Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

Leasingyhtiö ILFC, jolla on tilauksessa 74 Dreamlineria, haluaa korvausta toimitusten viivästymisestä, kuinkas muuten. Ensimmäinen 787 piti alunperin luovuttaa ILFC:lle tammikuussa 2010, mutta näillä näkymin ensimmäinen toimitus tapahtuu vasta heinäkuussa 2012 eli 2½ vuotta myöhässä. Siis edellyttäen, että sertifiointi tapahtuu nykyisessä aikataulussa ilman ongelmia. ILFC:n ongelmana on myös se, että ne  lentoyhtiöt, jotka ovat sopineet liisaavansa ILFC:ltä (yhteensä 31 kpl) 787-koneita, voivat halutessaan purkaa leasingsopimukset vaikka heti ilman taloudellisia rangaistuksia, koska toimitukset ovat myöhässä.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2009/03/25/324355/ilfc-in-compensation-talks-with-boeing-over-787-delay.html

 

Seattle Post-Intelligencerin ilmailureportteri James Wallace on lopettanut työt lehdessä siinä yhteydessä, kun Hearst lakkautti paperilehden kokonaan (siis maaliskuun 17. päivänä 2009). Nettilehti ilmestyy edelleen ja sen ilmailupalsta kuitenkin jatkuu toisen toimittajan kirjoittamana, ja siellä kerrotaan muun uutisen yhteydessä, että myös Air India ja Jet Airways saavat Boeingilta korvaukset 787:n myöhästymisestä.

 

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/165441.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin Randy Tinseth (Vice president, Commercial Airplanes) hyökkää erilaisia "bloggereita", "twittereitä" ja muita "asiantuntevia" "uutisvälikäsiä" vastaan sanoen olevansa kyllästynyt "asiantuntijoiden" netissä välittämään sensaatiouutistulvaan, jossa ei ole totuuspohjaa.

 

Asian tekee huvittavaksi se, että Tinseth kertoo tästä omassa blogissaan  ;D  ;D

 

http://boeingblogs.com/randy/archives/2009/04/heard_it_through_the_grapevine.html

 

Randyn purkausta on kommentoitu - netissä, tietysti  ;) - arvioimalla, että etenkin aikaisemmin hyvänä uutislähteenä tunnettu Flight International on vajonnut roskablogien tasolle:

 

http://www.glgroup.com/News/Boeing-Slams-Armchair-Analysts--Keyboard-Crusaders-37905.html

 

Toisaalta Randyn blogiin kirjoitetuissa mielipiteissä todetaan, että Boeing itse ei ole antanut 787:n kehitysprosessista tarpeeksi (eikä oikeaa) tietoa ja saa syyttää siitä pelkästään itseään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dreamliner kärsii edelleen paino-ongelmista. Bernstein Researchin mukaan ensimmäiset tuotantokoneet ovat todennäköisesti 8% ylipainoisia. Liika paino vähentää koneen kantamaa jopa 15 %

 

aviation week

 

EDIT :

Aiheesta lisää

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku tarkkasilmäinen jo löytänyt paikan, missä tarjotaan tyyppikelpuutusta kyseiseen koneeseen? Entäpä simulaattoreita, joko löytyy maailmalta?

 

Jyrki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10 dollarin pääsylippuja myytävänä 787:n ensilentoa seuraamaan haluaville:

 

http://www.heraldnet.com/article/20090623/BIZ/706239950/1005

 

The Future of Flight has 300 parking spots, which will be available on a first-come, first-served basis. The center will open the parking lot at 6 a.m. the day of the first flight, whenever that day is. :o

 

Mielenkiintoisesti sanottu em. lehtiartikkelissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensilentoa siis odotetaan viikon sisällä, ja erittäin todennäköisesti siitä kerrotaan medialle etukäteen, jotta tietävät olla paikalla, ja se tieto vuotaa varmasti julkisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensilentoa siis odotetaan viikon sisällä, ja erittäin todennäköisesti siitä kerrotaan medialle etukäteen, jotta tietävät olla paikalla, ja se tieto vuotaa varmasti julkisuuteen.

 

Paitsi että Boeing julkisti juuri tiedotteen, jonka mukaan ensimmäinen lento on myöhästynyt:

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=720

 

Huolestuttavaa on, että uusi aikataulu saadaan vasta muutamien viikkojen päästä, eli tämänkertaisen viivästyksen suuruudesta ei ole mitään tietoa vielä.

 

First flight and first delivery will be rescheduled following the final determination of the required modification and testing plan. It will be several weeks before the new schedule is available. The 787 team will continue with other aspects of testing on Airplane #1, including final gauntlet testing and low-speed taxiing. Work will also continue on the other five flight test aircraft and the subsequent aircraft in the production system.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että Boeing julkisti juuri tiedotteen, jonka mukaan ensimmäinen lento on myöhästynyt:

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=720

 

Huolestuttavaa on, että uusi aikataulu saadaan vasta muutamien viikkojen päästä, eli tämänkertaisen viivästyksen suuruudesta ei ole mitään tietoa vielä.

 

 

Mitä uutta tuossa on, tämähän on niin tuttu juttu Dreamlinerin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis vasta nyt on havaittu, että rakennetta pitää vahvistaa?

 

The Chicago-based company said it identified a need to reinforce an area within the side-of-body section of the aircraft during recent tests on the first of the airplanes

 

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2009372288_apusboeing787.html

 

Mitähän mahtaa ilmetä koelento-ohjelman aikana?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topiccina, mutta onko nämä uusien koneiden myöhästelyä tapahtunut ennenkin muidenkin uusien konetyyppien osalla, kuin 787 ja A380? Esim. 777, 767, 32X, 330...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakenteita pitää siis paikata/vahvistaa 36 kohdasta:

 

Scott Fancher, vice president and general manager of the 787 program, told analysts and reporters Tuesday morning that the areas that need to be reinforced are each about 1 to 2 square inches. They are on the upper part of where the wing meets the body.

 

He estimated that there are 18 such areas on each side of the plane.

 

Jotenkin tuntuu siltä, että tämä ei ole viimeinen asia "neverlinerissa" jota pitää fiksata. Tekisi mieli tarjota kenkää ratkaisuna ongelmiin, muttei taida siitäkään olla apua nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään