Kirjoitettu Lokakuu 10, 2013 Japan Airlinesin 787-koneilla jälleen ongelmia eikä yhtiö näköjään yritäkään peitellä niitä. San Diegosta lähtenyt kone palasi takaisin jäänpoistojärjestelmän vian takia. Moskovasta lähtenyt kone palasi takaisin, koska 6 toilettia ei toiminut. Japan Airlines (JAL) says it has turned around two of its Boeing 787 Dreamliner aircraft during flights due to technical problems. On one plane one of the two anti-ice systems, which prevent ice building up around the engine, failed. Meanwhile, an electrical glitch made six toilets unusable on another flight. http://www.bbc.co.uk/news/business-24471093 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2013 Qatar Airwaysin 787 on ollut korjattavana Kööpenhaminassa korjattavana keskiviikosta asti jolloin kone tilttasi. http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=82453#.Ulj_mhASafN Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2013 Qatar Airwaysin 787 on ollut korjattavana Kööpenhaminassa korjattavana keskiviikosta asti jolloin kone tilttasi. http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=82453#.Ulj_mhASafN Syyksi kerrotaan halkeamat koneen tuulilasissa, tosin Qatar Airways ei ole vahvistanut tätä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2013 Dreamliner on saapunut perille suunniteltuun kohteeseen ilman erityisiä tapahtumia tai ongelmia. "During an uneventful flight, passengers were treated to drinks and food, and even cabin service. This is a departure from the normal Dreamliner service of diversions to unexpected airports, cabins full of black acrid smoke and unserviceable toilets. Thrill-seeking passengers who had booked the flight especially, were left disappointed as they departed at the gate on time, and arrived unruffled at their correct destination. Their safety cards were not needed, and life jackets remained unused." Newsbiscuit [move](sarkasmivaroitus)[/move] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2013 Dreamliner on saapunut perille suunniteltuun kohteeseen ilman erityisiä tapahtumia tai ongelmia. "During an uneventful flight, passengers were treated to drinks and food, and even cabin service. This is a departure from the normal Dreamliner service of diversions to unexpected airports, cabins full of black acrid smoke and unserviceable toilets. Thrill-seeking passengers who had booked the flight especially, were left disappointed as they departed at the gate on time, and arrived unruffled at their correct destination. Their safety cards were not needed, and life jackets remained unused." Newsbiscuit [move](sarkasmivaroitus)[/move] Juu, näitäkin tuntuu aina välillä jostain syystä käyvän (tai ainakin legenda kertoo tuommoisesta lennosta ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2013 Air Indian 787:n laskeuduttua Bangaloreen havaittiin, että koneen rungon pohjasta puuttui 2,4 m x 1,2 m kokoinen paneli, joka oli lähtenyt jossain vaiheessa omille teilleen. Irtoamisen ajankohta ei selvinnyt eikä panelia löytynyt lähtökentältä Delhistä eikä Bangaloresta. Panelin irtoaminen ei ilmeisesti aiheuttanut muuta vahinkoa. Air India joutui irrottamaan vastaavan panelin toisesta koneyksilöstä ja lennättämään sen Bangaloreen, jotta kone saatiin lennettyä takaisin Delhiin, mistä aiheutui 10 tunnin viivästys sen lennon matkustajille. http://www.bangaloremirror.com/bangalore/cover-story/AI-Dreamliner-touches-down--with-a-gaping-hole/articleshow/24162063.cms Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2013 Mitä mahtaneee kuulua Ethiopianin LHRllä kärähtäneelle 787-koneelle? Tästä toiselta foorumilta nyysitystä kuvasta näkee, että jotain pientä säätöä on meneillään: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2013 Jaa kas, ovat jo saaneet vähän työmaaparakkia kasaan siihen ympärille. Jokunen viikko sitten seisoi yksinäisenä platan laidalla kentän eteläpuolella. Kuulemma BA:lta oli yritetty saada hallitilaa kolmeksi kuukaudeksi vähintään, mutta ei ole tilaa niin pitkäksi aikaa eli pitää hitsailla taivasalla.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2013 Kyseisen kuvan oli luovuttanut ilmaiseen käyttöön Lontoon alueen poliisilaitos: Aviation Week Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18, 2013 Ovat sitten irroittaneet Ethiopianin koneen sivuvakaajan/peräsimen: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2013 Seattle Timesin yksityiskohtainen artikkeli kertoo, että Ethiopianin kone korjataan siten, että kärähtäneestä kattorakenteen kohdasta ja sen ympäriltä leikataan irti suuri "pala". Boeingin tehtailla Etelä-Carolinassa valmistetusta uudesta rungonpätkästä leikataan irti vastaava pala, joka liimataan kiinni Ethiopianin koneeseen. Tämä olisi helpompi tapa korjata kone kuin korvata vaurioitunut rungonpätkä kokonaan uudella, mikä edellyttäisi kaikkien johtojen ja putkien, jne, irroittamista ja yhteenliittämistä uudelleen, etenkin kun korjauksen alainen pätkä pitäisi sovittaa kahden muun pätkän väliin. Behind a scaffolding erected more than a week ago at London’s Heathrow Airport, where the Ethiopian Airlines plane has been idled since summer, a repair team will glue a giant composite plastic skin patch into the burned crown of the fuselage, said two people with knowledge of the details. Boeing has scheduled five weeks for the repair, one said. It’s a very complicated procedure, but less so than the alternative option that was suggested by some observers: pulling out and replacing the entire aft fuselage section, which Boeing fabricates as a single-piece barrel. http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2022097759_787repairxml.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2013 Teltta peittää nyt myös Ethiopianin koneen takarungon, eikä uutta havaintoa todennäköisesti saada ennenkuin korjaustyö valmistuu: http://www.airteamimages.com/boeing-787-8-dreamliner_ET-AOP_ethiopian-airlines_187546.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2013 http://www.lentoposti.fi/uutiset/jaln_dreamlinerilla_akkuongelma_lennolla_helsingista_tokioon Japan Airlinesin Boeing 787 -matkustajakoneen lennolla Helsingistä Tokioon perjantaina 8. marraskuuta saatiin ohjaamoon ilmoitus akkuongelmasta. Kyseessä oli apuvoimalähde APU:n litiumioni-käynnistysakku. Kaksi vastaavan akun epänormaalia kuumenemista aiheutti vaaratilanteen viime talvena. Uusi konetyyppi joutui kolmen kuukauden lentokieltoon. Nyt JAL:n Helsingistä lähteneellä Boeing 787 Dreamliner -koneen lennolla akun antama virta ja jännite säilyivät normaalina, joten miehistö päätti jatkaa lentoa sen alkuperäiseen kohteeseen Tokion Naritan lentoasemalle. Myöskään savua ei havaittu. Japanissa akku tarkastettiin eikä siinä näkynyt ulkoisia merkkejä kuumenemisesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2013 8) http://www.lentoposti.fi/uutiset/jaln_dreamlinerilla_akkuongelma_lennolla_helsingista_tokioon on ihme että tuo "akkumalaattori" saa yleensä lentää matkustajineen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2013 Boeing yrittää parantaa 787:n luotettavuutta keskittymällä ohjelmistojen yksinkertaistamiseen, päästäkseen eroon usein esiintyvistä vikailmoituksista, joista miehistö ei välttämättä osaa päättää, onko kysymys vakavasta viasta vai ei. Lisäksi epäluotettavia laitteita vaihdetaan parannettuihin. Tähän menee Boeingin mukaan ainakin puoli vuotta. - Sinänsä mielenkiintoista, että konetyypin piti olla valmis ja ensimmäinen yksilö toimitettu asiakkaalle jo vuonna 2008, konetyyppi on nyt ollut käytössä 2 vuotta ja 100 yksilöä toimitettu jo, mutta vasta nyt todetaan, että pitää käydä ohjelmiston kimppuun. Boeing is about six months away from solving many of the 787 "teething" issues that have prompted so many high-profile complaints from customers, a top Boeing executive says. "I think we'll turn the corner vell ry strongly about six months from now," Marty Bentrott, vice-president of sales for Boeing Commercial Airplanes, told reporters on the eve of the show in Dubai. The 787 has been in operational service for two years, but continues to operate a lower level of reliability than of a mature fleet, such as the 777 type that entered service 18 years ago, Bentrott says. Boeing is now working to replace glitch-prone hardware and software on the aircraft, Bentrott says. But the process takes time. "It's all back into the supply base – getting those new parts, getting that software developed, and, you know, that stuff just takes time," Bentrott says. The software is a culprit because of the volume of information it produces, including some data that causes pilots to worry about systems that actually more reliable than they appear. http://www.flightglobal.com/news/articles/dubai-787-teething-issues-will-linger-for-six-more-months-boeing-393117/ http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_11_14_2013_p0-636703.xml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2013 ANA vaihtaa akkuosia: http://news.airwise.com/story/view/1384775899.html Japan's ANA, which operates the world's biggest fleet of Boeing 787 Dreamliners, said it had to replace a main battery charger on one of the jets after maintenance crews detected a possible fault. The problem was discovered during routine maintenance of the aircraft on Saturday, with a replacement charger installed the next day, a company spokesman said. ANA, which operates 23 787s, sent the faulty charger to maker Thales in France. The 787 has two large lithium-ion batteries that provide backup power to aircraft systems. The meltdown of two of those batteries, one on an ANA flight in Japan and one on a Japan Airlines jet in Boston, prompted aviation authorities to ground the 787 fleet for more than three months. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2013 Lentokonevalmistaja Boeing ja monialayritys General Electric (GE) ovat varoittaneet lentoyhtiöitä mahdollisista moottoreiden jäätymisongelmista Boeing 747 ja Boeing Dreamliner -koneissa. Yhtiöt kehottavat lentoyhtiöitä välttämään ukkosmyrskyjen lähellä lentämistä kyseisillä koneilla. http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2013/11/23/boeing-varoittaa-ongelmista-ei-saa-lentaa-ukkospilvien-lahella/201316333/12 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2013 Ohjeen mukaan ukkosmyrskyt pitäisi kiertää yli 90 km päästä...JAL on jo vaihtanut reiteillä konetyyppiä muutaman kerran välttääkseen ongelmat. GE kertoo, että ongelma poistuu ohjelmiston korjauksella, joka on saatavilla ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kuusi GE:n moottorien jäätämistapausta on todettu. - 787:n moottorien sisääntuloaukkojen jäänehkäisy on niitä harvoja paikkoja, mitkä eivät toimi sähköllä, mutta ehkä ongelma on sitten jossain muussa kohdassa moottoria? There have been six cases since April of planes with GEnx engines temporarily losing thrust in high-altitude icing conditions, according to an e-mailed statement from GE. The Fairfield, Connecticut-based company is working on software modifications to eliminate the problem and expects them to be available in the first quarter of next year, the statement said. http://www.bloomberg.com/news/2013-11-23/jal-replaces-787-on-some-routes-at-boeing-order-on-engine-icing.html GE:n moottoreita 787:ssä käyttävät (jo toimitetuissa koneissa) Air India, China Southern, Ethiopian, Hainan, ILFC(ml. Norwegian), JAL, Jetstar, Qatar, TUI ja United. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2013 Finnair vuokraa LOT Dreamliner B787:n? http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5929755/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2013 Finnair vuokraa LOT Dreamliner B787:n? http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5929755/ Wanha http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,108101.0.html. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 1, 2013 http://avherald.com/h?article=46c48c51&opt=0 Brittejen 787:ssa hydrauliikkaongelmia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2013 LOT:in 787 jäi Chicagoon spoileriongelman takia. Spoilerin kerrotaan vahingoittuneen "voimakkaan tuulen takia", mikä kuullostaa erikoiselta? A Boeing 787 Dreamliner operated by Poland's LOT was grounded in Chicago on Friday after strong winds on a flight from Warsaw damaged its spoiler, a LOT spokeswoman said. "The aircraft went from Warsaw to Chicago in a very strong wind for more than 10 hours. The flight from Chicago to Warsaw was cancelled due to a spoiler damage. The reason was a very strong wind," Barbara Pijanowska-Kuras said. The plane had been due to land back in Warsaw on Friday morning. http://news.airwise.com/story/view/1386335717.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2013 Aika hepposta tekoa nykyään Amerikanraudat jos 10h tuulinen lento vetää koneen lentokyvyttömäksi. Missäs keleissä Nightmarella voi lentää, ei ukkosessa ja kelinkin oltava tyyni? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2013 Aika hepposta tekoa nykyään Amerikanraudat jos 10h tuulinen lento vetää koneen lentokyvyttömäksi. Missäs keleissä Nightmarella voi lentää, ei ukkosessa ja kelinkin oltava tyyni? +1. Toivon totisesti, että kyseessä on nopeasti keksitty hätävale, jotta ei saada median ja matkustajien vihoja niskaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2013 Näköjään on niin, että 787:n spoilereita käytetään (automaattisesti?) paitsi laskeutumisen yhteydessä, myös mm. tasaamaan puuskien ja turbulenssin aiheuttamaa rasitusta siiville. Ehkä joku aktuaattori, joka avaa spoilerin, sanoi sopimuksen irti. Maneuver load alleviation progressively extends the outboard spoilers during high-g conditions to reduce wing-bending stress. Gust load alleviation also extends the spoilers and deflects the ailerons to reduce wing-bending in turbulence with the autopilot engaged. Autodrag helps the flight crew descend from above to capture glideslope/glidepath while maintaining airspeed at idle thrust by deflecting the ailerons downward and outboard two spoilers upward if the landing gear are extended and flaps are set to 25 or 30 deg. http://www.aviationweek.com/awmobile/Article.aspx?id=/article-xml/AW_12_10_2012_p46-522072.xml&p=3 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla