Kirjoitettu Toukokuu 24, 2012 Norwegian liisaa kaksi 787:aa lisää - yhteensä nyt tulossa 8 konetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2012 787 Dreamliner in Australia now. Visiting Sydney, Brisbane and Melbourne. http://www.news.com.au/travel/news/first-review-of-the-787-dreamliner-jet-in-australia/story-e6frfq80-1226367733337 http://www.couriermail.com.au/business/luxury-jet-dreamliner-worth-the-wait/story-fn7kjcme-1226367913588 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2012 All Nippon Airways ei ole tyytyväinen koneen sähköisesti tummuviin ikkunoihin, yhtiön mielestä matkustamo ei pimene tarpeeksi. ANA suunnittelee "pimennysverhojen" asentamista ikkunohin. airwise Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2012 kpae.blogspot.com mukaan kaksi Air Indialle toimitettavana olevaa Boeing 787 -konetta ovat saaneet jenkkirekkarit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2012 ANAn B787 NH204 FRA - HND lentää kohta Suomen yli koillisen suuntaan. http://www.flightradar24.com/ANA204 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2012 Lähiaikoina ensimmäiset koneyksilönsä ovat saamassa Air India, China Southern, Ethiopian, LAN, Qatar ja United Airlines. Air Indialle toimitettavista 787:stä kolme odottaa luovutusvalmiina, mutta Intian hallitus ei ole vielä(kään) antanut lopullista hyväksyntää Air Indian ja Boeingin välille sovitulle korvauspakettiratkaisulle koneiden viivästymisestä. Puolalainen LOT odottaa saavansa ensimmäisen koneensa marraskuussa. Centre of Aviationin pitkässä artikkelissa kerrotaan tarkemmin mm. mille reiteille eri yhtiöt aikovat 787:t sijoittaa. http://www.centreforaviation.com/analysis/air-india-china-southern-ethiopian-lan-qatar-and-united-all-near-787-deliveries-77875 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2012 Viidessä All Nippon Airwaysin 11 koneyksilöstä on havaittu Rolls-Roycen Trent 1000-moottoreihin liittyvä ongelma, jonka takia koneet on jouduttu maadoittamaan. Kolme koneista on moottorin osien vaihdon jälkeen takaisin liikenteessä, mutta kaksi odottaa osien toimitusta, mikä voi viedä muutaman viikkoa. Ongelmia tuottavien osien valmistaja ei ole suoranaisesti Rolls-Royce, vaan ko. osat on valmistanut Hamilton Sundstrand. "We have identified that a component on Trent 1000 engines fitted to Boeing 787 Dreamliners has a reduced service life. As a proactive measure, this component is being replaced in a number of engines," a Rolls-Royce spokesman said. The gearbox is manufactured by United Technologies subsidiary Hamilton Sundstrand. A source with knowledge of the events said engineers had spotted the potential for corrosion within a gearbox component and the planes had been grounded so that it could be changed. http://news.airwise.com/story/view/1343046173.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2012 Rullaustestejä suorittaneen upouuden 787:n moottorista lähti lauantaina kuumaa rojua pihalle Charlestonin kentällä Etelä-Carolinassa. Moottori oli tällä kertaa General Electricin GEnx. Jäänteet sytyttivät ruohikon palamaan ja kenttä jouduttiin sulkemaan tunnin ajaksi kiitotien puhdistusta varten. Boeing, onnettomuustutkintaviranomainen NTSB ja GE tutkivat asiaa. Debris from a brand new Boeing 787 Dreamliner's engine fell onto the runway and into the grass at Charleston International Airport Saturday afternoon, sparking a fire, shutting down the airport and diverting flights for more than an hour. “A 787 experienced an engine issue today while undergoing preflight runway testing in North Charleston,” Boeing SC spokeswoman Candy Eslinger said Saturday night. The gravity of the mishap spurred an investigation by the National Transportation Safety Board, Eslinger added. http://www.postandcourier.com/article/20120729/PC16/120729133 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2012 Näyttääpä juuri ANAn 787-881 ylittävän Suomea, onkos tämä ollut jo kauan reittiliikenteessä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2012 Näyttääpä juuri ANAn 787-881 ylittävän Suomea, onkos tämä ollut jo kauan reittiliikenteessä? 21. tammikuuta 2012 alkaen: www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,67208.msg1343247.html#msg1343247 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2012 Ensimmäinen Unitedille menevä 787-8 on nyt maalattu. Ja on muuten aika hemmetin tyylikäs! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2012 Intian hallituksen taloudellisten asioiden komitea on vihdoin hyväksynyt ehdot, joiden mukaan Boeing maksaa korvausta 787:ien viivästymisestä. Alkuperäisen aikataulun mukaan Air Indian tilaamat koneet piti toimittaa vv. 2008-2011, kun nykyinen aikataulu on 2012-2016. Intialaiset aikovat vielä vaatia korvausta siitä, että koneiden ominaisuudet eivät ole Boeingin alkuperäisten lupausten mukaisia, mihin palataan sitä mukaa kun koneilla aletaan operoida ja todelliset ominaisuudet ja käyttökustannukset jne. selviävät. Joka tapauksessa näyttää siltä, että toimitukset Air Indialle voidaan nyt aloittaa. The government today gave a go-ahead to Air India to induct the much-awaited Boeing 787 Dreamliners into its fleet but would conduct separate negotiations on the issue of compensation for failure of the aircraft to meet performance guarantees. The Cabinet Committee on Economic Affairs approved the proposal of Civil Aviation Ministry, at a meeting this evening, and allowed Air India to take delivery of 27 Boeing 787 aircraft after signing the Delay Compensation Settlement Agreement, an official release said. India Times Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2012 Ensimmäinen Unitedille menevä 787-8 on nyt maalattu. Ja on muuten aika hemmetin tyylikäs! Näyttävän näköinen kone! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2012 Meksikon presidentin uusi "virkakone" on B787-9. Kone toimitetaan 2015 ja hintalappu on 750 miljoonaa USD, josta itse koneen osuus on 120 miljoonaa USD ja loput tiulevat varustelusta. aerotelegraph Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2012 Rullaustestejä suorittaneen upouuden 787:n moottorista lähti lauantaina kuumaa rojua pihalle Charlestonin kentällä Etelä-Carolinassa. Moottori oli tällä kertaa General Electricin GEnx. Jäänteet sytyttivät ruohikon palamaan ja kenttä jouduttiin sulkemaan tunnin ajaksi kiitotien puhdistusta varten. Boeing, onnettomuustutkintaviranomainen NTSB ja GE tutkivat asiaa. http://www.postandcourier.com/article/20120729/PC16/120729133 NTSB:n lehdistötiedote: NTSB provides factual update on Boeing 787 engine failure in South Carolina As a result of the investigative work to date, the NTSB has determined that a fan mid-shaft on the failed GEnx engine fractured at the forward end of the shaft, rear of the threads where the retaining nut is installed. The fan mid-shaft is undergoing several detailed examinations including dimensional and metallurgical inspections. Kuvia väliakselista: http://www.ntsb.gov/news/2012/fan_mid_shaft.pdf (tuo näyttää kyllä ehjältä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2012 Air India katsoo tehneensä 787-ostoksessaan "hyvän diilin", siitä huolimatta, että ensimmäiset yksilöt tulevat olemaan 7,5 tonnia painavammat kuin oli luvattu, johtuen vaadituista modifikaatioista valmistusprosessissa. Mielenkiintoista on, että Intian ilmailuministeriön virkamiehen mukaan 787 kuluttaa polttoainetta Airbus A330:een verrattuna vain 17 % vähemmän (Boeingin markkinointi on tainnut luvata 20 % ?) ja ylimääräinen paino pudottaa tätä etua 12 %:iin. Air India operoi koneillaan puolitoista vuotta, minkä jälkeen palataan siihen, paljonko Boeing tulee maksamaan kompensaatiota ylipainoisista yksilöistä. "The Dreamliners are overweight by 7.5 tonnes, from its initial design. They were supposed to be 17% more fuel efficient vis-a-vis the A-330 aircraft. But the extra weight is likely to reduce that to 12%," a senior official from the civil aviation ministry told ET on conditions of anonymity. Air India will evaluate the performance of these aircraft for the first 18 months and if they don't meet the promised standards, a separate compensation package will be negotiated, the official added. India Times Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2012 Air India katsoo tehneensä 787-ostoksessaan "hyvän diilin", siitä huolimatta, että ensimmäiset yksilöt tulevat olemaan 7,5 tonnia painavammat kuin oli luvattu, johtuen vaadituista modifikaatioista valmistusprosessissa. Mielenkiintoista on, että Intian ilmailuministeriön virkamiehen mukaan 787 kuluttaa polttoainetta Airbus A330:een verrattuna vain 17 % vähemmän (Boeingin markkinointi on tainnut luvata 20 % ?) ja ylimääräinen paino pudottaa tätä etua 12 %:iin. Air India operoi koneillaan puolitoista vuotta, minkä jälkeen palataan siihen, paljonko Boeing tulee maksamaan kompensaatiota ylipainoisista yksilöistä. India Times Jenkit ja euroyhtiöt ei ota käyttöön seiska kasi seiskaa ennen kuin nousevan auringonmaan yhtiöt koeajaa tyypin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2012 Ethiopian Airlines on vastaanottanut ensimmäisen koneyksilönsä: http://www.aviation.ca/2012081512404/news/international/africa/12404-boeing-celebrates-delivery-of-ethiopian-airlines-first-787 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2012 Ethiopian kierrättää 787:aa ensin Afrikan kohteilla, kuukauden päästä se siirtyy Washingtonin reitille. Seuraava säännöllinen 787 kohde tulee olemaan Guangzhou. http://www.flightglobal.com/news/articles/ethiopian-to-serve-washington-and-guangzhou-with-787-375530/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2012 Chileläinen LAN vastaanottaa ensimmäisen 787:n 31 Elokuuta. Latin American airline group LAN will take delivery of its first Boeing 787-8 Dreamliner on 31 August, becoming the fourth operator of the aircraft and the first in South America. The aircraft (CC-BBA) completed final assembly in July and will be unveiled in a ceremony at Boeing's Everett, Washington, facilities on 30 August. It will depart on a flight to Santiago on 31 August at about 17:00 local time and arrive in the Chilean capital on 1 September at about 09:00, says LAN. Flightglobal Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2012 Intiassa mikään ei tapahdu nopeasti. Intian ilmailuviranomainen on pyytänyt FAA:lta selvitystä ensimmäiselle koneyksilölle tapahtuneesta moottoriviasta. Lisäksi näyttää siltä, että Air India joutuu odottamaan vielä Intian oikeusministeriön päätöstä Boeingin ja Air Indian välisen korvaussopimuksen hyväksymisestä The airline will also have to wait for a nod from the Ministry of Law and Justice on the agreement approved by the Union Cabinet on compensation that the airline is seeking from Boeing for the delay in aircraft delivery http://www.thehindubusinessline.com/industry-and-economy/logistics/article3807696.ece Air Indian sisällä kuitenkin odotetaan ensimmäisen 787:n saapuvan Intiaan "viikon sisällä", koska FAA on antanut hyväksynnän siirtolennolle. Intialaiset väittävät olevansa "kolmas lentoyhtiö", joka saa 787-koneita http://www.avionics-intelligence.com/news/2012/08/20/india-to-induct-first-boeing-787-dreamliners-aug-end.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 23, 2012 QF peruuttaa 35:n 787-9:n tilaukset huonon taloustilanteen takia: http://www.news.com.au/business/qantas-posts-245m-loss/story-e6frfm1i-1226456359030 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2012 Ethiopian kierrättää 787:aa ensin Afrikan kohteilla, kuukauden päästä se siirtyy Washingtonin reitille. Seuraava säännöllinen 787 kohde tulee olemaan Guangzhou. http://www.flightglobal.com/news/articles/ethiopian-to-serve-washington-and-guangzhou-with-787-375530/ Ethiopianin 787 on nyt nähty Nigeriassa : http://allafrica.com/stories/201208310998.html ja Ghanassa: http://www.ghanabusinessnews.com/ethiopian-airlines-boeing-787-dreamliner-makes-historic-landing-in-ghana/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2012 ANA:n 787:n ykkösmoottorista hajosi hydraulipumppu koneen ollessa rullaamassa kiitotielle päin Okayamassa. Ohjaamossa vika havaittiin nopeana hydraulipaineen laskuna. Moottori jouduttiin sammuttamaan ja kone rullasi takaisin portille kakkosmoottorin avulla. Rolls Royce kiirehti ilmoittamaan, että pumppu ei ole osa Trent-moottoria vaan moottori pyörittää sitä. http://www.flightglobal.com/news/articles/ana-787-suffers-hydraulic-leak-before-takeoff-376086/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2012 ANA:n 787:n ykkösmoottorista hajosi hydraulipumppu koneen ollessa rullaamassa kiitotielle päin Okayamassa. Ohjaamossa vika havaittiin nopeana hydraulipaineen laskuna. Moottori jouduttiin sammuttamaan ja kone rullasi takaisin portille kakkosmoottorin avulla. Rolls Royce kiirehti ilmoittamaan, että pumppu ei ole osa Trent-moottoria vaan moottori pyörittää sitä. http://www.flightglobal.com/news/articles/ana-787-suffers-hydraulic-leak-before-takeoff-376086/ Lyhyt video tapahtuneesta: http://www.zie.nl/video/algemeen/Boeing-Dreamliner-aan-de-grond-na-rook/m1mzww3fgrqf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla