Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2013 Lentoposti.fi: http://www.lentoposti.fi/uutiset/eltt_tarkastetaan_mutta_miten_korjata_palanut_komposiittirakenteinen_dreamliner Tämä on kyllä elämän ja kuoleman kysymys Bojolle - miten komposiittirakenteisen koneen painerungon laajoja vaurioita luotettavasti ja viranomaisille kelpaavasti paikkaillaan. Alumiinin kanssa tässä suhteessa oli kyllä helpompaa, ohutlevyä päälle ja niittejä kahteen riviin niin maan mahdottomasti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2013 Tämä on kyllä elämän ja kuoleman kysymys Bojolle - miten komposiittirakenteisen koneen painerungon laajoja vaurioita luotettavasti ja viranomaisille kelpaavasti paikkaillaan. Alumiinin kanssa tässä suhteessa oli kyllä helpompaa, ohutlevyä päälle ja niittejä kahteen riviin niin maan mahdottomasti... Vanongoittunut "tynnyri" pois ja uusi tilalle?! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2013 Anteeksi (mahdollisesti tyhmäkin) kysymys, mutta onko Airbuseissa eri valmistajan/tyyppinen ELT vai miksi koko ajan vain puhutaan Boeingin koneista? Tästä uutisesta voitaneen vetää johtopäätös, että täsmälleen samaa tyyppiä oleva ELT on asennettu 1200:aan muuhunkin Boeingin eri mallia olevaan koneeseen kuin 787:ään: http://news.airwise.com/story/view/1375115767.html Samassa uutisessa Airbus toteaa, että se seuraa tilannetta ja tarkastaa tavat, joilla ELT:t on integroitu Airbus-konetyyppeihin, muttei vielä mene sen pitemmälle: Airbus said it would carry out a review of the way the emergency beacons are installed onboard its planes, but stopped short of asking airlines to inspect them across its fleet. "Our records do not show any incidents of this nature," a spokesman for the European plane maker said. "However, as a precautionary measure, we will do an additional review of the integration of the device in order to determine whether there is a need to apply any lessons from the AAIB findings," the spokesman said. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2013 Vanongoittunut "tynnyri" pois ja uusi tilalle?! Tulee kallis mälli, kun joku matkatavarakuljetin pukkaa reiän tuon kylkeen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2013 787-koneiden ongelmat ovat edelleen suurennuslasin alla. Air Indian seuraavan koneyksilön toimitus viivästyy, koska luovutuskoelennolla ilmeni vika sähköjärjestelmän muuntaja-tasasuuntaajayksikössä, joka toimittaa virtaa mm. ohjaamon näytöille ja jarruihin. Koko paneeli vaihdetaan uuteen. The snag was uncovered during a so-called “customer-acceptance flight”, said a person aware of the development who declined to be named. The fault was in the transformer rectifier unit which powers the cockpit display and other critical functions, including the brakes, said the person. “Boeing is doing a complete replacement of the P300 panel on the aircraft. There would be a test flight and then it will come here if all goes well,” said this person. http://www.livemint.com/Companies/9OoPajlt5XQva4zrbg6sCO/Another-Dreamliner-delay-for-Air-India.html Vähän vanhemmassa uutisessa Air Indian edustaja kertoo "jokapäiväisiä" vikoja löytyneen säätutkassa, autopilotissa ja flight management systemsissä "It is sad to see so much celebrations around Dreamliner when it is turning out to be a nightmare to all those connected to it," an Air India official said, requesting anonymity. "There are still minor glitches that occur every day. It's just that they don't result in flight cancellations," this official said, adding that the glitches involve weather radar failures, and autopilot and flight management system malfunctions. http://www.aviationpros.com/news/10987971/air-india-not-to-roll-back-boeing-787-expansion-for-now ... löytyykö enää yhtään paikkaa, jossa ei olisi ollut vikaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2013 Tulee kallis mälli, kun joku matkatavarakuljetin pukkaa reiän tuon kylkeen Ymmärsin että Bojo olisi jo "pienten reikien" osalta ollut hyvässä korjausvalmiudessa, ts. pienet reijät voitaisiin paikkailla hieman kuin fillarin kumi, liimaamalla komposiittia päälle. En tosin tiedä, missä menee ison ja pienen reijän raja. Mutta Ethiopianin osin palanut kone on Lontoossa eikä Bojon tehtaalla, enkä usko, että siellä on jigejä tms.rakenteita vaihtaa mitään isoa pätkää koneesta uuteen. Ja veikkaan, että nyt pitäisi korvata "iso" alue (tai sitten tulipalo ei ole heikentänyt kys. rungon kohtaa liikaa, ilmeisesti kyseinen kohta on vain kuumentunut, mutta läpireikää ei ole palanut). Niin tai näin, on aivan ratkaisevan tärkeää tälle komposiitti-bisnekselle tuoda uskottava, on-location korjauskeino laajoille alueille ja on hyvin kiintoisaa nähdä, mikä tämä ratkaisu on. Jos vastaus on "emmietiijä", koneen rungot muuttuvat takaisin alumiinisiksi niin että hujahtaa. Varmaan asiaa on lentoyhtiöissäkin tuumittu, mutta ehkä toivotaan-toivotaan-hengessä... Edit: Antakaa foorumisoftan hoitaa rivitys automaattisesti, älkää tehkö sitä itse. Näkyy olevan monella tapana tehdä omia rivivaihtoja kesken lauseen. / IP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2013 Mutta Ethiopianin osin palanut kone on Lontoossa eikä Bojon tehtaalla, enkä usko, että siellä on jigejä tms.rakenteita vaihtaa mitään isoa pätkää koneesta uuteen. Ja veikkaan, että nyt pitäisi korvata "iso" alue (tai sitten tulipalo ei ole heikentänyt kys. rungon kohtaa liikaa, ilmeisesti kyseinen kohta on vain kuumentunut, mutta läpireikää ei ole palanut). Eikö komposiiteilla ole sellainen ikävä ominaisuus, että niiden ominaisuudet menevät pilalle, jos materiaali kuumenee n. 150 astetta kuumemmaksi? Mitään puhkipalamista ei tarvita. Yksi mielenkiintoinen kysymys varmaan onkin, että miten voidaan päätellä, mitkä paikat ovat käyneet liian kuumina. Toisaalta, ei kai alumiiniakaan saa mennä juuri tuota enempää kuumentamaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2013 Eikö komposiiteilla ole sellainen ikävä ominaisuus, että niiden ominaisuudet menevät pilalle, jos materiaali kuumenee n. 150 astetta kuumemmaksi? Mitään puhkipalamista ei tarvita. Yksi mielenkiintoinen kysymys varmaan onkin, että miten voidaan päätellä, mitkä paikat ovat käyneet liian kuumina. Toisaalta, ei kai alumiiniakaan saa mennä juuri tuota enempää kuumentamaan. Metallin ominaisuudet voivat kai säilyä ennallaan, riippuu siitä, missä ajassa lämmitys ja etenkin jäähdytys tapahtuu, jottei metallin hilarakenne muutu epäedulliseksi. Toki asian selvittely jälkikäteen on ehkä vaikeaa... vai voisikohan tuota röntgen-diffraktiolla tms. selvitellä paikan päällä? Tämmöisestä lienee kuitenkin kokemusta s.e. ilmailuviranomaisilla on valmiit "pahvit" asiaan. "Komposiitti" on taas äärimmäisen monipuolinen kattotermi ja tietenkin komposiitti on keinomateriaali, josta kokemus on väkisinkin pienempää kuin alumiinimetallilla, joka on siis alkuaine (plus mahdolliset seosaineet) ja näin varsin "tunnettua tavaraa". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2013 Laatulehti NYTimesin artsu asiasta: http://www.nytimes.com/2013/07/30/business/boeings-787-poses-new-challenges-for-repair-teams.html?pagewanted=all&_r=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2013 "Komposiitti" on taas äärimmäisen monipuolinen kattotermi ja tietenkin komposiitti on keinomateriaali, josta kokemus on väkisinkin pienempää kuin alumiinimetallilla, joka on siis alkuaine (plus mahdolliset seosaineet) ja näin varsin "tunnettua tavaraa". Komposiitista on tosiaan vasta n. 60 vuoden kokemus lentokonekäytössä. Arvaamatonta tavaraa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2013 Komposiitista on tosiaan vasta n. 60 vuoden kokemus lentokonekäytössä. Arvaamatonta tavaraa. Komposiitteja on toki käytetty esim siivekkeiden pintoina, mutta onko käytetty painerungossa (levyinä ja kantavina rakenteina), jossa erityspiirteenä on paineistuksen rasitukset kun kone nousee matkalentokorkeuteen ja palaa maan pinnalle (siis useita kertoja päivässä). Onnettomuudet sattuvat usein kun luullaan, että tiedetään, eikä sitten tiedetäkään. Katsotaan, mitä viranomaiset asiasta tuumivat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2013 komposiittiä on käytetty jo kauan esimerkiksi takapaineseinänä. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2013 Totta, mutta koko rungon ympäröivästä komposiittirakenteesta ja sen käytöstä ja korjaamisesta normaaleissa lento-operaatioissa ei taida olla kauheasti kokemuksia. Niin tai näin, toivottavasti komposiitteihin siirtyminen valtarakenteena ei ole ollut teollisuudelle, all things considered, liian iso pala kakkua kerralla nieltäväksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2013 Totta, mutta koko rungon ympäröivästä komposiittirakenteesta ja sen käytöstä ja korjaamisesta normaaleissa lento-operaatioissa ei taida olla kauheasti kokemuksia. Niin tai näin, toivottavasti komposiitteihin siirtyminen valtarakenteena ei ole ollut teollisuudelle, all things considered, liian iso pala kakkua kerralla nieltäväksi. Partrialta ja NHI:lta löytyy varmasti näistä asoista kokemuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2013 Partrialta ja NHI:lta löytyy varmasti näistä asoista kokemuksia. Et ihan oikeasti ole tosissasi? Patria ei myöskään tietääkseni ole tehnyt ainuttakaan painerungon kenttäkorjausta palaneeseen komposiittirunkoon. Patrian suuremmat korjausoperaatiot kohdistuvat muutenkin muihin kuin FAR/JAR/CS-25-säädeltyihin ilma-aluksiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2013 Jos nyt väärässä ketjussa jatketaan jankkaamista niin A380 koneen ylärungon etu ja takaosan pintalevyt ovat komposiittia. Alarunko ja siiven kohdalta myös ylärunko ovat alumiinia. Eli ovat nuo komposiittimateriaaleista valmistetut painerungon osat liikennekonekäytössä. Kaukaa katsoen Etiopian kone on aika lähellä romua, jos eivät saa sitä siirtolentokelpoiseksi. Se miten kone saataisiin edelleen käyttöön, on vaihtaa takarunko, koska Boeingin rungossa ei ole paneleita, jotka voisi edes teoriassa vaihtaa. Tästä koneyksilöstä valuutusyhtiö saa tietenkin myytäväkseen lähes koko lentokoneen osat, jotka ovat melkein uusia, ja siten varsin arvokkaita edelleen myytäväksi. Koneen purku voidaan tehdä Lontoossa ilman korjauksesta aiheutuvia kuluja. Runkokin saattaa käydä kaupaksi vaikkapa evakointisimulaattorin raaka-aineeksi. Maailmalla on ennenkin vaurioitunut pahasti lähes uusia koneita, jolloin osien arvo on ollut niin suuri että itse hylsyä ei ole kannattanut korjata. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2013 Tulee kallis mälli, kun joku matkatavarakuljetin pukkaa reiän tuon kylkeen Komposiitti on myös siitä "kivaa" tavaraa että törmäyksestä ei välttämättä tule ulkoisia merkkejä mutta sisältä voi olla kuidut poikki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2013 Vielä yksi viranomainen mukaan ELT-hätälähetinsoppaan: Kanadan ilmailuasioista vastaava viranomainen Transport Canada on laatimassa lentokelpoisuusmääräystä, joka koskee Honeywellin ELT-lähettimien tarkastusta, koska ELT:t valmistaa Honeywellin kanadalainen alihankkija Instrumar. Määräystä saatetaan laajentaa koskemaan myös Airbusin ja Dassaultin konetyyppejä. http://news.airwise.com/story/view/1375703458.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2013 British Airwaysin ensimmäinen 787 on saapunut Englantiin. ...... BA:n 787 käy tänään ja huomenna Arlandassa. http://airlineroute.net/2013/08/07/ba-380787-aug13/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2013 Mikäs nyt mättää? JALin lento JAL413 Helsinkiin on kääntynyt takaisin Naritaan. http://flightaware.com/live/flight/JAL413 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2013 Mikäs nyt mättää? JALin lento JAL413 Helsinkiin on kääntynyt takaisin Naritaan. http://flightaware.com/live/flight/JAL413 On muuten sama koneyksilö(JA822J) joka kääntyi taannoin takaisin Bostoniin polttoainepumpun vian takia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2013 On muuten sama koneyksilö(JA822J) joka kääntyi taannoin takaisin Bostoniin polttoainepumpun vian takia. Nyt näyttää olevan taas matkalla, toivottavasti paremmalla tuurilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2013 Jos Sky Newsin uutinen pitää paikkansa, niin JAL413 kääntyi takaisin tarkastusta varten, kun oli saatu tieto, että ANA oli löytänyt vikaa moottorien palonsammuttimien sähköjohdotuksissa: The Japanese airline ANA says it has found an electrical wiring problem in fire extinguishers for engines of three Dreamliner jets. The problem - the latest in a series of setbacks for Boeing's 787 - was first discovered during pre-flight maintenance of a jet at Tokyo airport, an ANA spokeswoman said. The airline said it was investigating whether the faulty wiring would have caused the extinguisher to malfunction in case of an engine fire. After ANA reported the fault, rival Japan Airlines turned back a 787 jet en route to Helsinki to check the fire extinguisher wiring. JAL said it was now conducting checks on all 10 of its 787s. http://news.sky.com/story/1128395/dreamliner-airline-detects-wiring-faults Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2013 Mainittakoon muuten se, että JAL413:n koneyksilö on vaihtunut eli tulevat JA825J koneella(oli alunperin ja822j) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2013 BA:n 787 käy tänään ja huomenna Arlandassa. http://airlineroute.net/2013/08/07/ba-380787-aug13/ Ei ainoastaan "tänään ja huomenna" vaan päivittäin 31. elokuuta asti vuoro BA780/781 operoidaan Dreamlinerilla. Kääntöaika Arlandassa klo 16.55-18.10. http://www.swedavia.se/arlanda/om-stockholm-arlanda-airport/om-flygplatsen/nyheter/british-airways-dreamliner-gastar-arlanda-under-augusti/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla