Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Vaihteeksi askel eteenpäin. Boeing kertoo aktivoineensa 787:n hydrauliikkajärjestelmän ensimmäistä kertaa viime viikolla. Tämä tarkoittaa esim. että seuraavia ohjainpintoja on liikutettu: siivekkeet, sivuperäsin, flaperonit ja eräät spoilerit. Korkeusperäsintä ei ole vielä asennettu ja laskusiivekkeet toimivatkin sähköllä. Seuraava kohde tällä osa-alueella on laskutelineiden sisäänottomekanismin testaus, jolloin kone nostetaan tunkkien varaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Vaihteeksi askel eteenpäin. Boeing kertoo aktivoineensa 787:n hydrauliikkajärjestelmän ensimmäistä kertaa viime viikolla. Tämä tarkoittaa esim. että seuraavia ohjainpintoja on liikutettu: siivekkeet, sivuperäsin, flaperonit ja eräät spoilerit. Korkeusperäsintä ei ole vielä asennettu ja laskusiivekkeet toimivatkin sähköllä. Seuraava kohde tällä osa-alueella on laskutelineiden sisäänottomekanismin testaus, jolloin kone nostetaan tunkkien varaan. Eli hitaasti mutta sitäkin epävarmemmin etenee poikien projekti.. Josko sitten 2020 saataisiin kone ilmaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2008 Eli hitaasti mutta sitäkin epävarmemmin etenee poikien projekti.. Josko sitten 2020 saataisiin kone ilmaan Viimeisellä vuosineljänneksellä luvataan lentävän http://www.boeing.com/news/releases/2008/q3/080715b_nr.html Boeing 787 Vice President Says Program is a Leap Forward on All Fronts FARNBOROUGH, United Kingdom, July 15, 2008 -- The Boeing Company [NYSE:BA] is making steady progress on getting the 787 Dreamliner global production system up and running. Pat Shanahan, vice president and general manager of the 787 program, reporting on the program's progress at the Farnborough International Airshow, said that the dedicated global partner network is one of the many aspects of the 787 that are a major leap forward for the program. "Often, when people think of the 787 what immediately comes to mind is a more composite airplane. But it's not just that," said Shanahan. "It's the whole process, from a brand-new design using a new suite of tools that burns 20 percent less fuel to bold innovations in technology to a more comfortable passenger cabin and flying experience." He emphasized that sales continue to break records, with almost 900 orders to date. As of today, the program has 896 orders from 58 customers, including yesterday's order from Etihad Airways. "This broad appeal has already translated into repeat business for the 787. In the last year alone, we received orders for 259 787s. Of that number, 63 airplanes have been ordered by eight different repeat customers," he said. Shanahan also stressed the program is making steady progress, from recent production line moves to an important milestone called Power On, which proved the functionality and installation of the airplane's electric systems, to being almost 100 percent complete on systems hardware and software goals. "My honest assessment is we worked the right priorities, made the right decisions, and have a lot to be proud of," said Shanahan. With much of the focus on the first 787 Dreamliner, which is scheduled to fly in the fourth quarter of this year, Shanahan outlined the next set of key activities the plane will undergo. "We are currently in the build-verification testing process, which validates electronics and hardware on the airplane to make sure they are functioning properly," he said. "Things will really get exciting when we fuel the airplane and start the engines and APU for the first time. After that, we'll move forward into gauntlet testing, which is a series of ground-based tests where we trick the airplane's systems into thinking that it is airborne. Then we'll conduct taxi tests and the airplane will take to the skies." Shanahan also provided status on the robust testing program that has been ongoing for nearly seven years as well as actions being taken to prepare for certification and derivative development. He concluded by saying, "The 787 Dreamliner is a fantastic airplane -- one that is already changing our industry, meeting customers' needs, and will soon be changing passengers' expectations about flight." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2008 Yksi 787-tilaus on peruutettu, mutta se koskee vain yhden koneen peruutusta. Azerbaijan Airlines peruu yhden ja pitää voimassa kaksi tilattua 787:ää. Tilalle otetaan 767, joita Boeing näyttää tarjoavan muillekin yhtiöille väliaikaisratkaisuksi siihen asti, kunnes 787-toimitukset saadaan vauhtiin. Azerbaijan tilaa lisäksi kaksi 737:ää. http://seattlepi.nwsource.com/business/374054_dreamliner08.html Tänä vuonna saatujen konetilausten yhteismäärässä Boeing on tappiolla Airbusille luvuin 553 - 711. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2008 Nyt on sitten laskutelineiden sisään- ja ulosottoa päästy testaamaan täydellisenä koneeseen asennettuna järjestelmineen. Videokin löytyy Boeingin promosivuilta: http://787milestones.tpninteractive.com/. "Koskaan aikaisemmin ei ole tarvittu näin monta tietokoneohjelmariviä tähän tehtävään", tjsp. olin kuulevinani videolta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2008 "Koskaan aikaisemmin ei ole tarvittu näin monta tietokoneohjelmariviä tähän tehtävään", tjsp. olin kuulevinani videolta. 4 miljoonaa riviä koodia. Aika paljon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2008 Boeingin asentajat, joiden uudesta kolmevuotisesta sopimuksesta aletaan vääntää kättä viikon kuluttua, ovat järjestäneet joukkomarssin alleviivatakseen kantaansa, jonka mukaan nyt on heidän aikansa (saada lisää liksaa). Ammattiliitto on väläytellyt lakkouhaa, joka toteutuessaan viivästyttäisi myös 787-ohjelmaa. Jos liiton jäsenet eivät hyväksy Boeingin tarjousta äänestyksessä 3. syyskuuta, lakko alkaisi seuraavana päivänä. http://seattlepi.nwsource.com/business/374873_boeinglabor14.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2008 4 miljoonaa riviä koodia. Aika paljon. Toivottavasti typojen määrä on nolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2008 Toivottavasti typojen määrä on nolla. Joku insinööri puolinukuksissa painellut arpapelillä ykköstä ja nollaa vuoronperään.. 100110111100010110101 Olen melko vakuuttunut siitä, että näin se windowskin aikanaan syntyi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2008 Tekniikka & Talous tänään: Boeing toisti Airbusin miljardimokat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2008 Tekniikka & Talous tänään: Boeing toisti Airbusin miljardimokat Monelle yhtiölle myöhästymiset voi olla pelastus koska uuden konetyypin käyttöönotto- ja operointikustannukset voisi käydä lompakon päälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2008 Mikä tämä on? linkki Vastaus: Boeingin asentaja (USA Today) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 3, 2008 Mikäli Boeingin työntekijät äänestävät tänään lakkoon menemisen puolesta, niin lakko alkaisi huomenaamuna minuuttia yli puolenyön: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=arSEaSPokths&refer=home Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2008 87 % Boeingin asentajista äänesti lakkoon menemisen puolesta, mutta Washingtonin osavaltion kuvernöörin ja liittovaltion sovittelijan pyynnöstä (?) umpeutunutta työehtosopimusta on jatkettu 48 tunnin verran, joten lakko ei ala vielä. Boeingilla on siis 2 päivää aikaa esittää parempi tarjous. http://seattlepi.nwsource.com/business/1310ap_boeing_machinists.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 Ensimmäisen Dreamlinerin valmistuminen saattaa vielä myöhästyä ainakin kahdeksan viikkoa, kertoo ATW. Tästä seuraa, että ensilento olisi vasta joulukuun lopussa tai tammikuun alussa. atw Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 Ensimmäisen Dreamlinerin valmistuminen saattaa vielä myöhästyä ainakin kahdeksan viikkoa, kertoo ATW. Tästä seuraa, että ensilento olisi vasta joulukuun lopussa tai tammikuun alussa. atw A380:n kahden vuoden delay alkaa kohta olemaan paperia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 A380:n kahden vuoden delay alkaa kohta olemaan paperia Ja tämä tuskin yllättää ketään. A380 on kuitenkin "perinteinen lentokone" verrattuna kuituihme Dreamlineriin... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 Ja tämä tuskin yllättää ketään. Juu ei yllätä, yritän vain provota noita fanaattisia B-osaston miehiä niin saatais "keskustelua" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 Juu ei yllätä, yritän vain provota noita fanaattisia B-osaston miehiä niin saatais "keskustelua" Se osasto on kadonnut ja vaijennut jo aikaa sitten. Ainakin jos muistelee A380:n ongelmien aikaan esiintynyttä oikeamielisten kuoroa, joka lauloi "Boeing on paras, Boeing ei mokaa" Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2008 87 % Boeingin asentajista äänesti lakkoon menemisen puolesta, mutta Washingtonin osavaltion kuvernöörin ja liittovaltion sovittelijan pyynnöstä (?) umpeutunutta työehtosopimusta on jatkettu 48 tunnin verran, joten lakko ei ala vielä. Boeingilla on siis 2 päivää aikaa esittää parempi tarjous. http://seattlepi.nwsource.com/business/1310ap_boeing_machinists.html Eipä ollut apua aikalisästäkään vaan lakko alkaa. Analyytiikkojen mukaan lakko maksaa Boeingille 100 miljoonaa USD/päivä ja myöhästyttää tietysti myös Dreamlineria vielä lisää. BBC Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2008 Lakolle ei näytä olevan nopeata loppua tiedossa. Boeingin johtaja Carson arvelee, että "ehkä parin viikon sisällä" päästään taas puheväleihin. 787:lle aiheutuvasta lisäviivästyksestä ei ole varmuutta. http://seattlepi.nwsource.com/business/379079_carson14.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2008 Japan Airlines pitää kiinni 787-tilauksistaan ja hankkii viivästysten takia Boeingilta yhteensä yksitoista 777:ää ja 767:ää korvaamaan Dreamlinerit siihen saakka, kunnes ne on toimitettu, näillä näkymin toimitusten loppupäässä 3 vuoden viiveellä eli v. 2017 mennessä. JAL ei kerro, mistä Boeing taikoo esiin korvaavat koneet. http://afp.google.com/article/ALeqM5iIUKK79tTXmJHNkkRM90zjQKL17A Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2008 JAL ei kerro, mistä Boeing taikoo esiin korvaavat koneet. Luultavimmin koneet ovat uusia, eli Boeing rakentelee ne kunhan lakoko loppunee... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2008 Paikallista korkeapainetta havaittu. Boeing on onnistuneesti suorittanut 787:n ylipainetestin, missä kone paineistettiin 1,5-kertaiseen paineeseen verrattuna käytössä esiin tulevaan maksimiin. (14.9 psi eli 1.05 kg/cm2). Koe oli yksi niistä, joiden läpimeno on ensilennon ehtona. Samaan aikaan Boeing on ilmoittanut yhteensä 24 kpl B767-tilauksesta, jotka kaiketi ovat väliaikaisratkaisuja 787-koneita odottaville asiakkaille. Olisi mielenkiintoista tietää mitkä ovat kaupalliset ehdot näille sopimuksille. Finnairhan teki tässä hieman vastaavasti eli tilasi A330:t kun A350:n ensimmäinen versio meni uusiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 7, 2008 Lakon toinen kuukausi on alkamassa, eikä minkäänlaista sovintoa ole näköpiirissä. Analyytikot arvelevat, että seuraava konetyyppi 787:n jälkeen valmistetaan/kootaan jossain muualla kuin Seattlen seudulla, ts. sellaisissa osavaltioissa, joissa työntekijöiden ei ole pakko kuulua ammattiliittoon (ns. right to work states). Ammattiliitto haluaa mustaa valkoisella siitä, että traditionaalisesti heidän jäsentensä tekemät työt pysyvät liittoon kuuluvien käsissä. McNerney sanoo, ettei Boeing voi suostua tähän. Analyytikko Aboulafia uskoo, että 10 vuoden päästä Seattlessa ei valmisteta ensimmäistäkään Boeingin konetta. Sillävälin Boeingin osakekurssi jatkaa laskuaan eivätkä konetoimitukset suju. http://seattlepi.nwsource.com/business/382065_boeing07.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla