Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

Ilmassa ei aina tiedetä, mistä savu tarkaanottaen on kotoisin, ja mitä siitä voi seurata minuuttien kuluessa.

 

Erikoinen ilmaisu: "...jos kapteeni olisi viitsinyt laskeutua..."  ei kovin kaksista suhtautumista!

 

No mun mielestä tuon miehistön suhtautuminen ei ollut kovin kaksista, kuten itsekkin aikaisemmin sanoit tulipalo ilmassa on vakava paikka. Kone oli 66nm päässä Halifaxista kun tilanne alkoi ja yhdeksän minuuttia myöhemmin 30nm finaalilla kiitotielle 06, mistä miehistö itse käänsi koneen takaisin merelle dumpatakseen polttoainetta. Lopun me kaikki sitten tiedämme... Huono ratkaisu noin vakavassa tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mun mielestä tuon miehistön suhtautuminen ei ollut kovin kaksista, kuten itsekkin aikaisemmin sanoit tulipalo ilmassa on vakava paikka. Kone oli 66nm päässä Halifaxista kun tilanne alkoi ja yhdeksän minuuttia myöhemmin 30nm finaalilla kiitotielle 06, mistä miehistö itse käänsi koneen takaisin merelle dumpatakseen polttoainetta. Lopun me kaikki sitten tiedämme... Huono ratkaisu noin vakavassa tilanteessa.

 

Kapteeni teki päätöksen mennä käsikirjaproseduurien mukaan. Jälkiviisaus on aina niin helppoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni teki päätöksen mennä käsikirjaproseduurien mukaan. Jälkiviisaus on aina niin helppoa.

 

Jälkiviisaus ja ilmailussa tapahtuneiden Incidenttien/Accidenttien tutkinta on kaksi eri asiaa. Ilmailussa tapahtuneet onnettomuudet tutkitaan ja analysoidaan jotta vastaava voidaan välttää tulevaisuudessa. Myös tässä Swissairin tapauksessa. Teknisen tutkinnan lisäksi miehistön toiminta tutkittiin ja TSB Canada teki heidän toimiensa johdosta Safety Recommendationin A00-20.

 

Mun osalta tää turhanpäivänen jankkaaminen SR 111:stä loppu nyt tähän, koska se ei tähän ketjuun kuulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on JALlila ongelmia kun rullasi takas portille käynistyksen jälkeen. Pitkää puhui työntöä seuranneiden kaa.

 

Finavian sivu sanoo "arvioitu aika 21:00".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Honeywellin ELT-lähettimiä on asennetuina lukuisiin eri konetyyppeihin eikä tähän mennessä näiden laitteiden ei-uudelleenladattavien litium-mangaaniakkujen (mangaani on eri aine kuin magnesium) tiedetä ylikuumenneen tai syttyneen tuleen. Toki nekin saattavat kosahtaa, mikäli lähellä on jostain muusta syystä syttynyt tulipalo. Useiden lähteiden mukaan kone oli kytketty maasähköihin tulipalon syttyessä, joten virtaa oli todennäköisesti kytkettynä useisiin kohteisiin koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan Ethiopianin kone olla siirtolentokelpoinen? Jos ei ole, korjauksesta voi tulla hankala?

 

Katoo meilkein puhki joten tuskin lentokelpoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannin tutkintaviranomainen AAIB on julkaissut Special Bulletin-tiedotteen, jossa todetaan melkoisella varmuudella palon aiheuttajaksi Honeywellin ELT. Siitä ei ole täyttä varmuutta, syttyivätkö ELT:n akun kennot itsekseen vai aiheuttiko oikosulku johdoissa akun syttymisen. Suositus on, että 787-koneisiin asennettujen kyseistä mallia (RESCU 406AFN) olevien ELT-lähettimien "energialähteet tehdään tehottomiksi", ts. akut poistetaan tai koko laite irrotetaan, kunnes FAA antaa AD:n siitä, miten tulee menetellä.

 

http://www.aaib.gov.uk/cms_resources/S5-2013%20ET-AOP.pdf

 

EDIT: ELT:n esite sanoo, että akun vaihto onnistuu ilman, että koko laitetta tarvitsee irroittaa koneesta, joten akun poisto ei ole vaikeaa. Tosin ensin on irrotettava koneen kattopaneleita, jotta ELT saadaan näkyviin.

 

http://www51.honeywell.com/aero/common/documents/myaerospacecatalog-documents/BA_brochures-documents/RESCU_406_AFN_ELT.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA aikoo vaatia eurooppalaisia 787-operaattoreita (BA, LOT, Norwegian, Thomson) poistamaan ELT:t koneistaan. Lentokelpoisuusmääräys tullaan julkaisemaan piakkoin.

 

http://atwonline.com/components/easa-mandate-removal-787-emergency-locator-transmitters

 

FAA edellyttää, että amerikkalaiset yhtiöt (United) tutkivat ELT:t, mutta ei vielä edellytä deaktivointia tai laitteiden poistamista, eikä anna tässä vaiheessa lentokelpoisuusmääräystä joka kattaisi kaikki mahdolliset 787-operaattorit. Britannian AAIB jatkaa tutkimuksiaan keskittyen mm. siihen voiko 787:n kabiinin muita konetyyppejä suurempi ilmankosteus ja veden tiivistyminen aiheuttaa oikosulkuja ELT:n johdotuksissa (laitteesta kulkee yhteys ohjaamoon).

 

http://news.airwise.com/story/view/1374288599.html

 

Japanin viranomainen sallii koneiden lentävän toistaiseksi ilman kiinteää ELT:tä ja ainakin ANA aikoo poistaa laitteet käytöstä tarkastuksia varten:

 

http://www.tradearabia.com/news/TTN_239874.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ethiopianin paloon liittyen: Tutkijat epäilevät, että rispaantunut kaapeli olisi voinut aiheuttaa oikosulun ja se olisi johtanut paloon. Virhe olisi ilmeisesti ollut ELT-laitteessa jo uudesta asti. Mutta tämä ei ole vielä lopullinen tieto ja esim. kosteuden vaikutusta ei ole vielä voitu poissulkea.

 

Investigators looking into the emergency beacon fire which damaged an Ethiopian Airlines Boeing 787 on July 12 are focusing on whether a pinched wire in the unit could have sparked a short circuit, igniting the battery.

 

The new suspect in the search for a cause of the fire, which erupted in one of the 787’s emergency locator transmitters (ELT) while the aircraft was parked at London Heathrow Airport, emerged from forensic analysis of the Honeywell-built unit by the UK Air Accident Investigation Branch (AAIB). According to sources close to the investigation the remnants of the RESCU 406AFN showed evidence of a kink in the wiring which was likely related to its original assembly rather than something that could have occurred during its installation in the airframe.

 

However other potential causes, including moisture build up, have not been ruled out. The FAA, which is preparing to issue an airworthiness directive calling for mandatory inspections of the ELT, says “these inspections would ask operators to inspect for proper wire routing and any signs of wire damage or pinching, as well as inspect the battery compartment for unusual signs of heating or moisture.”

 

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_07_21_2013_p0-599038.xml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hieman spekulointia aiheesta "milläs meinaat korjata puhkipalaneen komposiittirungon": http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_07_22_2013_p22-598174.xml

 

Boeing is gearing up for the most challenging aircraft repair and recovery operation it has yet faced on the new twinjet—and perhaps one of the most complex ever undertaken on a commercial composite aerostructure.

 

Questions remain as to how Boeing, regulators and the aircraft's owner, Ethiopian Airlines, will approach the rework. The main choices include installing a complex composite “patch” on the damaged area, replacing the entire tail section of the aircraft or even writing off the aircraft as a hull loss.

 

External evidence of heat damage to the crown of the aft fuselage extends over at least 16 ft. from the base of the vertical fin forward to near the body join between the major Section 47 tail unit and the main center fuselage section. However, the charring and discoloration on the outer carbon laminate skin only hints at what the U.K. Aircraft Accident Investigation Board (AAIB) describes as “extensive heat damage” to the interior structure throughout the aft crown from the two aft doors, R4 and L4, forward.

 

It is unclear whether Boeing will attempt to install an external patch in order to obtain a ferry permit and fly the aircraft to Seattle or some other location with the types of equipment needed for a final “engineered” repair, whatever that may be. Despite concerns that the fire could have led to the aircraft becoming an insurance write-off, company officials indicate that plans are underway to recover the 787. If sanctioned, these repairs will involve replacing the damaged skin section with a large composite panel or panels, already containing the co-bonded fore-and-aft stiffeners that are built into the one-piece barrel sections used in the standard fuselage assemblies. Bonded and hybrid repair schemes, which combine bonded skins and stringers with bolted sub-structures such as fuselage frames, will also be used.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:

http://www.lentoposti.fi/uutiset/eltt_tarkastetaan_mutta_miten_korjata_palanut_komposiittirakenteinen_dreamliner

 

Korjausvaihtoehdoiksi nähdään koko runko-osan vaihtaminen uuteen, suuren paikan tekeminen tai rajuimpana vaihtoehtona koko koneen romuttaminen liian kalliiden korjauskustannusten takia. Viimeiseen tuskin päädytään, koska Boeingille kyseessä olisi tässä vaiheessa uuden rakenteen käyttöönottoa iian suuri arvovaltatappio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on pyytänyt useita eri operaattoreita tarkastamaan useisiin muihinkin konetyyppeihin (717, 737NG, 747-400, 767 ja 777) asennetut Honeywellin ELT:t 10 päivän sisällä, jotta saataisiin tietoa siitä, miten laajamittainen lentokelpoisuusmääräys FAA:n on syytä laatia:

 

Boeing has asked airlines around the world to inspect Honeywell emergency locator transmitters (ELTs) fitted on over 1000 aircraft ahead of possible action by airworthiness authorities to address a potential fire risk in the beacons.

 

Boeing says that it is asking "specific operators" of Boeing 717s, 737NGs, 747-400s, 767s and 777s to inspect aircraft fitted with Honeywell ELTs and gather data to support potential regulatory action by the US Federal Aviation Administration (FAA).

 

"Up to 1,200 aircraft have been fitted with the devices, but we are asking that airlines inspect as many as possible and report back within 10 days to help regulators decide what, if any, action to take," says a Boeing spokesman.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-calls-for-inspections-of-elts-on-up-to-1200-aircraft-388818/

 

... kyseessä saattaa olla Honeywellin ELT:n uudempi, pienempi malli RESCU406 AFN2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on pyytänyt useita eri operaattoreita tarkastamaan useisiin muihinkin konetyyppeihin (717, 737NG, 747-400, 767 ja 777) asennetut Honeywellin ELT:t 10 päivän sisällä, jotta saataisiin tietoa siitä, miten laajamittainen lentokelpoisuusmääräys FAA:n on syytä laatia:

 

 

Onpa erikoinen lähestyminen asiaan :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi (mahdollisesti tyhmäkin) kysymys, mutta onko Airbuseissa eri valmistajan/tyyppinen ELT vai miksi koko ajan vain puhutaan Boeingin koneista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi (mahdollisesti tyhmäkin) kysymys, mutta onko Airbuseissa eri valmistajan/tyyppinen ELT vai miksi koko ajan vain puhutaan Boeingin koneista?

Tiedä sitten mitä busseihin on asennettu, mutta tietojeni mukaan kyseinen ELT on hyväksytetty ainakin Boeingin, Airbusin ja Dassaultin valmistamiin konetyyppeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään