Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Aviation herald: No injuries. BBC: Injuries. ? http://avherald.com/h?article=45c377c5&opt=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Muovikoneen maadoittaminen on haastavaa jk Sähkömies meinaa kans aina tukehtua nauruun kun joku puhuu lentokoneen maadoittamisesta... Täysin käsittämätön tapa käyttää sanaa maadoittaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Sähkömies meinaa kans aina tukehtua nauruun kun joku puhuu lentokoneen maadoittamisesta... Paitsi että lentokoneita maadoitetaan myös sähköteknisessä mielessä, eli heitetään kaapeli vaikka koneen nilkkaan (siis laskutelineeseen) kiinni, jotta kone saadaan samaan potentiaaliin hallin kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Paitsi että lentokoneita maadoitetaan myös sähköteknisessä mielessä, eli heitetään kaapeli vaikka koneen nilkkaan (siis laskutelineeseen) kiinni, jotta kone saadaan samaan potentiaaliin hallin kanssa. Tiedetään joo mutta kun nuo puhuu tuolla aina lentokoneen maadoittamisesta ne tarkoittaa että kone on toistaiseksi poistettu liikenteestä. Siihen merkitykseen sanan maadoittaminen käyttö on aiheuttanut usein tahatonta komiikkaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2013 Amerikassa samat toimet kuin Japanissa. http://news.blogs.cnn.com/2013/01/16/faa-temporarily-grounding-dreamliner-flights-in-the-u-s/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Vaikka FAAn lentokielto koskeekin vain jenkkiyhtiöitä (United), on hyvin todennäköistä että kaikki B787 jäävät maahan toistaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Eurooppa seuraa perässä lentokiellon suhteen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Eurooppa seuraa perässä lentokiellon suhteen. Kuin myös iltalehti eiku siis Intia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Taas tulee mieleen DC-10 Chicago O'Haren tapauksen jälkeen. Dreamliner ei sentään ole rysähtänyt alas, mutta maine on saanut melkoisen kolhaisun jonka palauttaminen lienee suuremman työn takana kuin itse tämän hetken teknisten ongelmien korjaaminen. Airbus selvisi 380-vaikeuksistaan hyvin ainakin minun silmissäni, mutta toisaalta mielikuvaan vaikuttanee se, että 380 on huomattavasti kaukaisempi asia kuin dreamliner. Mielikuvathan ne vaikuttavimpia suurelle yleisölle ovat kuin kylmät faktat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Kaikki tämänhetkiset 787-operaattorit ovat nyt keskeyttäneet lennot, myös Qatar, Ethiopian ja LAN: http://atwonline.com/aircraft-engines-components/news/ethiopian-suspension-means-all-787s-now-grounded-0117 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Mielikuvathan ne vaikuttavimpia suurelle yleisölle ovat kuin kylmät faktat. Mutta suuri yleisö tuskin valitsee lentoyhtiötään sen kaluston perusteella (ääritapaukset erikseen). Eli koneen viime aikainen huono julkisuus vaikuttaa lähinnä markkinointiin siten, että uutta konetta ei hehkuteta niin suuresti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2013 Ranskassa ovat nimittäneet koneen jo "Nightmarelineriksi" 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Englannissa yleisesti tuntuu kulkevan "Fireliner"-nimellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Englannissa yleisesti tuntuu kulkevan "Fireliner"-nimellä. Iltalehdessä kuva Firelinerin lievästi kärvähtäneestä akusta http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013011816574056_ul.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Iltalehdessä kuva Firelinerin lievästi kärvähtäneestä akusta Huomatkaa, että kuinka se on "HURJA" kuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 No, ei se iltapaska tuossa nyt niin väärässä ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Mutta ennen kuin riehutte enempää niin huomatkaa että kaikki tuo palanut on akkukennojen palosuojakotelon sisällä. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Mutta ennen kuin riehutte enempää niin huomatkaa että kaikki tuo palanut on akkukennojen palosuojakotelon sisällä. jk Onneksi. Ei kuitenkaan ole hirveän normaalia enää jos näin vähällä lentomäärällä ja koneyksilöiden määrällä 2 akkupakettia käryää viikon sisään. Oli palosuojan sisällä tai ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Tässä olisi hyvä uutisvinkki Keskisuomalainen- lehteen: Boeing 787 Dreamliner- koneiden lentokielto ei vaikuta Jyväskylän lentoaseman toimintaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Mutta ennen kuin riehutte enempää niin huomatkaa että kaikki tuo palanut on akkukennojen palosuojakotelon sisällä. jk Näin on. Kotelosta tulee tietysti lämpöä uloskin, varsinkin siellä, missä kuparia (?) on. Täydellisen tietämättömänä siitä ympäristöstä, johon tuo akku on sijoitettu, on vaikea saada mitään käsitystä välittömästä leviävästä palovaarasta tilanteessa, jossa lämpöä ja/tai liekkejä pääsee kotelon ulkopuolelle huomattavia määriä. http://www.theregister.co.uk/2013/01/17/faa_grounds_boeing_787_batteries/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Lainaus tuosta THe Registerin artikkelista : "The battery failures resulted in release of flammable electrolytes, heat damage, and smoke on two Model 787 airplanes," said the FAA in a statement. "The root cause of these failures is currently under investigation. These conditions, if not corrected, could result in damage to critical systems and structures, and the potential for fire in the electrical compartment." Lopputuloksena voi olla, jos vikaa ei korjata kriittisten järjestelmien vaurioituminen sekä tulipalon mahdollisuus sähkölaitetilassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Lopputuloksena voi olla, jos vikaa ei korjata kriittisten järjestelmien vaurioituminen sekä tulipalon mahdollisuus sähkölaitetilassa. Nojoo, mut tottahan toki viranomainenkin saattaa käyttää hieman värikästä kieltä, koska muuten siellä ois lehdistö kimpussa. Ton tekstin perusteella ei voi mun mielestä kauheasti päätellä siitä, miten lähellä tai kaukana ollaan suuremmasta tulipalosta esimerkiksi oltu. Vertaa: Learin 60-sarjalle tuli, muistaakseni vuonna 2009 AD, jossa vaadittiin rengaspainetarkastuksia aiempaa tiheämmin (vai olikohan niin, että AD vaati päivittämään AFM:n, jossa ne rengaspainetarkastukset oli). Syy: to prevent tire failure, which could result in failures of the braking and thrust reverser systems. In a critical phase of operation such as takeoff, loss of airplane control may result. AD sai alkunsa edellisvuonna sattuneesta tapauksesta. Eli 787:n kriittisiin järjestelmiin ja rakenteisiin voi tulla vauriota, sekä koneeseen ihan tulipalokin, mutta koneen käsistä lähtemistä ei kuitenkaan mainita, toisin kuin learin kohdalla, jos koneesta räjähtää rengas... Suhteellista hommaa tämä ilmailu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Aika palotiiviiltä tuo kotelo näyttää. Taitaapa olla peräti suunnitteluvaatimus? http://www.bloomberg.com/photo/bad-battery-batch-said-to-be-probed-in-boeing-787-faults-/281005.html Kuva näyttää aivan siltä että itse akku on palanut korpuksi ja palo on sammunut, kun palava aine on loppunut. Laskeutumisen jälkeen pelastushenkilöstö on sitten todennut tapahtuneen ilman varsinaista palon torjuntatyötä. Ohjaamon indikaatiot ovat ilmeisesti olleet "Battery Over Heat", mahdollinen mitattu lämpötila sekä "Smoke in Electric Compartment" varoitukset sekä varmaan ilmoitus näytöllä että "Land Asap". Sanoisin että tämä osoittaa lentokoneen suuunnittelun onnistuneen. Yksi vakava vika (=akku palaa) ei aiheuta kuitenkaan muuta kuin epämukavuutta. Suunnittelu on siis "Fail Safe" suunnittelua. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Flightglobalin mukaan JAL:n Dreamlinerit ovat poissa liikenteesta ainakin tammikuun 25. paivaan asti. Lisaksi yhtio on keskeyttanyt San Diegon reitin operoinnin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2013 Suomenkielinen Wikipedia kertoo ilman lähdeviitettä, että "Koneen litium-ioniakusta purkautuu savuavaa elektrolyyttiä koneen sähköosastoon ja koneen pohjan läpi kiitoradalle. ANA ja JAL määräävät kaikki omat 787 -koneensa lentokieltoon." http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_787 Liekö ollut noin vai tartteisko korjata? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla