Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Heathrow'lla savuaa ilmeisesti Ethiopianin 787. BBC:n uutinen aiheesta. Twitterissä oli vielä äsken pari kuvaakin, mutta molemmat poistettiin (toisen ottaja kaupittelee otostaan feedissään). Finnairin ja BA:n koneet eivät pääse tällä hetkellä lähtemään Helsinki-vantaalta tämän takia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Heathrow'lla savuaa ilmeisesti Ethiopianin 787. BBC:n uutinen aiheesta. Kuva Twitterin kautta, näkyy olevan ET-AOP. Ja alkaa vaikuttaa siltä, että akut ovat savunneet. Hyvältä näyttää... P.S. Arvatkaas, varasinko juuri eilen lennot JAL:illa Tokioon? Jep. Tähän vielä pari kuukautta 787-lentokieltoa niin pääsen nauttimaan LQG:n/LQF:n eleganssista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Ihan samaan aikaan TOMpan Dreamliner G-TUIC matkalla Manchesterista Orlandoon (BY126), palasi takaisin Manchesteriin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Alkaa tuntua vähän toivottomalta... Noiden akkujen kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 ITVn kuvissa näkyy palokohta, aivan peräsimen juuressa. http://www.itv.com/news/story/2013-07-12/plane-on-fire-at-heathrow-airport/ http://news.images.itv.com/image/file/232563/image_update_505c892889b3137a_1373647342_9j-4aaqsk.jpeg EDIT : LHRn facebook-sivut kertovat (n. klo 20), että kenttä alkaa aukeamaan Kenttä on taas auki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Jos Ethiopianin koneet ovat vakiosisustuksessa, niin välittömästi palaneen kohdan alapuolella sijaitsee 6 punkkaa käsittävä matkustamomiehistön lepotila, jonne noustaan tikkaita pitkin. Tuli saattoi olla sieltäkin lähtöisin, joten katsotaan nyt ensin missä palo syttyi, ennenkuin mietitään akkuasiaa sen pitemmälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Tuntematta Dreamlinerin rakennetta sen paremmin, veikkaisin ettei tuolla alueella ole mitään akkuja. Takaovista näkyy sen verran sisälle, ettei palovauriot näytä olevan kovin laajat koneen takaosassa. Mutta edessä taitaa olla liikenneilmailuhistorian ensimmäinen laaja rakennekorjaus komposiittirunkoon. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 APU on kuitenkin tuolla perässä, sen akut, missä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Miten paloherkkää tuo komposiitti oikeastaan on? Siis syttyneekö kuinka helposti/onko vaikea sammuttaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Boeingin osake putosi 10 USD uutisen tultua Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 APU on kuitenkin tuolla perässä, sen akut, missä? Itse APU on peräkartiossa ja APU:n akku huomattavan edessä palokohtaan nähden, siiven takareunan alla: http://787updates.newairplane.com/787-Electrical-Systems/Batteries-and-Advanced-Airplanes#gallery/InfoGraphic1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 http://www.aerospaceweb.org/aircraft/jetliner/b787/b787_schem_02.gif Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Ihan samaan aikaan TOMpan Dreamliner G-TUIC matkalla Manchesterista Orlandoon (BY126), palasi takaisin Manchesteriin. LONDON (Reuters) - A Boeing 787 Dreamliner operated by Britain's Thomson Airways flying to the United States from northwest England was forced to return to Britain due to technical issues as a precaution on Friday, the airline said. The incident was unrelated to a fire aboard another Dreamliner operated by Ethiopian Airlines while on the ground at Britain's Heathrow airport. http://www.vagazette.com/news/sns-rt-us-tui-tarvel-dreamliner-20130712,0,4407082.story Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Nightmareliner! Unet ja painajaiset päättyvät aikanaan. Onkohan 787 sitten Realityliner? Boeingin historiassa lienee ollut parempiakin viikkoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Unet ja painajaiset päättyvät aikanaan. Onkohan 787 sitten Realityliner? Boeingin historiassa lienee ollut parempiakin viikkoja. Näin on näreet, olisi unelma bojolle toivonut parempaa alkua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Ethiopianin tulipalo oli muuten kuudes tekninen "incidentti" Dreamlinerille senjälkeen kun ne palasivat liikenteeseen ... http://avherald.com/h?search_term=b788&opt=1&dosearch=1&search.x=25&search.y=10 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Lentoposti.fi:n uutinen Ethiopianin palosta: http://www.lentoposti.fi/uutiset/ethiopianin_boeing_787_savusi_heathrowlla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2013 Jos Ethiopianin koneet ovat vakiosisustuksessa, niin välittömästi palaneen kohdan alapuolella sijaitsee 6 punkkaa käsittävä matkustamomiehistön lepotila, jonne noustaan tikkaita pitkin. Tuli saattoi olla sieltäkin lähtöisin, joten katsotaan nyt ensin missä palo syttyi, ennenkuin mietitään akkuasiaa sen pitemmälle. Wall Street Journal arvuuttelee, että Ethiopianilla ei todennäköisesti ole tuota lepotilaa: "two people familiar with the jet's layout say that Ethiopian's 787's likely do not have this overhead bunk." Myös Reuters sanoo samaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2013 Wall Street Journal arvuuttelee, että Ethiopianilla ei todennäköisesti ole tuota lepotilaa: "two people familiar with the jet's layout say that Ethiopian's 787's likely do not have this overhead bunk." Myös Reuters sanoo samaa. Mutta peräpään hyyskät ovat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2013 Tuolta voi ihmetellä Ethiopianin Dreamlinerin sisustusta: http://www.ethiopianairlines.com/en/info/787_ethiopian.aspx Paloalue näyttää olevan takaovien kohdalla ja siitä eteenpäin, hieman rungon keskilinjan vasemmalla puolella. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2013 Yle raportoi, että ei ilmeisesti ainakaan akut kärynneet koska palo oli eri kohdassa. http://yle.fi/uutiset/tutkijat_dreamlinerin_palo_heathrown_kentalla_ei_todennakoisesti_alkanut_akuista/6732409 Lontoon Heathrow'n lentokentällä perjantai-iltana Boeing 787 Dreamliner -lentokoneessa syttynyt tulipalo ei Britannian onnettomuustutkintaviranomaisten mukaan todennäköisesti alkanut akuista. Palo aiheutti Ethiopian Airlinesin Dreamliner-koneen runkoon pahat jäljet. Tuhot ovat koneen peräosan katossa, eli kaukana akuista. Ja avherald lainaa Brittien AAIB:tä (paikallinen otkes) kuitenkin seuraavasti: "However, it is clear that this heat damage is remote from the area in which the aircraft main and APU (Auxiliary Power Unit) batteries are located, and, at this stage, there is no evidence of a direct causal relationship." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2013 Tuleepahan mielenkiintoinen tutkinta... Vaurioitunut alue on kyllä niin kaukana Apu:n akusta että en usko siihen liittyvän millään tavalla. Muutenkin mun mielestä toi aikasempi akkujuttu ja lentokielto meni ihan liiallisuuksiin. Yksi vaihtoehto vois olla takagalleyn sähkönsyöttöä hoitava GATU (galley autotransformer unit, 235Vac - 115Vac, sijaitsee takaruumassa mikä näytti palomiehiä kiinnostavan), tai sitten siellä on palanut joku koneeseen kuulumaton juttu... Kiinnostavaa nähdä, miten toi tullaan korjaamaan, voipi olla että on helpointa vaihtaa koko Section 47 uuteen... T. Joonas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2013 Muutenkin mun mielestä toi aikasempi akkujuttu ja lentokielto meni ihan liiallisuuksiin. T. Joonas Mielestäni on ymmärettävää, että nämä asiat otetaan vakavasti. Muistellaanpa vaikka Swissairin MD-11 mereensyöksyä Halifaxissa n 15v sitten, sähköpalon vuoksi. Tulipalo lentävässä koneessa on aina vakava asia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2013 Joo pitää ottaa vakavasti, ongelma tossa akkutapauksessa oli akkujen laatu eikä itse lentokone. Eikä ANAn tapauksessa (kone ilmassa) ollut paloa, vaan savua. Mielestäni pelkkä akkujen laadun parantaminen olisi riittänyt korjaukseksi. Ja mitä tohon Swissairiin tulee niin sekin olisi ollut selvittävä onnettomuus jos kapteeni olisi viitsinyt laskeutua ekasta lähestymisestä ylipainoisella koneella Halifaxiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2013 Joo pitää ottaa vakavasti, ongelma tossa akkutapauksessa oli akkujen laatu eikä itse lentokone. Eikä siellä ollut paloa, vaan savua. Mielestäni pelkkä akkujen laadun parantaminen olisi riittänyt korjaukseksi. Ja mitä tohon Swissairiin tulee niin sekin olisi ollut selvittävä onnettomuus jos kapteeni olisi viitsinyt laskeutua ekasta lähestymisestä ylipainoisella koneella Halifaxiin. Ilmassa ei aina tiedetä, mistä savu tarkaanottaen on kotoisin, ja mitä siitä voi seurata minuuttien kuluessa. Erikoinen ilmaisu: "...jos kapteeni olisi viitsinyt laskeutua..." ei kovin kaksista suhtautumista! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla