Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

Lentoposti.fi: Dreamliner palasi lentokiellosta liikenteeseen - ensimmäisenä ehti Ethiopian

 

Ethiopian Airlines on ensimmäisenä ottanut lentokiellosta vapautuneen Boeing 787 Dreamlinerin kaupalliseen liikenteeseen. Yhtiön kone lensi lauantaina aamupäivällä Addis Abebasta Nairobiin.

...

Varsinaista syytä siihen, miksi kaksi akkua alunperin ylikuumenivat, ei kuitenkaan ole Yhdysvaltain NTSB- ja Japanin JTSB-onnettomuustutkintaviranomaisten tutkimuksissa löydetty. Boeingin esittelemät muutostyöt keskittyvätkin mahdollisten tulevien ylikuumenemisen seurausten turvalliseen hallintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT lähettää kaksi koneyksilöään Etiopiaan asti akkujärjestelmän muutostöitä varten. Toinen koneista on Varsovassa ja toinen Chicagossa. Ymmärtääkseni FAA:n antamassa lentokelpoisuusmääräyksessä edellytettiin modifikaatioiden tekemistä ennen lentoja, mutta kaipa siirtolentoihin on saatu lupa.

 

Ethiopian's base at Addis Ababa will be the location to which both LOT 787s will be sent - one from Warsaw and one from Chicago - to undergo the modification designed to address thermal problems with the type's battery which resulted in the three-month grounding.

 

LOT confirms that the aircraft will be flown to Ethiopia but declines to comment on when they will depart. The airline says, however, that it will restore 787 services on 5 June.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/lot-787s-to-be-fixed-in-ethiopia-as-flights-resume-385262/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways aikoo aloittaa kaupalliset 787-lennot 15. toukokuuta. Artikkelin lopussa kerrotaan analyytikkojen laskeskelleen, että jokainen nyt myytävä 787 tuottaa Boeingille tappiota, ja Boeing pääsee 787-projektissa omilleen vasta 2020-luvulla tai sitten "ei koskaan"  :-\ No, Boeingilla on muita tuotteita, joista voittoa tulee, ei siinä mitään.

 

not all is sweet for the project, according to the UBS analyst David Strauss, who has been following the 787. He is predicting the grounding could cost Boeing an estimated $6bn this year, and that is on top of Boeing already losing money on every plane it sells.

 

In a research note last month, he predicted that the Dreamliner programme will cost Boeing a further $4bn to $5bn a year through next year, and that the manufacturer will not turn a profit on the aircraft until 2021. Mr Strauss estimated the 787, which has a list price of $207 million, cost Boeing $232m each to make.

 

The Dreamliner has been costing Boeing money since the first planes were delivered in 2011, according to the Seattle Times. Boeing's hometown newspaper estimated the company had spent $32bn on the Dreamliner. "Profitability for the plane won't come before well into the 2020s, if ever," the paper said.

 

 

http://www.thenational.ae/thenationalconversation/industry-insights/aviation/dreamliner-episode-much-ado-about-little

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB on sopinut ulkopuolisen yrityksen kanssa tehtävistä kiireellisistä uusista litiumakkutesteistä, joissa akkujen kennot erikseen sekä lisäksi 40 käyttämätöntä akkua skannataan tietokonetomografiaa apuna käyttäen saadakseen selville ongelmien alkusyyn, tarkoituksena välttää akkuongelmien uusiutuminen.

 

The computed tomography (CT) scans of eight lithium-ion battery cells "must also be completed within the shortest timeframe possible to provide the fastest possible receipt of this information to avoid potential future accidents involving this type of aircraft battery", the NTSB says.

 

"Since the [Federal Aviation Administration] has recently approved a plan intended to result in the Boeing 787 being approved for a return to service, the information from these tests is needed as soon as possible," the agency adds.

 

The selected contractor, Chesapeake Defense Services, was to begin CT scans of eight battery cells on 6 May, according to the solicitation. There are eight lithium ion cells in each of the 787's main and auxiliary power unit batteries.

 

More CT scans are also required on up to 40 additional battery cells, but in two parts. The first part will scan the batteries before a round of usage testing to establish a baseline configuration. A second round of CT scans to examine the batteries after the usage testing.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/ntsb-calls-for-urgent-battery-tests-before-787s-resume-commercial-flights-385554/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi amerikkalaista lentomatkustajien oikeuksia puolustavaa järjestöä vaatii, että 787-koneiden lentoja rajoitetaan siten, että koneet eivät saa olla kahta tuntia kauempana lähimmästä lentokentästä (ETOPS 120), kunnes litiumakkujen turvallisuus on varmistunut.

 

Challenging the safety of the Boeing 787 Dreamliner, two air- passenger advocacy groups are demanding the U.S. government limit flights on the controversial new jet until the safety of its lithium-ion batteries is proven.

 

FlyersRights.org and the Aviation Consumer Action Project are petitioning the Federal Aviation Administration (FAA) and the Department of Transportation (DOT) for a two hour limit from the nearest airport for the safety of passengers and crew.

 

http://www.eturbonews.com/34872/airline-passenger-and-safety-groups-seek-clip-dreamliners-wings

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian ja Virgin Atlantic ovat solmineet aiesopimuksen 787-koulutukseen ja kaukolentojen operointiin liittyvästä yhteistyöstä. Norwegian saa Virgin Atlanticilta  kaukolentoihin liittyvää tietotaitoa ja Virgin mahdollisuuden kouluttaa 787-lentäjiään Norwegianin kalustolla vuoden etuajassa. Norwegianin ensimmäisen koneyksilön pitäisi saapua kesäkuun lopussa ja Virgin Atlanticin pitäisi saada omansa kesällä 2014.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9854

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköpanelivika ANA:n 787:ssä koeluonteisen lennon yhteydessä:

 

All Nippon Airways, the largest operator of the Boeing 787 Dreamliner, reported an electrical panel fault during a test flight as it prepares its fleet for a return to service in June.

 

Engineers found discolouration on a connection on an electrical panel following a flight from Tokyo's Haneda Airport to Sapporo on Japan's northern island of Hokkaido on May 4, a spokesman for ANA said.

 

http://news.airwise.com/story/view/1368706797.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina sallii myös 787:n käytön.

 

http://news.airwise.com/story/view/1369316808.html

 

China's civil aviation regulator on Thursday formally approved the Boeing 787 Dreamliner for use in the country, clearing the way for Chinese airlines to start operating the aircraft.

 

The regulator made the announcement in a short statement on its website, without giving further details.

 

China Southern Airlines and smaller rival Hainan Airlines are among the global carriers which have ordered the aircraft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

787:n APU:jen kanssa ongelmia, ylikuumenee.

 

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_05_27_2013_p35-581107.xml

 

(....)

 

Although the challenge of addressing many of these issues pales by comparison with the engineering resources involved with solving the battery problem, at least one concern with the operation of the auxiliary power unit (APU) has prompted Boeing and the unit's manufacturer, Pratt & Whitney Aero Power, to undertake a design revision. Operators have discovered that after the APS5000 APU is shut down with the inlet door closed after landing, heat continues to build up in the tail compartment. After 20 min., this causes the rotor shaft to bow, and the shaft takes up to 2 hr. to straighten again.

 

As many 787 operators, including All Nippon Airways (ANA), have flown the aircraft on shorter routes with reduced turnaround times, this has resulted in restrictions on when the APU can be restarted. An advisory bulletin from United Airlines says if an APU restart is attempted 20-120 min. after shutdown with the inlet door closed, the “bowed rotor shaft can cause turbine rub and significant damage.” If this occurs, an advisory message on the engine-indicating and crew-alerting system shows the APU failed to start and requires the unit to be inspected with a borescope.

 

Boeing acknowledges that “heat conditions have been found to sometimes influence 787 APU starting performance. As a result, operators have been provided with a revised operating procedure that has eliminated this finding. An improvement to the APU is being introduced in the next few months to remove the operating procedure.”

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/dreamlinerit_taas_kayttoon_japanissa/6659514

 

Anan mukaan yksi sen Dreamliner-koneista lensi tänään sunnuntaina onnistuneesti Hokkaidon saarella sijaitsevasta Sapporosta Tokion kansainväliselle lentokentälle Hanedaan.

 

Alunperin Anan piti ottaa koneet liikenteeseen kesäkuun alussa. Viime viikolla lentoyhtiö ilmoitti aikaistavansa käyttöönottoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ANA teki koneilla kuitenkin yhteensä 170 koeluonteista ei-kaupallista lentoa, ennenkuin matkustajien mukaanotto aloitettiin uudelleen.

 

 

Vaan ei kuulosta ihan halvalta hommalta... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina sallii myös 787:n käytön.

 

http://news.airwise.com/story/view/1369316808.html

 

Kiina kuitenkin rajoittaa lentoyhtiöidensä 787-operaatiot aluksi vain Kiinan sisäisiin lentoihin. (Airwise news-sivusto on alhaalla, joten sen uutisen tarkkaa sanamuotoa ei nyt pysty vahvistamaan, joten en tiedä, mainittiinko tästä mitään.)

 

Boeing ... has received the all clear from the Civil Aviation Administration of China (CAAC) regarding planned B787-8 overseas-operations in China, set to begin in the coming months. However, according to the administration's approval statement, the CAAC "will require carriers to operate their 787s only on domestic routes initially"

 

http://www.ch-aviation.ch/portal/news/19231-chinas-caac-okays-boeings-787-but-restricts-use-to-domestic-ops

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing oletettavasti maksaa nämä "testikulut"?

 

Mahdollisesti, mutta halpaa se ei ole kuitenkaan. There is no such a thing like a free lunch...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikkalainen talouslehti Forbes on laskeskellut, että yhden 787:n valmistus maksaa Boeingille tällä hetkellä 200 miljoonaa dollaria. Jos koneita saataisiin myytyä listahinnalla, 225 miljoonaa, Boeing jäisi voitolle. Ongelma on vain siinä, että niitä myydään tällä hetkellä 48 % alennuksella eli 116 miljoonan dollarin hintaan. Sen vuoksi Boeingin on nopeutettava tuotantotahtia, jotta keskimääräiset valmistuskustannukset per koneyksilö putoaisivat 110 miljoonaan ja Boeingille jäisi voittomarginaalia. Rankka tavoite.

 

http://www.forbes.com/sites/afontevecchia/2013/05/21/boeing-bleeding-cash-as-787-dreamliners-cost-200m-but-sell-for-116m-but-productivity-is-improving/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään