Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

NTSB järjestää Bostonissa tammikuussa tapahtuneesta akkupalosta sekä akkujärjestelmän suunnittelusta, testauksesta ja sertifioinnista kaksipäiväisen julkisen kuulustelun (vai onko kuuleminen oikeampi termi :-[) 23-24 huhtikuuta.

 

The National Transportation Safety Board announced today that its two-day investigative hearing into the Jan. 7 battery fire aboard a Boeing 787 at Boston's Logan Airport will be held on April 23-24 at the NTSB Board Room and Conference Center in Washington, D.C.

 

The hearing will focus on issues relating to the design, testing and certification of the battery system.

 

A detailed agenda and list of panelists and witnesses will be released at a later date at ntsb.gov and at twitter.com/ntsb. Detailed media arrangements will also be released in coming weeks.

 

http://www.ntsb.gov/news/2013/130402.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Syyllisen" etsintä etukäteen? Ensin kai tarvitaan jotain tutkittavaa?

 

Tottakai tarvitaan tutkittavaa ensin! Toivottavasti ei tule ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako koelentoa sitten tarvittaisiin että saadaan 100% varmuus mille tahansa lentokoneen järjestelmälle/osalle? Varsinkin silloin kun kyseessä on ns. uutta tekniikkaa?

 

Kys. nimim: "epätietoinen"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on pari tuntia kestävä koelento lähdössä noin 10 minuutin päästä entisellä numerolla:

 

http://flightaware.com/live/flight/BOE272

 

Kyseessä ei nytkään ole akkusysteemin testi vaan jotain muuta:

 

Boeing says a flight to demonstrate the battery fix to the Federal Aviation Administration will happen soon. It says a separate 787 test flight Wednesday is unrelated to the battery issues.

 

http://seattletimes.com/html/localnews/2020699352_apusboeing787testing.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälle päivälle on äsken jätetty sisään uusi lentosuunnitelma entisellä lennonnumerolla, arvioitu lähtöaika tunnin kuluttua:

 

http://flightaware.com/live/flight/BOE272

 

Toivotaan, että nyt olisi lopultakin kyse akkusysteemin koelennosta, jotta asiassa päästäisiin nytkähtämään pykälän verran eteenpäin.

 

Tällä hetkellä kun on jäljellä vielä 6 välivaihetta, ennenkuin 787:llä operoivat yhtiöt voivat saada koneensa uudelleen taivaalle. Vaiheet on listattu täällä, jos kiinnostaa:

 

http://news.airwise.com/story/view/1365161802.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan, että nyt olisi lopultakin kyse akkusysteemin koelennosta, jotta asiassa päästäisiin nytkähtämään pykälän verran eteenpäin.

Boeingin Twitteristä:

@BoeingAirplanes: Just filed 787 demonstration flight plan - the final certification test for new battery system. #787updates

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Everett/Paine Fieldin (KPAE) Ground ja Tower-jaksot kuuluvat netissä LiveATC-sivuston avulla, niin tulin kuunnelleeksi koneen lähtöselvityksen. Siellä on nainen ratissa  ;) todennäköisesti perämiehenä, kun kerran hoiti radioliikennettä. No, kai se osaa parkkeerata koneen oikein kun tulevat takaisin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Everett/Paine Fieldin (KPAE) Ground ja Tower-jaksot kuuluvat netissä LiveATC-sivuston avulla, niin tulin kuunnelleeksi koneen lähtöselvityksen. Siellä on nainen ratissa  ;) todennäköisesti perämiehenä, kun kerran hoiti radioliikennettä. No, kai se osaa parkkeerata koneen oikein kun tulevat takaisin  :P

 

Niin on maailma muuttunut; vielä muutamia vuosikymmeniä sitten tällainen radioliikenne oli salaista. Sen levittämisestä olisi voinut joutua tuomiolle. En ihan kyllä ymmärrä, miksi kaikki pitää nykyään tuupata kaikkien ulottuville? Mitä hyötyä, hupia, iloa tms siitä on? Johtaa vain siihen, että kun joku luulee jotain, niin roskalehdet saavat lööppejä ja skuuppeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on maailma muuttunut; vielä muutamia vuosikymmeniä sitten tällainen radioliikenne oli salaista. Sen levittämisestä olisi voinut joutua tuomiolle. En ihan kyllä ymmärrä, miksi kaikki pitää nykyään tuupata kaikkien ulottuville? Mitä hyötyä, hupia, iloa tms siitä on? Johtaa vain siihen, että kun joku luulee jotain, niin roskalehdet saavat lööppejä ja skuuppeja.

 

No ainakin meillä taitaa lainsäädäntö edelleen turvata kaiken sähköisen viestinnän sisällön (esim radioliikenteen) luottamuksellisuuden eli sen pohjalta lööppejä ei kannata repiä tai varmaan löytää edelleen itsensä raastuvasta. Käytänössä vaikka viestintää voi kuunnella avoimella taajuudella niin sisältö on luottamuksellista eli ilman asianomaisten lupaa ainakaan ei kannata lähteä julkaisemaan mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on nainen ratissa  ;) todennäköisesti perämiehenä, kun kerran hoiti radioliikennettä. No, kai se osaa parkkeerata koneen oikein kun tulevat takaisin  :P

 

Boeing on perinteinen monien mahdollisuuksien työnantaja. 777-ohjelman pääkoelentäjä ja Chief Pilot - Director Flight Training on Suzanna Darcy-Henneman, joka aloitti talossa insinöörinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmää bisnestä osa 1: 787-ohjelman ongelmien ja viivästysten takia Boeing palkkasi suuren määrän insinööritasoista henkilökuntaa saadakseen 787-ohjelman pelastettua. Nyt, kun näyttää siltä, että tuotannon alkuvaiheen ongelmat ovat ohitse,  Boeing on lähettänyt sähköpostin, jossa ensin kiitetään ohjelman pelastamisesta ja seuraavassa lauseessa sanotaan, että teidät irtisanotaan.

 

Manufacturing engineers on the 787 Dreamliner program Wednesday became the latest group at Boeing to hear bad news of imminent downsizing.

 

It came early in the morning, in an email from a senior manager that thanked them for saving the troubled jet program, then announced layoffs are coming.

 

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020752551_boeingmelayoffsxml.html

 

Kylmää bisnestä osa 2: Boeing on ilmoittanut käyttävänsä miljardi dollaria toiminnan laajentamiseen Etelä-Carolinassa, missä 787-linjan työntekijöillä ei ole ammattiliittoa. Osavaltio tukee laajennusta ensi alkuun 120 miljoonalla dollarilla. Washintonin osavaltiossaa, siis Seattlen seudulla, pelätään että toiminta valuu vähitellen kokonaan pois sieltäpäin, huolimatta niistä tukiaisista, mitä Washingtonin osavaltio on maksanut (mm. 3 miljardin verohelpotukset v. 2003).

 

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020743615_boeingscxml.html

 

Mutta hei, tämähän on vain bisnestä, ei sen kummempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää harmeja: Kunhan koneet saadaan jälleen ilmaan, Rolls Roycen Trent 1000-moottoreilla varustetut 787-koneyksilöt tulee EASA:n antaman lentokelpoisuusmääräyksen mukaan tarkastaa moottorin turbiinissa olevien tiivisteiden kulumien varalta aina 200 lennon välein, kunnes ongelmaan saadaan ratkaisu - mihin menee useampi kuukausi. Moottorit saatetaan joutua irroittamaan tarkastusta varten.

 

New engines can be used on up to 450 flights before being checked and thereafter would need to be examined at least every 200 flights, EASA said. A long-term fix to remove the need for repeat inspections should be in place in several months, it said.

 

http://www.bloomberg.com/news/2013-04-18/rolls-royce-dreamliner-engines-need-additional-checks-for-flaw.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutistoimisto Reuters kertoo FAA:n ilmoittaneen tänään hyväksyvänsä Boeingin akkujärjestelmän parannukset. Lentokelpoisuusmääräystä joudutaan vielä odottamaan muutama päivä, samoinkuin muiden maiden viranomaisten vastaavaa hyväksyntää.

 

The Federal Aviation Administration said it approved a package of detailed design changes, a move that allows Boeing to issue a service bulletin and make repairs to the fleet of 50 planes owned by eight airlines around the world.

 

"Next week, the FAA will issue instructions to operators for making changes to the aircraft and will publish in the Federal Register the final directive that will allow the 787 to return to service with the battery system modifications. The directive will take effect upon publication," the agency said.

 

"The FAA will require airlines that operate the 787 to install containment and venting systems for the main and auxiliary system batteries, and to replace the batteries and their chargers with modified components."

 

http://www.reuters.com/article/2013/04/19/us-boeing-dreamliner-battery-idUSBRE93I11C20130419

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpaa myös Euroopassa, Japanissa mietitään vielä: http://yle.fi/uutiset/eurooppakin_vapauttaa_dreamliner-koneet_lentokiellosta/6592861

 

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on hyväksynyt lentokonevalmistaja Boeingin esittämät muutokset yhtiön 787-konemallin akkujärjestelmään. EASA:n mukaan Dreamlinereiksi kutsuttuja koneita saa käyttää jälleen Euroopassa heti, kun korjaustyöt on tehty.

 

Käytännössä EU-viranomaisen päätös koskee puolalaisyhtiö LOT:tä, joka on ainoa eurooppalainen lentoyhtiö, jolla Dreamlinereita on ollut käytössä. LOT ilmoitti tiistaina hakevansa Boeingilta korvauksia yli kolmen kuukauden käyttökiellosta.

 

Yhdysvaltojen lentoturvallisuusviranomaiset hyväksyivät Boeingin suunnitelmat perjantaina, mikä sallii United Airlinesin ottaa omat Dreamlinerinsa käyttöön. Japanissa odotetaan viranomaisten päätöstä vielä tällä viikolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on laittanut yli 300 henkilöä asentamaan korjauspaketteja paikoilleen eri puolilla maailmaa. Näyttää siltä, että Ethiopian Airlines aikoo suorittaa kaupallisen 787-lennon jo 27. huhtikuuta eli ylihuomenna. Muut yhtiöt ovat varovaisempia: Qatar Airways aloittanee kaupalliset lennot 15. toukokuuta ja United 31. toukokuuta. Japanin ilmailuviranomaisen ei odoteta hyväksyvän lentojen aloitusta ennen kesäkuuta.

 

the race is on to determine which carrier first resumes 787 services, although Ethiopian Airlines expects to gain that honor with an April 27 flight from Addis Ababa Bole International Airport to Jomo Kenyatta International Airport in Nairobi.

 

Also reporting return-to-service goals are Qatar Airways, which has scheduled a May 15 flight from Doha International Airport to London Heathrow Airport, and United Airlines, which expects to return some of its 787s to domestic service May 31. United also expects to launch service between Denver International Airport and Tokyo’s Narita International Airport June 10, although a spokeswoman tells Aviation Week, “that will depend on successful completion of planned modifications ahead of that date.”

 

It is unclear when the industry’s two largest 787 fleets at All Nippon Airways and Japan Airlines will resume service, but Japan’s Civil Aviation Bureau is not expected to approve flights until June.

 

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_24_2013_p0-573134.xml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolalaisen LOTin pääjohtaja uhoaa LOTin käyvän Boeingin kimppuun vaatien "satojen miljoonien korvauksia". No, kyseessä ovat zlotyt eikä eurot, mutta kuitenkin 100 miljoonaa zlotya = 24 miljoonaa euroa. LOT lienee niin pieni asiakas, että saapa nähdä heruuko Boeingilta mitään.

 

http://www.aviationpros.com/news/10928329/lot-ceo-we-will-go-after-boeing-for-hundreds-of-millions

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT saa näin armonaikaa rahoituksen järjestämiseen. Se on varmaan ainoa yhtiö, joka hyötyy hässäkästä.

 

jk

 

Joo, aika odotettua tuo korvausten vaatiminen.  :'(

Konekauppa ei ole Boeingin ihan ensimmäinen.

Sopimuksessa on varmasti, vanhasta kokemuksesta, kirjattu myös korvauspykälät viivetapauksissa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanin viranomaisten nyt hyväksyttyä lentojen aloittamisen uudelleen FAA:n julkaiseman uuden lentokelpoisuusmääräyksen pohjalta, mutta kuitenkin muutamin lisävaatimuksin, All Nippon Airways aikoo suorittaa ensimmäisen koelennon sunnuntaina ja kyydissä on myös Boeingin Ray Conner sekä ANA Groupin johtaja, jotka ilmeisesti haluavat osoittaa luottavansa koneen turvallisuuteen. Mielenkiintoista on se, että ANA aikoo suorittaa 230 lentoa ilman matkustajia ennenkuin matkustajien mukaanotto tapahtuu.

 

The test flight by ANA, the Dreamliner's top customer, comes after U.S. and Japanese authorities gave approval for flights to resume and will be the first of some 230 flights the airline has planned before allowing the jet to carry passengers.

 

Boeing Commercial Airplanes Chief Executive Ray Connor and ANA Group CEO Shinichiro Ito will be on board Sunday's flight.

 

Lisävaatimuksista ei vielä tiedetä tämän enempää:

 

In addition to the battery fix approved by U.S. authorities, Japan's Civil Aviation Bureau has requested airlines meet the country's own safety standards when flying the 787, which include monitoring the battery current while the jet is in the air and checking used batteries.

 

http://www.reuters.com/article/2013/04/26/us-boeing-dreamliner-japan-idUSBRE93P00520130426

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään