Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2009 Leasingyhtiö ILFC, jolla on tilauksessa 74 Dreamlineria, haluaa korvausta toimitusten viivästymisestä, kuinkas muuten. Ensimmäinen 787 piti alunperin luovuttaa ILFC:lle tammikuussa 2010, mutta näillä näkymin ensimmäinen toimitus tapahtuu vasta heinäkuussa 2012 eli 2½ vuotta myöhässä. Siis edellyttäen, että sertifiointi tapahtuu nykyisessä aikataulussa ilman ongelmia. ILFC:n ongelmana on myös se, että ne lentoyhtiöt, jotka ovat sopineet liisaavansa ILFC:ltä (yhteensä 31 kpl) 787-koneita, voivat halutessaan purkaa leasingsopimukset vaikka heti ilman taloudellisia rangaistuksia, koska toimitukset ovat myöhässä. http://www.flightglobal.com/articles/2009/03/25/324355/ilfc-in-compensation-talks-with-boeing-over-787-delay.html Seattle Post-Intelligencerin ilmailureportteri James Wallace on lopettanut työt lehdessä siinä yhteydessä, kun Hearst lakkautti paperilehden kokonaan (siis maaliskuun 17. päivänä 2009). Nettilehti ilmestyy edelleen ja sen ilmailupalsta kuitenkin jatkuu toisen toimittajan kirjoittamana, ja siellä kerrotaan muun uutisen yhteydessä, että myös Air India ja Jet Airways saavat Boeingilta korvaukset 787:n myöhästymisestä. http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/165441.asp Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2009 Väittävät edistystä tapahtuneen jopa niin paljon, että ensi viikon aikana proto 1 otettaisiin ulos kokoonpanohallista siinä tarkoituksessa, ettei sitä enää tarvitsisi ottaa takaisin sisään. http://seattletimes.nwsource.com/html/boeingaerospace/2009106941_dreamliner23.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2009 Boeingin Randy Tinseth (Vice president, Commercial Airplanes) hyökkää erilaisia "bloggereita", "twittereitä" ja muita "asiantuntevia" "uutisvälikäsiä" vastaan sanoen olevansa kyllästynyt "asiantuntijoiden" netissä välittämään sensaatiouutistulvaan, jossa ei ole totuuspohjaa. Asian tekee huvittavaksi se, että Tinseth kertoo tästä omassa blogissaan http://boeingblogs.com/randy/archives/2009/04/heard_it_through_the_grapevine.html Randyn purkausta on kommentoitu - netissä, tietysti - arvioimalla, että etenkin aikaisemmin hyvänä uutislähteenä tunnettu Flight International on vajonnut roskablogien tasolle: http://www.glgroup.com/News/Boeing-Slams-Armchair-Analysts--Keyboard-Crusaders-37905.html Toisaalta Randyn blogiin kirjoitetuissa mielipiteissä todetaan, että Boeing itse ei ole antanut 787:n kehitysprosessista tarpeeksi (eikä oikeaa) tietoa ja saa syyttää siitä pelkästään itseään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 30, 2009 Nyt hehkutetaan, että 787:n sertifiointi on 60-prosenttisesti valmis ja "tahti on nopeampi kuin 777:n sertifioinnissa". Ensilennon päivämäärää ei kerrota, mutta sen odotetaan tapahtuvan "ennen heinäkuun ensimmäistä". http://www.thenewstribune.com/business/story/726160.html Kuitenkin sertifioinnista on siis jäljellä 40 %.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 30, 2009 Boeing on määrittänyt "roolit" koelentokoneille http://www.flightglobal.com/articles/2009/04/30/325889/specific-roles-for-787-test-aircraft.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2009 Delta ei edelleenkään suostu kertomaan, ottaako vai peruuttaako yhtiö Northwestin tilaamat 18 konetta: http://www.startribune.com/business/44333522.html?elr=KArks:DCiU1OiP:DiiUiD3aPc:_Yyc:aUU Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2009 Tekniikka & Talous kirjoittaa tänään lyhyen jutun Dreamlinerista: Boeing uskoo yhä Dreamliner-lentoon kesällä Dreamlinerin polttoainetestit alkavat muutaman päivän sisällä. Kaikki ensi lentoa varten vaadittavat rakennetestit on suoritettu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2009 Dreamliner kärsii edelleen paino-ongelmista. Bernstein Researchin mukaan ensimmäiset tuotantokoneet ovat todennäköisesti 8% ylipainoisia. Liika paino vähentää koneen kantamaa jopa 15 % aviation week EDIT : Aiheesta lisää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2009 Boeing on saanut uutta 25 pyyntöä koneen tilausten peruuttamisesta. Kaikiaan peruutuksia on nyt 49. flightglobal Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2009 ANA:n väreihin maalatun 787:n roll-out: FlightGlobal -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Boeing on saanut uutta 25 pyyntöä koneen tilausten peruuttamisesta. Kaikiaan peruutuksia on nyt 49. flightglobal 20 konetta peruuttanut 787-asiakas on Royal Bank of Scotlandin lentokoneleasingyhtiö RBS Aviation Capital: http://www.airfinancejournal.com/Article/2204580/Opinion-RBS-not-bad-news-for-Boeing.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2009 Onko joku tarkkasilmäinen jo löytänyt paikan, missä tarjotaan tyyppikelpuutusta kyseiseen koneeseen? Entäpä simulaattoreita, joko löytyy maailmalta? Jyrki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2009 ANA:n väreihin maalatun 787:n roll-out: FlightGlobal -Esa Tuohan näyttää ihan paisuneelta Embraerilta edit: wingletit vaan puuttuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2009 Hetki sitten Seattlessa 9:31 AM PT - ZA001 started its Rolls-Royce Trent 1000 engines for the first time. White smoke was seen coming from the engine as storage oil was burnt off as the engines were spooled up. http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2009 Boeing pysyy edelleen arviossaan, jonka mukaan 787:n ensilento tapahtuu kesäkuun aikana. 787-peruutuksia on tullut 57, ja kaikkien Boeingin mallien peruutuksia yhteensä 60. Kun Boeing on saanut uusia tilauksia myös vain 60, niin tämän vuoden tilaussaldo on nolla. http://news.airwise.com/story/view/1243459904.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2009 Qatar Airways uhkaa peruuttaa kuudenkymmenen koneen tilauksensa, ellei Boeing ratkaise pikaisesti 787-ohjelman viivästymiseen liittyviä "seikkoja". Asioiden laadusta ei ole tarkempaa selkoa. http://www.flightglobal.com/articles/2009/06/16/328264/paris-air-show-qatar-airways-issues-stern-warning-to-boeing-to-quickly-resolve-787-delay.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 10 dollarin pääsylippuja myytävänä 787:n ensilentoa seuraamaan haluaville: http://www.heraldnet.com/article/20090623/BIZ/706239950/1005 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 10 dollarin pääsylippuja myytävänä 787:n ensilentoa seuraamaan haluaville: http://www.heraldnet.com/article/20090623/BIZ/706239950/1005 The Future of Flight has 300 parking spots, which will be available on a first-come, first-served basis. The center will open the parking lot at 6 a.m. the day of the first flight, whenever that day is. Mielenkiintoisesti sanottu em. lehtiartikkelissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Ensilentoa siis odotetaan viikon sisällä, ja erittäin todennäköisesti siitä kerrotaan medialle etukäteen, jotta tietävät olla paikalla, ja se tieto vuotaa varmasti julkisuuteen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Ensilentoa siis odotetaan viikon sisällä, ja erittäin todennäköisesti siitä kerrotaan medialle etukäteen, jotta tietävät olla paikalla, ja se tieto vuotaa varmasti julkisuuteen. Paitsi että Boeing julkisti juuri tiedotteen, jonka mukaan ensimmäinen lento on myöhästynyt: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=720 Huolestuttavaa on, että uusi aikataulu saadaan vasta muutamien viikkojen päästä, eli tämänkertaisen viivästyksen suuruudesta ei ole mitään tietoa vielä. First flight and first delivery will be rescheduled following the final determination of the required modification and testing plan. It will be several weeks before the new schedule is available. The 787 team will continue with other aspects of testing on Airplane #1, including final gauntlet testing and low-speed taxiing. Work will also continue on the other five flight test aircraft and the subsequent aircraft in the production system. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Paitsi että Boeing julkisti juuri tiedotteen, jonka mukaan ensimmäinen lento on myöhästynyt: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=720 Huolestuttavaa on, että uusi aikataulu saadaan vasta muutamien viikkojen päästä, eli tämänkertaisen viivästyksen suuruudesta ei ole mitään tietoa vielä. Mitä uutta tuossa on, tämähän on niin tuttu juttu Dreamlinerin kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Siis vasta nyt on havaittu, että rakennetta pitää vahvistaa? The Chicago-based company said it identified a need to reinforce an area within the side-of-body section of the aircraft during recent tests on the first of the airplanes http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2009372288_apusboeing787.html Mitähän mahtaa ilmetä koelento-ohjelman aikana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Flightglobal tietää, että kyseessä olisi "design fault in the wing-to-body join area between Section 11 (center wing box) and Section 12 (wing box)." Eli suunnitteluvirhe ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Vähän off-topiccina, mutta onko nämä uusien koneiden myöhästelyä tapahtunut ennenkin muidenkin uusien konetyyppien osalla, kuin 787 ja A380? Esim. 777, 767, 32X, 330... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2009 Rakenteita pitää siis paikata/vahvistaa 36 kohdasta: Scott Fancher, vice president and general manager of the 787 program, told analysts and reporters Tuesday morning that the areas that need to be reinforced are each about 1 to 2 square inches. They are on the upper part of where the wing meets the body. He estimated that there are 18 such areas on each side of the plane. Jotenkin tuntuu siltä, että tämä ei ole viimeinen asia "neverlinerissa" jota pitää fiksata. Tekisi mieli tarjota kenkää ratkaisuna ongelmiin, muttei taida siitäkään olla apua nyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla