Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

Pieni, mutta ehkä merkittävä uutinen:

 

Boeing on solminut sopimuksen intialaisen autotehtaan Tata Motorsin tytäryhtiön, TAL Manufacturing Solutionsin kanssa siitä, että intialaiset alkavat toimittaa 787:n lattiapalkkeja Boeingin alihankkijana. Tämä tarkoittaa mahdollisesti sitä, että aikaisempi toimittaja (luultavasti IAI eli Israel Aircraft Industries) ei ole kyennyt toimittamaan niitä tarpeeksi tai riittävällä laadulla. Tai toisaalta sitä, että tuotantoa pyritään nopeuttamaan.

 

Kyseisissä osissa on titaania ja komposiitteja, mikä tarkoittanee sitä, että toimittajalta edellytetään melkoista ammattitaitoa ja laatukontrollia. Artikkelissa puhutaan myös siitä, että titaani/komposiittiyhdistelmärakenteella saavutettaisiin painosäästöä, mikä onkin ilmeisesti tarpeen, koska huhujen mukaan 787 on edelleen "ylipainoinen".

 

http://www.webwire.com/ViewPressRel.asp?aId=58573

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seattle Post-Intelligencerin toimittajan James Wallacen jutussa mainitaan ilmeisesti ensimmäisen kerran suoraan, että 787-ohjelman alihankkijat, Spirit AeroSystems ja myös muut, tulevat vaatimaan Boeingilta korvauksia sen takia, että kun koneiden toimitukset asiakkaille myöhästyvät, niin alihankkijat saavat myös omat rahansa odotettua myöhemmin.

 

http://blog.seattlepi.nwsource.com/aerospace/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seattle Post-Intelligencerin toimittajan James Wallacen jutussa mainitaan ilmeisesti ensimmäisen kerran suoraan, että 787-ohjelman alihankkijat, Spirit AeroSystems ja myös muut, tulevat vaatimaan Boeingilta korvauksia sen takia, että kun koneiden toimitukset asiakkaille myöhästyvät, niin alihankkijat saavat myös omat rahansa odotettua myöhemmin.

 

http://blog.seattlepi.nwsource.com/aerospace/

 

Heh, ensin iso B syyttää alihankkijoita ja sitten alihankkijat syyttää isoa B:tä eli taas meillä on lakimiehille töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tilattu on yli 800 konetta tähän mennessä ja tällä hetkellä näyttää siltä, että vain ensimmäisten vuosien toimitukset viivästyvät, niin lentoyhtiöiden korvausvaatimukset viivästymisistä eivät Boeingin taloutta kaada,

 

mutta laitetaan tähän nyt kuitenkin detaljeja niistä korvauksista, mitä tullaan vaatimaan.

 

ILFC-leasingyhtiö, eniten 787-koneita tilannut asiakas, kertoo että ensimmäiset 15-20 konetta tulevat myöhästymään arvion mukaan 9-12 kuukautta. Jokaisesta koneesta jää ILFC:ltä saamatta leasingvuokra asiakkaana olevalta lentoyhtiöltä, mikä on noin miljoona USD per kk per kone.

 

ILFC:n suorat tappiot siis 15-20 konetta kertaa 9-12 kuukautta kertaa 1 miljoona dollaria, tekee yhteensä ...? ja välillisesti mahdollisesti lisää.

 

Steven Udvar-Hazy sanookin kutsuvansa Boeingin edustajat juttelemaan "vakavia asioita".

 

http://www.eleconomista.es/noticias/noticias/368055/02/08/Boeing-faces-customer-ire-for-787-delays.html

 

Positiivista tuossa uutisessa Boeingin kannalta on toisaalta se, että mm. Lion Air on tilannut 56 x 737-900 lisää. Uusia 787-tilauksia ei Singapore Airshown yhteydessä ole ainakaan vielä julkaistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    Boeingin juorutetaan lopettavan työn 787-3:n parissa.

  787-3 on lyhyen matkan versio ja sitä ovat tilanneet vain

  ANA ja JAL.

 

  www.flightglobal.com/articles/2008/02/22/221725/singapore-2008-boeing-considers-suspending-work-on.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Boeingin juorutetaan lopettavan työn 787-3:n parissa.

  787-3 on lyhyen matkan versio ja sitä ovat tilanneet vain

  ANA ja JAL.

 

  www.flightglobal.com/articles/2008/02/22/221725/singapore-2008-boeing-considers-suspending-work-on.htm

 

Jos muistan oikein niin puolet ANA:n ja JAL:n 787 tilauksesta on tuota 787-3 sarjaa.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ANA 30 kpl, JAL 13 kpl eli yhteensä 43 kpl. Siinä mielessä ei ole ihme, että Boeing keskittyy saamaan ensin markkinoille ne muut 800 tilattua konetta, kun tuo lyhyen matkan versio ei tunnu kiinnostavan muita kuin japanilaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

General Electric on käynyt ulkoiluttamassa 787:ään tarkoitettua GEnx-moottoria, joka on asennettuna 747:än siipeen. Jutussa on kaksi valokuvaa.

 

GE:n moottorille saataneen tyyppihyväksyntä maaliskuun aikana. 787:n ensilennolla (kesäkuussa, tai sitten ei) koneessa taitaa kuitenkin olla moottorina Rolls Roycen Trent 1000.

 

http://www.heraldnet.com/article/20080226/BIZ/983167782/1005

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

787:n runkorakenteen tärkeimmät rasitustestit on saatu valmiiksi Boeingin mukaan hyvin tuloksin, mutta joitakin testejä on silti vielä läpäistävä ennen ensilentoa:

 

http://www.iht.com/articles/ap/2008/02/29/business/NA-FIN-COM-US-Boeing-787.php

 

787:n ohjainpintojen liikuttelu ja laskutelineiden toiminta tapahtuu näköjään suurimmaksi osaksi sähköisesti eikä hydraulijärjestelmillä. Koneen moottoreiden pyörittämät 4 generaattoria tuottavat Flight-lehden mukaan sähköä jopa 1,45 megawattia. Koska koneen toiminta siis on hätätilanteissa erityisen riippuvainen sähkönsaannista, FAA on asettanut erityiset tiukennetut lisävaatimukset sille, että sähkönsaanti on jotenkin turvattava myös mahdollisen moottorihäiriön ja APU:n häiriön yhteydessä.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/02/28/221888/us-faa-to-impose-special-conditions-on-boeing-787-electric.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalaisjärkikin sanoo, että täysin uuden koneen kehittelyssä ja sarjavalmistuksen käyntiin polkaisussa ihan varmasti tulee ongelmia, joita ei ole arvattu etukäteen. Hämmästyttää vain, että jokaikisen konetyypin kohdalla saa lukea vastaavanlaisia "myöhästyy" -juttuja. Mikäänhän ei ole niin viisas kuin insinööri, mutta ei sekään kaikkea osaa ennakoida. Luulis, että osais edes sen ennakoida, ettei kaikkea voi ennakoida.

Vai onko aikataulujen optimismi markkinamiästen hapatusta? Pakko antaa hyvä first-delivery -pvm, jotta saadaan myytyä.

Kuinkahan paljon A350 myöhästyy (lisää)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILFC-leasingyhtiön johtaja Steven Udvar-Hazy, joka on Boeingin suurin 787-asiakas, alkaa ilmeisesti kyllästyä siihen, että 787-ohjelma ei etene hänen toivomallaan tavalla - mikä ei sinänsä ole ihme, koska hänen firmaltaan jää leasingmaksuja saamatta, kun toimitukset viivästyvät.

Udvar-Hazy on antanut lausunnon, jonka mukaan 787 viivästyy 6 kuukautta lisää aikaisempaan aikatauluun nähden mm. koska siipien ja rungon liittymäkohtaan pitää tehdä rakenteellisia muutoksia, jotka on tehtävä jälkikäteen myös nyt jo työn kohteena oleviin koneyksilöihin. Boeing ei ole ainakaan vielä vahvistanut tätä tietoa. Joka tapauksessa investointipankki JP Morgan on alentanut Boeingin tuottoennustettaan vuodelle 2009.

 

http://blog.seattlepi.nwsource.com/aerospace/archives/134610.asp

 

http://www.tradingmarkets.com/.site/news/Stock%20News/1220430/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Boeingin+uusi+kone+my%C3%B6h%C3%A4styy+arveltua+enemm%C3%A4n/1135235079310

 

 

Yhdysvaltalaisen lentokoneyhtiö Boeingin odotetun uutuuskoneen B787 Dreamlinerin tuotantoaikataulut ovat heittäneet häränpyllyä ja kone myöhästyy uskottua enemmän.

 

Koneen piti lennättää matkustajia japanilaisen lentoyhtiön ANA:n väreissä jo Pekingin olympialaisiin ensi kesänä. Nyt tietoon on tullut uusi viivytys, joka siirtää käyttöönottoa ainakin ensi vuoden lopulle.

 

Ongelmasta kertoo brittiläinen ilmailulehti Flight.

 

Nyt hymy Boeingin tehtailla Seattlessa ja pääkonttorissa Chicagossa on viivästysten vuoksi hyytynyt. Lisäksi A380 on matkustajaliikenteessä ja A350 käy kaupaksi erittäin hyvin.

 

Flight-lehden mukaan Boeingin insinöörit ovat uuden koneen väsytyskokeissa huomanneet, että komposiittirakenteinen siipi on liian hentoa tekoa ja lommahtelee kovassa rasituksessa. Siipi on liian hento, koska suunnittelussa on pyritty mahdollisimman suureen painon säästöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight-lehden mukaan Boeingin insinöörit ovat uuden koneen väsytyskokeissa huomanneet, että komposiittirakenteinen siipi on liian hentoa tekoa ja lommahtelee kovassa rasituksessa. Siipi on liian hento, koska suunnittelussa on pyritty mahdollisimman suureen painon säästöön.

 

Pahempi juttu... Jos siipi joudutaan suunnittelemaan edes osittain uudelleeen, voi vain arvailla kauanko se kestää. Tai jos siipeä vahvistetaan johtaa se painon kasvamiseen.

A380 ongelmat oli pientä verrattuna täysin uuden rakenteen käyttöönottoon. A380 on kuitenkin perinteinen lentokone, julmetun iso sellainen. Mutta samat komposiitttiongelmat ovat vielä edessä A350:n kanssakin, joten ei vielä ole syytä paukutella henkseleitä. Toulousessa yritetään tietysti ottaa opiksi Boeingin ongelmista, mutta tuskin A350 ilman viivästyksiä valmistuu.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta samat komposiitttiongelmat ovat vielä edessä A350:n kanssakin, joten ei vielä ole syytä paukutella henkseleitä. Toulousessa yritetään tietysti ottaa opiksi Boeingin ongelmista, mutta tuskin A350 ilman viivästyksiä valmistuu.

Juha.

 

Juuri näin ja tismalleen! Vuoronperään valmistajat saavat tilaisuuden paukutella henkseleitä, aina siihen asti, kunnes itse ollaan uuden tyypin kanssa vaikeuksissa.

Nyt Bussin vuoro, Boeingin vuoro tulee vielä... ;)

 

Mutta tosiaan "siipien lommahtelu", se kuulostaa jo pahalta. [näkee itsensä ikkunapaikalla ihailemassa hienoa uutta siipeä, kun se yhtäkkiä lommahtaa... :o ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tulee mieleen, että tiedotusvälineet saavat näyttämään nuo myöhästymiset dramaattisemilta kuin ne ovatkaan. Eihän uuden koneen kehitystyö voi mennä kuin elokuvissa, aina tulee murheita. Jokaisesta myöhästymisestä tehdään iso juttu. Osasyynä ovat tietysti valmistajat itse, jotka antavat ilmeisen epärealistisia aikatauluja projekteilleen, joita luetaan kuin piru raamattua.

 

Muuten, mitähän tuo lommahtelu tarkoittaa? Hyvältä se ei kuullosta, ainakaan potentiaalisen matkustajan mielestä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on ilmeisesti siitä, että kun 787:stä yritettiin karsia liikoja kiloja, niin siipien liittymäkohdan "wing box"-rakenteen palkeista (wing spar) leikattiin pois liikaa, ja todettiin, että palkit voivat antaa periksi mikäli niihin kohdistuu suuria rasituksia. Tätä on siis nyt korjattava vahvistamalla kyseisiä palkkeja jälkikäteen niissä yksilöissä, jotka ovat jo kokoonpanolinjalla, ja asentamalla seuraaviin yksilöihin uudellen suunnitellut vahvemmat osat.

 

http://seattlepi.nwsource.com/business/355871_dreamliner21.html

 

Kuun vaihteessa tai ensi kuun alussa Boeingin pitäisi suunnitelmien mukaan tiedottaa itse uudesta toimitusaikataulusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun hoikkaa (tuki)sauvaa kuormitetaan sauvan suuntaisesti sen molemmista päistä, sauva taipuu äkillisesti voiman saavuttaessa tietyn kriittisen arvon. Tätä kutsutaan lujuusopissa nurjahdukseksi.

Vastaavasti, kun levyä kuormitetaan reunoiltaan sen tason suuntaisesti, tapahtuu lommahdus, kun kuorma ylittää tietyn kriittisen arvon. Lommahdus ilmenee levyn pullistumisena tai kuopalle menona riippuen siitä, kummalta puolelta sitä tarkastellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

OK, kyseessä on siis tekninen termi, maallikolle outo. Eli lommahtelussa esim. metallilevy painuu lommolle tai nousee kuopalle. Venyykö metalli siten, että syntyy pysyvä lommo vai ponnahtaako se takaisin? Vähän OT, mutta alkoi kiinnostamaan.

 

Nimim. joskus lommolle menneen auton oven taianomaisella kosketuksella uudenveroiseksi oikaissut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastasit jo itse kysymykseesi. Muodonmuutoksen ei välttämättä tarvitse olla pysyvä. Riippuu seoksesta ja kuormasta, milloin ylitetään pysyvän muodonmuutoksen raja. Monille vanhemmille autoilijolle ja ilmailijoillekin on tuttu bensatynnyreistä auringonpaisteessa tullut paukahteleva ääni. Näiden pätylevyissä tapahtui lämpölaajenemisesta aiheutuvaa lommahtelua ja taas oikenemista, josta tuttu ääni syntyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään