Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Saas nähdä, kuinka paljon taloudellisempi vehje nykytekniikalla on onnistuttu tekemään paljon vanhempiin Busseihin verrattuna. Muistaakseni kirjoitin joskus neljä vuotta sitten tähän threadiin Boeingin henkseleiden paukuttelusta, silloin kun he olivat melko varmoja kaikkien vähänkään isompien Airbussien korvaantuvan kymmeniä prosentteja taloudellisemmalla 787:lla. Nyt aletaan olla siinä vaiheessa että lopulliset prosentit tulevat esiin, luulen että nyt tuo kone painaa paljon enemmän kuin mitä se alkuperäisissä laskelmissa oli otettu huomioon ja luultavasti sarjakoneet ovat vielä tukevampia, kuin tuo nyt ehkä muutaman kuukauden sisällä ilmaan nouseva kone. Luulen myös että ei vahvistukset jää vain siiven tyviin. Tämä ei nyt sitten ollut mikään Airbus mainospuhe, olen aika skeptinen myös A350 lupauksiin, tosin Airbusilla ei ole luvattukkaan koko ilmailua mullistavaa taloudellisuutta, kuten Dreamlinerin kohdalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 FAA:n turvallisuustiimin jäsen on kirjoittanut hyvän artikkelin niille, joita kiinnostaa ne testit, mitä koneelle ja sen järjestelmille on tähän mennessä tehty ja myös koelentojen järjestelyt. Juttu on riittävän kansantajuinen mutta kuitenkin yksityiskohtaisin, mihin olen tähän mennessä törmännyt. http://www.designnews.com/article/440006-Boeing_787_Dreamliner_Reaches_First_Flight_Milestone.php Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Hehe... Noo...odotelkaahan kun se, mika se on se Finnairin tilaama seuraava ranskalainen kone on joskus samassa vaiheessa. Hmmm...ranskalainen auto, ranskalainen ydinvoimala, ranskalainen lentokone... Ehka se peruna kuitenkin on kelpoa tavaraa. Puhutko nyt niistä belgialaisista perunoista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2009 Paine Fieldin sääennuste ei näytä kovin lupaavalta: KPAE 141736Z 1418/1518 11006KT P6SM BKN008 OVC024 FM142100 11010KT P6SM BKN012 OVC025 FM142300 11010KT P6SM -RA OVC012 FM150200 11010KT 3SM -RA BR OVC005 FM151200 15008KT 3SM BR OVC008 eli huomenna heikko näkyvyys, matala pilvikatto ja aamupäivällä sadetta. Torstaina sateet näyttäisivät hellittävän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2009 Eipä ennuste ole juurikaan muuttunut: KPAE 150544Z 1506/1606 14012KT P6SM -RA OVC025 FM151100 16008KT P6SM SCT006 BKN012 OVC020 TEMPO 1512/1516 3SM BR BKN006 OVC012 FM152000 16008KT P6SM SCT015 OVC025 FM160100 14012KT 5SM -RA OVC015= .. jos ajoittain juuri ennen ensilennolle suunniteltua aikaa pilvikorkeus on vain 1200 jalkaa, niin eipä siellä isolla koneella VFR:ää lennetä. Tässä muuten linkki alueen VFR-karttaan, jos kiinnostaa, ne kartathan ovat netissä kaiken kansan katsottavina: http://skyvector.com/?ll=47.90704046410591,-122.28156750248306&chart=1&zoom=2 Tulipa mieleen mainita, että kun kursorin nuolen vie VFR-kartassa olevien kenttien sinisten/vihreiden/punaisten pilkkujen kohdalle, niin sieltä hypää esiin ko. kentän METAR ja TAF. Tällaista palvelua ei saa meilläpäin. Oikeasta alalaidasta kun zoomaa karttaa ulospäin, niin näkyville tulee useampia lähialueen kenttiä, joilla on sääasema. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2009 Kyllapa oli taipuisuutta siivissa! Ollut nyt ilmassa 44 minuuttia, korkeutta 12,800 jalkaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2009 Kauankohan meinaa tuo tekele nyt lentää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2009 Kauankohan meinaa tuo tekele nyt lentää? Ilkka taisi puhua jotain viidestä tunnista tuolla toisessa ketjussa... Voisi tämän yleisen höpinän muutenkin pitää jatkossa siellä ja tähän vain uutisia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2009 Koelento-ohjelma pääsee varsinaiseen vauhtiin vasta helmikuussa, ja jotkut uutiset puhuvatkin 10 kuukauden ohjelmasta, joka sisältää yli 3000 tuntia lento-ohjelmaa sekä myös yli 3000 tuntia maassa suoritettavia testejä: http://www.mysinchew.com/node/32927 Koelento-ohjelman yksityiskohdista enemmän täällä: http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/12/better-know-a-dreamliner---par.html Vielä ei löydy tietoa siitä, missä vaiheessa kaikki 6 koelento-ohjelman koneyksilöä ovat tällä hetkellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2009 Järjestyksessä toinen 787, ANA:n väreihin maalattu ZA002 tekee ilmoituksen mukaan ensilentonsa tänään klo 8:45 alkaen paikallista aikaa eli 18:45 Suomen aikaa, mikäli sää ei ole esteenä. http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/12/za002-to-fly-december-22nd-wea.html Sama TV-kanava kuin aikaisemmin on luvannut lähettää videokuvaa paikan päältä: http://www.kirotv.com/news/22030037/detail.html Kuvaa ja ääntä täällä: http://www.kirotv.com/video/21972903/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2009 ZA002:n ensilennolla sattui ja tapahtui, Seattle Timesin mukaan. Nokkapyörän asento näytti saattokonepilotin mielestä epänormaalilta lentoonlähdön jälkeen. Laskussa katselijat havaitsivat että päätelineiden luukut olivat epänormaalisti auki. Kone ei myöskään rullannut heti laskun jälkeen asematasolle vaan pysähtyi kiitotien päähän. Boeing kertoo "ristiriitaisista indikaatioista" laskutelineen toiminnan merkkivaloissa, "mutta ongelma ratkaistiin lennon aikana". Lisäksi saattokoneelta (T-33) oli loppua polttoaine, kaiketi koska se oli joutunut liikehtimään ja tekemään ylimääräisiä kuvioita 787:n laskutelineitä tarkastellessaan. Videossa huomio kiinnittyi siihen että sää oli vielä kehnompi kuin ZA001:n ensilennolla, nyt pilvikatto oli niin matalalla että kone katosi näkyvistä jo melkein heti kiitotien päässä. Joku saattaisi sanoa että tässä otettiin jo riskejä enemmän kuin ensilennolla normaalisti on tapana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2009 Nokkapyörän asento näytti saattokonepilotin mielestä epänormaalilta lentoonlähdön jälkeen. Laskussa katselijat havaitsivat että päätelineiden luukut olivat epänormaalisti auki. Kone ei myöskään rullannut heti laskun jälkeen asematasolle vaan pysähtyi kiitotien päähän. Boeing kertoo "ristiriitaisista indikaatioista" laskutelineen toiminnan merkkivaloissa, "mutta ongelma ratkaistiin lennon aikana". Onkohan teline otettu lennon aikana ulos pakkopudotuksella? Lentoonlähtövideoissa isot telineluukut näyttävät olevan kiinni, mutta laskussa ne on tosiaan auki. Suurimmassa osassa tällä hetkellä käytössä olevassa liikennekoneessa telineluukut jäävät auki, jos teline pudotetaan alas (esim. MD-80 koneiden luukuissa on "suksi" joka osuu laskussa kiitorataan). Lennolla tuli ristiriitainen indikaatio telineen sisäänmenosta/ulostulosta-> vedettiin pakkopudotuskahvasta varmuuden vuoksi-> isot luukut jäivät auki. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2009 Täällä on nokkatelineongelmaa selitetty: http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/12/as-you-may-have-noticed.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2009 Spekulointi seis Jo aikaisemmin mainitussa Seattle Timesin jutussa kerrotaan miksi luukut oli auki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2009 Spekulointi seis Jo aikaisemmin mainitussa Seattle Timesin jutussa kerrotaan miksi luukut oli auki. Tuota juttua on täydennetty aika lailla ensijulkaisun jälkeen, kiitos infosta 8) . Itse olen edelleen hieman ihmeissäni kun tuo ZA002:n ensilento jotenkin vaikuttaa hieman kiireessä tehdyltä. Yksi tekninen ongelma koelennolla olisi melkolailla normaalia, mutta tässä oli sekä nokkatelineen että toisen pyöräjarrun kanssa ongelmia (viimeksi mainitusta ei tainnut olla jutun ensimmäisessä versiossa mainintaa). Lisäksi koneessa oli vain pilotit eikä muuta koelentohenkilökuntaa, jota nyt kaiketi kaikista nykyajan etämittaus- jne. menetelmistä huolimatta olisi hyvä olla lennolla mukana? Varsinkin kun Boeingilla varmaankin on paineita saada koelento-ohjelman mittaukset suoritettua mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Jotenkin mieleen hiipii ajatus että Boeingille oli hyvin tärkeää saada toinenkin kone ilmaan tämän vuoden puolella, vaikka lento ei tuottaisikaan kovin paljon koelento-ohjelmassa tarvittavaa mittausdataa. Ehkä olen vain turhan epäluuloinen.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2009 Tuota juttua on täydennetty aika lailla ensijulkaisun jälkeen, kiitos infosta 8) . Itse olen edelleen hieman ihmeissäni kun tuo ZA002:n ensilento jotenkin vaikuttaa hieman kiireessä tehdyltä. Yksi tekninen ongelma koelennolla olisi melkolailla normaalia, mutta tässä oli sekä nokkatelineen että toisen pyöräjarrun kanssa ongelmia (viimeksi mainitusta ei tainnut olla jutun ensimmäisessä versiossa mainintaa). Lisäksi koneessa oli vain pilotit eikä muuta koelentohenkilökuntaa, jota nyt kaiketi kaikista nykyajan etämittaus- jne. menetelmistä huolimatta olisi hyvä olla lennolla mukana? Varsinkin kun Boeingilla varmaankin on paineita saada koelento-ohjelman mittaukset suoritettua mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Jotenkin mieleen hiipii ajatus että Boeingille oli hyvin tärkeää saada toinenkin kone ilmaan tämän vuoden puolella, vaikka lento ei tuottaisikaan kovin paljon koelento-ohjelmassa tarvittavaa mittausdataa. Ehkä olen vain turhan epäluuloinen.... Vaikka siella Euroopassa miten vannotaan vain ranskalaisuuden nimiin, niin kylla ne Boeingillakin silti tietavat mita tekevat. Joskus ei aina kaikki mene putkeen, niinkuin ei ole tainnut sen ison patonginkaan kanssa menna. Siis, taitaa olla perati FAA:n vaatimus, ettei kunkin koneen ensimmaisella lennolla saa olla mukana ketaan muuta kuin kaksi koelentajaa. Siita kerrottiin mm. siina ekan koneen ekan lennon videostreamissa. Ja suurin osa mittalaitteistakin asennetaan vasta sen ekan keikan jalkeen. ZA001 lensi eilen kolmannella lennollaan muuten sellaisen yli viiden tunnin rupeaman, ensimmaista kertaa kai aurinkoisessa saassakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2009 Taitaa olla niin, että kone oli koottu Everettissä Paine Fieldillä, josta kone ensilennon yhteydessä siirtolennettiin Boeing Fieldille, missä koelentokeskus sijaitsee. Ei sen kummempaa. http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Field http://en.wikipedia.org/wiki/Paine_Field Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2009 Jo aikaisemmin mainitussa Seattle Timesin jutussa kerrotaan miksi luukut oli auki. Mielenkiintoista... Neville responded that he would keep the gear down until it cooled. Again, Nance saw no cause for alarm in the exchange. "The chase plane confirmed (the hot brake) is not falling apart or coming off a hub," he said. Nance said the hot brake explains what happened when the plane landed later at Boeing Field. Aviation professionals were surprised to see the main landing-gear doors were left open on landing rather than stowed away and that the plane shut down at the end of the runway instead of taxiing to the apron. Fire trucks were on standby. Keeping the door open through the flight ensured the hot brake inside the wheel well is cooled as much as possible, Nance said. Eli jarru kuumeneee lentoonlähdön aikana ??? Lentäjä toteaa pitävänsä telineeen ulkona niin pitkään kun jarru on jäähtynyt. Mutta sitten teline on kuitenkin otettu sisään (nokkateline ongelman takia?) ja jarrua jäähdytetty pitämällä telineluukut auki Onko 787:ssa mahdollisuus avata isto telineluukut riippumatta itse laskutelineen liikkeistä? Edelleen luulen, että telineen toiminta on varmistettu jossain vaiheessa pakkopudotuksella. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2009 Taitaa olla niin, että kone oli koottu Everettissä Paine Fieldillä, josta kone ensilennon yhteydessä siirtolennettiin Boeing Fieldille, missä koelentokeskus sijaitsee. Ei sen kummempaa. http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Field http://en.wikipedia.org/wiki/Paine_Field Nimenomaan juuri näin on. Kuitenkin ZA001:n ensilento oli jo heti kättelyssä suunniteltu 5 tunnin pituiseksi jotta tärkeimmät mittaukset saataisiin suoritettua samantien tällä ensimmäisellä "siirtolennolla". ZA002:n ensilentoa ei tietääkseni aluperinkään suunniteltu yhtä pitkäksi, ja em. laskutelinemurheet sitten kaiketi lyhensivät sitä entisestään. Juu, kyllähän Boeingin insinöörit tietävät mitä tekevät.... Tietääkö joku muuten mistä löytyisi tarkemmat tiedot 787:n koelento-ohjelmasta tästä eteenpäin? Varmaankin kullekin koneyksilölle on tarkoin määrätelty ihan omat koe- ja mittausohjelmansa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2009 Kakkoskoneen ohjelmasta löytyy tietoa blogista: http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/12/better-know-a-dreamliner---par-1.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2009 787:n jarrujen (jotka muistaakseni toimivat sähköisesti) tietokoneohjelmaa pitäisi fiksata, mutta kaksi jarrujen parissa työskentelevää yhtiötä, Crane ja GE, kinastelevat siitä, kuka maksaa laskun http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/175000.asp http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2009/07/boeing-and-crane-deadlocked-on.html Nyt 5 kuukautta myöhemmin on päästy yksimielisyyteen siitä, että Crane jatkaa jarrujen parissa työskentelyä, koska yhtiölle on luvattu maksaa 18,9 miljoonaa dollaria. Nasdacin uutisesta ei selviä, kumpi summan maksaa, GE vai Boeing. Lienee kuitenkin selvää, että jarrujen modifiointi on ollut tällä välin keskeytyneenä. Crane Co. työskentelee jatkossa suoraan Boeingin alaisuudessa, joten alihankkijaketjusta on taas poistettu yksi lenkki. http://www.dailyfinance.com/story/company-news/boeing-resolves-dispute-on-787-brake-system-but-what-else-do/19299288/ http://www.nasdaq.com/aspx/stock-market-news-story.aspx?storyid=200912301840dowjonesdjonline000472&title=crane-to-resume-work-on-boeing-787-brake-system-get-189-million Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2010 Koelento-ohjelman kuudelle koneelle suunniteltu ohjelmakaavio löytyy täältä, mutta veikkaan, että ohjelmaa saatetaan muuttaa useampaankin kertaan sen mukaan, mitä tulee vastaan: http://aviationweek.com/media/pdf/787flighttest.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2010 ANA vaihtoi loputkin tilaamansa 787-3 koneensa 787-8 malliin. Lyhyen kantaman 787-3:n tilauskirja näyttää nyt nollaa ja sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Boeing May Axe 787-3 With ANA Cancellation -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 12, 2010 ANA vaihtoi loputkin tilaamansa 787-3 koneensa 787-8 malliin. Lyhyen kantaman 787-3:n tilauskirja näyttää nyt nollaa ja sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Boeing May Axe 787-3 With ANA Cancellation -Esa Kiinnostava nakokulma siita, kuinka 767NG voisi korvata 787-3:n: http://leehamnews.wordpress.com/2010/01/09/will-lean-767-line-mean-new-life-for-this-airplane/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2010 Roskaa löydetty kone numero kakkosen polttoainetankin sisältä ja polttoainesuodattimesta, putsausoperaatio tehtävä: http://www.flightglobal.com/articles/2010/01/14/337184/debris-forces-second-787-back-to-everett.html ... sivusto meni yllättäen nurin, mutta näin siellä kerrottiin pari minuuttia sitten. http://seattletimes.nwsource.com/text/2010797910.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla