Kirjoitettu Syyskuu 21, 2007 Tähän asti seattlelaiset ovat olleet niin polleaa poikaa, että yhä suuremmalla mielenkiinnolla seuraan tämän projektin lipsumista alkuperäisistä tavoitteistaan. Tosin A380:n matkustamon arvosteleminen "liian hiljaiseksi" haiskahti jo siltä, ettei rapakon takanakaan kaikki ole aivan reilassa. Toivottavasti yhtiön pikkupäälliköt eivät saa päähänsä taistella uusia ideoita läpi vaikka väkisin, jos käytäntö sattuisi paljastamaan niissä ennakoimattomia puutteita tai peräti vaaratekijöitä. Proton niittien kanssa jo kusivat juosten. Mutta tuskinpa ihmiset siellä niin hulluja ovat kuin lehti väittää, siis että: he has little doubt that Boeing, or the FAA, will allow a substandard aircraft to be certified... Varmaankin olisi pitänyt kirjoittaa: He much doubts that Boeing or the FAA would (ever) allow a substandard aircraft to be certified... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2007 FAA vastaa entisen Boeing-insinöörin väitteisiin ja vakuuttaa, että 787:n törmäyksenkesto ja paloturvallisuus varmistetaan riittävillä testeillä ja tietokonesimulaatioilla: http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2003917025_webboeing01.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2007 Myöhästyykö Dreamlinerin toimitus ensimmäiselle asiakkaalle? Lehman Brothersin analyytikko arvioi toimituksen viivästyvän 4 - 6 kuukautta, ja epäilee, että Boeingin myöhemmätkin toimitukset jäävät jälkeen aikataulustaan. Boeingin osakekurssi on hienoisessa laskussa. 787:n "flight control software", eli ohjelmisto millä koneen järjestelmät pyörivät, on yksi pullonkaula niitti/kiinnitinongelman lisäksi. Sitä luulisi, että tässä vaiheessa, kun koneen olisi alkuperäisten suunnitelmien mukaan jo pitänyt tehdä ensilentonsa, ohjelmisto olisi valmiina, mutta toimittaja Honeywell on jostain syystä myöhässä ohjelmistotoimituksissaan. http://seattlepi.nwsource.com/business/334520_planeorders06.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2007 Jos uskoo lujasti siihen, että Boeing pystyy toimittamaan ensimmäisen 787:n asiakkaalle luvatussa aikataulussa, niin nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä rahaa. Käymällä seuraavassa uutisessa mainitulla "vedonlyöntisivustolla" nyt voisi ostaa 30 centillä "osakkeita", joista maksetaan 1 dollari jos ANA saa ensimmäisen koneen ajoissa. Toisaalta, ellei toimitus onnistu, osakkeista ei saa penniäkään. http://blog.seattlepi.nwsource.com/aerospace/archives/122986.asp Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2007 7late7 myöhästyy puoli vuotta: http://money.cnn.com/news/newsfeeds/articles/apwire/84ac5a6e67c7d627f1d045ed890e3d4a.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2007 Jep, hukkaan olisi menneet vedonlyöntirahat... Boeingin kootut selitykset voi halutessaan kuunnella netistä livenä. Webcast-lähetys alkaa 1:30 p.m. ET, eli kaiketi klo 20:30 Suomen aikaa: http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?p=irol-eventDetails&c=85482&eventID=1667937 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2007 Mielenkiintoista tässä on mm. se, että vielä maanantaina (eli 2 päivää sitten) Boeing väitti, ettei toimitus viivästy: http://www.msnbc.msn.com/id/21191501/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2007 Mielenkiintoista tässä on mm. se, että vielä maanantaina (eli 2 päivää sitten) Boeing väitti, ettei toimitus viivästy: http://www.msnbc.msn.com/id/21191501/ Näin se pörssiyhtiön tiedottaminen käytännössä sitten menee eli spekulointia ei harrasteta. Vain valmiista asioista tiedotetaan ja kaikille tahoille samanaikaisesti. Kiinnostavaa on ettei myöhästymisellä ole välitöntä tulosvaikutusta - myöhästyminen siis sujuu asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa hyvässä yhteistyössä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 Qantas aikoo hakea korvauksia Boeingilta Dreamlinerin myöhästymisestä. Yhtiö on tilannut 65 B787, lisäksi sillä on 20 optiota ja 30 osto-oikeutta. the australian Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 On saanut Boeingin markkinointiväki pistää parastaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 Kiinnostavaa on ettei myöhästymisellä ole välitöntä tulosvaikutusta - myöhästyminen siis sujuu asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa hyvässä yhteistyössä? Kukaan ei ollut yllättynyt siitä että se myöhästyy? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 Kukaan ei ollut yllättynyt siitä että se myöhästyy? A.netissä ainakin parikymmentä jenkkiä oli erittäin pettyneitä ja shokissa :D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 7late7 No jos toi puoli vuotta on "late", niin olkoon sitten kaksi vuotta "A380-very late-800" ja kolme vuotta "A350-from here to eternity-900". Myönnän kyllä että tämä on ikävä takaisku, mutta pysyn silti Boeing-leirissä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 Alla oleva on aika mielenkiintoisesti kirjoitettu: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Boeingin+787+my%C3%B6h%C3%A4styy+vakuutteluista+huolimatta/1135230968327 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 No jos toi puoli vuotta on "late", niin olkoon sitten kaksi vuotta "A380-very late-800" ja kolme vuotta "A350-from here to eternity-900". Myönnän kyllä että tämä on ikävä takaisku, mutta pysyn silti Boeing-leirissä Eiköhän odotella aluksi ensilentoa ja katsotaan sitten lisää delaytä Edit: Nyt alkaa pikku hiljaa tulemaan vastauksia miksi flightblogger vaiennettiin. Edit2: Eikö A380:n pitänyt lentää v. 2005 eikä 2004? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 Edit2: Eikö A380:n pitänyt lentää v. 2005 eikä 2004? Tarkoitin suunnitellusta kaupallisesta käyttöön otosta myöhästymistä niinkuin tuossa Boeingin tapauksessakin on uutisoitu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2007 A380 on kaksi vuotta myöhässä toimituksissa asiakkaille. Hesarin jutussa on yksi vähemmän tärkeä asiavirhe: Potkut saanut insinööri Vince Weldon ei ollut Dan Ratherin haastateltavana "60 minutes"-ohjelmassa. Dan Rather sai 60 minutes/CBS:ltä kenkää. Ohjelma, missä insinöörin väitteet 787:stä esitettiin, oli HDNet-kaapeli- ja satelliittikanavalla näkyvä "Dan Rather Reports", ja katsojamäärä paljon pienempi kuin prime time networkin, CBS:n. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2007 Citigroupin analyytikko on arvioinut 7late7:n myöhästymisen venyvän yhdeksään kuukauteen: "- Luvassa on lisää huonoja uutisia. Dreamliner-toimitusten piti alkaa toukokuussa 2008, mutta se ei ollut realistinen lupaus ja uskomme, että toimitukset myöhästyvät enemmän kuin ilmoitetut puoli vuotta, Shapiro kommentoi. Shapiron mukaan myöhästyminen voi venyä ainakin yhdeksään kuukauteen. Näin niiden toimitukset alkaisivat vasta vuoden 2009 alussa. " Kauppalehti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2007 Analyytikkopiireissä on nyt pessimismi näköjään muodissa: http://www.kansas.com/101/story/199581.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2007 Analyytikkopiireissä on nyt pessimismi näköjään muodissa: Sitä kutsutaan realismiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Olikin odotettavaa, etta henkilovaihdoksitta tasta ei selvita: Boeing Names Shanahan to Lead 787 Program, Bair to Lead Business Strategy and Marketing SEATTLE, Oct. 16, 2007 -- Boeing Commercial Airplanes President and CEO Scott Carson today named Pat Shanahan vice president and general manager of the 787 program. Shanahan moves from vice president, Missile Defense Systems at Boeing Integrated Defense Systems, and succeeds Mike Bair, who will become vice president Business Strategy and Marketing for Commercial Airplanes, replacing Mike Cave, whose move to a position at Boeing Corporate Offices was announced earlier today. Both changes are effective immediately. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2007 Vaikka 787 nyt tulee myohastymaan ainakin tuon puoli vuotta ja ehka vahan enemman, niin siita huolimatta oli Boengilta hyva veto olla agressiivinen ja tehda tietoisesti eparealistinen roll-out aikataulu. Ovat saaneet kaytannossa kaikki tuon kokoluokan tilaukset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2007 Ovat saaneet kaytannossa kaikki tuon kokoluokan tilaukset Noh noh, tänä vuonna on myyty ennätysmäärä samaa kokoluokkaa olevaa A330:stä, joten tuo on hieman liiottelua. Toki osa 330:stä on väliajan koneita A350:stä odotellessa, mutta esim. Air Asia X on tilannut läjän ilman tietoa A350:stä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2007 787:n viivästyminen vaikuttaa negatiivisesti myös Boeingin alihankkijoiden talouteen. Esimerkiksi Spirit AeroSystems, joka valmistaa mm. 787:n nokkasektioita, saa alihankintasopimuksen mukaan maksun vasta kun 787 on sertifioitu. Rahat tulevat siis tilille odotettua myöhemmin, ja Spiritin osakekurssi on laskenut. http://www.kansas.com/101/story/206013.html Toisaalta, eipä ole tietoa siitä, millaiset sopimukset A380:nen alihankkijoilla on ollut Airbusin kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla