Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2007 On siinä moottorilla kokoa. http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=759806302&context=pool-85683946@N00&size=o Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2007 On siinä moottorilla kokoa. http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=759806302&context=pool-85683946@N00&size=o Muistanko nyt aivan väärin, mutta eikös jossakin puhuttu joskus tuon moottorin suuaukon "kehän" yksiosaistamisesta? ??? Tuossa nyt näyttäisi olevan peräti neljään osaan lohkottu. Oliko se sitten leiri A joka tätä suunnitteli? Mm. melua alentava vaikutus... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 B787 ensimmäinen lento on siirretty kuukaudella syyskuun lopulle. businessweek Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 B787 ensimmäinen lento on siirretty kuukaudella syyskuun lopulle. businessweek The slight delay remains within the window management has said would be consistent with the first 787 delivery to All Nippon Airways in May, 2008. Toivotaan että kaikki menee ns. putkeen ensitoimituksen aikataulun suhteen. Sen onnistuminen olisi varsin historiallinen saavutus tällaisen kokonaan uuden laajarunkoisen kohdalla. ANA:sta puheenollen, oli juttua alan lehdissä siitä, että ANA osaa vaatia kaikenlaisia parannuksia, joiden avulla matkustusmukavuus saadaan ennenkokemattomalle tasolle. Esim. B777:n wc-pöntön kannen palautuminen ala-asentoon on korjattu kesken kaiken sellaiseksi, että kansi ei laskeudu "paukahtaen", so. liian nopeasti, niin kuin se aiemmin teki, vaan pehmeän äänettömästi, kiitos siihen lisätyn hydraulisen vaimentimen. B787:an ANA vaati "pissapojat" tuulilasiin, siten että kentällä tuulilasi voidaan pestä pilottien toimesta, ilman että paikalle tarvitsee ajaa nostolavaa, jolta sitten pestään tuulilasi puhtaaksi. Säästää OPEX:ssa ja lyhentää omalta osaltaan kääntöaikaa kentällä. ANA:n B787:oissa tulee myös olemaan wc-istuimessa ne tavalliset japanilaisissa hotelleissa ja ravintoloissa meitä länsimaalaisia usein ihmetyttäneet "alapesumahdollisuudet". Sama systeemi tullaan ottamaan käyttöön myös JAL:n koneissa, ettei suotta mene kilpailuvaltti kilpailijalle. Kiitos ANA:n vaatimusten, tämäkin feature on nyt osa B787:n "varustekatalogia". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Esim. B777:n wc-pöntön kannen palautuminen ala-asentoon on korjattu kesken kaiken sellaiseksi, että kansi ei laskeudu "paukahtaen", so. liian nopeasti, niin kuin se aiemmin teki, vaan pehmeän äänettömästi, kiitos siihen lisätyn hydraulisen vaimentimen. B787:an ANA vaati "pissapojat" tuulilasiin, siten että kentällä tuulilasi voidaan pestä pilottien toimesta, ilman että paikalle tarvitsee ajaa nostolavaa, jolta sitten pestään tuulilasi puhtaaksi. Säästää OPEX:ssa ja lyhentää omalta osaltaan kääntöaikaa kentällä. ANA:n B787:oissa tulee myös olemaan wc-istuimessa ne tavalliset japanilaisissa hotelleissa ja ravintoloissa meitä länsimaalaisia usein ihmetyttäneet "alapesumahdollisuudet". Sama systeemi tullaan ottamaan käyttöön myös JAL:n koneissa, ettei suotta mene kilpailuvaltti kilpailijalle. Kiitos ANA:n vaatimusten, tämäkin feature on nyt osa B787:n "varustekatalogia". Hitto kun repesin totaalisesti kun tuon luin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Hitto kun repesin totaalisesti kun tuon luin Kyllä se minuakin hymyilytti, mutta kaikesta huolimatta tuo edellä kerrottu on täyttä totta. Lisäksi se kertoo omalla tavallaan varmaan myös kulttuurien välisistä eroista. Ainakin me kaikki Japanissa enemmän matkailleet saatamme jopa ymmärtää nuo "WC-vaatimukset" ja niiden takana olevan logiikan. Tuo pissapoika-asia on taas kenen tahansa ymmärrettävissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Kyllä se minuakin hymyilytti, mutta kaikesta huolimatta tuo edellä kerrottu on täyttä totta. Lisäksi se kertoo omalla tavallaan varmaan myös kulttuurien välisistä eroista. Ainakin me kaikki Japanissa enemmän matkailleet saatamme jopa ymmärtää nuo "WC-vaatimukset" ja niiden takana olevan logiikan. Pitänee siis joskus sielläkin kävästä jotta sen maan kulttuuria ymmärtäisi paremmin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Boeing joutuu satsaamaan B787n kehittämiseen vähintään 300 miljoonaa USD lisää pitääkseen koneen aikataulussa. Koneen R&D-kulut ovat nyt 3.7 miljardia USD. Kone on edelleen 1-2 % ylipainoinen. aviation week Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2007 Pitänee siis joskus sielläkin kävästä jotta sen maan kulttuuria ymmärtäisi paremmin Ei taida ihan käväisy riittää, on he vaan sen verran erilaista porukkaa. Jotta heitä ihan oikeasti ymmärtäisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2007 Ei taida ihan käväisy riittää, on he vaan sen verran erilaista porukkaa. Jotta heitä ihan oikeasti ymmärtäisi. Pitää siis hommata JAL:n tai ANA:n valikoimassa olevia halpis lippuja turisteille paljon ja reissata nipponin maata kuukauden päivät, jos sillon olis jo tämä dreamliner liikenteessä niin pääsis sitäkin testaamaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2007 Boeing 787 ensilento on siirtynyt lokakuulle. http://seattlepi.nwsource.com/business/327093_dreamliner10.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Taitaa Bojon pojilla olla Timelinit punaisella. Jos jotain niin kuin markkinoinnista ymmärtää niin kone olisi ollut valmiiksi maalattu ja teipattu; jos niin kuin "katu uskottavuutta" haettaisiin. Mikäköhän on häkkyrän paino veikkaisin että tämä on vain katselu kappale. Väkisin on saatu eka proto valmiiksi. Ei niin huonosti kirjoitettu http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Boeingin+uusin+Dreamliner-mallin+ensilento+on+vaarassa+my%C3%B6h%C3%A4sty%C3%A4/1135229927178 Boeing esitteli uutuutensa ensi kertaa julkisesti viime kuun 7. päivänä eli amerikkalaisittain 07/08/07 kotiluolassaan Seattlessa. Tuhansien kutsuvieraiden eteen rullattiin kone, joka oli pahasti puolivalmis. Koko ohjaamo puuttui, samoin iso osa muista järjestelmistä. Alihankkijoiden toimittamat osat olivat puolivalmisteita, joiden loppuun saattaminen on edellyttänyt paljon työtä. Yleismaailmallisen niittipulan vuoksi kone oli kasattu miltei sananmukaisesti klemmareilla. Boeingin johto jännitti omien juhlapuheidensa lisäksi varmasti myös sitä, pysyykö prototyyppi yleensä koossa seremonian ajan. Kun vieraat olivat lähteneet, kone purettiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2007 Hups, sehän olisikin ollut paukku, kun lehdistötilaisuudessa olisivat klemmarit irronneet.. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 Lisää varoituksia siitä, että 787-projekti uhkaa viivästyä: http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2003863394_boeing01.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2007 Tällä kertaa Seattlessa arvellaan, että 787:n ensilento voi siirtyä marraskuun puolelle. Kuulemma on käynyt sellainen käpy, että kun tilapäisiä kiinnittimiä/niittejä poistettiin jotta ne voitaisiin korvata varsinaisilla ilmailukäyttöön tarkoitetuilla kiinnittimillä, niin koneen rakenteisiin tuli vaurioita. Yksi blogi väittää, että tilapäiset kiinnittimet olivat rautakaupasta ostettua tavaraa ja tehtaalla on vaikeuksia paikallistaa niitä tilapäisiä niittejä aitojen joukosta... Tänään aamulla - sikäläistä aikaa - Boeing pitää tiedotustilaisuuden. Katsotaan, mitä herrat kertovat aikataulujen pitävyydestä. http://seattlepi.nwsource.com/business/330303_dreamliner05.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2007 Webcast-lähetys Boeingin tiedotustilaisuudesta alkaa kaiketi klo 17 Suomen aikaa, jos Dreamlinerin tulevaisuus kiinnostaa: http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?p=irol-eventDetails&c=85482&eventID=1634026 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2007 Airfix lentää Bojon haaveiden mukaan ensimmäisen kerran marraskuun puolivälin ja joulukuun puolivälin välillä. Ylipaino on yhä haaste. Boeing uskoo että ensimmäinen asiakastoimitus on yhä aikataulussa. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2007 Näin pro-boeing kommenttien vastapainoksi: Hassua kun vielä muutama viikko sitten hirmuinen hehkutus kuinka Boeing pysyy aikataulussa ja kuinka on hieno kone, millonkohan lentää; rollout seremonian jälkeen kone palasiksi. Rolloutin A380 sentään lensi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2007 Sattuiko kukaan näkemään/kuulemaan oliko tuossa kello 17:00 lähetyksessä lisäinformaatiota asian tiimoilta...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2007 Kuten tuolla ylempänä on mainittu, ensilento tapahtuu Boeingin tämän hetken kaavailujen mukaan marraskuun puolenvälin/joulukuun puolenvälin haarukassa. Siis nyt on myönnetty, että ensilento tapahtuu myöhemmin kuin mitä alunperin suunniteltiin. Boeing toivoo kuitenkin, että tiukentamalla koelentojen aikatauluja entisestään ensimmäisen koneen toimitus asiakkaalle toukokuussa 2008 on edelleen mahdollista. Koelento-ohjelma on vedetty äärimmäisen tiukalle eikä mahdollisiin "yllätyksiin" ole enää juurikaan varaa ilman, että ensimmäisen koneen toimitus myöhästyy. Seuraava virallinen tietotustilaisuus lienee lokakuun puolella. Tässä tuon konferenssipuhelun/tiedotustilöaisuuden tärkeimmät kohdat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2007 Tässä vielä eilisen tilaisuuden anti alkuperäiskielellä: http://www.kansas.com/107/story/166971.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 13, 2007 Syy Dreamlinerin ensilennon myöhästymiseen on Boeingin johtajan Jim McNerneyn mukaan, että alihankkija ei ole pystynyt toimittamaan riittävästi alumiini- ja titaanipultteja kokonpanoa varten. the australian Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2007 Boeingin entinen, potkut saanut Phantom Works-suunnitteluinsinööri väittää, että 787:n komposiittirakenne on epäturvallinen eikä törmäyksenkestoa eikä myöskään tulipaloriskejä ole tutkittu tarpeeksi. Boeing luonnollisesti kiistää väitteet jyrkästi. Insinööri väittää muunmuassa, että 787:n tehdessä pakkolaskun muovirunko ei kutistu kokoon vähentäen törmäysenergiaa (kuten alumiinirunko), muovi voi hajota vaarallisiksi säleiksi, sekä myös, että materiaalin syttyessä tuleen syntyy enemmän myrkyllisiä kaasuja ja lisäksi ilmassa leijuvia pieniä muovipartikkeleja, joiden hengittäminen on hengenvaarallista. Insinööri väittää, että turvallisuuden takaamiseksi tarvittaisiin vuosien lisäkehitystyö eikä FAA:n pitäisi antaa koneelle tyyppihyväksyntää. Melko sensaatiomaisia väitteitä siis, ja niitä ruoditaan lisää tämäniltaisessa televisio-ohjelmassa. Seattle Times: http://seattletimes.nwsource.com/html/boeingaerospace/2003889663_boeing180.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2007 FAA:n B787-tyyppihyväksynnästä vastaava projektijohtaja kertoo koelento-ohjelmasta, joka alkanee tammikuussa (edellyttäen, että lisää ongelmia ei tule niitti/kiinnikepulan ja ohjelmistoviivästyksen päälle) ja myös 787:n paloturvallisuusasioista, törmäyksenkestosta ja salamaniskukestosta kolmesivuisessa artikkelissa: http://seattle.bizjournals.com/seattle/stories/2007/09/24/story2.html?b=1190606400%5E1523876 Otsikko kertoo tämänhetkisen tilanteen, eli siis ensilennon viivästyminen kiristää koelentojen aikataulua ja saattaa viivästyttää myös tyyppihyväksyntää ja siten koneen toimituksia asiakkaille. FAA on värvännyt 7 omaa koelentäjää kyseistä koelento-ohjelmaa varten lentämään kaikkein kriittisimmät testit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2007 Kuulostaa kyllä minusta hieman huolestuttavalta jos koelentojen kanssa halutaan näinkin kovasti kiirehtiä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla