Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

 

Muistanko nyt aivan väärin, mutta eikös jossakin puhuttu joskus tuon moottorin suuaukon "kehän" yksiosaistamisesta? ??? Tuossa nyt näyttäisi olevan peräti neljään osaan lohkottu. Oliko se sitten leiri A joka tätä suunnitteli? Mm. melua alentava vaikutus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B787 ensimmäinen lento on siirretty kuukaudella syyskuun lopulle.

 

businessweek

 

The slight delay remains within the window management has said would be consistent with the first 787 delivery to All Nippon Airways in May, 2008.

 

Toivotaan että kaikki menee ns. putkeen ensitoimituksen aikataulun suhteen. Sen onnistuminen olisi varsin historiallinen saavutus tällaisen kokonaan uuden laajarunkoisen kohdalla.

 

ANA:sta puheenollen, oli juttua alan lehdissä siitä, että ANA osaa vaatia kaikenlaisia parannuksia, joiden avulla matkustusmukavuus saadaan ennenkokemattomalle tasolle.

Esim. B777:n wc-pöntön kannen palautuminen ala-asentoon on korjattu kesken kaiken sellaiseksi, että kansi ei laskeudu "paukahtaen", so. liian nopeasti, niin kuin se aiemmin teki, vaan pehmeän äänettömästi, kiitos siihen lisätyn hydraulisen vaimentimen.

 

B787:an ANA vaati "pissapojat" tuulilasiin, siten että kentällä tuulilasi voidaan pestä pilottien toimesta, ilman että paikalle tarvitsee ajaa nostolavaa, jolta sitten pestään tuulilasi puhtaaksi. Säästää OPEX:ssa ja lyhentää omalta osaltaan kääntöaikaa kentällä.

 

ANA:n B787:oissa tulee myös olemaan wc-istuimessa ne tavalliset japanilaisissa hotelleissa ja ravintoloissa meitä länsimaalaisia usein ihmetyttäneet "alapesumahdollisuudet". Sama systeemi tullaan ottamaan käyttöön myös JAL:n koneissa, ettei suotta mene kilpailuvaltti kilpailijalle.

Kiitos ANA:n vaatimusten, tämäkin feature on nyt osa B787:n "varustekatalogia".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. B777:n wc-pöntön kannen palautuminen ala-asentoon on korjattu kesken kaiken sellaiseksi, että kansi ei laskeudu "paukahtaen", so. liian nopeasti, niin kuin se aiemmin teki, vaan pehmeän äänettömästi, kiitos siihen lisätyn hydraulisen vaimentimen.

 

B787:an ANA vaati "pissapojat" tuulilasiin, siten että kentällä tuulilasi voidaan pestä pilottien toimesta, ilman että paikalle tarvitsee ajaa nostolavaa, jolta sitten pestään tuulilasi puhtaaksi. Säästää OPEX:ssa ja lyhentää omalta osaltaan kääntöaikaa kentällä.

 

ANA:n B787:oissa tulee myös olemaan wc-istuimessa ne tavalliset japanilaisissa hotelleissa ja ravintoloissa meitä länsimaalaisia usein ihmetyttäneet "alapesumahdollisuudet". Sama systeemi tullaan ottamaan käyttöön myös JAL:n koneissa, ettei suotta mene kilpailuvaltti kilpailijalle.

Kiitos ANA:n vaatimusten, tämäkin feature on nyt osa B787:n "varustekatalogia".

 

 

Hitto kun repesin totaalisesti kun tuon luin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hitto kun repesin totaalisesti kun tuon luin :D

Kyllä se minuakin hymyilytti, mutta kaikesta huolimatta tuo edellä kerrottu on täyttä totta.

Lisäksi se kertoo omalla tavallaan varmaan myös kulttuurien välisistä eroista. Ainakin me kaikki Japanissa enemmän matkailleet saatamme jopa ymmärtää nuo "WC-vaatimukset" ja niiden takana olevan logiikan.

 

Tuo pissapoika-asia on taas kenen tahansa ymmärrettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se minuakin hymyilytti, mutta kaikesta huolimatta tuo edellä kerrottu on täyttä totta.

Lisäksi se kertoo omalla tavallaan varmaan myös kulttuurien välisistä eroista. Ainakin me kaikki Japanissa enemmän matkailleet saatamme jopa ymmärtää nuo "WC-vaatimukset" ja niiden takana olevan logiikan.

 

Pitänee siis joskus sielläkin kävästä jotta sen maan kulttuuria ymmärtäisi paremmin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing joutuu satsaamaan B787n kehittämiseen vähintään 300 miljoonaa USD lisää pitääkseen koneen aikataulussa. Koneen R&D-kulut ovat nyt 3.7 miljardia USD. Kone on edelleen 1-2 % ylipainoinen.

 

aviation week

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitänee siis joskus sielläkin kävästä jotta sen maan kulttuuria ymmärtäisi paremmin :D

 

Ei taida ihan käväisy riittää, on he vaan sen verran erilaista porukkaa. Jotta heitä ihan oikeasti ymmärtäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida ihan käväisy riittää, on he vaan sen verran erilaista porukkaa. Jotta heitä ihan oikeasti ymmärtäisi.

Pitää siis hommata JAL:n tai ANA:n valikoimassa olevia halpis lippuja turisteille paljon ja reissata nipponin maata kuukauden päivät, jos sillon olis jo tämä dreamliner liikenteessä niin pääsis sitäkin testaamaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa Bojon pojilla olla Timelinit  punaisella. Jos jotain niin kuin markkinoinnista ymmärtää niin kone olisi ollut valmiiksi maalattu ja teipattu; jos niin kuin "katu uskottavuutta" haettaisiin. Mikäköhän on häkkyrän paino veikkaisin että tämä on vain katselu kappale. Väkisin on saatu eka proto valmiiksi.  :thmbdn:

 

Ei niin huonosti kirjoitettu

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Boeingin+uusin+Dreamliner-mallin+ensilento+on+vaarassa+my%C3%B6h%C3%A4sty%C3%A4/1135229927178

 

Boeing esitteli uutuutensa ensi kertaa julkisesti viime kuun 7. päivänä eli amerikkalaisittain 07/08/07 kotiluolassaan Seattlessa. Tuhansien kutsuvieraiden eteen rullattiin kone, joka oli pahasti puolivalmis. Koko ohjaamo puuttui, samoin iso osa muista järjestelmistä.

 

Alihankkijoiden toimittamat osat olivat puolivalmisteita, joiden loppuun saattaminen on edellyttänyt paljon työtä. Yleismaailmallisen niittipulan vuoksi kone oli kasattu miltei sananmukaisesti klemmareilla. Boeingin johto jännitti omien juhlapuheidensa lisäksi varmasti myös sitä, pysyykö prototyyppi yleensä koossa seremonian ajan. Kun vieraat olivat lähteneet, kone purettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hups,

 

sehän olisikin ollut paukku, kun lehdistötilaisuudessa olisivat klemmarit irronneet..

 

-Jukka :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa Seattlessa arvellaan, että 787:n ensilento voi siirtyä marraskuun puolelle.

 

Kuulemma on käynyt sellainen käpy, että kun tilapäisiä kiinnittimiä/niittejä poistettiin jotta ne voitaisiin korvata varsinaisilla ilmailukäyttöön tarkoitetuilla kiinnittimillä, niin koneen rakenteisiin tuli vaurioita.

 

Yksi blogi väittää, että tilapäiset kiinnittimet olivat rautakaupasta ostettua tavaraa  :-\ ja tehtaalla on vaikeuksia paikallistaa niitä tilapäisiä niittejä aitojen joukosta...

 

Tänään aamulla  - sikäläistä aikaa -  Boeing pitää tiedotustilaisuuden. Katsotaan, mitä herrat kertovat aikataulujen pitävyydestä.

 

http://seattlepi.nwsource.com/business/330303_dreamliner05.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airfix lentää Bojon haaveiden mukaan ensimmäisen kerran marraskuun puolivälin ja joulukuun puolivälin välillä. Ylipaino on yhä haaste. Boeing uskoo että ensimmäinen asiakastoimitus on yhä aikataulussa.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin pro-boeing kommenttien vastapainoksi:

 

Hassua kun vielä muutama viikko sitten hirmuinen hehkutus kuinka Boeing pysyy aikataulussa ja kuinka on hieno kone, millonkohan lentää; rollout seremonian jälkeen kone palasiksi. :P

 

Rolloutin A380 sentään lensi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuiko kukaan näkemään/kuulemaan oliko tuossa kello 17:00 lähetyksessä lisäinformaatiota asian tiimoilta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuolla ylempänä on mainittu, ensilento tapahtuu Boeingin tämän hetken kaavailujen mukaan marraskuun puolenvälin/joulukuun puolenvälin haarukassa.

 

Siis nyt on myönnetty, että ensilento tapahtuu myöhemmin kuin mitä alunperin suunniteltiin.

 

Boeing toivoo kuitenkin, että tiukentamalla koelentojen aikatauluja entisestään ensimmäisen koneen toimitus asiakkaalle toukokuussa 2008 on edelleen mahdollista.

 

Koelento-ohjelma on vedetty äärimmäisen tiukalle eikä mahdollisiin "yllätyksiin" ole enää juurikaan varaa ilman, että ensimmäisen koneen toimitus myöhästyy.

 

Seuraava virallinen tietotustilaisuus lienee lokakuun puolella.

 

Tässä tuon konferenssipuhelun/tiedotustilöaisuuden tärkeimmät kohdat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syy Dreamlinerin ensilennon myöhästymiseen on Boeingin johtajan Jim McNerneyn mukaan, että alihankkija ei ole pystynyt toimittamaan riittävästi alumiini- ja titaanipultteja kokonpanoa varten.

 

the australian

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin entinen, potkut saanut Phantom Works-suunnitteluinsinööri väittää, että 787:n komposiittirakenne on epäturvallinen eikä törmäyksenkestoa eikä myöskään tulipaloriskejä ole tutkittu tarpeeksi.

 

Boeing luonnollisesti kiistää väitteet jyrkästi.

 

Insinööri väittää muunmuassa, että 787:n tehdessä pakkolaskun muovirunko ei kutistu kokoon vähentäen törmäysenergiaa (kuten alumiinirunko), muovi voi hajota vaarallisiksi säleiksi, sekä myös, että materiaalin syttyessä tuleen syntyy enemmän myrkyllisiä kaasuja ja lisäksi ilmassa leijuvia pieniä muovipartikkeleja, joiden hengittäminen on hengenvaarallista.

 

Insinööri väittää, että turvallisuuden takaamiseksi tarvittaisiin vuosien lisäkehitystyö eikä FAA:n pitäisi antaa koneelle tyyppihyväksyntää. Melko sensaatiomaisia väitteitä siis, ja niitä ruoditaan lisää tämäniltaisessa televisio-ohjelmassa.

 

Seattle Times:

 

http://seattletimes.nwsource.com/html/boeingaerospace/2003889663_boeing180.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA:n B787-tyyppihyväksynnästä vastaava projektijohtaja kertoo koelento-ohjelmasta, joka alkanee tammikuussa (edellyttäen, että lisää ongelmia ei tule niitti/kiinnikepulan ja ohjelmistoviivästyksen päälle) ja myös 787:n paloturvallisuusasioista, törmäyksenkestosta ja salamaniskukestosta kolmesivuisessa artikkelissa:

 

http://seattle.bizjournals.com/seattle/stories/2007/09/24/story2.html?b=1190606400%5E1523876

 

Otsikko kertoo tämänhetkisen tilanteen, eli siis ensilennon viivästyminen kiristää koelentojen aikataulua ja saattaa viivästyttää myös tyyppihyväksyntää ja siten koneen toimituksia asiakkaille.

 

FAA on värvännyt 7 omaa koelentäjää kyseistä koelento-ohjelmaa varten lentämään kaikkein kriittisimmät testit.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään