Kirjoitettu Joulukuu 11, 2009 787:n ensilento saattaa tapahtua ensi tiistaina, 15. joulukuuta, tai sitten myöhemmin http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2010477713_apwaboeing787tests1stldwritethru.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2009 787:n ensilento saattaa tapahtua ensi tiistaina, 15. joulukuuta, tai sitten myöhemmin http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2010477713_apwaboeing787tests1stldwritethru.html Huhutaan, etta olisi kello 10 lansirannikon aikaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2009 Huhutaan, etta olisi kello 10 lansirannikon aikaa. Ihan faktaa tuo on. Lainaus Boeing tiedotteesta: Following the successful completion of static testing to validate the side-of-body modification, we have been working through a number of key preflight tests. With high-speed taxi testing scheduled in the coming days, we're on track for first flight soon thereafter. The window for first flight is planned to open at 10 a.m. on Dec. 15 at Paine Field in Everett, Wash. This date is dependent upon final internal reviews, taxi test and receiving the final experimental ticket from the U.S. Federal Aviation Administration. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2009 Se, että ikkuna avautuu - NASA:n sukkulalennoista tuttu termi "window" - klo 10 aamulla 15. joulukuuta paikallista aikaa on kyllä ennemminkin Boeingin PR-osaston keksimä uusi termi sille, että ensilento ei missään tapauksessa tapahdu sitä aikaisemmin - muttei välttämättä myöskään silloin, koska ensilento riippuu vielä useasta asiasta: ensinnäkin on analysoitava loppuun tähän mennessä kerääntynyt data, minkä perusteella pidetään flight readiness review = periaatteessa päätös siitä, ovatko kaikki järjestelmät (sekä lentäjät) valmiina ensilentoon, ja toiseksi FAA:lta pitää saada hyväksyntäpaperit, mitä ei ole vielä tapahtunut, ja kolmanneksi pitää saada suoritettua rullauskokeet loppuun - mikä riippuu säästä - ja myös ensilento on säästä riippuvainen, joten kaiken tämän perusteella on täysin mahdollista, että ensilentoa joudutaan lykkäämään eteenpäin 15. päivästä, mikäli yksi tai useampi em. asioista ei osu nappiin. Maailmalla ehtikin jo kiertää huhu, että ensilentoa olisi siirretty 10 päivällä. The aircraft will make its inaugural flight after final flight readiness reviews, receipt of documentation from the US Federal Aviation Administration and taxi testing, Boeing said. The taxi testing and first flight are subject to weather conditions. http://www.tradingmarkets.com/.site/news/Stock%20News/2717627/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2009 Maailmalla ehtikin jo kiertää huhu, että ensilentoa olisi siirretty 10 päivällä. Hieno pulkka on lähdössä ilmaan, 10 päivää sinne tai tänne. Tuo projekti on kuitenkin jo niin paljon myöhässä että hyvä kun lentää vielä joulukuussa. Mikropopcornit ja Dr Pepper tölkit on jo hankittu kaappiin odottamaan ensilentoa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2009 Nythän juttu on niin, että eivät uskalla lähteä ritsallaan ilmaan, jos yhtään tuulee tai on vettä kiitotiellä For the 787 to be cleared for takeoff, there must be good visibility, no standing water on the runway and little to no wind, said Yvonne Leach, spokeswoman for the 787 program http://www.postandcourier.com/news/2009/dec/12/787-dreamliner-could-take-flight-next-week/ Ennusteet Everettiin /KPAE:lle ensi viikoksi lupaavat joka päivälle joko lunta tai sadetta 50 % todennäköisyydellä. Kannattaa siis varautua siihen, että kone lentää/ei lennä/lentää/ei lennä, jne, jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2009 Eli suomeksi. Seuraava mahdollinen koelentopäivä on ens kesällä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 787:n ensimmäinen rotaatio: http://vimeo.com/8142299 http://vimeo.com/8141721 -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 ja voi sitä hehkutuksen määrää mikä tuostakin tulee, henkselit paukku ja tähtilippu heiluu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 Saahan sitä modernia ja hienoa konetta hehkuttaa? Käydessäni Toulousessa hehkutettiin sinikeltaista tähtilippua ja soitettiin oodia ilolle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 Saahan sitä modernia ja hienoa konetta hehkuttaa? Käydessäni Toulousessa hehkutettiin sinikeltaista tähtilippua ja soitettiin oodia ilolle Saa tottakai mutta niiden pitäisi saada kone valmiiksi edes ennalta ilmoitetulla vuosikymmenellä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 For the 787 to be cleared for takeoff, there must be good visibility, no standing water on the runway and little to no wind, said Yvonne Leach, spokeswoman for the 787 program Jännä olisi kuulla, mitä varten 787 ei lennä ensilentoaan, jos olosuhteet eivät ole aivan täydelliset. Ainakaan 757:n ensilennolla keli ei näytä olleen mikään erityisen tyyni ja tasainen laskussa: http://www.youtube.com/watch?v=DRar2YONKfk ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 787:n ensimmäinen rotaatio: http://vimeo.com/8142299 http://vimeo.com/8141721 -Esa Onko vappupallo unohtunut sivuperäsimen nokkaan? 757:ssa näytti olevan samanlainen. Mikä se on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 Väittävät näin: Static pressure cone. It provides a reliable, stable static pressure source before you have a chance to calibrate the airplane static ports, and in maneuvers that would screw up the static pressure at the airplane ports. Saisivat nyt kyllä pistää laitteensa lentämään, jotta saataisiin sekin alta pois. Jokseenkin noloa olisi siirtää lentoa eteenpäin, kun muistetaan, että yhtiön insseillä on ollut nyt noin 2 vuotta "extraa" aikaa pistää koneen järjestelmät kuntoon sillä aikaa, kun rakenteita on fiksattu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 En tiedä, onko tästä ollut aikaisemmin täällä, mutta Dreamliner on saanut lempinimen Dealyliner... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 En tiedä, onko tästä ollut aikaisemmin täällä, mutta Dreamliner on saanut lempinimen Dealyliner... 7Late7 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 Tuohan näyttää ihan avaruussukkulalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 En tiedä, onko tästä ollut aikaisemmin täällä, mutta Dreamliner on saanut lempinimen Dealyliner... Kuka ihmeen Dealy voisi olla kyseessa? Jokunen konsultti loytyy tuolla nimella...mutta tarkoititko kenties Chicagon pormestaria Richard Daley:ta..? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 Boeing ja LEGO tekivät yhteistyötä. Syntyi muovikone. Asiakkaat valittavat: "the wings break off easily... a little awkwardly balanced like when sometimes the back of the plane touches the ground or the wings slant towards the ground... pretend it is flying..." Suunnilleen niin kuin rotaatiotestissä kävi. 7Late7 nimenomaan. Jopa lapset ympäri maailman ehtivät ensin. http://shop.lego.com/Product/?p=10177 Myöntäkää pois, kaikki tekin haluatte rakentaa oman Dreamlinerin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2009 Hehe... Noo...odotelkaahan kun se, mika se on se Finnairin tilaama seuraava ranskalainen kone on joskus samassa vaiheessa. Hmmm...ranskalainen auto, ranskalainen ydinvoimala, ranskalainen lentokone... Ehka se peruna kuitenkin on kelpoa tavaraa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Jopa lapset ympäri maailman ehtivät ensin. http://shop.lego.com/Product/?p=10177 Myöntäkää pois, kaikki tekin haluatte rakentaa oman Dreamlinerin. Eikä tämä vielä mitään! Pienoismallivalmistaja Zvezda julkaisi 1/144 mittakaavaisen 7late7-mallin muutama viikko sitten: http://www.zvezda.org.ru/?nav=1&p=3&set=7008 Pitäisikö kokeilla ehdinkö rakentaa oman 787:n valmiiksi ennen Boeingia Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Totta ihmeessä Boeing ilmoittaa etä olosuhteiden on oltava lähes moitteettomat ensilentoa varten, ilmailu on nykyisin niin vaarallista. Toista se oli kun 757 lensi ensilentonsa. Tai kun Tex teki tynnyrin 707:lla. Nykyisin on olemassa sellaiset asiat kuin riskianalyysi ja turvallisuustarkastelu. Näillä mennään, vaikka usein nämä kävelykypäräasiat hanurista ovatkin.. Ja odotellaan tosiaan sitä vuotta 2012. Katsotaan lentääkö se Toulousenkaan ihme ajallaan Ensilentohan on myöhästynyt lähes jokaiselta uudelta konetyypiltä. Se ei tee koneesta vielä romua. Tai no jaa, tekee se sittenkin. A380 on täysi susi kaupallisesti eikä tule ikinä tekemään voittoa eurooppalaisille veronmaksajille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Ensimmäinen mahdollisuus, johon tähdätään, on siis tiistaina klo 20 Suomen aikaa. Webcastia on luvassa ainakin Boeingin omilla sivuilla, joiden lähetyksen luvataan avautuvan 24 tuntia ennen ensilentoa: http://www.newairplane.com/ Everettin sääennuste lupaa tällä hetkellä täksi illaksi sadetta tai lunta ja tiistaiaamuksi paikallista aikaa 80 % todennäköisyydellä sadetta. Ensilento on tietenkin VFR-lento, joten ellei VFR-keliä löydy, ei kone myöskään lennä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 7Late7 Myöhästymistä enemmän minua kiinnostavat suoritusarvot. Saas nähdä, kuinka paljon taloudellisempi vehje nykytekniikalla on onnistuttu tekemään paljon vanhempiin Busseihin verrattuna. Aivan putkeen kaikki ei ole ilmeisesti mennyt, mutta lupaukset nyt kai aina ovat pelkkiä lupauksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Saas nähdä, kuinka paljon taloudellisempi vehje nykytekniikalla on onnistuttu tekemään paljon vanhempiin Busseihin verrattuna. Tai ihan yhtä vanhoihin Bojoihin verrattuna Minua kiinnostaa, mikä tulee vastaavasti aikanaan A350 olemaan verrattuna Dreamlineriin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla