Kirjoitettu Tammikuu 8, 2013 Erilaisia sähkövikoja on esiintynyt ainakin neljään otteeseen tähän mennessä: The Boston incident is the latest in a series of electrical problems that have plagued the 787. In November 2010, a 787 involved in the flight testing programme was forced to make an emergency landing after a fire occurred in one of the aircraft's power distribution boards located in the aft electronics engine bay. The fire was later traced to the ingestion of foreign debris into the distribution board, causing a short circuit, forcing supplier Hamilton Sundstrand to make changes to its configuration. On 4 December 2012, a United Airlines 787-8 made a diversion to New Orleans shortly after take-off from Houston, following the failure of an electrical generator controller. Chilean carrier LAN recently said that its 787s have had a lower reliability rate compared with other aircraft in their fleet, partly because of problems with the aircraft's electrical and cooling systems. http://www.flightglobal.com/news/articles/japan-airlines-continues-to-fly-787s-after-boston-incident-380768/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2013 Bostonissa Japan Airlinesin 787:n toisesta moottorista vuosi noin 40 gallonaa polttoainetta kun kone oli lähdössä http://boston.cbslocal.com/2013/01/08/japan-airlines-jet-leaks-fuel-at-logan-airport/ http://abcnews.go.com/Travel/fuel-leak-japan-airlines-787-day-fire/story?id=18158025#.UOx3Trb3tr0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2013 NTSB:n update Bostonin incidentistä: http://www.ntsb.gov/news/2013/130108b.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2013 Kyseessä oli eri koneyksilö kuin eilisessä sähköpalossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2013 Kyseessä oli eri koneyksilö kuin eilisessä sähköpalossa. Ai ne olikin molemmat Bostonissa, tuli vähän tulkinnanvarainen postaus . Tuo NTSB:n tiedote oli siis siitä sähköpalosta. Ei kai niitä sentään ole useampia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2013 Ei kahta ilman kolmennetta Keskiviikkona ANA perui lennon 787llä jarrujärjestelmästä tulleen vikailmoituksen vuoksi. localnews 8 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2013 Lentokoneet alkavat olla kuin PC:n käyttöjärjestelmät (tai muut ohjelmat)? Ne pitää saada äkkiä (liian pian) markkinoille. Sitten vain "Service packiä" perään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2013 Lentokoneet alkavat olla kuin PC:n käyttöjärjestelmät (tai muut ohjelmat)? Ne pitää saada äkkiä (liian pian) markkinoille. Sitten vain "Service packiä" perään. Suosittelen tutustumista (liikenne)lentokoneiden historiaan mikäli kuvittelet että näin ei ole ollut aivan alusta asti. /Samuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2013 Lentokoneet alkavat olla kuin PC:n käyttöjärjestelmät Esimerkiksi Honeywell EPIC avioniikkapaketin prosessorikorteissa käyttöjärjestelmänä on Windows... Minkähän takia koneen lentoonlähtöä edeltävässä tsekkilistassa on maininta Close the windows? jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2013 Esimerkiksi Honeywell EPIC avioniikkapaketin prosessorikorteissa käyttöjärjestelmänä on Windows... Sama koskee muutamia muitakin avioniikan prosessorikortteja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2013 Ja lisää ongelmia ??? ANAn 787 ohjaamon ikkunaan tuli halkeama koneen ollessa kotimaanlennolla. Saman yhtiön toisesta B787 löytyi öljyvuoto moottorista koneen laskeuduttua Miyazakin lentokentälle. airwise Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2013 Onko nyt niin, että sattui ns. paska säkä ja rupes tulemaan kaikkia vikoja samaan aikaan vai laskiko vaan uutiskynnys? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2013 Guardianin mukaan FAA ottaa 787 mallin tarkempaan syyniin: http://www.guardian.co.uk/business/2013/jan/11/boeing-787-dreamliner-us-investigation Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2013 Onko nyt niin, että sattui ns. paska säkä ja rupes tulemaan kaikkia vikoja samaan aikaan vai laskiko vaan uutiskynnys? Taitaa olla vähän molempia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2013 Bostonissa Japan Airlinesin 787:n toisesta moottorista vuosi noin 40 gallonaa polttoainetta kun kone oli lähdössä http://boston.cbslocal.com/2013/01/08/japan-airlines-jet-leaks-fuel-at-logan-airport/ http://abcnews.go.com/Travel/fuel-leak-japan-airlines-787-day-fire/story?id=18158025#.UOx3Trb3tr0 Tätä samaa konetta testattaessa Japanissa tapahtui taas polttoainevuoto: A Boeing 787 Dreamliner jet undergoing safety checks in Tokyo after a fuel leak at Boston airport last week had leaked fuel during tests earlier in the day, according to Japan Airlines. An open valve on the aircraft caused fuel to leak from a nozzle on the left wing used to remove fuel, a spokeswoman said http://www.guardian.co.uk/business/2013/jan/13/boeing-787-dreamline-fuel-leaks Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2013 NTSB:n update, sisältää mm. kuvia palaneesta akkupaketista: NTSB Provides Second Investigative Update on Boeing 787 Battery Fire in Boston Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2013 Myös Japanin ilmailuviranomaiset aloittavat tutkinnan B787n polttoainevuodoista. Noin puolet käytössä olevista koneista on japanilaisilla yhtiöillä (JAl ja ANA) bbt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2013 NTSB:n update, sisältää mm. kuvia palaneesta akkupaketista: NTSB Provides Second Investigative Update on Boeing 787 Battery Fire in Boston BMS-johtospagetti taitaa olla syynä. BMS (Battery Management System) on järjetelmä ongelmaan jota ei ole, mutta sillä saadaan luotua kivasti paljon ongelmia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 http://www.reuters.com/article/2013/01/16/us-boeing-ana-idUSBRE90F01820130116 ANA (ja ilmeisesti myös JAL?) ovat nyt maadottaneet 787 laivastonsa. ANA:lle sattui tänään uusin ongelma 787:n kanssa kun lennon aikana alkoi tunkea savua/savun hajua matkustamoon/ohjaamoon, tuo lento päätyi hätälaskuun Takamatsuun ja koneen evakuointiin. Ei ole kovin hyvä tämä kyllä enää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Onko tämä nyt sitä kuuluisaa ylivertaista Ameriikanrautaa jota eräät ihannoi yli kaiken? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Tästä on koitettu pitää rauta kaukana. Uuden teknologian käyttöön otto ei ole kivutonta. Jos tämä ongelma on akku, ja päästään kiinni akun ongelmaan niin koneen jatkokehitys näiltä osin ei liene mahdotonta? Kyllä tästä vielä hyvä tulee! Tuota Aviation Heraldia kun katselee niin eri asteisia insidenttejä on kaiken maailman koneissa ympäri maailmaa. Kun operaatioiden määrä kasvaa, myös insidenttien kokonaismäärä kasvaa. Onneksi kuitenkin hitaammin kuin mitä liikenne kasvaa. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Taisivat Boeingilla tilata LiPot Hobbykingistä... TP. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Niinpä niin...mutta uusissa konetyypeissä on aina lastentauteja, sille ei voi mitään. Sen verran mutkikkaita ovat. Kun esim. otimme MD-11:n käyttöön, siinä kehittyi aika nopeasti tuumanpaksu mapillinen tietoa erilaisista ongelmista, joista suurin osa oli nuiskuja näytöillä. Kesti muutamia vuosia, ennenkuin siitä mapista päästiin lopullisesti eroon. Vaati MD:n ja monen laitevalmistajan yhteistyötä, että nuisku nuiskulta mappi oheni lähinnä softaparannusten myötä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Tässä linkki BBC:n uutiseen: http://www.bbc.co.uk/news/business-21038128 Eli molemmat Japanin suuret yhtiöt asettivat lentokieltoon kaikki 787-koneensa toistaiseksi. ANA:lla koneita on 17 ja JAL:illa 7 kpl. EDIT: grounded (=maadoitettu, lentokiellossa) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Muovikoneen maadoittaminen on haastavaa jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla