Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 63-vuotias Scott Carson, Boeing Commercial Airplanesin toimitusjohtaja, jättää paikkansa ja jää vuoden lopussa eläkkeelle. Hänen seuraajakseen nousee Jim Albaugh, 59-vuotias Boeing Integrated Defense Systemsin johtaja. Linkki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2009 LOT Polish Airlines, 787:n Euroopan launch customer, on varoittanut harkitsevansa vaihtoa Airbusseihin. Nykyisellä aikataululla LOT saisi ensimmäisen koneensa vasta 2011 toukokuussa, mikä ei ole hyväksyttävää. LOT aikoo neuvotella Boeingin kanssa, mm. 777- tai 767-vaihtoehdosta, mutta tarjouspyyntö Airbusille on sekin mahdollinen. linkki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2009 Myös 747-8 myöhästyy ja myöhästyy: http://www.smh.com.au/travel/travel-news/nightmare-continues-boeing-delays-new-jumbo-20091008-god0.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2009 Boeingin viikkotilaston mukaan Dreamliner-tilaukset ovat tippuneet jalleen kymmenella. Kysymyksessa lienee TUI, joka on ollut pienentamassa tilaustaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2009 Boeingin viikkotilaston mukaan Dreamliner-tilaukset ovat tippuneet jalleen kymmenella. Kysymyksessa lienee TUI, joka on ollut pienentamassa tilaustaan. Muistaakseni kyseessä oli First Choicen tilaamat koneet, 12 tilatusta jäi jäljelle 2. First Choicehan on toki osa TUIta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2009 Analyytikot Aboulafia ja Hamilton ovat sitä mieltä, että Boeingiltä on lähtenyt eläkkeelle vuoden 2000 jälkeen niin paljon osaavia ihmisiä, että jäljellejääneet ja uudet eivät ole enää ajan tasalla eivätkä kykene projektijohtamiseen... "There were an awful lot of good people retired after 2000," Aboulafia said. "That, coupled with the decision to outsource major chunks of engineering requirements to suppliers and partners, seems to have resulted in a severe talent shortage and a loss of tribal knowledge." Scott Hamilton, an aviation consultant with Leeham.net, said the blame doesn't rest with Boeing's engineers and mechanics, who eventually have to fix all these problems. "It's a management problem," Hamilton said. http://www.capecodonline.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091011/BIZ/910110303/-1/NEWS Onhan tämä nyt tehty miljardin dollarin kulukirjaus, josta kaksi kolmasosaa johtuu 747-8-projektista, kohtalaisen paljon rahaa, kenelle tahansa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2009 Kun prosessi on viimeisen päälle mallinnettu, varsinaisten työntekijöiden välillä liikkuu enimmäkseen raakaa dataa, ei enää "tribal knowledgea". Olisikohan tuo suomeksi "hiljainen tieto"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18, 2009 Osa 787:n uusista vahvikkeista joudutaan ilmeisesti suunnittelemaan uudestaan. http://www.flightglobal.com/articles/2009/10/16/333544/flightblogger-boeing-returns-to-drawing-board-on-portion-of-787-wing.html Boeing julkistaa osavuosikatsauksen 21.10., silloin ehkä lisätietoa. Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2009 Olisikohan tuo suomeksi "hiljainen tieto"? Tribal knowledge eli heimo-osaaminen kääntyisi suomeksi ehkä paremminkin kollektiivinen tieto. Seuraava kysyy sitten mikä on kollektiivinen. Kollektiivista tietoa ei saa tietenkään sekoittaa kollektiiviseen tietouteen, mikä taas juontaa Star Trekin Borgeihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2009 Aika käsittämätön tilanne. Elokuussa 2006 Boeingin omassa lehdessä sanotaan mielenkiintoisesti: ‘finds a way’ and ‘delivers results’ have always been strong traits,” she said. “Where we need to improve is in the areas of ‘charts the course,’ ‘sets high expectations’ and ‘inspires others.’” ... “I know we are doing well because employees are dissatisfied with the current situation—meaning they want to get dramatically better than they are today. http://www.boeing.com/news/frontiers/archive/2006/august/cover.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2009 Ihan normaalia nykyisessä yrityskulttuurissa jossa johtajistolla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä mitä työntekijä tasolla tehdään vaan oletetaan ja loput kuvitellaan. Surullista mutta totta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2009 Boeing.com “The design of the side-of-body solution is on track. Installations of the fittings are proceeding well and we are pleased with the progress we are making on this important effort. We continue to be on track to fly the 787 by the end of the year.” A more detailed update will be provided on Oct. 21 during Boeing third-quarter earnings call. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2009 Boeing esitteli VIP configuraation. http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/10/video-pimp-my-dreamliner-the-s.html Voisivat pikku hiljaa alkaa keskittymään esittelemään koneen Take-off confiksessa eikä näissä 1:20 skaala malleissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2009 Voisivat pikku hiljaa alkaa keskittymään esittelemään koneen Take-off confiksessa eikä näissä 1:20 skaala malleissa. Ollaan nyt tyytyväisiä, että Boeingin 1:20 mittakaavaisten pienosimallien tuotanto-osasto saa lykättyä jotain valmista pihalle Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2009 Ollaan nyt tyytyväisiä, että Boeingin 1:20 mittakaavaisten pienosimallien tuotanto-osasto saa lykättyä jotain valmista pihalle Juha Pitäiskö heille ilmoittaa osoite minne voivat lähettää nuo ylimääräiset modelit. Tämäkin taitaa vaan ennustaa huonoja uutisia. Viimeksi julkaisivat uuden liveryn juuri ennen huonoja uutisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2009 Vanha juttu mutta mukava animaatio Ethiopianin configuraatiosta (ulkoa, business, economy ja busineksen lepotuolin esittely): http://www.ethiopianairlines.com/en/docs/B787/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2009 Boeing Media Morning call Q3/2009 http://seekingalpha.com/article/167961-the-boeing-company-q3-2009-earnings-call-transcript Tuo on pitkä juttu, mutta yritän laittaa pari poimintaa Jim McNerney (Chairman, President & Chief Executive Officer) the costs through September for those (787) aircraft resulted in adding $2.6 billion of R&D expense to the third quarter results. We made significant progress during the quarter on the side of body reinforcement issue that delayed first flight this past summer. The 787 team is completing and validating this week the last detail design for the stringer modifications on our flight test airplanes and the static and fatigue test air frames. Installations of the fittings are proceeding and we are pleased with the progress we are making. We will retest the modification on the full scale static test air frame after its installations are complete. Once we are cleared for flight based on that test, we will repeat some gauntlet and taxi testing on airplane number one before flying. Flight test is still expected by the end of the year and the first delivery remains scheduled for the fourth quarter of 2010. Jim McNerney First flight of the freighter (747-8) remains expected by early next year, with first delivery scheduled in the fourth quarter of 2010. We are operating with better discipline on the 747-8 Intercontinental, the passenger model, where development is progressing well. 75% of the engineering is released on this airplane. What we are saying is two things -- one that 2010 is sold out, and the level of deferral -- and deferrals remember are not cancellations. Susanna Ray - Bloomberg News And one more quick question about job cuts, you mentioned job cuts above that 10,000 figure. Can you give us a sense of what magnitude you are considering? Jim McNerney We are working through that right now. It will have to do with reshaping of defense programs as the defense budget, which is under pressure, sorts through its own pressures and then it makes its way back to defense contractors such as ourselves, and ongoing market pressures in BCA, which tend to relate more on the services side. John Austrauer - Flight International A question for you about -- you know, we kind of come back to hearing different things about [change] of schedules, whether it’s from online news media or the financial community, and we kind of then get these very confident declarations from you guys about the status of the pace of the program. Are you guys willing to stake your leadership on this? I’m just trying to get a sense of where the buck stops after six delays here. Jim McNerney Listen, you’re breaking up a little bit. I think you may be on a wireless device. We didn’t hear all of the question. Could you try one more time? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2009 .. ovat kirjoittaneet Flightbloggerin nimen väärin tuossa uutisessa, Austrauer = Ostrower mutta se ei vaikuttane asiasisältöön Flightbloggerin omalla sivulla Boeing/ Jim McN kertoo vihdoinkin totuuden aikatauluista: "The schedule changes every day, problems come up, we have to deal with them." http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/10/boeing-to-complete-wing-fix-de.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2009 Etelä-Carolinan osavaltion Charleston kilpailee Washingtonin osavaltion Everettin kanssa toisen 787-kokoonpanolinjan sijoituspaikasta, mistä odotetaan Boeingin päätöstä lähiviikkojen aikana. Vääntö on kovaa myös siinä suhteessa, että Boeing yrittää puristaa Washingtonin osavaltion mekaanikkojen ammattiliitolta 10-vuotista lakot kieltävää sopimusta sen ehtona, että kokoonpanolinja tulisi (edelleen) Washingtonin osavaltioon. Etelä-Carolinan työntekijöillä ei ole ammattiliittoa "rasitteenaan". http://www.thenewstribune.com/southsound/story/928822.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Boeing on näköjään päättänyt avata toisen 787-kokoonpanolinjan Etelä-Carolinan Charlestoniin, missä odotetaan päätöksen tuovan alueelle suoraan 4000 uutta työpaikkaa ja välillisesti 8000 lisää. Uusi kokoonpanolinja tulee olemaan toiminnassa vuonna 2011. IAM-ammattiliiton kanssa ei päästy sopimukseen lakkojen rajoittamisesta Washingtonin osavaltiossa, jonka edustajat ovat pettyneitä päätökseen. http://www.wyff4.com/money/21452616/detail.html http://www.islandpacket.com/news/local/story/1016115.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Pettyneet asentajat Washingtonin osavaltiossa väittävät, että he itse asiassa tarjosivat Boeingille 10-vuotista lakot kieltävää sopimusta. Lisäksi IAM-ammattiliiton edustaja kertoo, että Washingtonin osavaltio antoi Boeingille vuonna 2003 yli 3 miljardin dollarin verohelpotukset, jotta 787-tuotantolinja tulisi Washingtoniin. http://www.seattlepi.com/business/411636_workersreax29.html .. tulee mieleen, että Airbusin lakimiehet WTO-tukiaisriitajutussa kirjaavat varmasti mielellään ylös tällaisia tunnustuksia käyttääkseen niitä Boeingia vastaan Mielenkiintoinen on myös SPEEA-ammattiliiton johtajan väite, että koko 787-projekti on jo 12 miljardia dollaria pakkasen puolella ja projekti alkaa tuottaa voittoa vasta kun 800 (ehkä jopa 1000) koneesta on saatu rahat sisään ja tilauksiahan on tällä hetkellä noin 840... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2009 Boeing.com EVERETT, Wash., Nov. 12 /PRNewswire-FirstCall/ -- Boeing (NYSE: BA) has completed installing reinforcements within the side-of-body section on the first 787 Dreamliner. The modification entails installing new fittings at 34 stringer locations within the joint where the wing is attached to the fuselage. Installations were completed yesterday. Boeing expects to complete the installations on the static test airframe and the second flight-test airplane in the coming days. "Completing this work is a significant step toward first flight. We continue to be pleased with the progress of the team and remain confident the first flight of the 787 Dreamliner will occur before the end of the year," said Scott Fancher, vice president and general manager of the 787 program. "We will test the modification on the full-scale static test airframe later this month. As soon as we confirm the loads are being handled appropriately in the joint we will complete preflight activities on the airplane." Once the modification is complete on the static test airframe, it will be refitted with strain gauges and instrumentation required for testing. Access doors, systems, seals and fasteners removed from airplane No. 1 to provide access are being restored in preparation for continued testing on the airplane. Boeing continues to install fittings on the fatigue test airframe and the remaining flight-test airplanes. Other airplanes will be modified in the weeks ahead. Overall, the work on modifying airplanes is progressing well, Fancher said. "We have a strong and capable team that has performed exceptionally well," Fancher said. "I'm very pleased with the team's dedication to meet our commitment to fly before the end of the year." After airplane No. 1 is restored, the flight-test team will perform another set of gauntlet and taxi tests to ensure that all systems are ready for flight. Fancher noted that with the exception of a single high-speed taxi test, all remaining first flight activities have been successfully completed on the first flight-test airplane. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 15, 2009 Pettyneet asentajat Washingtonin osavaltiossa väittävät, että he itse asiassa tarjosivat Boeingille 10-vuotista lakot kieltävää sopimusta. Lisäksi IAM-ammattiliiton edustaja kertoo, että Washingtonin osavaltio antoi Boeingille vuonna 2003 yli 3 miljardin dollarin verohelpotukset, jotta 787-tuotantolinja tulisi Washingtoniin. http://www.seattlepi.com/business/411636_workersreax29.html .. tulee mieleen, että Airbusin lakimiehet WTO-tukiaisriitajutussa kirjaavat varmasti mielellään ylös tällaisia tunnustuksia käyttääkseen niitä Boeingia vastaan Mielenkiintoinen on myös SPEEA-ammattiliiton johtajan väite, että koko 787-projekti on jo 12 miljardia dollaria pakkasen puolella ja projekti alkaa tuottaa voittoa vasta kun 800 (ehkä jopa 1000) koneesta on saatu rahat sisään ja tilauksiahan on tällä hetkellä noin 840... Oletetaanpa että nyt on mennyt 20 mrd ja yhtään konetta ei ole vielä luovutettu ja voitto yhdestä koneesta on 20%...mulla ei ole tarkkaa kuvaa mitä yksi maksaa mutta oletetaan 150 miljoonaa ( googlen mukaan per kpl ). 150 Miljardia on siis kauppasumma josta 20% on 30 mrd. Eli 1000 koneen rakennuskulut + 20 mrd tekee 140 mrd. Halusin vain funtsia mitä se tarkoittaa rahana. Käytetty Cessna 172 on noin 200 000 euroa kpl eli rahalla saisi 700000 ko hintaista Cessna 172 konetta. 40 000 maksavia ultrakevyitä saisi jo sitten 3,5 miljoonaa kpl. Kuinkahan monta matkustajaa noilla 1000:lla Dreamlinerilla kuljetetaan kaiken kaikkiaan ? Mikä on keskiverto lipun hinta ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 21, 2009 Alkaa liima olla pikkuhiljaa kuivaa. Ensilento EHKÄ 22 joulukuuta Boeing 787 Likely To Make First Flight Around Dec 22 -Source SINGAPORE -(Dow Jones)- Boeing Co. (BA) is planning the first flight of its long-delayed 787 Dreamliner around Dec. 22, a person familiar with the situation said Thursday. "It is now scheduled to take to the sky on Dec. 22, give or take a couple of days. I don't think this will change much," the person told Dow Jones Newswires. Boeing is under intense pressure to get the Dreamliner aloft. The plane is now more than two years behind schedule and Boeing last quarter took a US$2.5 billion charge related to development costs associated with the program. The company has orders for 840 Dreamliners. -By Costas Paris, Dow Jones Newswires; 65 6415 4151 Nasdaq.com Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 1, 2009 787:n korjattua siipi/runkorakennetta on testattu "limit load":iin asti, eli siihen rajaan, mikä on laskettu suurimmaksi normaalissa operoinnissa rakenteisiin kohdistuvaksi rasitukseksi, ilman näkyviä ongelmia. Boeing ei vielä vahvista rasituskokeen onnistuneen, ennenkuin ovat tutkineet kerätyn datan. Mikäli koe onnistui, yksi este ensimmäisen lennon suorittamiseen on poistunut. Rakenteiden on kuitenkin vielä näytettävä kestävän 150 % limit loadista, mikä on konetyypin sertifioinnin edellytys. Nämä kokeet tehdään vasta ensi kevään aikana. Jos huonosti käy, niin koneet jo lentävät, kun todetaan ettei päästä 150 prosenttiin ja taas pitää korjata rakenteita. http://www.thestreet.com/story/10635272/1/ahead-of-the-bell-boeing-completes-787-test.html?cm_ven=FI http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/186747.asp Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla