Kirjoitettu Joulukuu 23, 2010 A380 koneen rakentamiseen liittyvät ongelmat ovat kaukaa katsottuna aika älyttömän tuntuisia juttuja. Eri alihankkijoilla oli CATIA 3D CAD ohjelmasta keskenään yhteensopimattomia versioita. Ongelmat korostuivat kaapeloinnin suunnittelun, kaapelinippujen jigissä rakentamisen ja lopulta koneeseen asentamisen yhteensovittamisen mahdottomuutena. Lukuisat johtoniput (100 000 johdinta ja 40 000 liitintä) olivat liian lyhyitä eikä niitä voitu vetää suunniteltuja kaapeliratoja pitkin. Tämä ongelma poistui kun alihankkijat ja loppukokoonpanoa tekevä tehdas päivittivåt käytetyt ohjelmistot samaan revisioon. Tämä yksinään aiheutti puolen vuoden viiveen koneiden luovutukseen. jk Vahan off-topic, mutta tuttu ongelma muuallakin: Vahan samanlaisia ongelmia on ollut laivanrakennuspuolella, jossa aluksen eri osat on voitu jakaa telakan suunnitteluosaston ja erillisten, itsenaisten suunnittelutoimistojen kesken. Tahan paalle ovat tulleet sitten lukuisat eri alihankkijat, jotka ovat puolestaan suunnitelleet sahko- ja putkityot omille alueilleen, joiden sisustamisesta ovat vastanneet. Boeing 777:sta sen verran, etta eiko jo siina Boeing lanseerannut termin "risk-sharing partner", eli useat paaalihankkijat olivat projektissa mukana omalla riskillaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2010 B777 oli jo rahoitusriskkejä alihankkijoille jakava projekti, mutta mittakaava oli eri luokkaa kuin nyt tuotannossa olevissa uusissa koneissa kuten E170/190 tai huippuna B787. B777 teknologia oli koeteltua jo muissa koneissa. Se oli siis vanha jo syntyessään. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2010 B777 teknologia oli koeteltua jo muissa koneissa. Se oli siis vanha jo syntyessään. jk Eihän tuo nyt olleenkaan pidä paikkaansa, olihan B777 Boeing'in ensimmäinen fly-by-wire kone. Ymmärtääkseni myös suunnittelumenetelmät poikkesivat paljon siitä, mitä ne olivat olleet edeltäjissä (B747 ja B767). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2010 En asiasta tiedä muuta kuin sen, mitä netistä olen lukenut, mutta pahat kielet (lähinnä Euroopasta) ovat sitä mieltä että Boeingin väittämä täysin uusi tapa rakentaa on osittain semmoista mitä Airbussilla on tehty jo tovin aikaa. Eli osittain Boeingin mainostama "täysin uusi tapa" on itseasiassa vain "Boeingin täysin uusi tapa". Ja jonkun verran on ihmetelty sitä, että alkuun konetta myytiin lähes samaan hintaan kuin 737NG viimeisimpiä versioita. Ja että alennusmyynti on jatkunut niin pitkään. Nythän kone ei taida mennä oikein kaupaksi. Viimeisimpänä uhkana on kuulemma että ETOPS-valmiutta ei saada toviin aikaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2010 B787 on projektina aivan eri vaikeusluokkaa kuin B777. B787 koneessa liikennelentokone ja sen rakentaminen on keksitty kokonaan uudelleen. B777 taas oli vakiintuneen rakennustavan ja teknologian joutsenlaulu. Juurikin näin! Boeing 787 on de Havilland Cometin jälkeen merkittävin liikennelentokone. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2010 Juurikin näin! Boeing 787 on de Havilland Cometin jälkeen merkittävin liikennelentokone. Juha Siis susi syntyessään? Jotenkin vaikea ymmärtää Comet-hehkutusta; olihan se ensimmäinen, mutta ei sillä ilman katastrofaalista onnettomuushistoriaakaan olisi mitään loistavaa tulevaisuutta ollut, kun taas B707 ja DC8 lentävät yhä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2010 Siis susi syntyessään? Jotenkin vaikea ymmärtää Comet-hehkutusta; olihan se ensimmäinen, mutta ei sillä ilman katastrofaalista onnettomuushistoriaakaan olisi mitään loistavaa tulevaisuutta ollut, kun taas B707 ja DC8 lentävät yhä. Comet oli ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu liikennelentokone, sitä on vaikea jättää huomioimatta. Comet 1:n onnettomuushistoria on karu, mutta Comet 4 oli täysin kelvollinen ja jopa kilpailukykyinen lentokone. Monet liikennelentokoneen järjestelmä- ja rakenneratkaisut ova säilynet periaatteilta samoina Comet-ajasta tähän päivään. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2010 Comet oli ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu liikennelentokone, sitä on vaikea jättää huomioimatta. Comet 1:n onnettomuushistoria on karu, mutta Comet 4 oli täysin kelvollinen ja jopa kilpailukykyinen lentokone. Monet liikennelentokoneen järjestelmä- ja rakenneratkaisut ova säilynet periaatteilta samoina Comet-ajasta tähän päivään. Juha Eikös Cometista "lainattú" ohjaamo miltei sellaisenaan Caravelleen? Eli osa siitä ainakin menestyi sitten paremmin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2010 Eikös Cometista "lainattú" ohjaamo miltei sellaisenaan Caravelleen? Eli osa siitä ainakin menestyi sitten paremmin... ja nenän myös 787:aan. Tarvii muuten vinkata airbussille ettei laita koneisiin tuollaista nenää, ne kun tuppaa floppaamaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2010 Comet oli ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu liikennelentokone, sitä on vaikea jättää huomioimatta. Comet 1:n onnettomuushistoria on karu, mutta Comet 4 oli täysin kelvollinen ja jopa kilpailukykyinen lentokone. Monet liikennelentokoneen järjestelmä- ja rakenneratkaisut ova säilynet periaatteilta samoina Comet-ajasta tähän päivään. Juha Niin ja siiven sisään ei saa enää moottoreita asentaa...ainakaan matkiksissa. Eikös ne ikkuna-aukkojen reunat repineet matkustamon/kabiinin auki Cometeissa ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2010 Mutta aika hyvin se Comet on vielä viime vuosiin palvellut vähän modifioituna Nimrodina RAF:ssä. Jukka, joo, suorakulmaiset ikkunat olivat se Cometin ongelma. Sitten kun se ongelma oltiin saatu korjattua, olivat muut menneet jo ohi ja Cometin maine muuten vain mennyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2010 Caravellen prototyyppeihin tosiaan ostettiin täysin varustellut nokat de Havillandilta. Caravelle-sarjakoneissa oli jo sitten erilainen ohjaamo, mutta nokan ulkomuodot säilyivät koko Caravellen elinkaaren. Jukka, joo, suorakulmaiset ikkunat olivat se Cometin ongelma. Sitten kun se ongelma oltiin saatu korjattua, olivat muut menneet jo ohi ja Cometin maine muuten vain mennyt. Repeämä ei alkanut matkustamon ikkunan reunasta vaan koneen katolla olleen ADF:n "ikkunan" reunasta: [ attachment removed / expired ] Näin ainakin G-ALYP:n tapauksessa. Tämä oli ainoa tuhoutuneista Comet ykkösistä joka päästiin tutkimaan jollain tapaa. Käsittääkseni sama tulos saatiin sitten myös kuuluisissa vesitankkikokeissa. Cometin jatkokehittäminen ei niinkään ollut "ongelman ratkaisua". Comet 2 ja 3 olivat jo suunnitteilla Comet 1:n tullessa käyttöön. Tärkein syy jatkokehittämiselle oli RR Avon-moottorin tuleminen markkinoille. Toki onnettomuustutkinnassa selvinneet asiat otettiin huomioon seuraavissa versioissa, mutta onnettomuudet eivät itsessään olleet kehittämisen peruste. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2010 Ah... jostakin on vain jäänyt sellainen mielikuva, että nuo suorakulmaiset ikkunat olivat kuitenkin väärä ratkaisu, ehkä osasyy miksi repeämät pääsivät etenemään niin paljonkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2010 Comet 1 murtui vesitankkikokeissa myös ikkunan pielistä. Comet 2 koneeseen ikkunan kehykset muutettiin toisenlaisiksi, samoin materiaalivahvuuksia muutettiin. Ainoa edelleen jäljellä olevaan Comet 1 on noilta osilta modattu vahvemmaksi. Ykköstä voi pitää jonkinlaisena protosarjana (2 protoa ja 12 sarjakonetta). Liikennekoneiden kuormat ovat kasvaneet aika hurjasti. Comet 1 oli suunnilleen 45 paikkainen esittelynsä aikaan 1949. Kymmenen vuotta myöhemmin esiteltyt B707 ja DC8 olivat yli 150 paikkaisia. Comet 4 oli noin satapaikkainen. Cometteja tehtiin kaikkiaan hiukan toista sataa ja Nimrodeja viitisenkymmentä. Viimeinen Comet poistui liikenteestä 1997 ja radiotiedustelukone Nimrod R1 poistuu ensivuoden keväällä. Ei aivan huono saavutus lajinsa ensimmäiseltä. Eri versioineen yli kuudenkymmenen vuoden käyttöaika ja vajaa parisataa valmistunutta konetta. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2011 Testilennot on aloitettu uudelleen, mutta uudesta toimitusaikataulusta ei kerrota ennenkuin mahdollisesti parin viikon kuluttua: http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D9KQFQV01.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2011 Tuttua tarinaa taas tässä lausunnossa: The new schedule has been padded in the event that anything else goes wrong, the company said. .. siis aikataulussa lienee "ilmaa" sen varalta, että jotain muutakin menee pieleen 26. päivä tätä kuuta pidetään tavanomainen puhelinkonferenssi, jossa aikataulu mahdollisesti tarkentuu. http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2013964993_apusboeing787.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2011 Boeing on ilmoittanut, että JetStarin koneiden toimitukset siiirtyvät kuusi kuukautta eteenpäin. Qantasin omistaman halpiksen piti saada ensimmäinen B787 vuoden 2012 puolivälissä viime heinäkuussa tehdyn sopimuksen mukaan.. Qantasilla on tilauksessa 50 B787, joista puolet on menossa Jetstarille. flightglobal Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2011 Boeingin johtaja McNerney "ennustaa" Boeingin kykenevän ongelmista huolimatta toimittamaan asiakkaille kahdestatoista kahteenkymmenen konetta "tämän vuoden aikana", joten lausunto on varovainen eikä ensimmäisen toimituksen ajankohdasta ole selvyyttä. 787:n pitää myös saavuttaa ETOPS-hyväksyntä, koska ilman sitä lentoyhtiöt eivät voi lentää sellaisilla reiteillä, jotka kulkevat jossain vaiheessa kauempana kuin tunnin matkan päässä lähimmästä lentokentästä, minkä McNerney myöntää isoksi ongelmaksi. Yhtiö teki vuonna 2010 joka tapauksessa voittoa 4,5 miljardia dollaria ennen veroja, mistä hyvästä commercial airplanes-osaston työntekijöillä on tiedossa 3 viikon palkkaa vastaava bonus. Taannoin lakossa olleet asentajat (machinists) eivät "sattumalta" ole osallisia bonusohjelmassa http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2014048927_boeing27.html Tämän lisäksi Boeing vihjaa suunnittelevansa 737:n korvaavaa konetyyppiä, joka tulisi markkinoille v. 2019 tai 2020. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2011 Näkyi olevan 2kpl 787 parkissa eilen King County Intl Airportilla. On se hieno livenä! (Ja ei, ei ole kuvia, kamerakamat varastettiin ruumalaukusta Heathrow'lla...) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2011 Boeing myöntää, ettei valmiin koneen suorituskyky ole ennakkolupausten kaltainen. http://www.flightglobal.com/articles/2011/03/15/354340/boeing-to-miss-787-performance-spec-albaugh.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2011 Fijin Air Pacific on peruuttanut kahdeksan 787-9 koneen tilauksen. flightglobal Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2011 Boeing suunnittelee lennättävänsä 787:n ensivierailulle Japaniin heinäkuun alussa. Lennon tarkoituksena on testata eri lentokenttien valmiutta koneella operointiin. Suunnitelmien mukaan 787 vierailee ainakin Tokion (Haneda), Osakan (Itami ja Kansai), Okayaman ja Hiroshiman kentillä. http://www.boeing.com/Features/2011/05/bca_SROV_05_26_11.html -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2011 "JAL picks Boston as first 787 destination" Japan Airlinesin ensimmäinen 787-reitti on Tokio NRT-Boston. Uutta reittiä operoidaan aluksi 4x viikossa huhtikuusta 2012 alkaen, myöhemmin päivittäin. flightglobal Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2011 Boeing ja ANA ovat julkistaneet 787:n matkustamon: http://www.newairplane.com/787/firstDelivery/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2011 Sisa- ja ulkokuvaa LOT:n tulevista Dreamlinereista: http://www.lot.com/web/lot/b787;jsessionid=EFEA1C893AF66D9C1ECF1295CD8D875F.l2 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla