaopetuksena. ATPL-teoriat menee nopeimmilta 6-8kk (distance learning). Kelpuutuksiin(ME+IR ja MCC) ja CPL-lentoihin  pitää varata sellainen 1-2kk.

Jos opiskelee työn ohessa, varaisin aikaa sellaiset 1,5-2 vuotta. Riippuu ihan ajankäytöstä ja motivaatiosta(jota varmaankin löytyy ;)). Kiirettä ei kannata kuitenkaan pitää, siitä kärsit vain itse. Modulaarinen muoto vaatii enemmän itsekuria varsinkin jos lukee etäteorioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tee töitä. Kyllähän tuommoisen lainankin saa jouhevasti maksettua pois, sitten kun pääsee lentäjän pallille.

Kyllä varmasti joo, helposti  :laugh: Tohon päälle vielä asuntolaina, mahdollinen autolaina niin siinä sitä töitä tehdään noin 30 vuotta niin ehkä ollaan sujut. Haaveet kannattaa toteuttaa mutta järjellä varustettuna. Itse suhtaudun kohtuu skeptisesti tollaisiin summiin mikäli pappa inte betalar ja täytyy ottaa 100% laina takauksilla, sad but true  :-\ Uskon vahvasti, että kyseisiin koulutuksiin hakeutuvat varakkaista perheistä olevat tai erittäin kylmähermoiset henkilöt, keitä ei lainasummat ja tulevaisuus ei pahemmin pelota.

Mutta toisaalta, kysehän on vaan rahasta haaveen toteuttamiseen ;) Ei siihen kuole jos et lainaa miltään epäilyttäviltä tahoilta  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoinkin nimenomaan jouhevasti, enkä puhunut kestosta mitään.

Omissa suunnitelmissa olisi joskus vielä tulla liikennelentäjäksi, mutta lainaa en aio ottaa jo periaatteideni takia. Siihen asti teen tulevaisuudessa leko-hommia kunnes rahat on tienattu.

Niin no pelkkiä leko-hommia tekemällä saatkin paiskia töitä oikein urakalla.  ;) Jos oletetaan, että saat palkkaa vaikkapa 2000€/kk ja siitä jää säästöön kuukaudessa vaikka 800€, niin saat tehdä töitä noin seitsemän vuotta ennen kuin kykenet koulutuksen maksamaan. Minä uskon kyllä vahvasti, että omakustanteisesti ilman lainaa lentäjäksi on erittäin hankalaa päästä. Ellet sitten myy vanhempiesi taloa yms.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi sitä lainan määrää niin kovasti pelätään. Ollaanhan siinä toteuttamassa omaa unelmaa ja uskon että tällainen sijoitus kannattaa. Joskus tulevaisuudessa se laina on maksettu kuitenkin sitten pois. Ja jos liikelentäjäksi pääsee niin uskon että palkat on sen verran kohtalaiset takaisinmaksua ajatellen. Rohkeasti vain yrittää.  :thmbup:

Mutta on se naapurin talo kyllä ihan asiallinen vaihtoehto.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se aika ankeaa ajatella, että aika kitsaasti saa elellä pari ekaa vuotta  :P

Varsinkin jos FC olisi työnantaja.......

Jep ja asiassa pitää sekin ottaa huomioon, että valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuuksia koko lainaan käsirahaosuuden tai takaajien puuttuessa  :-\ Suomessa ei oikein sisäistetä tällaista kansainvälistä koulutusmallia, että rahalla saa ja autolla pääsee.. Jenkeissä parturi-kampaajan koulutuskin maksaa varmaan saman verran kuin meillä yksityisten ammattilentäjäkoulutukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään